Imetys + saunasta uiminen
Onkohan tämä mitenkään suositeltavaa. Siis että saunasta menisi järveen uimaan? Täysimetän 4,5kk tyttöä enkä kaipaa rintatulehdusta, mutta kovasti tekisi mieli juhannuksena käydä pulahtamassa.
Kommentit (6)
Mulla ei ole mitaan tieteellisia neuvoja tarjota mutta tassa mutu-tietoa...
Mulla on ollut rintatulehdus 4 kertaa, 3 ensimmaista kertaa se tuli mielestani liian taysista rinnoista, ja ainoastaan taman viimeisen kerran jyrkasta lampotilanvaihdoksesta.
Mainitsin viimeisimmasta tulehduksesta laakarille (taalla Iso-Britanniassa) samalla kun kaytin vauvaa tarkastuksessa, ja han sanoi, etta lampotilanvaihtelun ei sinallaan pitaisi aiheuttaa tulehdusta itsekseen, mutta voi olla osasyyna uusimiseen, jos tulehdusbakteeri on jo rintakudoksessa.
Oon kylla kuullut etta joku on saanut rintatulehduksen uimareissun jalkeen, niin etta jos haluat pelata varman paalle niin kannattaa valttaa. Taalla ei siis uskota yleensa, etta kylma tai veto voi aiheuttaa tulehduksen, mutta Suomessa se tuntuu olevan ihan yleistietoa. Se voi tulla, tai olla tulematta, kai yleiskunto ja moni muukin seikka siihen vaikuttaa.
Olikohan tasta nyt mitaan apua? :)
jopa avantouintia harrastin talvella vaikka imetin.
Mieltä poltteli päästä avantoon jo kun lapsi oli täysimetyksellä ja sitä neuvolalääkäriltä kysyin (en enää muista missä iässä se on, 5 kk?). Hänen mielestään käy aivan vapaasti, jos tietenkään ei jää viilettelemään ympäriinsä märissä uikkareissa.
Avantoon pääsin sitten vasta kun vauva oli yli 1/2 vuotta ja tietty annoin myös jo kiinteitä. Kertaakaan ei mitään seurauksia tullut, ei edes tuntunut pahalta rinnoissa.
Rintatulehduksestakin mulla on kokemusta aivan vauvan ensikuukausilta, ja omalta kohdaltani sain sen käsityksen, että se maidon pakkautuminen-veto hikiseen ihoon -yhdistelmä sen teki, ei niinkään imetys sinällään. Kun sitten maidontulo tasaantui, ei tulehduksia enää tullut.
Sanoisin että riippuu rinnoista. Jos tuntuu että homma on hyvässä balanssissa, miksei menisi uimaan jos tulee hyvä mieli.
Itse sai just uimisesta rintatulehduksen viime viikolla, kun tyhmyyttäni jätin märät uikkarit päälle. Ilma oli lämmin mut tuulinen. Poika on jo 3kk, ja maidontulo tasasta, eikä rinnat päässy pakkaantuu. Nyt on niin sitkee tukos rinnas, ettei millään keinolla laukee. Vinkkejä? Esikoisestakin kävin imettäessä uimas mut ei tullut tulehduksia, ku muistin uikkarit riisua.
Itse sai just uimisesta rintatulehduksen viime viikolla, kun tyhmyyttäni jätin märät uikkarit päälle. Ilma oli lämmin mut tuulinen. Poika on jo 3kk, ja maidontulo tasasta, eikä rinnat päässy pakkaantuu. Nyt on niin sitkee tukos rinnas, ettei millään keinolla laukee. Vinkkejä? Esikoisestakin kävin imettäessä uimas mut ei tullut tulehduksia, ku muistin uikkarit riisua.
onkai:
Nyt on niin sitkee tukos rinnas, ettei millään keinolla laukee. Vinkkejä?
Mulle neuvottiin etta koittaa eri imetysasentoja, ja pitais kuulemma yrittaa suunnata vauvan leuka sille kohtaa missa tukos on. Mulla oli rinnan ylaosassa joskus tukkeuma, ja syotin sangylla maaten niin, etta vauvan jalat oli eri suuntaan kuin omat jalat :)
Myos lämmin (ei kuuma) kääre, tukoksen varovainen hierominen, tai sitten lampimassa kylvyssa hierominen saattavat auttaa. Tai haudo kaalinlehdilla ja juo kotikaljaa, kaalinlehti lievittaa tuskaa ja kotikalja saa maidon virtaamaan :) Jos rinnat ovat kovin kipeat tai punaiset, kay laakarissa ennen kuin menee pahemmaksi.
Mä ainakin kävin viime viikonloppuna monta kertaa uimassa lammessa ja saunoin tietenkin sen jälkeen. Vesi kun on vielä niin pirun kylmää!
Mä täysimetän ja mulla on noin kolmekuukautinen poika.
Neuvolasta sanottiin, että pistää heti kuivat päälle, jottei rinnat jää muhimaan kylmiin uikkareihin.