Hoitajat jotka eivät osaa laittaa tippaa
Ovat väärällä alalla. Yksi taas pusasi vartin ja tuhosi kummankin käden suonet. Lopulta onneksi luovutti ja pyysi apua. Kolleega tuli ja tuikkasi kerrasta tipan paikoilleen.
Joskus sattuu näitä onnettomia, toisinaan jopa harjoittelijat/opiskelijat osaavat homman paremmin.
Kommentit (50)
Olen sairaanhoitaja ja viime synnytyksessä kanyylin laitto vaati 11 pistoa ja lopulta anestesialääkärin, olenko siis paska potilas? Opiskeluaikojen jälkeen olen ollut nyt 15 vuotta töissä psykiatrian polilla, neuvolassa ja ensikodilla, ei ole juuri tarvinnut kanyyleja tökkiä, ja tuskin olisin hetkessä mestari jos somatiikalle ja osastolle palaisin.
et voi tietää kauan hoitaja on työssään ollut. kaikille ei kanylointeja osu. mulle on osunut, sen sijaan katetrointeja ei juurikaan.
Kyllä on totta, mitä yksi hoitaja sanoi: kaikki eivät opi koskaan pistämään.
He eivät luota itseensä hoitajana, siitä johtuu, ettei pistäminen ja tipan laitto onnistu.
Kaikki hoitajat eivät sovi ammattiinsa. Vaan sopisivat paremmin jonnekin ojankaivuuseen tai esim kauppaan
Verisuonet on hankalia työstettäviä. Olen itse labrahoitaja ja usein potilaat eivät ymmärrä, että se hoitaja, joka itsesi kohdalla epäonnistuu, voi seuraavan potilaan kohdalla onnistua täydellisesti. Toki kokemus tuo varmuutta ja onnistumisprosentti kasvaa, mutta tosiaan ne parhaatkin epäonnistuu välillä. Seuraavana paikalle sattuva harjoittelija voikin sitten seuraavaksi onnistua tuurilla. Ja vaikka pitäisit itseäsi hyväsuonisena, voit kuivuneena, jännittyneenä ja pitkään sängyssä maanneena ollakin yhtäkkiä huonosuoninen.
Neulatyynynä olo ei todellakaan ole mukavaa. Kaksi kertaa saa yrittää sitten menee kyllä hoitaja vaihtoon. Harjoittelisivat toisillaan niin tietäisivät miltä se tuntuu.
Kanyylin laitto opetetaan valitettavasti todella huonosti nykyään. Olen vuonna 2019 valmistunut sairaanhoitaja ja koulussa harjoittelimme 3,5 vuoden aikana tasan KERRAN kanyylin laittoa, eikä laitto onnistunut lähes kellään. Jotkut onnekkaat saivat kokeilla kaksi kertaa, mutta suurin osa luokasta kokeili vain kerran. Täysin sama juttu suoniverinäytteen oton kanssa, mutta se ei toisaalta ole ihan yhtä oleellinen sairaanhoitajalle kuin kanyylin laitto. Lisäksi itselläni kävi tuuri ja pääsin kotisairaanhoidon harjoittelussa ottamaan suoniverinäytteitä runsaasti, mutta ohjaaja joutui sen minulle opettamaan kun koulussa ei opetettu.
Kanyylin laiton harjoittelu onkin kinkkisempi juttu. Sitä ei tule läheskään kaikissa harjoittelussa vastaan ja jos tulee, niin kaikkialla harjoittelijat eivät saa kanyloida. Missä sinä sen sitten opit?! Lisäksi olen kuullut, että monissa kouluissa saa kanyloida ainoastaan tekokättä, meillä sentään sai kanyloida luokkakaveria....
Ei kannata syyttää hoitajaa vaan enemmänkin opetusta, josta leikataan kokoajan. Koulutus on tehty sellaiseksi, että meidät viskataan työelämään opiskelemaan. Oppiminen alkaa vasta valmistumisen jälkeen. Toki me nyt perustyömme osaamme valmistuessamme eikä kenenkään tarvitse henkensä puolesta pelätä. Ihan toheloita emme ole, mutta jotkut asiat on valitettavasti pakko opiskella vasta työelämässä. Itsekin olisin halunnut oppia ihan kaikki perusjutut koulussa, mutta minkäs teet..
Vierailija kirjoitti:
Neulatyynynä olo ei todellakaan ole mukavaa. Kaksi kertaa saa yrittää sitten menee kyllä hoitaja vaihtoon. Harjoittelisivat toisillaan niin tietäisivät miltä se tuntuu.
Kyllä he tietävät miltä se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat eivät sovi ammattiinsa. Vaan sopisivat paremmin jonnekin ojankaivuuseen tai esim kauppaan
Joka alalta löytyy ihmisiä jotka sopivat paremmin johonkin toiseen ammattiin kuin siihen missä työskentelevät. Kanyylin laitto ei kerro mitään siitä soveltuuko henkilö hoitoalalle vai ei!
Sun mielestä hoitajan pitäisi vaihtaa alaa koska se ei osaa kanyylia laittaa just sulle? Huhhuh. On sullakin kapea kuva sairaanhoitajan työnkuvasta😆😆
Mistä sä tiedät kuinka hyvä sairaanhoitaja se oikeasti on? Sitä paitsi monet kokeneetkin sairaanhoitajat sanovat, että välillä vaan sattuu yksinkertaisesti huonoja kanyylipäiviä eikä tahdo onnistua kenellekään potilaalle kanyylin laitto, vaikka niitä olisi laitellut työssään vuosikaudet.
Ja mistä vetoa ettet avannut suutasi itse tilanteessa vaan hymyillen sanoit että kokeile vaan uudelleen :))))
Kanyyli laitettu käteen useampiakin kertoja, mutta ainoastaan yhden kerran sen laittaminen on mennyt totaalisesti pieleen.
Kaksi hoitajaa, nuoria, ehkä ensimmäisiä kertoja asialla ja yrittivät tökkiä ja vääntää kanyylia paikalleen ensin vasempaan käteen kahteen eri otteeseen.
Siirryttiin oikeaan käteen ja kaksi uutta yritystä. Kipukynnykseni on korkea, joten annoin kaiken tapahtua periaatteella, täytyyhän sitä ihmisten harjoitella kaikkia töitä.
Viimeisellä laittoyrityksellä se tytsä väänsi ja käänsi ja se sattui niin pirusti, että kivahdin, annappa jo olla ja hae joku ammattitaitoisempi paikalle.
Vanhempi hoitsu tuli ja sujautti kanyylin käteeni lähestulkoon huomaamatta.
Verikokeita myös otettu usein ja on ihmisten ammattitaidossa huomattavia eroja.
Joiltakin se homma sujuu kuin itsestään ja toiset joutuvat tekemään kaikki mahdolliset konstit löytääkseen suonen.
Mites lääkärit jotka eivät saa laitettua tippaa? Heitäkin olen tavannut.
Ja kun ap puhui infuusiopolista niin mikäs se sellainen on? Infuusioita annetaan esim. Sisätautien polilla ja sisätautipolit käsittää paljon muutakin kuin infuusien annot!! Kyseinen hoitaja on hyvinkin voinut olla enemmän esim. Skopioissa.
Vierailija kirjoitti:
Joillain menee heti tunteisiin kun jossain kerrotaan olevan paska sairaanhoitaja joka ei osaa edes laittaa tippaa. Onhan niitä paskoja opettajiakin, paskoja puhelinmyyjiä jne. Mutta ilmeisesti missään ei saa olla paskaa lähihoitsua.
On niitä paskoja potilaitakin.
Mitä tarkoittaa huonot suonet?
Mulle jotkut pistäjät huokailee, kun mitenhän se onnistuu neulominen, heti kun näkevät mehevän olentani. Ihan hyvin ovat silti saaneet ihan yhtä kahta lukuunottamatta, joten olen kuitenkin tulkinnut, että olisi taidoista kiinni.
