Milloin isoäiti voi antaa eriarvoiset lahjat lapsenlapsilleen?
Tänään ymmärsin, että siskoni poika on saanut 50€ käteistä äidiltäni, minun tyttäreni krääsää parilla kympillä, poikani ei saanut mitään, koska krääsäpussi oli nimetty kummallekin lapselleni ja sisälsi vain tyttöjen tavaraa. Onko ok? Mitä ajattelisit omalla kohdallasi? Poikani on 17v ja siskoni poika 14v.
Kommentit (91)
Isoäitit, eli ne kultaiset 70-lukulaisten äidit, ovat mummoina just tollaisia lapsenlapsiansa hyvin eriarvoisesti kohtelevia urpoja. Eivät ajattele, tai sitten eivät ymmärrä. Mutta tuo on hyvin yleistä siis. Meillä sama ja monilla mun ystävillä sama juttu.
Isoäitiys ei ole tasa-arvoa, se on muiden kohtelua samalla tavalla kuin nämä kohtelevat itseä. Jos joku lapsenlapsi on avulias, iloinen ja huolehtivainen ja toinen tympeä norsuntorttunaama, niin sille avuliaalle saa antaa paremmat lahjat. Ei pidä olettaa, että isoäitiys on huonojen tapojen hyväksymistä.
Ei koskaan. Mutta valitettavasti tuo toimintatapa ei ole mitenkään harvinainen.
Mun anoppi antaa AINA eriarvoiset lahjat. Tyttären lapsille 10 lahjaa tai enemmän, pojan lapsille ei ikinä mitään. Siis ei yhtäkään koskaan.
Tässä ei ole kyse mistään käyttäytymisestä. Kummatkin lapsenlapset ovat ihan yhtä paljon tai vähän tekemisissä mummunsa kanssa.
Ap.
Lahjat ostetaan pärstäkertoimen mukaan. Kiittämättömät lapset ei ansaitse sitäkään vähää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole kyse mistään käyttäytymisestä. Kummatkin lapsenlapset ovat ihan yhtä paljon tai vähän tekemisissä mummunsa kanssa.
Ap.
Miten rahanahne pitää ihmisen olla, että itkee joululahjoistakin?
Mitäs kakarasi antoivat isoäidille? Tai sinä itse?
Isoäiti voi antaa lapsenlapsilleen aivan semmoiset lahjat kuin haluaa ja ihan koska vaan haluaa. Se on hänen oma päätöksesnsä
Ehkäpä tuo vanhempi poika on fiksumpi ja kiltimpi mummoa kohtaan, kuin oma poikasi, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Sinä olit tyytyväinen lastesi lahjoihin? No, minä en. Olemme mielestäni siskoni kanssa tasavertaisia ja niin kuuluisi lastemme olla. Siskoni oli yhtä ärsyyntynyt tilanteesta kuin minäkin. Miten selität lapsellesi, että mummu toimi näin? Voitko kertoa?
Ap.
Miten ihmeessä täällä puolustellaan tuollaista isoäidin käytöstä? En ymmärrä pätkääkään.
Kun lapset ovat suunnilleen saman ikäisiä, eriarvoinen kohtelu on törkeää. Sitten kun lastenlapset on tosi eri ikäisiä, kuten meillä kaksi eri "sarjaa" joista toiset aikuisia ja toiset alle kouluikäisiä, vain lapsille on lahjat ja se on okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Sinä olit tyytyväinen lastesi lahjoihin? No, minä en. Olemme mielestäni siskoni kanssa tasavertaisia ja niin kuuluisi lastemme olla. Siskoni oli yhtä ärsyyntynyt tilanteesta kuin minäkin. Miten selität lapsellesi, että mummu toimi näin? Voitko kertoa?
Ap.
Lahjat eivät olleet sinulle. Vastaa kuule kysymyksiin, ennen kuin alat itse niitä esittämään.
Olet rahanahne luuska.
Miten joku edes kirjoittaa kuten sinä? Uskomatonta tekstiä. Tämä taitaa olla huonokäytöksisten ihmisten itsensä toteuttamispaikka. En ole sinulle tilivelvollinen, mitä annoin äidilleni, mutta paljon enemmän kuin hän antoi meille. Ehkä äitini on kuten sinä, idiootti.
