Älä pistä lasta joukkueurheiluun, jos et ole valmis tekemään omaa osuuttasi talkoista
Niin rasittavia ne ihmiset, jotka jättää joukkueen velvoitteet aina muiden hoidettavaksi.
Nytkin yritän raapia ihmisiä rakettimyyntitalkoisiin. Prkl. Syksyllä ehdotin, että tänä vuonna talkoita ei oteta, kun myyjiä on ollut vaikea saada. Eikös mitä! Silloin halukkaita löytyi pilvin pimein. Nyt kun homma realisoituu, niin taas on ne samat muutamat aktiivit, jotka hoitaa homman. Muutama innokkaimmin talkoita halunneista onkin yllättäen estynyt ja heille tulee siis vain hyödyt.
"ollaan reissussa koko viikko, eikä päästäkään mukaan talkoisiin, mutta ollaan hengessä mukana". 😠
Pakko tuo on hoitaa, kun kerran on otettu.
Kommentit (123)
Miks järjestää typeriä myyjäisiä Yms tekopirteää ”yhdessäoloa”?
meidän perhe mielellään maksais ihan käteistä rahaa sponsorimielessä seuralle siitä ettei tarvi osallistua kaikenmaailman kissanristiäisiin missä tuottoprosentti asetettuun panokseen varsin kehno.
Pitäis urheiluseuroissakin keskittyä olennaiseen, eikä mihinkään pullan pyörittelyyn vesisateessa.
Meidän fudisseurassa talkoot olivat vapaaehtoiset, mutta poissaolosta tuli 100e maksu. Monet sanoivat, että tämä on erittäin hyvä, koska sitten voi hyvällä omalla tunnolla jättää väliin. Samahan se on, mistä raha tulee, kunhan tulee.
Olen eri mieltä, laittakaa lapsenne joukkuelajin parin harrastamaan kaikesta huolimatta, mikään pakko ei ole osallistua mukaan, jos järjestämme jotain buffaa tms. Homma perustuu vapaaehtoisuuteen, ja lapsellenne on hyväksi olla porukassa mukana, monelle ainakin.
t. jojo
Kai mun lapsi saa harrastaa. Ei ole minun vika että eri tahot (koulu myös) ilmoittaa niin myöhään kaikenmaailman menoista ja työvuorot on jo lyöty lukkoon. Viikko etukäteen kun tulee viesti, hyvä jos sattuu vapaat tai sitten olen juuri silloin yövuorossa.
Urheiluseurat voisi tehdä alusta pitäen selväksi sen hinnan ja vaatimukset. Euroina ja työpanoksena. Jos hinta on xxx euroa, ja loppu esitetään pyyntönä / toiveena / vapaaehtoistyönä, ihmiset olettaa että se on - tadaa - toive ja vapaaehtoista, eikä velvoite.
Ei pelkästään joukkueurheilussa ole talkoita, vaan kyllä niitä on yksilöurheilussakin kilpapuolella. Eli lapsi vain harrastustasolle, jos ei ole valmis osallistumaan talkoisiin. Kaikissa seuroissa ei ole mahdollista päästä talkoovelvoitteista edes rahalla, kun tapahtumiin tarvitaan niitä tekijöitäkin.
No prkl siitä maksetaan kausimaksua. Sen pitää riittää. Jos joku haluaa jeesustella talkoilla niin tehköön sen. Superäidit ja iskät pilaa koko hyvän harrastuksen.
Paras on kun isät ja valmentajat sopii talkoita ja lopulta äidit pystyttää sateessa aurauskeppejä, myy makkaraa ja leipoo iänikuisia mokkapaloja.
Pistän. En osallistu. Lapsen harrastus, ei mun. Mikään ei ole yhtä rasittava ihmistyyppi, kuin ylipirteä futismamma kauppaamassa niitä h*lvetin muovilaatikkokeksejä tai Ullmax-kalsareita. Enkä satavarmasti rupea leipomaan mitään v*tun mokkapaloja tai toimimaan varavalmentajana tai kellovastaavana piirimestaruuskisoissa.
Ja sulle, joka mulkoilet pahasti vanhempainillassa tai haluat tulla avautumaan siitä, että perheen lomamatka ajoittui huonosti juuri sinun aikatauluihisi nähden, totean että hanki oma elämä, älä kuppaa sitä lapseltasi.
Tämä sama asia koskee myös toimitsijavuoroja. Aina se kaatuu yksille ja samoille.
Hyvä se näin joulunpyhinä "raapia" väkeä myyntihommiin. Ehkä ihmiset on oikeasti reissussa.
Vierailija kirjoitti:
No prkl siitä maksetaan kausimaksua. Sen pitää riittää. Jos joku haluaa jeesustella talkoilla niin tehköön sen. Superäidit ja iskät pilaa koko hyvän harrastuksen.
Tässä puhuu ihminen, joka ei tajua, kuinka paljon talkootyötä tehdään, jotta se kk-maksu on kympeissä/satasessa eikä monessa sadassa.
Tämä nykyään tullut maksu esim 100€ jos et osallistu talkoisiin, myy tarpeeksi wc-pareia,keksejä yms. Todella syvältä. Onko edes laillistakaan laittaa tollasia lappuja?
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa joukkueessa on varaa palkata ammattivalmentaja, ammattijoukkueenjohtaja, ammattihuoltaja ja ammattikuljettaja. Mun jälkeläisten joukkueessa oli ammattivalmentaja 15v. iästä ylöspäin, sitä ennen oli vanhemmilla sekin rooli ja nuo muut, niillä supervanhemmilla. Jotkut vanhemmat eivät osallistuneet edes siihen, että olisivat katsoneet, että ne lapset on oikeissa varusteissa sovittuun aikaan noutopaikoilla, kuulostat vähän sellaiselta vanhemmalta.
Kuka se on päättänyt, että talkoot pitää olla nyt joulun ja uudenvuoden välissä? Koulusta lomaa ja mahdollisesti vanhemmillakin nyt lomaa ja perheen kesken ehkä aikaa matkustaa ja tehdä yhdessä. Ajankohta pitäisi olla ihan joskus toiste. En minäkään jouluhössötyksen lomassa jaksaisi vielä repiä pelihousujani jollain pakkomyynnillä.
Kadun että laitoimme lapsen seuraharrastukseen, juuri tästä syystä!
Lisätään tähän vielä leirikoulua varten kerättävä raha, joka tulee myymällä niitä samoja vessapapereita, karkkeja, sukkia, pesuaineita jne. Todellisuudessa vanhemmat lunastavat ne itse, ja myyvät töissä ja sukulaisissa. Kun omat lapset olivat tuossa iässä, oli tosi vaikea saada vanhempainillassa läpi mitään sellaista ehdotusta, jossa lapset itse olisivat tehneet jotain talkoita rahaa vastaan. Ei, pakkomyyntiä vaan. Onneksi se on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Lisätään tähän vielä leirikoulua varten kerättävä raha, joka tulee myymällä niitä samoja vessapapereita, karkkeja, sukkia, pesuaineita jne. Todellisuudessa vanhemmat lunastavat ne itse, ja myyvät töissä ja sukulaisissa. Kun omat lapset olivat tuossa iässä, oli tosi vaikea saada vanhempainillassa läpi mitään sellaista ehdotusta, jossa lapset itse olisivat tehneet jotain talkoita rahaa vastaan. Ei, pakkomyyntiä vaan. Onneksi se on ohi.
Meidän piti ala-asteella myydä jotain arpoja, joissa päävoittona oli joku tonttu-ukko pehmolelu.
Oli tosi mieltä ylentävää ajella fillarilla kylän taloihin ja yrittää myydä arpoja. Kukaan ei ostanut yhtään.
Lopulta tässä ja muissakin koulun varainkeruujutuissa vanhemmat ostivat kaikki tuotteet. Olis ollut helpompi jos koulu olis pyytänyt suoraan rahaa, ei olis tarvinnut arpayhtiötä eikä vessapaperifirmaa elättää siinä sivussa.
Mitä jos vaan jokainen maksaisi rahat suoraan?