Seurustelu aspergerin kanssa - miten se onnistuu?
Olen neurotyypillinen nainen ja epäilen, että poikaystäväni on autismin kirjon ihminen.
Rakastuin häneen suin päin, sillä hän on älykäs, omaperäinen ja lojaali.
Alan kuitenkin olla epätoivoinen, sillä hänen ilmaisutyylinsä on niin erilainen kuin minulla. Hän on erittäin kova prokrastinoimaan, hänelle on (normaalimieheenkin verrattuna) hyvin vaikea puhua tunteistaan - hän ilmaisee niitä objektiivis-loogisesti, mistä syystä epäilen, onko hänellä helliä tunteita minua kohtaan. Vaikka hän sanoisikin niin, kehonkieli sanoo muuta. Muutenkin keskustelu on oudon loogista tai sitä ei ole. Small talkia hän ei juuri harrasta.
Mitä minun pitäisi ajatella? Pidän hänestä kovasti, mutta perheen perustamista epäilen. Periytyykö asperger?
Kiinnostavinta on tutkia asiassa itseäni, myös edellinen poikkikseni oli melko satavarmasti lievästi autismin kirjolla, vaikka ei ole mitään virallista diagnoosia hakenut. Eikä nykyinenkään ole.
Toivoisin rakentavia ja ystävällisiä kommentteja, en vihapuhetta, jos mahdollista.
Onko joku kokenut samaa?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso on asperger. Kyllähän se aika paljon vaatii, mutta kun ymmärtää esim. Sen että toinen inhoaa suutelua koska on aistiyliherkkä eikä siksi että on mulkku niin on jo pitkällä. Parasta on se että toinen on aina rehellinen. Kun kehuu niin oikeasti arvostaa eikä vain puhu sosiaalisen tavan tai paineen vuoksi.
"toinen inhoaa suutelua koska on aistiyliherkkä"
Seli seli.
Suti vaan näkyville, nii kyl se siittä.
Pöhköhän se on jos ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Suti vaan näkyville, nii kyl se siittä.
Pöhköhän se on jos ei ymmärrä.
Höpö höpö. Seksissä jos missä tarvitaan kykyä ja halua ottaa toinen huomioon. Aika surullisia asioita lukenut kun mies nauraa yritykselle seksiin. Tai haluaa aina vain kun itse haluaa ja tavalla kuten (vain) itse haluaa. Ompelukoneestakin puhuttu 😵💫🤧😮💨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmenee jo lapsuudessa, pikkuvanhoja kirjakieltä puhuvia postimerkkien keräilijöitä, yhteen asiaa uppoutuvia, noudattavat päivittäisiä rutiineja, ja erityisvaatimuksia ruoka-aineille ettei esimerkiksi saa perunoita ja kastiketta saa sekoittaa, vaikka kai ne sentään makaronilaatikkoa pystyvät syömään
Ei. En pysty. Makaronilaatikko on kauhea yhdistelmä. Koulun versiossa oli yhdistetty kovia palaneita makaroneja päällä olleessa kuoressa ja limaista makaronin välistä tirskahtelevaa kastiketta. Limaiset ja rapeat ruoka-aineet ei kuulu samaan mössöön. T:aistiyliherkkä
Normaalit arvostaa erilaisia rakenteita, ei esim. mössöjä.
Normaalit ehkä arvostaa eri rakenteita yhdessä. Mutta halusin kirjoittaa assin mielipiteen. Eri rakentee
Miksi, kun kysytään ihan muuta. Miksi?
Toisaalta hyvä kuvaus miten asiat hyvin harvoin kohtaa tai tulee ymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että hänen on vain vaikea laittaa sanoiksi tunteitaan, vaikka rakastaisikin sinua :) Autistit ovat keskimäärin empaattisempia kuin tavikset.
Hehehe! Kansainvälisen tutkimuksen mukaan sarjamurhaajat ja psykopaatit ovat järjestään autisteja.
https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/21/study-fin…
Autisteja todennäköisemmin kiusataan ja näin vihaisena maailmalle heistä voi tulla murhaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkökanta toisesta suunnasta. Minä itse Aspergerina olen täysin kypsä nenttipuolisoni ihmissuhdepelleilyyn. Suurin osa ajasta kuluu siihen, kun hän miettii mitä muut mahtavat hänestä ajatella. Mielistelyyn ja perseennuolentaan. Suhteiden ylläpitoon. Oikeasti - silloin kun on rehellinen - hän on aika raadollinen perusjantteri, mutta näytelmässä mitä viehättävin ja supliikein mies. Sen lisäksi että vi_tutta, niin kuvottaa. Täysin turha elämä.
Sinulta ei kysytty, mene pois. Sosiaalinen kyvyttömyys ja vammaisuus ei ole rehellisyyttä.
Väsäsit sitten taas samaa kaavaa noudattavan, näennäisen asiallisen avauksen, ja sitten aloit rustata siihen tuota vihapuhetta. Säälittävää.
Kyllä samiksii ollaan. Mikähän asberger magneetti mulla on. Edellinen mies 20 v parisuhde ja kovin yksinäinen olo suhteessa. Ero tuli ja tapasin huikeen miehen joka selkeästi myös asberger eikä osaa keskustella. Raskas olo nyt kun taas huomaan ja tunnen ettei kommunikointi onnistu ja jään hyvin yksin asioiden kanssa.Ekasta suhteesta ihana poika jolla myös asberger🤔
Vierailija kirjoitti:
Kyllä samiksii ollaan. Mikähän asberger magneetti mulla on. Edellinen mies 20 v parisuhde ja kovin yksinäinen olo suhteessa. Ero tuli ja tapasin huikeen miehen joka selkeästi myös asberger eikä osaa keskustella. Raskas olo nyt kun taas huomaan ja tunnen ettei kommunikointi onnistu ja jään hyvin yksin asioiden kanssa.Ekasta suhteesta ihana poika jolla myös asberger🤔
Asperger. Se on Asperger. Miten se voi olla ylivoimaista oppia?
Normaalit ehkä arvostaa eri rakenteita yhdessä. Mutta halusin kirjoittaa assin mielipiteen. Eri rakenteet yhdessä tuntuvat suussa inhottavalta. Syön lähes mitä tahansa jos eri rakenteita ei ole sekoitettu. Kasvikset erikseen, kastike erikseen. Olen kyllästynyt kuulemaan kuinka pitäisi milloinkin tuntea ja mistä nauttia jotta olisi normaali. On aika pieni vaiva olla sotkottamatta eri aineksia yhteen.