Ap.
Minusta isovanhemmat saa antaa eri arvoisia lahjoja eri ikäisille lapsille (niille teineille enemmän kuin jollekin 3-vuotiaalle) - ja toki ymmärrän myös jos Yksi lapsista jää vaikkapa leskeksi tai perheessä sairastetaan tms mikä estää "normaalit tulot" niin silloin voi olla ihan perusteltua että isovanhemmat sponsoroivat jouluna heitä enemmän. (Jos "normaalit tulot" toisella perheellä paljon isommat koska vanhemmat ovat kouluttautuneet hyväpalkkaisia töihin niin ei siitäkään automaattisesti kuulu rangaista 'ei niitten lapset tarvitse mitään'-tyyppisesti tokikaan)
Ja toki, jos joku käy vain kerran vuodessa keräämässä lahjarahakuoret ja toinen perhe on selvästi enemmän osa isovanhempien elämää niin silloin on mielestäni ihan ymmärrettävää, että sekin vähän vaikuttaa.
Mutta missään tapuksessa en ymmärrä tuollaista "toiselle krääspussi, toiselle rahaa"...
Ihme vastauksia. Ei tarvitse olla sentilleen sama lahja, mutta jos kaikki lapset ovat teinejä ja yksi saa 50e rahaa ja kaksi muuta yhteiseksi pussillisen krääsää niin ei mene oikein. Kyse on lasten itsetunnon suojelemisesta eikä ahneudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ap.
Lahjat eivät olleet sinulle. Vastaa kuule kysymyksiin, ennen kuin alat itse niitä esittämään.
Olet rahanahne luuska.
Miten joku edes kirjoittaa kuten sinä? Uskomatonta tekstiä. Tämä taitaa olla huonokäytöksisten ihmisten itsensä toteuttamispaikka. En ole sinulle tilivelvollinen, mitä annoin äidilleni, mutta paljon enemmän kuin hän antoi meille. Ehkä äitini on kuten sinä, idiootti.
Ap.
Millä perustelet rahanahneutesi?
Eikö sinulla itselläsi ole rahaa ostaa omille kakaroillesi tavaroita?
Meillä isoäidillä on selkeä kirjanpito yhteydenotoista ja auttamisesta. Lahjat saadaan sitten sen mukaan, miten paljon on oltu mummin kanssa tekemisissä. Reilu peli kaikin tavoin, koska ei pelkkä lapsenlapsena oleminen merkitse sitä, että olisi lahjan arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vastauksia. Ei tarvitse olla sentilleen sama lahja, mutta jos kaikki lapset ovat teinejä ja yksi saa 50e rahaa ja kaksi muuta yhteiseksi pussillisen krääsää niin ei mene oikein. Kyse on lasten itsetunnon suojelemisesta eikä ahneudesta.
Isoäiti ei ole vastuussa lapsen itsetunnosta. Kyllä se on vanhempien tehtävä selvittää teinille, miksi ei saa lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset ovat suunnilleen saman ikäisiä, eriarvoinen kohtelu on törkeää. Sitten kun lastenlapset on tosi eri ikäisiä, kuten meillä kaksi eri "sarjaa" joista toiset aikuisia ja toiset alle kouluikäisiä, vain lapsille on lahjat ja se on okei.
Oma äitini haluaa olla super-tasapuolinen - järjettömyyteen asti.
Kun yksi lapsenlapsi muutti opiskelemaan ja toivoi 'vaikkapa paistinpannua' saivat kaikki 8 samanlaiset paistinpannut (nuorin heistä oli ekaluokkalainen) jne.
Nyt on onneksi 'helpottanut joulua' itselleen ja laittaa jokaisen lapsenlapsen tilille saman 50€... taisi saada 'vähän palautetta' noitten nuorimpien serkusten vanhemmilta...
Aivan älytöntä laskea jotain lahjojen arvoja jos puhutaan kymmenistä euroista. Miten voi olla ihmiset niin rahan perään tai kateellisia? Pitäisi varmaankin laittaa lahjojen arvo muistiin ristiäisistä lähtien ja maksaa 18-vuotiaana tasausta vähiten saaneelle.
Ei koskaan!