Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapahtuipa viikonloppuna..

Vierailija
19.06.2006 |

Oltiin perheeni kanssa Oulussa perheystäviemme luona ja vietimme siitten heidän takapihallaan lauantaita. Grillasimme,joimme siideriä ja pelasimme lasten kanssa krokettia ym. Naapurin rouva tulee muutaman tunnin päästä pensasaidan viereen ja alkaa sättiä miten vastuuttomia vanhempia olemme kun juomme lastemme läsnäollessa alkoholia. Katsoimme ystäväni kanssa suut auki ja mieheni totesi että mitähän vaaraa lapsillemme on siitä että aikuiset juovat ja syövät ja viettävät aikaa yhdessä sillä kukaan ei ole missään tolkuttomassa humalassa. Nainen vaan jupisi jotakin " nykyajan äideistä" . Kysyin onko hänella itsellään lapsia niin tokaisi ettei ole halunnut " sellaisia" elämäänsä pilaamaan. Tulimme ystäperheemme kanssa siihen tulokseen että lienee lapsettomuus se kipeä asia eikä se että me joimme aurinkoisena kesäpäivänä siideriä ja olimme hiukan hiprakassa. Lapset ovat 3v,5v,ja 8v.

Olemmeko muka todella ainoat vanhemmat maailmassa jotka voivat juoda lasten ollessa kotona? Me emme juo itseämme siihen kuntoon ettemmekö voisi pitää lapsista huolta.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tosin harvoin tulee nykyään alkoholia otettua kun imetän pienintä ja olen niin paljon hänessä kiinni (tai hän minussa), etten voi hirveästi vapaalle lähteä. Minun kotonani on käytetty alkoholia mielestäni normaalisti, saunakaljat jne. Mutta ei koskaan ryypätty tai edes oltu pikku huppelissa lasten nähden. Suhteeni alkoholiin yleisesti on kai aika tavallinen, ehkä kuitenkin juon keskimääräistä vähemmän.

Aika jännää, että ap on kuitenkin kokenut tarpeelliseksi keskustella lastensa kanssa alkoholinkäytöstään tyyliin " kyllä teistä pidetään huoli vaikka äiti ja isi juokin aikuisten juomaa" . Mielestäni tällaisten asioiden selittämiseen lapsille ei pitäisi olla tarvetta, eli lasten ei koskaan pitäisi nähdä vanhempiaan sellaisessa kunnossa, että heillä olisi asiasta (huolenpidosta) minkäänlaista epäilystä.

Alkoholin kanssahan käy helposti juuri niin, että kohtuullisuudentaju juodessa menee, itsestä tuntuu että on niin hauskaa ja kontrolli pelaa, mutta vaikkei sössötyskunnossa olekaan niin kyllä lapsi huomaa muutoksen äidissä ja isässä, ja se voi tosissaan pelottaa.

Vierailija
82/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai keskustelen lapsen kanssa jotta lapsi tietää mitä tapahtuu. Minusta taas olisi hyvinkin kummaa jos asiasta ei puhuttaisi vaikka alkoholia nautittaisiin. En oikein ymmärrä mitä yritit vihjailla. Samalla tavalla meillä puhutaan kaikesta joka poikkeaa normaalista rutiinista. Kaikki keskustellaan läpi. Enpä ole vielä ennen kuullut että lasten kanssa keskustelu olisi arvelluttavaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun parempiakin janon sammuttajia on keksitty!??!?!? Jotenkin älytöntä kitata joku 4,5 litraa ihan sama mitä nestettä illan aikana naamaansa. Mitä ihmettä ihminen tekee, jotta hänelle tulee noin suuri nesteen tarve/jano?

Luulen, että motiivi kuitenkin on nimenomaan se humaltuminen. Eikä humaltuminen saa olla ikinä eikä koskaan tavoite, jos lapsia on läsnä tai vastuulla!!

Ap, sano ihmeessä syy, miksi sun pitää juoda siideriä? Tai miksi sun tai jonkun toisen pitää jouda kaljaa? Jos haluaa sammuttaa janon, siihen löytyy lapsiystävällisempiäkin vaihtoehtoja. Toisaalta alkoholi ei ole edes aikuisystävällinen vaihtoehto.

Joo, ja itse en naukkaile ;)

Vierailija
84/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään tarvitse lapselle erikseen selittää, että äiti juo nyt aikuisten juomaa, mutta pitää sinusta silti huolta... Minun käytöksessäni ei tapahdu yhden tai kahden siiderin juotuani (ja siinä menee raja) mitään sellaista muutosta, jonka takia lapselle pitäisi mitään selittää.

Mutta ilmeisesti ap:n käytös muuttuu sillä tapaa, että lapsille pitää jo selitellä... Että ei tässä mitään, äiti vähän relaa...

Ja ap ei nyt millään meinaa tajuta sitä, että lapsen EI TARVISE nähdä vanhempiaan humalassa. Sen sanovat ihan kaikki kasvatusalan ammattilaiset (juu, mutta jokainen äiti tietää paremmin kuin kymmenen ammattilaista, jep). Aikuisen käytös muuttuu ja edelleen, vaikka se käytöksen muutos olisi siihen hihittelevään suuntaan, niin et sinä ap voi sanoa, että lapsia ei pelota. Ei ne lapset sitä sulle sanoisi (sillä sua ne pelkäisi).

Ei humalan ainoa huono puoli ole se, jos alkaa riehumaan. Pelkkä aikuisen käytöksen kummallinen muutos pelästyttää, huolestuttaa, säikyttää. Etkä sinä ap (humalassa) osaa asiaa nähdä kuten lapsi.

Ja jos joit viisi siideriä (0,5l) lasten läsnäollessa, niin kyllä sen pitäisi normaalikokoisella naisella jo jossain tuntua... Jos ei tunnu, niin vielä pelottavampaa!!!

Ja ihan huomautuksena, että meillä kyllä osataan käyttää alkoholia normaalisti, sitä ei piilotella. Mutta humalaan ei meidän taloudessa kukaan juo lasten nähden (eikä kyllä muutenkaan). Ruoalla voidaan juoda viinilasilliset, grillatessa siiderit, saunaolut jne. mutta vain ne pari annosta kerallaan. Alkoholia voi oikeasti käyttää muutenkin kuin humaltuakseen tai mennäkseen hiprakkaan. Se on sitä oikeaa käyttöä, sitä jota lasten saa ja pitääkin nähdä oikean mallin saadakseen.

Vierailija
85/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käytetä alkoholia koskaan. Ja täytyy kyllä sanoa, että olen onnellinen lasteni puolesta, ettei heidän koskaan tarvitse miettiä tai pelätä millaiseksi vanhempien käytös mahdollisesti muuttuu kroketti- tai mölkkypelin aikana. Tai miettiä minkä takia naapurin täti tulee aidan taakse " räyhäämään" ...

Vierailija
86/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä he muuten oppisivat, että alkoholia voi käyttää kohtuullisesti ja harkiten.

Mutta 5 siideriä 7 tunnin aikana samalla kun pitäisi lapsista pitää huolta on mielestäni liikaa. Se on mielestäni täysin humalahakuista toimintaa, kukaan ei voi väittää ettei tuon määrän nauttija olisi tosiasiallisesti humalassa. Ja sitä ei mielestäni pidä " lapsenvahtivuorossa" olla.

Vierailija
87/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaan arvata maistaako tämä 3v sitä " mehua" joku kerta...

Vierailija
88/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä juon kerralla n.12 pulloo keskaria..ja noin kuudessa tunnissa. Joka viikonloppu kesällä grillatessa, eikä ole lapsilla hoitajaa vaan kotona juon. Ei ne ole sitä loppu iltaa katsomassa kun menevät nukkumaan klo 20

kivaa on :D

Vierailija
89/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juo koskaan itseäni humalaan lasten nähden, jonkun siiderin tai viinilasin voin ottaa. Humala ei kiinnosta. Enkä usko ap:llä myöskään humalan päasiana olleen. Mutta siideriä/ viiniä yms. voi mielestäni kohtuudella nauttia ilman mitään omantunnon tuskia. Niin teen itsekin. Otan vaikka jokapäivä yhden, jos huvittaa. Jos ei, niin en ota.

Jos juo 9 siideriä noin 12 tunnin sisällä, niin veressä on keskimäärin yhden pullon verran alkoholia. Varmaan kaamea känni.. juu... Jotakin rajaa, taivastelijat!

Ja minusta on huvittavia nämä kommentit " ei vaan meillä juoda koskaan" . Just. Ehkä ei, mutta kun lapsenne ovat teinejä, kokeilevat varmasti. Yleensä vielä näiden perheiden vesat kokeilevat sitä vähän enemmänkin.. Ympäristöstä on nuoruudestani kovasti kokemusta.

Tiukkapipot, hankkikaa elämä!

Vierailija
90/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja perheelläni on jo elämä ja oikein ihana sellainen, kiitos vaan! Enkä usko, että alkoholin käytön aloittaminen tekisi elämästämme millään tavalla parempaa, päinvastoin!

Vierailija
91/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan kuitenkin opettaa lapsilleni omalla esimerkilläni että alkoholi ei ole mitään erityistä, mystistä tai salaista. meillä voidaan hyvin juoda esim. viikonloppuna ruuan kanssa viiniä tai saunan jälkeen olut.

eikö se että alkoholia juodaan fiksusti ja sitä sen kummemmin korostamatta, anna hyvän esimerkin lapsille? jos ei yhdestä viinilasista tai oluesta tule humalaan ja krapulaakaan ei ole (eikä rokulipäiviä), eikö se opeta lapsille ennemminkin oikeanlaista juomista. ei siis humalaa eikä kontrollin menettämistä lasten edessä.

tämä on tietysti todella vaikea kysymys, koska meitä on moneen junaan. ex-poikaystäväni oli raivoraitis, mutta hänen isänsä olikin juoppo. poikaystävälläni oli alkoholin suhteen ihmeellisiä traumoja jotka minulta taasen puuttuivat. omat vanhempani joivat kohtuudella enkä muista milloinkaan nähneeni heitä humalassa. oikeasti!

Vierailija
92/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään tapa ei ole huono niin kauaa kun ei lapset kärsi

45

Vierailija
93/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihmettelin oikeasti sitä, että olet kuitenkin kokenut asian sellaiseksi, että siitä on pitänyt erikseen keskustella ja selittää lapsille, että heistä pidetään huolta. Eli ilmeisesti olet ollut huolissasi siitä, että he huomaavat sinun käyttäytyvän eri lailla kuin tavallisesti ja tuntevat olonsa turvattomaksi. Minusta luonnolista alkoholinkäyttöä lasten läsnäollessa on sellainen, ettei sitä tarvitse lapsille selvitellä (lasi viiniä ruoan kanssa, saunakalja jne.) eivätkä he huomaa alkoholin vaikutusta vanhempaansa.

Noista veren alkoholipitoisuuksista en osaa sanoa mitään, mutta tosiaan jos itse juon 5 siideriä baari-illan aikana (saman verran kuin ap olessaan lastensa kanssa), niin olen kyllä aika humalassa.

Ja omasta mielestäni en ole tiukkis tai moraalinvartija.

Vierailija
94/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta määrästä ei vielä känniin tule, pikku hiprakkaan kyllä.

Vierailija
95/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen lapseni ja tosiaan juon itseni tuollaiseen huppeliin ehkä sen kaksi kertaa vuodessa perheystävien kanssa grillatessa. En minä ala hihittelemään,outoja käsityksiä. Jos lapsi pelkää niin miksi hän tulee syliini ja kikattelee? Miksi hän ei vetäydy? Mieheni oli juonut kaksi olutta eli oli selvänä osapuolena eikä lapsi hakeutunut mitenkään " turvaan" . Meillä syötiin samaan aikaan kuin muulloinkin sekä nukuttiin päiväunet. Rytmimme ei muuttunut mitenkään. Leikimme ja pelasimme.

Tämä keskustelu on nyt kuitenkin ihan turhaa. En koe tehneeni lapsilleni mitään pahaa. Sunnuntaina vielä kotia ajaessamme nuorin otti kaulasta kiinni ja sanoi että rakastaa minua. Ehkäpä hän teki sen pelosta? Voi jeesus. Niin ja sai muutaman oikein tomeran uhmakohtauksenkin lauantaiviettomme keskellä eli jos hän pelkäisi hän ei uskaltaisi näyttää negatiivisia tunteitaan.

Nyt jätän aiheen tähän.

Ap

Vierailija
96/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuo määrä on kyllä suuri, en saa noin paljoa juotua vaikka lähtisin baariinkin juhlimaan. Lapsen kanssa olen juonut 1-2 siideriä, ja se on riittävä määrä, tunnen kyllä jo toista juodessani alkoholin vaikutuksen. Ja sehän on totta että alkoholia nauttineena arvostelukyky alenee, eli omasta mielestäsi käytösesi ei muutu, mutta lasten mielestä se voi muuttua. Mutta kun kerran oli yksi vesiselvä aikuinenkin mukana, ei tilanteessa ole mielestäni ongelmaa..

T: äiti 22v ja lapset 3v ja 1,5v

Vierailija
97/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsen kanssa olen juonut 1-2 siideriä,

T: äiti 22v ja lapset 3v ja 1,5v

Tarkoitin siis että lapsen/lasten läsnäollessa olen juonut ne 1-2 siidua, en suinkaan lasten kanssa ole juonut;)

Vierailija
98/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

9pulloa ei ole liikaa kyllä. alkoholi vaikuttaa jokaisella erillailla. 9pulloa jos juo ja niitä tissuttelee 12tunninajan niin ei tod. kyllä nouse päähän.. Ei minulle ainakaan.. sehän ei ole edes pulloa tunnissa.

Kyllä meillä ainakin kesäpäivinä juodaan siideriä ja vietetään mukavaa aikaa yhdessä.. Joskus menee korillinenkin olutta kolmeen pekkaan.. Ja kukaan ei TODELLEKKAAN ole humalassa. :)

Vierailija
99/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joitko todellakin 9 puolen litran siideriä vai oliko kyse pikkupulloista (0,3l)? Yhdeksän pikkupulloakin on kyllä kaikkien mittapuiden mukaan paljon, mutta 4,5 litraa siideriä on ihan tolkuton määrä! Miettikää nyt!

Ja ihan turha huudellä elämän hannkimisesta tai pipon löysäämisestä... ;-) Itse voisin hyvinkin vastaavassa tilanteessa (joku selvänä paikalla, syödään ja pelaillaan ja noin pitkä aika) juoda jopa 3-4 puolen litran pulloa (tosin lasista tietenkin, haluanhan opettaa lapsille hyviä tapoja myös alkoholikulttuuriin liittyen). Näistäkin kyllä mieluiten ainakin puolet vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen.

Vierailija
100/112 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oisinkohan juonut yhdeksän pulloa siideriä kokonaisen päivän aikana ja ootaen huomioon että lapset nukahtivat 8:lta ja me aikuiset menimme nukkumaan yhdeltä yöllä ja ensimmäisen siiderin join n. klo 13 eli en todellakaan ollut holtittomassa humalassa - laulamisesta puhumattakaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan