Tapahtuipa viikonloppuna..
Oltiin perheeni kanssa Oulussa perheystäviemme luona ja vietimme siitten heidän takapihallaan lauantaita. Grillasimme,joimme siideriä ja pelasimme lasten kanssa krokettia ym. Naapurin rouva tulee muutaman tunnin päästä pensasaidan viereen ja alkaa sättiä miten vastuuttomia vanhempia olemme kun juomme lastemme läsnäollessa alkoholia. Katsoimme ystäväni kanssa suut auki ja mieheni totesi että mitähän vaaraa lapsillemme on siitä että aikuiset juovat ja syövät ja viettävät aikaa yhdessä sillä kukaan ei ole missään tolkuttomassa humalassa. Nainen vaan jupisi jotakin " nykyajan äideistä" . Kysyin onko hänella itsellään lapsia niin tokaisi ettei ole halunnut " sellaisia" elämäänsä pilaamaan. Tulimme ystäperheemme kanssa siihen tulokseen että lienee lapsettomuus se kipeä asia eikä se että me joimme aurinkoisena kesäpäivänä siideriä ja olimme hiukan hiprakassa. Lapset ovat 3v,5v,ja 8v.
Olemmeko muka todella ainoat vanhemmat maailmassa jotka voivat juoda lasten ollessa kotona? Me emme juo itseämme siihen kuntoon ettemmekö voisi pitää lapsista huolta.
Kommentit (112)
Vierailija:
jos pää kestää 9 siideriä, niin sitten on kyseessä jo alkoholismi.
Siis tää palsta on vitsi. Älä ap välitä, mä ainakin nauran täällä. Mitä jeesustelijoita!
varsinkin lasten läsnä ollessa. Ja minkä kuvan lapsesi saavat siitä alkoholin käytöstä? Mieti kun lapsesi juovat ekan kerran ja ottavat aikuisista mallia, ekat kännit ja 9 kaljaa...
Enkä käsitä miten joku voisi edes soittaa vain sen takia että äiti on nuori. Riittäisiköhän ihan käynnin syyksi?
Tiedätkö, meilläkin on asiat hyvin eikä kukaan läheisemme ole koskaan ollut vanhemmuudestamme huolissaan mutta tokihan sinun kannattaa olla vaikka et edes meitä tunne :)
Ap
Vierailija:
varsinkin lasten läsnä ollessa. Ja minkä kuvan lapsesi saavat siitä alkoholin käytöstä? Mieti kun lapsesi juovat ekan kerran ja ottavat aikuisista mallia, ekat kännit ja 9 kaljaa...
Jos se ei sinulle riitä vastaukseksi niin sitten se ei riitä.
Ap
Kiitos teille muutamalle järkevälle joilla on vielä suhteellisuudentajua. Toisaalta onhan täsät kirjoituksestani ollut se hyöty että ihmiset voivat tuntea itsensä paremmiksi ihmisiksi ja äideiksi. Se ei ole minulta pois sillä pidän itseänä riittävän hyvänä äitinä omille lapsilleni. Hyvää yötä, lähden nukuttamaan pienintäni unille.
Ihmiset ei tajua että kaikilla viinapää ei ole samanlainen. Mulla menee helposti baari-illan aikana 13-16 annosta kun ottaa shotteja välillä ym. Silti en horju,oksentele,kontaa,menetä muistia tai muuta. Tarvitsen siihen suuremman määrän ja mua ei kiinnosta sellainen olotila. Tuo ap:n määrä jaettuna tosiaan 12 tunnilla niin ei ole todellakaan mikään hälyttävä ottaen huomioon että porukassa on ollut selväpäinen ja lasten isä on ollut vain kahden oluen vaikutuksen alaisena.
Alkoholismi ei ole kiinni siitä paljonko juo vaan siitä että viekö viina ihmistä vai toisinpäin. Alkoholisti ei lopeta juomista ennenkuin sammuu. Nimim. Vierestä alkoholistia seuranneena.
Ihmettelen ap että jaksat vastat noin rauhallisesti näille idiooteille jotka ovat olleet vastauksissaan kaikkea muuta kuin asiallisia ja aikuisia.
mutta pitäähän tähänkin soppaan lusikkansa tunkea! :)
Kyllä meillä saatetaan ottaa pari paukkua tms, eikä siitä kukaan tule edes huppeliin. Joskus voidaan kutsua porukkaa kylään, ja saatetaan ottaa enemmänkin. Olen sitä lapsena nähnyt itsekin, enkä pitänyt sitä minään kun ei kukaan ollut ns. kännissä. Kyllä sitä on aikuisia jotka osaavat ottaa sitä alkoholia ihan kohtuudellakin.
Itse juon juuri punaviiniä, juon sitä lähes joka päivä lasin tai pari eikä siitä todellakaan tule humalaan. On hieman eri asia ottaa pari lasia vinkkua kuin vetää kännit.
Ja voin ottaa enemmänkin, jos otan jo päivällä jotain ja illalla enemmän.
vielä käsittämättömämpiä ovat nämä kommentit, että " emme juo lasten nähden koskaan" . Missä te sitten juotte, yöllä vai jossain autotallissa piilossa?
Meillä on aina juotu lasten nähden alkoholia, häissä, tupareissa, grillikekkereissä sun muissa. Vanhin lapsistamme on jo aikuinen ja hänellä on aivan normaali suhtautuminen alkoholiin, juuri sellainen, kuin vai voi toivoakin.
vielä käsittämättömämpiä ovat nämä kommentit, että " emme juo lasten nähden koskaan" . Missä te sitten juotte, yöllä vai jossain autotallissa piilossa?
Meillä on aina juotu lasten nähden alkoholia, häissä, tupareissa, grillikekkereissä sun muissa. Vanhin lapsistamme on jo aikuinen ja hänellä on aivan normaali suhtautuminen alkoholiin, juuri sellainen, kuin vai voi toivoakin.
Itsekin aika hämmentyneenä luin tätä ketjua. Minkälaisia viinapäitä teillä on, jos ette voi 12 tunnin aikana juoda 9 siideriä? Varsinkin jos samaan aikaan vielä syödäänkin. Ja hirveää tiukkapipoisuutta muutenkin. Ei ihme, että meillä on niin paljon alkoholisteja, kun tälläkin palstalla monella on todella hysteerinen suhtautuminen yhdistelmään alkoholi ja lapset.
Minä voin hyvin juoda vaikka pullollisen punaviiniä ja olen siltikin ihan tolkuissani. Jos syön samalla enkä litki viiniä hirveää vauhtia eikä tule edes pahempaa krapulaa. Ja mikä lapsiperheelle kivempaa kuin grillaus kavereiden kanssa, lapset saavat temmeltää ja itse voi nauttia ruoasta, seurasta ja juomasta. Ja mitä pahaa pikku huppelissa on? Itse en ole kotoani moisesta traumoja saanut, enkä usko lapsenikaan niitä saavan.
että mikä ihmeen sääntö se on, että yhden pitää aina olla ajokunnossa? Kaikilla ei ole edes autoa tai ajokorttia. Taksit on keksitty :-), jos jonnekin terveyskeskukseen pitäisi lähteä ryysimään.
esim. kamala mekkala, joka olis voinut ärsyttää. Tai tuliko kuvioon tavallista enemmän voimasanoja (pelin tiimellyksessä manailua) tms., että olisi voinut olla joku ärtymisen aihe alunperin sillä naapurilla?
Mutta eivät hekään huutaneet tai muuta kuin ehkä kiljahtivat jos onnistuivat lyönnissä ym. Emme kuunnelleet edes radioita juuri sen takia ettei meteliä tulisi liikaa. Toinen naapuri vain vilkutteli meidän lapsille iloisesti kun kasteli kukkia eli ei häntä ainakaan haitannut meidän ulkoilu.
Ap
jotkut ovat vain ottaneet elämäntehtäväkseen huomautella toisille kaikesta, ja saavat nautintoa siitä kun pääsevät haukkumaan ja puuttumaan toisten asioihin. Eiköhän se olis jotakin ruvennut keuhkoamaan vaikka olisitte juoneet kokista eikä lapsia olis ollut mailla halmeilla.
Minä vain hymyilen tuollaisille!
Eri asia olisi, jos olisitte mekastaneet tolkuttomasti, ja kaikki aikuiset olisivat horjuneet kännissä ja laulaneet vanhoja suomalaisia ryyppäyslauluja samalla, kun lapset valittavat nälkää ja väsymystä ;0).
Tällaisiakin tilanteita valitettavasti näkee :(...
Tuohan kuulostaa vain mukavalta kesäpäivänvietolta.
Mukavaa kesää!
heather ja neiti-nessukka 10kk
en näe mitään syytä mennä piilossa juomaan, mihinkähän me lapset siksi aikaa suljettaisiin.
Itse olen sellaisesta perheestä että vanhemmat saattoivat ottaa esim sukulaisperheen kanssa alkoholia ja olla huppelissa muttei ikinä mulla ja siskollani ollut oloa että olisimme olleet heitteillä - aina huolehdittiin meistä. Siksi en ymmärrä tätä älytöntä keuhkoamista ettei edes yhtä pulloa voi juoda lasten nähden. Toki kunnioitan myös sellaisten ihmisten kantaa mutta suhteellisuuden taju on hyvä pitää mielessä.
Oisinkohan juonut yhdeksän pulloa siideriä kokonaisen päivän aikana ja ootaen huomioon että lapset nukahtivat 8:lta ja me aikuiset menimme nukkumaan yhdeltä yöllä ja ensimmäisen siiderin join n.klo 13 eli en todellakaan ollut holtittomassa humalassa - laulamisesta puhumattakaan.
Ap
Itse olen sitä mieltä, että lasten nähde voi ja saa juoda, mutta miten paljon? Niin paljon, että aikuiset ei humallu. Jokaisellahan on se oma rajansa, mikä menee humalan puolelle. Itselläni se on max. 2 0,5l siideriä, jotka voin juoda lasten aikana (mutta enempää en muutenkaan juo, sillä en halua humalaan). Miehelläni muutama kalja.
Niin ja se vielä, että aina jonkun aikuisen pitää olla selvänä ja olla vastuussa lapsista.
Näin ollen lapsiperheiden illanvietto, jossa juodaan ruoan kanssa siiderit tai parit per/hlö on ihan ok. Mutta jos teillä meni korillinen juomaa, niin ei olekaan enää ok...
Lasten ei tarvitse nähdä vanhempiaan huppelissa... Se mikä on aikuisesta kiva nousuhumala saattaa olla lapsesta pelottava ja kummallinen juttu.
Paikalla oli yksi täysin vesiselvä aikuinen ja ainakaan meidän perheen lapset eivät pelkää jos olemme huppelissa koska ei ole syytä,emme riitele,korota ääntä,horju tai sössötä.
Ap
Sanonko että av-lla joku sanoi näin... :D Mutta itse kyllä ihmettelen kun meillä ollaan lähes absolutisteja ja kaikki muutenkin kunnossa niin laitetaan lastensuojelu ihmiset meille sen takia että jotain oli huolestuttanut kun olen nuori! Ja sitten se nähdään täällä taas että muut voi vaikka vetää kännit lastensa kanssa kunhan on ikää ja parisuhde.