Mites te hoikemmat, pohdiskeleeko teille koskaan hoitoväki ääneen, että onnistuukohan.?
Vierailija kirjoitti:
Kanyyli laitettu käteen useampiakin kertoja, mutta ainoastaan yhden kerran sen laittaminen on mennyt totaalisesti pieleen.
Kaksi hoitajaa, nuoria, ehkä ensimmäisiä kertoja asialla ja yrittivät tökkiä ja vääntää kanyylia paikalleen ensin vasempaan käteen kahteen eri otteeseen.
Siirryttiin oikeaan käteen ja kaksi uutta yritystä. Kipukynnykseni on korkea, joten annoin kaiken tapahtua periaatteella, täytyyhän sitä ihmisten harjoitella kaikkia töitä.
Viimeisellä laittoyrityksellä se tytsä väänsi ja käänsi ja se sattui niin pirusti, että kivahdin, annappa jo olla ja hae joku ammattitaitoisempi paikalle.
Vanhempi hoitsu tuli ja sujautti kanyylin käteeni lähestulkoon huomaamatta.
Verikokeita myös otettu usein ja on ihmisten ammattitaidossa huomattavia eroja.
Joiltakin se homma sujuu kuin itsestään ja toiset joutuvat tekemään kaikki mahdolliset konstit löytääkseen suonen.
Kyse on kylläkin kädentaidoista ja sorminäppäryydestä, ei varsinaisesti ammattitaidosta. Joku ekan vuoden opiskelija voi olla todella taitava pistämään, jos omaa hyvän näppituntuman sellaisiin asioihin, mutta mistään muusta ei sitten mitään tajuakkaan.
Kokemus vaikuttaa asiaan enemmän kuin koulutus. Kuten joku sanoikin, sairaanhoitaja ei välttämättä koko opiskeluaikanaan harjoittele kuin kerran kanylointia. Ambulanssissa työskentelevä lähihoitaja ( tai perushoitaja tai apuhoitaja) voi paljon työtään tehneenä osata kanyylin laiton paremmin kuin vuodeosaston sairaanhoitaja. Kukaan ei tahallaan pistä potilasta monta kertaa vaan yrittää parhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa huonot suonet?
Mulle jotkut pistäjät huokailee, kun mitenhän se onnistuu neulominen, heti kun näkevät mehevän olentani. Ihan hyvin ovat silti saaneet ihan yhtä kahta lukuunottamatta, joten olen kuitenkin tulkinnut, että olisi taidoista kiinni.
Mites te hoikemmat, pohdiskeleeko teille koskaan hoitoväki ääneen, että onnistuukohan.?
Joko niin hyvin piilossa rasvakudoksen alla etteivät näy tai se tavallisempi eli vanhuksen ohuet, hauraat, kapeat suonet jotka puhkoutuvat herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain menee heti tunteisiin kun jossain kerrotaan olevan paska sairaanhoitaja joka ei osaa edes laittaa tippaa. Onhan niitä paskoja opettajiakin, paskoja puhelinmyyjiä jne. Mutta ilmeisesti missään ei saa olla paskaa lähihoitsua.
LÄHIhoitaja ei tietääkseni kanyyleita laita, pois saa kyllä ottaa.
Miksi ei saa kun intissä paljon vähäisemmän koulutuksen saanut lääkintämieskin sen saa laittaa.
Jos on huonot suonet, on turha syyttää niistä hoitajia, eikä tee hoitajasta huonoa. Monesti tarvitaan anestesialääkäriä laittamaan se, jos hoitajat eivät saa kanyylia paikalleen. Mulla on sytostaattien vuoksi pintalaskimot käsivarsissa menneet tosi hauraiksi ja ohueksi, minkä takia edes kokeneella hoitajalla ei ole helppoa saada kanyylia suoneen. Paljon on epäonnistuneita pistoja kokenut, mutta en ole ketään haukkunut huonoksi hoitajaksi sen takia.