Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreille 1250e palkankorotus Helsingissä, koska heistä on pulaa. Entäpäs lto:t ja sossut?

Vierailija
27.12.2019 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006355413.html

"Helsinki alkaa maksaa terveyskeskus­lääkäreille tuhannen euron ylimääräistä lisää tammikuussa
Luvattu lisä tulee jo aiemmin kerrotun 250 euron palkankorotuksen päälle, koska terveyskeskuksista puuttuu kymmenittäin lääkäreitä."

Mitäs av-mammat tuumaavat tähän?

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on toisen niistä suurimmista yksityisistä terveysfirmojen rekrytoijista. Morjesta morjesta! Mä ja kollegat rekrytoi aivan jokaisen lääkärin mikä vain ikinä mitään kautta tavoitetaan. Aivan jokainen. Ja hinnastakin neuvotellaan aika avokätisesti. Mun työtä on käytännössä saada haalituksi aivan joka ikinen julkisella sektorilla työskentelevä lääkäri. Raha ei ole "the issue". Ja aivan kaikki järjestyy. Saadaan autetuksi asunto halutulta alueelta ja käydään vaikka hakemassa se uusi BMW sieltä Laakkoselta pestynä pihaan. Kiillotetaan vaikka sun kengät viikonloppuisin, jos vain signaat meille. Jokainen lekuri ruksuttaa nimittäin ihan puhdasta riihikuivaa kuukausittain firmalle sellaisen määrän, että....

Siksi meillä on lääkäreitä. On sillä toisellakin. Mutta julkisella ei sitten enää olekaan. Sorry....

Vierailija
162/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysasemien on annettu rauhassa rapistua, kun yksityinen puoli on noussut niiden kilpailijaksi. Terveyskeskuksissa työskentelevien lääkärien palkat maksetaan verovaroista, yksityisellä asiakkaat maksavat korkeaa hintaa lääkärikäynneistään. Veronmaksajille systeemi tulee kalliiksi; ensin maksat korkeita veroja palveluista, jotka on ajettu niin alas, ettei työntekijöitä saada houkuteltua töihin niihin olosuhteisiin edes tuntuvilla palkankorotuksilla. Sen jälkeen maksat yksityiselle siitä, että saat palvelua kalliimmalla hinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on toisen niistä suurimmista yksityisistä terveysfirmojen rekrytoijista. Morjesta morjesta! Mä ja kollegat rekrytoi aivan jokaisen lääkärin mikä vain ikinä mitään kautta tavoitetaan. Aivan jokainen. Ja hinnastakin neuvotellaan aika avokätisesti. Mun työtä on käytännössä saada haalituksi aivan joka ikinen julkisella sektorilla työskentelevä lääkäri. Raha ei ole "the issue". Ja aivan kaikki järjestyy. Saadaan autetuksi asunto halutulta alueelta ja käydään vaikka hakemassa se uusi BMW sieltä Laakkoselta pestynä pihaan. Kiillotetaan vaikka sun kengät viikonloppuisin, jos vain signaat meille. Jokainen lekuri ruksuttaa nimittäin ihan puhdasta riihikuivaa kuukausittain firmalle sellaisen määrän, että....

Siksi meillä on lääkäreitä. On sillä toisellakin. Mutta julkisella ei sitten enää olekaan. Sorry....

Minä olen molemmilla. Mistä nyt milloinkin saa rahakkaammat vuorot. Ja välillä pidän omaa yksityisvastaanottoa julkisen puolen tiloissa. Kätevää, eikös?

Vierailija
164/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin kyllä on naurettavaa, että sairaanhoitajille sysätään yhä enemmän lääkäreiden töitä mm. reseptien kirjoittaminen ja palkka ei nouse, vaikka vastuu nousee. Vähennetään myös äärettömän tärkeitä sihteereitä, jotka tekevät myös hyvin vastuullisia paperihommia ja ne hommat jää sitten hoitohenkilökunnalle.

Jos ihan oikeasti hoitajat alkavat tekemään lääkärin töitä sillä huimalla 70€ korotuksella, niin eikös nyt sitten olisi aika liittojen tehdä jotain... Aivan käsittämätöntä touhua... Itse en ole hoitoalalla, mutta voin kertoa, että jos minulle yritettäisiin jollain naurettavalla pikkukorotuksella sysätä minua paljon koulutetumman ja vastuullisempaa työtä tekevän töitä, niin EN suostuisi. Onko missään muulla alalla tällaista, kuin sotealalla? Olen myös kuullut, että lähihoitajapohjaiset lastenhoitajat tekevät myös lastentarhanopettajien töitä!?

Tämä on juuri se hoitotyön ongelma, että heillä ei ole mitään yhtä vahvaa liittoa ajamassa etuja, kuten lääkäreillä on. Hoitajat kuuluvat moniin eri liittoihin eikä ketään oikein kiinnosta edunvalvonta.

Vierailija
165/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on että työvoimapula tuppaa nostamaan palkkoja. Jos haluatte pienentää lääkäreiden palkkoja niin kannattaisi pohtia että miten saadaan a) houkuteltua tänne lääkäreitä ulkomailta ja/tai b) kasvatettua valmistuvien lääkäreiden määrää.

Lääkäreiden ammattiliitto kontrolloi lääketieteellisten tiedekuntien sisäänottomääriä ja pitää näin lääkäreiden määrän vähäisenä ja palkat korkeina. Muut ammattiliitot eivät sitä tee.

Vierailija
166/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin kyllä on naurettavaa, että sairaanhoitajille sysätään yhä enemmän lääkäreiden töitä mm. reseptien kirjoittaminen ja palkka ei nouse, vaikka vastuu nousee. Vähennetään myös äärettömän tärkeitä sihteereitä, jotka tekevät myös hyvin vastuullisia paperihommia ja ne hommat jää sitten hoitohenkilökunnalle.

Jos ihan oikeasti hoitajat alkavat tekemään lääkärin töitä sillä huimalla 70€ korotuksella, niin eikös nyt sitten olisi aika liittojen tehdä jotain... Aivan käsittämätöntä touhua... Itse en ole hoitoalalla, mutta voin kertoa, että jos minulle yritettäisiin jollain naurettavalla pikkukorotuksella sysätä minua paljon koulutetumman ja vastuullisempaa työtä tekevän töitä, niin EN suostuisi. Onko missään muulla alalla tällaista, kuin sotealalla? Olen myös kuullut, että lähihoitajapohjaiset lastenhoitajat tekevät myös lastentarhanopettajien töitä!?

Tämä on juuri se hoitotyön ongelma, että heillä ei ole mitään yhtä vahvaa liittoa ajamassa etuja, kuten lääkäreillä on. Hoitajat kuuluvat moniin eri liittoihin eikä ketään oikein kiinnosta edunvalvonta.

Näin juuri. Kauhea uho päällä Tehyllä, Superilla ja JHL:llä (mihin varmasti useimmat hoitajat kuuluvat), mutta mitään kunnollista eivät saa aikaiseksi ja kaikkeen nöyrästi suostutaan. Tosin hoitajat itsekin varmasti tekevät kiltisti vaan kaiken mitä käsketään ja vähän päälle...

Vierailija
167/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apotti on mainittu usein, eikä se ole minulle tuttu järjestelmä. Mikä siinä järjestelmässä on vikana, että se aiheuttaa irtisanomisaallon?

Apotti on amerikkalaisen Epic-yhtiön tuote, joka on rakennettu amerikkalaisen lääkärivetoisen ja vakuutusperustaisen terveydenhuollon järjestelmän tarpeisiin. Apotti/Epic on toiminnanohjausjärjestelmä, joka tuo amerikkalaiset toimintamallit Suomalaiseen terveydenhuoltoon. Amerikassa on useita eri ei-terveydenhuollon ammattilaisia tekemässä lääkäreiden töitä, joita Suomessa ei ole. Koska näitä ammattiryhmiä Suomessa ei ole, joutuu lääkäri itse tekemään nämä työt. Lääkärit eivät jatkossa enää sanele vaan joutuvat itse kirjoittamaan käyntitekstit klikkailemalla valmiita lomakepohjia, joutuvat itse tekemään kaikki määräykset ja täyttämään niihin naurettavan pikkutarkat tiedot, joita Suomessa ei tarvita mihinkään. Klikkausten määrä on valtava. Apotti otettiin käyttöön täysin keskeneräisenä, esim. lähetteet eivät kulkeneet viikkokausiin Peijakseen eivätkä Peijaksesta minnekään. Potilaan siirtyessä jatkohoitoon tiedot eivät kulje ja tästä on seurannut jo yksi kuolemantapaus, joka on Valvirassa tutkittavana.

Erityisesti lääkärit ovat kokeneet Apotin käytön erittäin hankalaksi ja lisäävän työtaakkaa kohtuuttomasti ja tätä syystä vaihtaneet työpaikkaa.

Vantaalla apotti on käytössä myös sosiaalitoimessa ja Vantaalla on valtava kato käynyt sosiaalityöntekijöiden keskuudessa. Apotti hidastaa valtavasti aikaa ja huonointa on, että siinä ei ole ainuttakaan ruutua, jolta näkyisi edes jonkinlainen kokonaiskuva. Koko järjestelmä on ilmeisesti luotu tilastoja ja ajankäytön seurantaa varte eikä suinkaan asiaks/potilastyötä varten.

Vierailija
168/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apotti on mainittu usein, eikä se ole minulle tuttu järjestelmä. Mikä siinä järjestelmässä on vikana, että se aiheuttaa irtisanomisaallon?

Lääkäreille siirtyi sihteerin ja sairaanhoitajan töitä, sairaanhoitajille sihteerien töitä ja sihteereistä pyritään pääsemään kokonaan eroon. Ideana oli vähäisemmät kustannukset😒 Malli Yhdysvalloista.

Käytännössä lääkäri hoitaa kaiken itse. Potilaalle jää aika yhä vähemmän ja vähemmän. Mikä on aika nurinkurista koska nykyään potilaat tarvitsevat/haluavat enemmän keskustelua ja henkistä tukea.

Tämä on täysin käsittämätön malli. Halutaan eroon 3000 euroa kuussa tienaavista sihteereistä teettämällä samat työt tuplasti kaalliimmalla henkilökunnalla (lääkärit). Ja tämä tuo säästöä. Just.

Sama homma yliopistoissa. Proffat tuhlaa aikaansa juttuihin, joita hoitivat ennen sihteerit.

Vierailija
169/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mutta lastenhoitajat jotka tekevät opettajan hommia saavat saman palkan kuin koulutetut opettajat. Koulutetut opettajat joutuvat muun työn ohessa ohjata ja opettaa näitä lastenhoitaja opettajia. Oikeasti pitäis päteville opettajille antaa tästä hyvästä pieni lisäkorotus palkkaan. Joissakin päiväkodeissa puolet opettajista on oikeasti lastenhoitajia. Aika kova kuormitus näille oikeille opettajille.

Sanaparista "oikea opettaja" ei kyllä ensimmäisenä tule mieleen päiväkodissa työskentelevä lto.

Vierailija
170/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apotti on amerikkalaisen Epic-yhtiön tuote, joka on rakennettu amerikkalaisen lääkärivetoisen ja vakuutusperustaisen terveydenhuollon järjestelmän tarpeisiin. Apotti/Epic on toiminnanohjausjärjestelmä, joka tuo amerikkalaiset toimintamallit Suomalaiseen terveydenhuoltoon. Amerikassa on useita eri ei-terveydenhuollon ammattilaisia tekemässä lääkäreiden töitä, joita Suomessa ei ole. Koska näitä ammattiryhmiä Suomessa ei ole, joutuu lääkäri itse tekemään nämä työt. Lääkärit eivät jatkossa enää sanele vaan joutuvat itse kirjoittamaan käyntitekstit klikkailemalla valmiita lomakepohjia, joutuvat itse tekemään kaikki määräykset ja täyttämään niihin naurettavan pikkutarkat tiedot, joita Suomessa ei tarvita mihinkään. Klikkausten määrä on valtava. Apotti otettiin käyttöön täysin keskeneräisenä, esim. lähetteet eivät kulkeneet viikkokausiin Peijakseen eivätkä Peijaksesta minnekään. Potilaan siirtyessä jatkohoitoon tiedot eivät kulje ja tästä on seurannut jo yksi kuolemantapaus, joka on Valvirassa tutkittavana.

Erityisesti lääkärit ovat kokeneet Apotin käytön erittäin hankalaksi ja lisäävän työtaakkaa kohtuuttomasti ja tätä syystä vaihtaneet työpaikkaa.

Vantaalla apotti on käytössä myös sosiaalitoimessa ja Vantaalla on valtava kato käynyt sosiaalityöntekijöiden keskuudessa. Apotti hidastaa valtavasti aikaa ja huonointa on, että siinä ei ole ainuttakaan ruutua, jolta näkyisi edes jonkinlainen kokonaiskuva. Koko järjestelmä on ilmeisesti luotu tilastoja ja ajankäytön seurantaa varte eikä suinkaan asiaks/potilastyötä varten.

Tulee myös Helsingin sosiaalitoimessa käyttöön ensi vuonna...

Vierailija
171/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreille siirtyi sihteerin ja sairaanhoitajan töitä, sairaanhoitajille sihteerien töitä ja sihteereistä pyritään pääsemään kokonaan eroon. Ideana oli vähäisemmät kustannukset😒 Malli Yhdysvalloista.

Käytännössä lääkäri hoitaa kaiken itse. Potilaalle jää aika yhä vähemmän ja vähemmän. Mikä on aika nurinkurista koska nykyään potilaat tarvitsevat/haluavat enemmän keskustelua ja henkistä tukea.

Tämä on täysin käsittämätön malli. Halutaan eroon 3000 euroa kuussa tienaavista sihteereistä teettämällä samat työt tuplasti kaalliimmalla henkilökunnalla (lääkärit). Ja tämä tuo säästöä. Just.

Sama homma yliopistoissa. Proffat tuhlaa aikaansa juttuihin, joita hoitivat ennen sihteerit.

Sihteerit tienaa julkisella 2000 - max. 2500€/kk, ei suinkaan 3000€.

Vierailija
172/172 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärien tonnin korotus on määräaikainen ja voimassa vain puoli vuotta, ei mikään pysyvä korotus. Ja syy on se, että Helsingin lääkärit on olleet palkkakuopassa verrattuna lääkärien palkkatasoon koko Uudellamaalla. Pakkohan se on maksaa, että saadaan tekeviä käsiä.

Eri budjetin momentilta menee tuo kulu, joten turha sotkea lastentarhan henkilökunnan palkkoja tähän. Ihan eri työntekijämäärästä ja kuluerästä puhutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän