Tapahtuipa viikonloppuna..
Oltiin perheeni kanssa Oulussa perheystäviemme luona ja vietimme siitten heidän takapihallaan lauantaita. Grillasimme,joimme siideriä ja pelasimme lasten kanssa krokettia ym. Naapurin rouva tulee muutaman tunnin päästä pensasaidan viereen ja alkaa sättiä miten vastuuttomia vanhempia olemme kun juomme lastemme läsnäollessa alkoholia. Katsoimme ystäväni kanssa suut auki ja mieheni totesi että mitähän vaaraa lapsillemme on siitä että aikuiset juovat ja syövät ja viettävät aikaa yhdessä sillä kukaan ei ole missään tolkuttomassa humalassa. Nainen vaan jupisi jotakin " nykyajan äideistä" . Kysyin onko hänella itsellään lapsia niin tokaisi ettei ole halunnut " sellaisia" elämäänsä pilaamaan. Tulimme ystäperheemme kanssa siihen tulokseen että lienee lapsettomuus se kipeä asia eikä se että me joimme aurinkoisena kesäpäivänä siideriä ja olimme hiukan hiprakassa. Lapset ovat 3v,5v,ja 8v.
Olemmeko muka todella ainoat vanhemmat maailmassa jotka voivat juoda lasten ollessa kotona? Me emme juo itseämme siihen kuntoon ettemmekö voisi pitää lapsista huolta.
Kommentit (112)
kunnossa, että enpä olisi voinut lasta vastuulleni ottaa.
No, mulla on ehkä huono viinapää, mutta siinä onki syy siihen, miksi en juo pisaraakaan alkoholia lasten läsnäollessa. Olen siis jo litrasta siideriä aina ihan rehellisessä kännissä...
Mistä sinä sen tiedät? Ovatko he sanoneet niin? Pelkkä aikuisen käytöksen muutos voi pelottaa lasta, vaikka käytös ei muuttuisi agressiiviseksi (vaan vaikkapa hilpeäksi ja ns. iloiseksi....). Niin ja tuskin Maija 5v. tulee sanomaan, että " Äiti, mua vähän pelottaa kun sä olet noin kummallinen..."
Vierailija:
Paikalla oli yksi täysin vesiselvä aikuinen ja ainakaan meidän perheen lapset eivät pelkää jos olemme huppelissa koska ei ole syytä,emme riitele,korota ääntä,horju tai sössötä.Ap
Miksi ihmeessä haluat juoda alkoholia lastesi nähden, ja vielä noin paljon? Ajattele, miten paljon ryyppäämisesi häiritsee lapsiasi, jos se häiritsee noin paljon aikuista naapuriakin.
Kyllä meillä lasten nähden otetaan parit siiderit, muttei mitään kännejä. 9 pulloa päivän aikana on mulle jo PALJON. Eli JOS sen verran joskus bilettäessä pystyn juomaan, teen sen lapsettomana iltana. :)
Meillä kuitenkin esim. viini kuuluu ruokailuun enkä missään nimessä edes halua juoda lapsilta " salaa" . Kyllähän ne sen taidon oppivat kuitenkin ja parempi nähdä jo lapsena, ettei alkoholi ole mikään tabu. Piilojuoppoja en omista lapsistani halua.
Kohtuu kaikessa ja kesä kaikilla. Myös kyttäävillä naapureilla. :)
mutta 9 siideriä on paljon!! Itse pystyn hädin tuskin 2 siideriä juomaan...
Saavat katsoa vierestä, mutta en edes vois juoda peräkkäin tuota määrää kun olisin jo huppelissa. Ja yleensä en juo sitä yhtäkään kun alkoholin maku ei niin miellytä. Ja 9 SIIDERIÄ ON PALJON!!!
meinaan minun mielestä jotenkin outo ja vääristynyt suhde alkoholiin tommonen. Muistan nuoruudesta joitakin kavereita, joiden kotona jotkut asiat olivat tabuja. Ja ketkäs ne pahimmin sitten örvelsivät, kun silmä vältti.
Huom! minun kirjoitus on tietenkin yleistys. Mutta missä kaikki normaalilla tavalla, kiihkottomasti, nautintoaineisiin suhtautuvat. Ja teille tipattomat: Ihan olen järkevä ihminen. Hoidan hyvin (?) lapseni, rakastan viinin makua tietyissä tilanteessa ja voi miten kylmä olut maistuukaan hyvältä. Ja maito ja vesi.
Yksi saunaolut on vähän eri asia kuin 9 siideriä!!
9 annosta ei kaikille ole iso määrä ja kun sen jakaa esim 12tunnille niin ei edes nouse hattuun pahasti! Ihme sievistelijöitä täällä on! Jos rette itse alkoholia käytä ok, mutta monet käyttää ja OSAA käyttää sitä!
Loput join sitten illalla kun lapset olivat unilla. Me vietämme tuollaisia kesäpäiviä ehkä kaksi kertaa vuodessa eli enpä koe olevanitraumatisoimassa lapsiani. Toisakseen meillä lasten kanssa puhutaan. Kerron ettei siinä että aikuiset joskus juovat aikuisten juomaa ole mitään pelättävää ja isi ja äiti pitävät varmasti huolta. Hoidamme syömiset ym aivan normaalisti. Jos he pelkäisivät he tuskin iloissaan pelaisivat pelejä,halailisivat ja suukottaisivat saatika menisivät helposti unille.
Jokaisella on kuitenkin oikeus mielipiteeseensä ja moralisointiinsa. En kuitenkaan syyllisty sillä en koe että siihen olisi tarvetta.
Hyvää kesää kaikille!
Ap
P.s Toinen naapuri oli erittäin ystävällinen eikä osoittanut millään muotoa että olisimme hänen elämäänsä haitanneet.
imelästä lilletistä välitä. Hyvää ja aurinkoista kesää. Heittäkää se kiree pipo nurkkaan. ( Eri asia täys alkoholistit, jotka ryyppäävät todella koko lomansa ja penskat ovat oikeasti hunningolla.)
Joku edes ymmärtää ettei tarvitse olla alkoholisti jos joskus juo lasten nähden.
Ap
Ja hei, Suomen suvi on niin lyhyt, että ainakin me järkätään niin monet parpekuepartit ku keretään.
Mekin kesällä pidetään joskus tuollaisia partyja ja kyllä juon itteni pieneen känniin silloin enkä koe olevani mikään alkkis. Naurattaa koko ajatuskin =)
Itse käyn myös lähes joka viikonloppu yhtenä iltana baarissa. Muuten olenkin sitten aina lasten kanssa kotona. Täällä saa aina tällaisen ryöpyn niskaan jos uskaltaa tunnustaa juovansa enemmän kuin kaksi siideriä. Eiköhän rakkaus,rajat ja säännöllinen rytmi ole tärkeintä eikä se että joskus kännäilee :) Eriasia on jos riidellään,ollaan änkyräkännissä ja lapset ovat heitteillä.
Hyvää kesää sinulle ja perheellesi!
Vierailija:
Mekin kesällä pidetään joskus tuollaisia partyja ja kyllä juon itteni pieneen känniin silloin enkä koe olevani mikään alkkis. Naurattaa koko ajatuskin =)Itse käyn myös lähes joka viikonloppu yhtenä iltana baarissa. Muuten olenkin sitten aina lasten kanssa kotona. Täällä saa aina tällaisen ryöpyn niskaan jos uskaltaa tunnustaa juovansa enemmän kuin kaksi siideriä. Eiköhän rakkaus,rajat ja säännöllinen rytmi ole tärkeintä eikä se että joskus kännäilee :) Eriasia on jos riidellään,ollaan änkyräkännissä ja lapset ovat heitteillä.
Hyvää kesää sinulle ja perheellesi!
En kännäile joka viikonloppu lasten nähden vaan ihan lapsettomassa seurassa enkä todellakaan ole ainoa. Lasteni nähden olen kännissä ehkä kolme kertaa korkeintaan vuorossa ja just tuollaisissa grillaustilanteissa. En ymmärrä miksi kaikki mieltää kännissä olemisen sellaisena että on aivan tööt. Ei voi tajuta.
siihen malliin sitten jatketaan ainakin läpi opiskeluelämän??
" Niin, meillä ei vaan juoda edes sitä yhtä siideriä lasten nähden"
Kyllä aikuiset ihmiset voivat juoda, heidänhän se malli pitäisi lapsiinsa juurruttaa, että juominen ei ole aina sellaista " otetaan räkäkännit, riidellään ja kontataan" tyylistä, mitä lapset esim. voivat nähdä kaupunkien keskustoissa vaikka kauppareissulla jne.
Jos se menee yli, se on asia erikseen.
Ja tällä juomisella tarkoitan juuri esim. ap:n tapausta. Se kuullostaa aivan normaalilta.
En tarkoita semmoista joka iltaista litkimistä. Jos ollaan töissä, silloin ei iltaisin juoda.
Meillä ei arkisin juoda kyllä koskaan. Viikonloppuisin käyn monesti kavereiden kanssa mutta en juo silloin kotona. Meillä juodaan joskus ravintolassa ihan niin että yksi siideri riittää eli aina ei tarvitse todellakaan juoda itseään humalaan.
Minusta ihmiset jotenkin hyeterisoivat tätä asiaa.
Ap
Vaan laitoin lapset nukkumaan 8:lta ja me vanhemmat valvoimme vielä viisi tuntia sen jälkeen takapihalla rupatellen ja siideriä nauttien eikä kukaan ollut missään örvellyskunnossa - todellakaan.