Seurustelu aspergerin kanssa - miten se onnistuu?
Olen neurotyypillinen nainen ja epäilen, että poikaystäväni on autismin kirjon ihminen.
Rakastuin häneen suin päin, sillä hän on älykäs, omaperäinen ja lojaali.
Alan kuitenkin olla epätoivoinen, sillä hänen ilmaisutyylinsä on niin erilainen kuin minulla. Hän on erittäin kova prokrastinoimaan, hänelle on (normaalimieheenkin verrattuna) hyvin vaikea puhua tunteistaan - hän ilmaisee niitä objektiivis-loogisesti, mistä syystä epäilen, onko hänellä helliä tunteita minua kohtaan. Vaikka hän sanoisikin niin, kehonkieli sanoo muuta. Muutenkin keskustelu on oudon loogista tai sitä ei ole. Small talkia hän ei juuri harrasta.
Mitä minun pitäisi ajatella? Pidän hänestä kovasti, mutta perheen perustamista epäilen. Periytyykö asperger?
Kiinnostavinta on tutkia asiassa itseäni, myös edellinen poikkikseni oli melko satavarmasti lievästi autismin kirjolla, vaikka ei ole mitään virallista diagnoosia hakenut. Eikä nykyinenkään ole.
Toivoisin rakentavia ja ystävällisiä kommentteja, en vihapuhetta, jos mahdollista.
Onko joku kokenut samaa?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojallani asperger. Muulla suvullani ei. Ei periydy jos sitä pelkäät. Asperger verrattain yleistä etenkin pojilla ja silti voivat koulussa ja työelämässä loistaa.
Turhan usein ihmiset ajattelevat jonkin asian automaattisesti periytyvän, esim. Cp-vammaisuus ei myöskään periydy vaan tavallisimmin aiheutuu raskauden alkuviikoilla kun selkäydinkanava ei sulkeudu alkiolla kokonaan. Tunnen työni puolesta näitä syntymästään liikuntavammaisia jotka saaneet käveleviä terveitä jälkeläisiäTerv. Vammaishoitaja
Asperger on voimakkaasti periytyvää. http://www.sairaalaneo.fi/palvelut/neurologiset-oireet-ja-sairaudet/las…
Aivan. Ja tyttöjä ei vain osata diagnosoida koska kasvatuksen takia oppivat näyttelemään neurotyypillistä. Usein tytöille diagnosoidaan virheellisesti mielenterveysongelma selittämään oireilua.
Tytöt ja naiset jäävät tosiaan helposti ilman diagnoosia, sillä oireilevat eri tavalla kuin pojat ja miehet ja usein onnistuvat esittämään sujuvasti neurotyypillistä.
Siinä missä miehillä "erityisiä kiinnostuksenkohteita" voivat olla tekniikkaan tai vaikka tähtitieteeseen liittyvät asiat, on naisilla usein erityisenä kiinnostuksenkohteena käyttäytymiseen liittyvät asiat. Ja kun käyttäytymisnormeista tietää paljon, niin neurotyypillisen esittäminen käy helposti. Siksi as-nainen näyttää ulospäin "normaalimmalta" kuin as-mies.
Itse tajusin olevani autismin kirjolla kun lapseni (poika) sai diagnoosin. Minulla oli lapsena paljon samanlaisia ongelmia kuin lapsellani, piilotin ne vain paremmin. Olen myös lapsen diagnoosin myötä tajunnut, että muut tietävät luonnostaan miten käyttäydytään ja kommunikoidaan eri tilanteissa. Muiden ei tarvitse opetella kaikkea erikseen eikä tarkkailla silmä kovana ympäristöä ettei mokaisi.
Sanaan syssyyn selvisi, että myös lapsen isällä on asperger.
Eipä tarvitse enää miettiä sitä, että miksi meillä on niin helppo kommunikoida oman perheen kesken ja miksi tulemme niin hyvin toimeen keskenämme 😆Aikaisemmin kun olen lukenut parisuhdeoppaita, en ole ymmärtänyt kaikkia ongelmia mitä niissä käsitellään. En ole ymmärtänyt sitäkään, että miksi riitelemättömyyttä pidetään ongelmana. En pidä draamasta (paitsi teatterissa) ja olen kokenut suoran kommunikaation helpommaksi kuin sellaisen "normaalimman" tavan.
Meillä siis puhutaan asioista suoraan niiden oikeilla nimillä, ja jos ollaan eri mieltä niin sehän tuo vaan uusia näkökulmia asioihin. En ymmärrä miksi silloin pitäisi riidellä.
Meillä on oikeasti kivaa yhdessä.
Joo, minullakin on tuo etten tunnista ollenkaan yleisiä ongelmia ihmissuhteissa ja asioita joita muille ihmisille vaan tapahtuu jatkuvasti. Ihmissuhdeartikkeleiden lukeminen on kuin lukisi jostain eläinten käyttäytymisestä: ai tälleen ne tekee ja tuon takia. Esimerkiksi kateus ja mustasukkaisuus ovat minulle outoja konsepteja.
Minä muutuin ihan sekopääksi lääkityksen myötä. Ärsyyntyneeksi ja jumittavaksi. Ei sopinut minulle yhtään. En niinkään keskittynyt paremmin, jäin vain täysin kiinni ihan kaikkeen mitä olin tekemässä sillä hetkellä, oli se sitten tiskaamista tai seinään tuijottamista. Sain myös dermatillomanian mikä katosi onneksi heti lääkkeen lopettamisen myötä.