Vegaani/kasvissyöjä: kuinka ehdoton olet ruokavaliostasi?
Tuli mieleen tuosta mainoksesta, jossa kasvissyöjäpoika menee tyttöystävänsä kotiin viettämään joulua. Oletteko te vegaanit/kasvissyöjät niin tiukkoja ruokavaliostanne, ettette voi syödä edes kohteliaisuuden vuoksi missään tilanteessa pientä palaa lihaa? Entä jos muuta ruokaa ei olisi?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Kala on ainoa liha mitä olen koskaan edes maistanut. Kalaa lukuunottamatta vanhempani kasvattivat minut vegaanisesti, maitotuotteita ja kananmunaa aloin kyllä syömään jossain vaiheessa kunnes tuli täysin vegaaninen vaihe. Nykyään käytän kananmunaa, mutta en maitoa tai liivatetta tms. Silloin tällöin voin kyllä syödä jotain ruokaa jossa on maitoa tai juustoa, mutta välttelen niitä, koska ne eivät maistu hyviltä ja niistä tulee usein huono olo.
Vielä muutama vuosi sitten söin kalaa satunnaisesti ja usein juuri kohteliaisuudesta esimerkiksi silloisen kumppanin vanhempien luona tms - vaikka hekin olisivat varmasti tehneet minulle jotain kasvisruokaa, mutta en kehdannut olla vaivaksi. Nyt en ole syönyt kalaa muutamaan vuoteen ja olenkin välillä miettinyt pystyisinkö syömään sitä enää edes kohteliaisuudesta. Kala on ainoa lihatuote jonka ylipäänsä jossain alitajunnassani miellän ruoaksi, niin että esim. kalan tuoksu voi herättää ruokahalun. Mutta sitten kun ajattelen, että söisin jonkin eläimen kudoksia niin alkaa ällöttää. Enkä tiedä maistuisiko se enää edes hyvältä. Vastauksena kysymykseen sanoisin, että jossain äärimmäisessä tilanteessa voisin syödä kalaa. Siis jos olisin esimerkiksi haaksirikkoutunut autiolle saarelle ilman ruokaa (eräälle vegaaniystävälleni on muuten käynyt juuri näin). Tai jos olisin ulkomailla ja olisin päätynyt vieraaksi jonnekin, missä kulttuuriin kuuluu voimakkaasti kalastus ja siellä olisi tehty kalaruokaa. Pelkkä kohteliaisuus jossain päivälliskutsuilla anoppilassa ei enää siihen riittäisi - ellen sitten kokisi että juuri nyt tekee oikeasti mieli maistaa, miltä se kala maistuu. Nykyisin en kyllä edes osaa kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen, kasvissyönti on jo niin mainstreamia että kaikkialla kysytään kyllä ruokavaliosta jos tarvitsee. Niin, ja mitään muuta lihaa en edes harkitsisi syöväni kohteliaisuudesta, mieluummin olisin sitten ilman ruokaa.
Mikä siitä kalasta tekee sopivamman kasvissyöjälle?
Vierailija kirjoitti:
En syö punaista lihaa terveyssyistä ja olen siitä täysin ehdoton.
Sama. Miksi ihmeessä söisin jotain mitä en syö..? Outo kysymys. Voisiko aloittaja kohteliaisuudesta polttaa yhden tupakan kun joku sinulle tarjoaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Miksi ihmeessä söisin jotain mitä en syö..? Outo kysymys. Voisiko aloittaja kohteliaisuudesta polttaa yhden tupakan kun joku sinulle tarjoaa?
Tupakanpoltto ei ole normaalia. Lihansyönti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakanpoltto ei ole normaalia. Lihansyönti on.
Ei ole kasvissyöjille normaalia tietenkään.
Vegaani tässä. Vierailulla ja ravintolassa voin joustaa niin, että maitotuotteet ja kananmuna menee. Jouluisin joustan kalan verran.
Olen täysin ehdoton vegaani
En voi edes katsoa muiden lihsnsyöntiä ilman että aloitan luennon veganismista.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani tässä. Vierailulla ja ravintolassa voin joustaa niin, että maitotuotteet ja kananmuna menee. Jouluisin joustan kalan verran.
Minulla suunnilleen sama. Maitotuotteita en tosin käytä, mutta jouluisin joustan kinkun verran ja pääsiäisenä lampaan verran.
Ravintoloissa ja kavereilla oon ehdoton. Omassa rauhassa syön salaa pekonia ja meetwurstia, koska ne ovat ihania herkkuja, eikä kukaan saa ikinä tietää.
En ole täysin ehdoton. Voin esim syödä kalaa jonka lapset ovat onkineet. En kuitenkaan pysty syömään mitään muuta lihaa vaikka olisikin vain se nokare.
Olen melko tuore vegaani. Olen käyttänyt kotona olevia ei-vegaanisia ruokia aina välillä, koska en halua niiden menevän hukkaan. Se eläin on jo kärsinyt siinä, ja olen maksanut tuotteesta, joten minusta on oikein käyttää se eikä heittää sitä menemään.
Olen pari kertaa ostanut jotain ei-vegaanisia ruokia, kun en ole lukenut tuoteselostetta kunnolla. Olen syönyt ne, ja pistänyt muistiin, etten osta niitä enää.
Sain joululahjaksi vegaanista suklaata ja epävegaanisia kasvonaamioita. Ja ne olivat siis ihan selkeästi epävegaanisia naamioita. Lahjanantaja ei vaan ajatellut juttua loppuun asti enkä sanonut hänelle mitään. Käytän ne varmaan jossain vaiheessa. Ja sanon tulevaisuudessa, että epävegaanisia muitakin tuotteita voisi välttää. Mutta virheitä ja ajatuskatkoksia sattuu itsekullekin, joten en saa mitään slaagia asiasta.
Vieraisilla en syö epävegaanisia ruokia, mutta en myöskään odota, että minulle sellaisia olisi tarjottu. Syön mitä siellä on tai en syö mitään, jos mitään ei löydy. Jouluna veimme omat laatikot ja muut ruoat, kun vietimme aaton äitini luona.
Syön vain hätätilanteessa lihaa, kalaa, riistaa ja siipikarjaa. Kananmunaa samoin kuten myös maitotuotteita. Niiden jälkeen kuivat viherpuppulit ei meinaa mennä enää millään kurkusta alas, mikä onkin hyvä asia, jotta aivot eivät surkastu pelkän puppulismin takia.
En syö tapettuja eläimiä ollenkaan, enkä ole koskaan syönytkään. Eläimen nahan käyttöä kohtaan on eri vaatimukset, mutta eläimeltä voi jäädä käyttökelpoinen nahka vaikka häntä ei olisi nahan vuoksi tapettu. Toisin kuin ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En syö tapettuja eläimiä ollenkaan, enkä ole koskaan syönytkään. Eläimen nahan käyttöä kohtaan on eri vaatimukset, mutta eläimeltä voi jäädä käyttökelpoinen nahka vaikka häntä ei olisi nahan vuoksi tapettu. Toisin kuin ruoan kanssa.
Kiitos. Tähän onkin hyvä lopettaa.
Jos kasvissyöjä tai vegaani syö silloin tällöin lihaa, hän ei ole kasvissyöjä eikä vegaani vaan ihan normaali sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kasvissyöjä tai vegaani syö silloin tällöin lihaa, hän ei ole kasvissyöjä eikä vegaani vaan ihan normaali sekasyöjä.
Ja lihaksi lasketaan myös kala.
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla lailla raitis ihminen on alkoholisti, jos hän joskus juo lasin kuohuviiniä. Ja tupakoimaton on tupakoitsija, jos joskus polttaa henkäyksen tai pari.
Huvittavaa tämä änkyröiden tapa yrittää mitätöidä muiden kasvissyöntiä ja yrittää selittää koko ilmiötä pois omasta maailmastaan. Joo, onhan se totta, että silloin ei ole kasvissyöjä, jos syö lihaa "vähän" tai "joskus". Mutta jos kyseessä on joku satunnainen kerta, tyyliin normaalisti kasvissyöjä tilaa vahingossa katkarapupitsan ja syö sen, niin nyt tämä sitten muuttaa hänet sekasyöjäksi - tuo on juuri niiden selityksiä, joita ärsyttää toisten kasvissyönti, ja on pakko yrittää selittää, miten kasvissyöjätkään eivät oikeastaan ole kasvissyöjiä, ja jos ovatkin, niin heitä on tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole edes kasvissyöjä vaan vegaanipainotteinen sekasyöjä. Rajoitan lihansyöntiä todella reippaasti (syön kerran kk) ja määritän itse, minkä verran ja minkälaista lihaa syön. En voi alkaa taipua joka sekasyöjän tahtoon, koska muutenhan söisin lihaa joka toinen päivä enkä pääsisi tavoitteisiini.
Etkö ole enemmän vegetaristipainoitteinen? Vegetaristi: Suosii kasviksia. Vegaani: Ei mitään eläintuotetta lihasta maitotuotteisiin tai muniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla lailla raitis ihminen on alkoholisti, jos hän joskus juo lasin kuohuviiniä. Ja tupakoimaton on tupakoitsija, jos joskus polttaa henkäyksen tai pari.
Huvittavaa tämä änkyröiden tapa yrittää mitätöidä muiden kasvissyöntiä ja yrittää selittää koko ilmiötä pois omasta maailmastaan. Joo, onhan se totta, että silloin ei ole kasvissyöjä, jos syö lihaa "vähän" tai "joskus". Mutta jos kyseessä on joku satunnainen kerta, tyyliin normaalisti kasvissyöjä tilaa vahingossa katkarapupitsan ja syö sen, niin nyt tämä sitten muuttaa hänet sekasyöjäksi - tuo on juuri niiden selityksiä, joita ärsyttää toisten kasvissyönti, ja on pakko yrittää selittää, miten kasvissyöjätkään eivät oikeastaan ole kasvissyöjiä, ja jos ovatkin, niin heitä on tosi vähän.
Näin. Kyllä minäkin olen ihan hetero, vaikka välillä harrastankin homoseksiä miesten kanssa. Eivät liity mitenkään toisiinsa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillakin on niin kova tarve kutsua itseään kasvissyöjiksi? Jos noudattaa pelkkää kasvisruokavaliota, silloin se on totta. Mutta jos syö ”satunnaisesti kalaa” tms. niin kuin monikin tässä ketjussa, ei ole kasvissyöjä. Silti pitää nimittää itseään sellaiseksi. Miksi?
Olen kala-kasvissyöjä. Muuta lihaa en ole syönyt yli 20 vuoteen eli kyllä olen ollut tässä ehdoton ja tuskin olisi vointikaan kovin hyvä, jos nyt yhtäkkiä menisin lihaa syömään. Sellaista tilannetta ei ole tullut missään eteen, että lihan syöminen olisi ollut välttämätöntä tai pakollista tai että yhtään mitään muuta ruokaa ei sen lisäksi olisi ollut saatavilla. Hätätilanne olisi sitten asia ihan erikseen, en sentään nälkään itseäni tappaisi.