Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat jotka eivät osaa laittaa tippaa

Vierailija
27.12.2019 |

Ovat väärällä alalla. Yksi taas pusasi vartin ja tuhosi kummankin käden suonet. Lopulta onneksi luovutti ja pyysi apua. Kolleega tuli ja tuikkasi kerrasta tipan paikoilleen.
Joskus sattuu näitä onnettomia, toisinaan jopa harjoittelijat/opiskelijat osaavat homman paremmin.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen poliklinikalla, minulla on yli 20 vuoden työkokemus. Todennäköisesti en saisi tippaa suoneen ensiyrittämällä, koska työssäni niitä ei laiteta. Tipanlaitto-vajavaisuudestani huolimatta koen kuitenkin olevani oikealla alalla.

Vierailija
42/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa huonot suonet?

Mulle jotkut pistäjät huokailee, kun mitenhän se onnistuu neulominen, heti kun näkevät mehevän olentani. Ihan hyvin ovat silti saaneet ihan yhtä kahta lukuunottamatta, joten olen kuitenkin tulkinnut, että olisi taidoista kiinni.

Mites te hoikemmat, pohdiskeleeko teille koskaan hoitoväki ääneen, että onnistuukohan.?

Se tarkoittaa sitä mitä sanoin aijemmin.  Suoni (laskimo) hapertuu ja ohenee. Se myös myös puhkeaa helposti. Ne voi myös olla hyvin mutkaiset, jolloin kanyylille ei löydy hyvää kohtaa ja tippa vetää huonosti. Niille asioille ei tietenkään ihminen voi mitään itse.  mulla siis solunsalpaaja on tuhonnut suonet vallan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kädentaito, joillakin on luo taosta taipumusta ja jollakin ei, kuten missä tahansa kädentaitoja/sorminppäryyttä vastivassa hommassa. Treenaus auttaa, mutta kaikista ei mestarikanyloijia tule edes treenaamalla.

Vierailija
44/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä hoitajat ovat niin kaukana lääkäreistä. Lääkäri ne vaativimmat työt sairaalassa tekee. Nukutuslääkäri on sairaalan kaikkein osaavin tipan laittaja. Tulen vaatimaan nukutuslääkärin laittamaan tipan jos sairaalaan joudun.

Hoitajat kuuleman mukaan unohtavat perusjutut viidessä vuodessa ja työnantaja joutuu teettämään kokeen joka viides vuosi että edes perusasiat osaisivat. Lääkäreillä ei ole tälle testille mitään tarvetta.

Vierailija
45/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. Minulla on suonet aika "piilossa" varsinkin juuri oikeasta kädestä ja monesti jo tavallista verikoetta ottaessa hoitajat tökkivät monta kertaa eivätkä millään saa otettua verikoetta. Monesti pitää ottaa vasemmasta, kun oikeasti ei kunnolla suonta näy. Tietysti tämä on silti eri asia kuin kanyyli. Oikeastaan tämä on silti yksi syy miksi en pysty menemään verenluovutukseen, kun oikeasti olen niin monta kertaa "kärsinyt" jo muutenkin tavallista verinäytettä ottaessa, joten en milläään pysty menemään vapaaehtoisesti kokeilukappaleeksi löytyykö suoni sillä kertaa. 

Vierailija
46/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain menee heti tunteisiin kun jossain kerrotaan olevan paska sairaanhoitaja joka ei osaa edes laittaa tippaa. Onhan niitä paskoja opettajiakin, paskoja puhelinmyyjiä jne. Mutta ilmeisesti missään ei saa olla paskaa lähihoitsua.

LÄHIhoitaja ei tietääkseni kanyyleita laita, pois saa kyllä ottaa.

Miksi ei saa kun intissä paljon vähäisemmän koulutuksen saanut lääkintämieskin sen saa laittaa.

Kyllä laittaa kanyyleja joissakin paikoissa, mutta vain perusnesteen tippumaan ilman lääkkeitä. Tai sitten vaan kanyylin valmiiksi ilman tiputusta. 

Vierailija
47/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hoitajat eivät sovi ammattiinsa. Vaan sopisivat paremmin jonnekin ojankaivuuseen tai esim kauppaan

Tämä on niin totta. Helsinki maksaa vuoden alusta joka lääkärille palkanlisää reilun tonnin kuussa etteivät karkaisi yksityiselle. Hoitajista ei lehtijutun mukaan ole mitään pulaa, pikemminkin ylitarjontaa.

Vierailija
48/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanyylin laitto opetetaan valitettavasti todella huonosti nykyään. Olen vuonna 2019 valmistunut sairaanhoitaja ja koulussa harjoittelimme 3,5 vuoden aikana tasan KERRAN kanyylin laittoa, eikä laitto onnistunut lähes kellään. Jotkut onnekkaat saivat kokeilla kaksi kertaa, mutta suurin osa luokasta kokeili vain kerran. Täysin sama juttu suoniverinäytteen oton kanssa, mutta se ei toisaalta ole ihan yhtä oleellinen sairaanhoitajalle kuin kanyylin laitto. Lisäksi itselläni kävi tuuri ja pääsin kotisairaanhoidon harjoittelussa ottamaan suoniverinäytteitä runsaasti, mutta ohjaaja joutui sen minulle opettamaan kun koulussa ei opetettu.

Kanyylin laiton harjoittelu onkin kinkkisempi juttu. Sitä ei tule läheskään kaikissa harjoittelussa vastaan ja jos tulee, niin kaikkialla harjoittelijat eivät saa kanyloida. Missä sinä sen sitten opit?! Lisäksi olen kuullut, että monissa kouluissa saa kanyloida ainoastaan tekokättä, meillä sentään sai kanyloida luokkakaveria....

Ei kannata syyttää hoitajaa vaan enemmänkin opetusta, josta leikataan kokoajan. Koulutus on tehty sellaiseksi, että meidät viskataan työelämään opiskelemaan. Oppiminen alkaa vasta valmistumisen jälkeen. Toki me nyt perustyömme osaamme valmistuessamme eikä kenenkään tarvitse henkensä puolesta pelätä. Ihan toheloita emme ole, mutta jotkut asiat on valitettavasti pakko opiskella vasta työelämässä. Itsekin olisin halunnut oppia ihan kaikki perusjutut koulussa, mutta minkäs teet..

Olisit sinäkin hankkinut kunnon ammatin.

Vierailija
49/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai anestesialääkärit ovat taitavia tipanlaittajia, mutta yleensä sen tipan kyllä leikkauspotilaalle anestesiahoitaja laittaa. Luottaisin kyllä heihin. Ja kaikessa auttaa toisto, kenestä vaan tulee taitava tipanlaittaja kun monta kertaa päivässä sen teet.

Vierailija
50/50 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä hoitajat ovat niin kaukana lääkäreistä. Lääkäri ne vaativimmat työt sairaalassa tekee. Nukutuslääkäri on sairaalan kaikkein osaavin tipan laittaja. Tulen vaatimaan nukutuslääkärin laittamaan tipan jos sairaalaan joudun.

Hoitajat kuuleman mukaan unohtavat perusjutut viidessä vuodessa ja työnantaja joutuu teettämään kokeen joka viides vuosi että edes perusasiat osaisivat. Lääkäreillä ei ole tälle testille mitään tarvetta.

Hahhah, anehan ei tod. tule jonkun kitisijän takia osastolle tippaa laittamaan ihan varmuuden vuoksi. On sinulla suuret luulot itsestäsi:).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän