Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreille 1250e palkankorotus Helsingissä, koska heistä on pulaa. Entäpäs lto:t ja sossut?

Vierailija
27.12.2019 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006355413.html

"Helsinki alkaa maksaa terveyskeskus­lääkäreille tuhannen euron ylimääräistä lisää tammikuussa
Luvattu lisä tulee jo aiemmin kerrotun 250 euron palkankorotuksen päälle, koska terveyskeskuksista puuttuu kymmenittäin lääkäreitä."

Mitäs av-mammat tuumaavat tähän?

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on maksettu terveyskeskuslääkäreille tähän mennessä huonointa palkkaa Suomessa. Tämän korotuksenkin jälkeen palkat huonoimpien joukossa - nyt lähempänä Espoon ja Vantaan tasoa.

Ehkä Helsingissä on huomattu, ettei pelkkä sijainti houkuttele enää riittävästi lääkäreitä vaan palkkakin merkitsee jotakin.

Jos olisi uutisoitu, että Helsinki korottaa terveyskeskuslääkäreiden palkkaa lähemmäksi Espoon ja Vantaan tasoa. Olisko noussut tällaista keskustelua?

Vierailija
62/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit pitäisi velvoittaa työskentelemään terveyskeskuksessa vähintään 2 vuotta valmistumisensa jälkeen, hyvityksenä satojen tuhansien arvoisen tutkintonsa saamisesta ilmaiseksi yhteiskunnalta. 

Ja tällä logiikalla sama kaikille aloille, koska yhteiskunta kustantanut koulutuksen, eikös vain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyksi mainittu lääkärien houkuttelu maakunnista tuntuu oudolta, kun koko ajan on juttua sitä kuinka maakunnissa ei ole lääkäreitä.

Ja jos nyt on niin, ettei lääkäreitä ole sen paremmin Helsingissä kuin Joensuussakaan niin pitäisikö sitten opiskelupaikkoja lisätä tuntuvasti? Hakijoita (päteviä) on taatusti tarpeeksi ja moni jää aloituspaikkojen ulkopuolelle ihan vaan siksi että paikkoja on vaan määrä x.

Ei niitä lekureitakaan kannata ulkomailta tänne rahdata.

Asian ytimessä. Toinen tärkeä pointti on se, että nykyiset lääkärit karkaavat yksityiselle sektorille heti, kun mahdollista parempien palkkojen ja työolojen perässä. Erityisesti työolojen. Mikään määrä palkkaa ei tule korjaamaan nykyistä tilannetta, jos tk-lääkärin työ on liian kuormittavaa ja saa kaikki pakenemaan muualle töihin. Koko terveydenhoitoala kaipaisi suurta remonttia työolosuhteisiin, se olisi ainut kestävä ratkaisu. 

varsinkin kun lääkärit tuppaa nykyään olemaan naisia, jotka tekee mieluummin vähemmän tunteja.

Vierailija
64/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on maksettu terveyskeskuslääkäreille tähän mennessä huonointa palkkaa Suomessa. Tämän korotuksenkin jälkeen palkat huonoimpien joukossa - nyt lähempänä Espoon ja Vantaan tasoa.

Ehkä Helsingissä on huomattu, ettei pelkkä sijainti houkuttele enää riittävästi lääkäreitä vaan palkkakin merkitsee jotakin.

Jos olisi uutisoitu, että Helsinki korottaa terveyskeskuslääkäreiden palkkaa lähemmäksi Espoon ja Vantaan tasoa. Olisko noussut tällaista keskustelua?

Tämä keskustelu on kaikin puolin tarpeen, niin monesta syystä.

Ongelmana terveyskeskustyöskeskentelyssä käsittääkseni pidetty työolosuhteita, tehdäänkö niille mitä? Vai toivotaan että johtamisongelma katoaa maton alle lääkärien palkkaa nostamalla? Jos Helsinki on maksanut surkeaa palkkaa lääkäreille niin tuskin hoitajatkaan kroisoksia on niin että heitä ei kannata miettiä? Miksi korotuksia ei tehty kaikille suhteessa omaan palkkaan jos tosiaan tilanne on kriisissä?

Jotenkin tuntuu että noista asioista päättävät on niin sokeita ettei ymmärrä että työntekijät todella nykyään äänestävät jaloillaan, sekä työn olosuhteita että palkkatilannetta vastaan. Nyt tämä näyttää siltä että joku pieni oivallus asiasta on syntynyt mutta ainoa tapa jolla sitä pyritään korjaamaan on lääkäreille jokin pikavoitto, muut saa rauhassa vaihtaa alaa ja olosuhteet pysyy mahdottomina potilastyön tekemiselle ja sitten ihmetellään että kun ei ole työntekijöitä.

Jos olisin tympääntynyt hoitaja niin viimeistään tässä vaiheessa sinetöityisi alan vaihto, vaikka tuon ei siltä kuuluisi näyttää niin siltähän se näyttää että yhtäkkiä jostain löytyy lääkäreille 1250e per nuppi mutta muu ei muutu ja muille ei, töitä siirretään hoitajille jne.

Vierailija
65/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta sairaanhoitajat ja sossut ym. kuuluvat aika lailla eri kategoriaan kuin lääkärit. esim. sairaanhoitajilla AMK-koulutus. 3 vuotta, kätilöillä vähän enemmän. Lääkäreillä on yliopistokoulus, 6 vuotta vähintään, erikoistuneilla vielä enemmän. Lääkärit ovat lisensiaatteja. Siitä vain hakemaan lääkikseen, jos kiinnostaa. Eipä sillä, kyllä itsellekin kelpaisi lääkärin palkka ja hommat, mutta ymmärrän asiat objektiivisesti.

Sossut ei ole AMK, vaan 5 vuoden yliopisto heillä myös. Valtiotieteiden tai yhteiskuntatieteiden maistereita. Palkka ehkä kolmasosa siitä mitä lääkäreillä on, vaikka heilläkin suuri vastuu hengistä esimerkiksi lastensuojelussa. 

Lääkärit lisäksi harvoin työskentelee ja kantaa sen vastuun täysin yksin, kyllä siinä on kollegaa ja muuta hoitoalan henkilöstöä tiimissä laajasti mukana. Pienemmässä kunnassa saattaa olla yksi ainoa sossu joka kiireessä virheen tehtyään kantaa vastuun henkilökohtaisesti vs. hoitovirheistä harvoin mitään sanktioita lääkäreille tulee.

En toki missään nimessä halveksu lääkäreiden vastuullista työtä mutta melko käsittämätöntä että lääkäripulaan vastataan näin suurilla korotuksilla. Ongelmana kun vielä tuntuu lääkäreilläkin olevan se, että huonot työolot eivät kannusta työskentelemään esim. terveyskeskuksissa ja lääkärit valuvat yksityiselle puolelle paremman palkan ja parempien työolojen vuoksi ja sitten tekevät esim. tk-työtä huippupalkalla vuokrafirman kautta. Sossuilta ei vastaava onnistu kun vuokrasossujen toimintaa pyritään vaikeuttamaan kaikin tavoin ja hoitajien työolot yksityisellä ovat vielä surkeammat kuin julkisella puolella.

Niin kauan kun työolot on surkeat, on meillä lääkäri-, sosiaalityöntekijä- ja hoitajapula, oli palkat mitkä hyvänsä. Lääkärit valuu yksityiselle, hoitajat ja sossut vaihtaa alaa.

Suurilla palkankorotuksilla on myös se puoli, että kuka oikeasti haluaa esim. Tk-lääkäriksi tyypin joka sietää niitä epäinhimillisiä työoloja joissa ei voi tehdä työtään kunnolla, vain hyvän palkan vuoksi? Tai jotain lasun sossua joka tietää että ei voi kuin pintapuolisesti sammutella tulipaloja mutta hei, tulehan tästä kunnolla palkkaa? En mä ainakaan haluaisi tällaisen ihmisen hoitavan asioitani...

Miksi aina vaan jankutetaan palkoista ja rahasta ym. kun pohjaongelma on se, että se työ on niin kamalaa ettei sitä jaksa! Työolot kuntoon ihan ensiksi!

Vierailija
66/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se korotus koske kuin Helsinkiin palkattavia lääkäreitä. Tällä konstilla maakunnissa ei ole kohta yhtään lääkäriä. Ihan itse tunnustivat, että näin yritetään saada lääkärit maakunnista Helsinkiin.

Vierailija
67/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää, kun peittoa yritetään jatkaa hölmöläisten konstein, ettei se siitä mihinkään pitene. Niin kauan kun lääkärikoulutusta ei saada pohjoismaiselle tasolle, voi jokainen kunta tarjota isompaa palkankorotusta eikä lääkäripula sillä parane. Palkkataso toki nousee, mutta tuskin se työolojakaan paremmaksi muuttaa.

Vierailija
68/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on ammatti siinä missä muutkin. Vaativa, usein stressaava ja erittäin vastuullinen ammatti, mutta ei ainoa laatuaan tässäkään suhteessa. Mistäkö tiedän? Puolisoni on lääkäri, minä olen itse sosiaalityöntekijä (lastensuojelussa. Käytännössä vastaan täydellä virkavastuulla n. viidenkymmenen alaikäisen turvallisuudesta (ääritapauksessa hengestä), joiden vastuusosiaalityöntekijäksi olen nimettynä. Jokainen työpäivä minun pitää miettiä, mikä on näiden lasten etu. Tiedän, että työnantaja heittäisi minut susille siinä vaiheessa, jos jotain kauheaa tapahtuisi jollekin näistä lapsista. 

Bruttopalkkani on n. puolet puolisoni bruttopalkasta. Ero on kaikkea muuta kuin kohtuullinen. Vastuu ja vaativuus on erilaista, mutta yhtä painavaa. Puolisoni on samaa mieltä kanssani seurattuaan vuosikaudet minun työntekoani. 

Myös sosiaalityöntejöiden palkat Helsingissä ovat jäljessä naapurikuntia. Mitään Helsinki-lisää ei todellakaan ole, tai se on lähinnä miinusmerkkinen. En todellakaan lähtisi Helsinkiin töihin nykyisellä palkkatasolla, eikä kovin moni muukaan pätevä sosiaalityöntekijä. Päättäjiä se ei tunnu juuri kiinnostavan, käytännössä Helsingin sosiaalipalveluita pyöritetään pitkälti sosiaalityön opiskelijoiden voimin. Myös lastensuojelussa. 

Vierailija
69/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006355778.html

"Kommentti: Miksi lääkäri on hädässä yli tonnin arvoinen ja varhais­kasvatuksen opettaja 46 euron?

Päiväkodeissa ja terveyskeskuksissa on molemmissa paniikki rekrytointiongelmien vuoksi, mutta ratkaisuehdotukset ovat aivan eri maailmasta."

Vierailija
70/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä pitää mielessä myös se, että Helsingin kaupunki ottaa ensi vuonna käyttöön Apotin, joka käytännössä lamautti Vantaan terveysasemien toiminnan pitkäksi aikaa eikä työn teho ole Vantaalla eikä Peijaksessa edelleenkään edes lähtötilanteessa. Tästä on uutisoitu laajasti, miten Apotti kuormittaa nimenomaan lääkäreiden työtä erityisesti ja tämän vuoksi monet lääkärit äänestivät jaloillaan Vantaalla. Eli hienoa, jos Helsinki saa palkankorotuksilla muutamaksi kuukaudeksi lisää lääkäreitä ja jonoja purettua, mutta Apotin myötä tilanne tulee olemaan katastrofaalinen.

Vierailija
71/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijöillä palkkoja on nostettu viimeksi syyskuussa 2019. 

Korotus oli nettona nippanappa ehkä 100e, jos sitäkään. Palkka on silti liian alhaalla verrattuna työn vaativuuteen, koulutusvaatimukseen ja Helsingin asumiskustannuksiin. 

On tosi vaativaa työtä on. Sen kun seuraa ohjeita sekä sääntöjä ja tekee niiden mukaan. Mitä sossu sai vaikka mun kohalla kahdessa vuodessa tehtyä? 4 kertaa tapasi. Kerran anto maksusitoumuksen ruokaan, kerran ehdotti kokkauskurssia, kerran ehdotti että tulee mun mukaan lääkäriin ja ööö siinä se. Vaikuttaa todella vaativalta työltä.

Vierailija
72/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien palkat suhteessa lääkärien palkkoihin on naurettavan pienet, vaikka sairaanhoitajien vastuuta koko ajan lisätään. Jos olisin sairaanhoitaja, varmaan konsultoisin joka asiassa lääkäriä, ihan kiusallani. 

Vierailija
73/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreille kyllä saisi riittää 1250 €/kk käteen. Kutsumusammatti.

Jaa. Meinaatko, että toisten hengestä vastaamisesta ei tulisi maksaa palkkaa? Ihmettelen tätä lääkärien dissaamista - mistä ammatista sitten tulisi maksaa hyvää palkkaa, jos ei siitä, joka vastaa toisten hengestä ja terveydestä? Miksei ne ahtaajien palkat herätä samanlaista kateutta? 

Mäkkärin kassallakin vastataan toisten hengestä. Jos asiakas kysyy onko tuotteessa x sitä ja tätä kun en voi syödä koska vakava allergia ja mäkkärin kassa sanoo että ei ole vaikka siinä on niin uppista keikkaa. Silti palkka mitätön. Ei se lääkäri kenenkään hengestä vastaa jos hoitaa vaikka syyliä.

Vierailija
74/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korotus oli nettona nippanappa ehkä 100e, jos sitäkään. Palkka on silti liian alhaalla verrattuna työn vaativuuteen, koulutusvaatimukseen ja Helsingin asumiskustannuksiin. 

On tosi vaativaa työtä on. Sen kun seuraa ohjeita sekä sääntöjä ja tekee niiden mukaan. Mitä sossu sai vaikka mun kohalla kahdessa vuodessa tehtyä? 4 kertaa tapasi. Kerran anto maksusitoumuksen ruokaan, kerran ehdotti kokkauskurssia, kerran ehdotti että tulee mun mukaan lääkäriin ja ööö siinä se. Vaikuttaa todella vaativalta työltä.

Huoh. Taas joku, joka ei tiedä asiasta mitään. Menepä kokeilemaan lastensuojeluun, kauanko kestät. Ja lue pari vastausta yllä olevan kirjoitus, joka tekee vastuusosiaalityöntekijän työtä. Et voi tietää, mitä kaikkea sossun työhön kuuluu, jos hän ei resursseiltaan ehtinyt sinun kohdallasi muuta tekemään. 

Vierailija
75/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Taas joku, joka ei tiedä asiasta mitään. Menepä kokeilemaan lastensuojeluun, kauanko kestät. Ja lue pari vastausta yllä olevan kirjoitus, joka tekee vastuusosiaalityöntekijän työtä. Et voi tietää, mitä kaikkea sossun työhön kuuluu, jos hän ei resursseiltaan ehtinyt sinun kohdallasi muuta tekemään. 

Seurasin lastensuojelusossujen työskentelyä asiakkaan ominaisuudessa reilu 10 vuoden ajan joten kyllä mulla aika hyvä käsitys on siitä mitä lastensuojelusossut tekevät.

Vierailija
76/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreille kyllä saisi riittää 1250 €/kk käteen. Kutsumusammatti.

Jaa. Meinaatko, että toisten hengestä vastaamisesta ei tulisi maksaa palkkaa? Ihmettelen tätä lääkärien dissaamista - mistä ammatista sitten tulisi maksaa hyvää palkkaa, jos ei siitä, joka vastaa toisten hengestä ja terveydestä? Miksei ne ahtaajien palkat herätä samanlaista kateutta? 

Bussikuski, ratikkakuski, metrokuski ja junankuljettaja vastaa kappalemääräisesti useamman ihmisen hengestä työpäivänsä aikana kuin yksikään lääkäri missään päin maailmaa omana työpäivänään. Miksi heille kuljettajille maksetaan niin surkeaa palkkaa vaikka satojen ellei tuhansien ihmisten henki ja terveys on heidän käsissään joka päivä? Joojoo koulutuskoulutus, mutta silti fakta on fatka.

Vierailija
77/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurasin lastensuojelusossujen työskentelyä asiakkaan ominaisuudessa reilu 10 vuoden ajan joten kyllä mulla aika hyvä käsitys on siitä mitä lastensuojelusossut tekevät.

Vähän sama asia kuin, että kaikki luulevat tietävänsä, mitä opettajan työ sisältää, koska ovat nähneet sitä työtä 9 vuotta. Tosiasiassa työstä näkee vain sen asiakastyöosuuden, mitä sinäkin sossun työstä olet nähnyt. Kaikki muu on sinulla edelleen aivan pimennossa.

Vierailija
78/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa tuommoista höpölöpöä. Eiköhän kaikki tiedä, että lastensuojelu on erittäin vaativaa ja vastuullista työtä, jossa on suuri vaihtuvuus sen takia, kun ihmiset ei kestä sitä. Asiakkaan näkökulmasta et todellakaan tiedä työn kokonaiskuvaa, herranjumala mitä soopaa. En minäkään lähde väittämään, että tiedän, mitä on opettajan työ, koska olen ollut koulussa yli vuosikymmenen oppilaana, tai tiedän mitä lääkärin työ on, koska olen ollut potilaana. Sillä sossullasi on voinut olla kymmeniä tai yli sata asiakasta, jolla on paljon sinua mutkikkaampia elämäntilanteita. Mistä näitä järjen jättiläisiä oikein sikiää. 

Vierailija
79/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on käsitys oman perheesi asioista ja lastensuojeluasiakkuudesta. Niillä lastensuojelun sossuilla on aika paljon muitakin asiakasperheitä, ja sinunkin perheesi asioissa heidän käsityksensä voisi olla aivan toinen kuin sinun. 

Vierailija
80/172 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt mahdottumuuksiin tällainen palkankorotusshoppailu. Ei ole montaakaan vuotta, kun valkotakkiset marssimassa ulkona pitkin sairaalan viertä tärkeinä lääkäritakit liehuen, oisko Kataisen hallituksen aikaan? Ja kuittasivat roimat palkankorotukset. Nyt kova kovaa vastaan työnantajapuolelta. Tuontilääkäreitä kehiin ja laittomasti lakkoileville lekureille potkuja vaan kermapersiille!...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan