Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani/kasvissyöjä: kuinka ehdoton olet ruokavaliostasi?

Vierailija
25.12.2019 |

Tuli mieleen tuosta mainoksesta, jossa kasvissyöjäpoika menee tyttöystävänsä kotiin viettämään joulua. Oletteko te vegaanit/kasvissyöjät niin tiukkoja ruokavaliostanne, ettette voi syödä edes kohteliaisuuden vuoksi missään tilanteessa pientä palaa lihaa? Entä jos muuta ruokaa ei olisi?

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa terveydellisistä syistä. Joten en syö lihaa edes kylässä. Joskus saa kuulla nurinaa, kun tarjottavat

Vierailija
102/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itse kasvispainotteisesti. Harvoin kotona lihaa mutta ravintolassa kyllä jos tarjolla olevat kasvisvaihtoehdot eivät nappaa (tai joskus yksinkertaisesti siksi, että haluan. Näin tapahtuu ehkä kerran parissa kuukaudessa.)

En oikein ymmärrä tuota, että pitää väittää olevansa vegaani, vaikka syö "satunnaiseti" lihaa tai kalaa. Veganismihan nimenomaan on kasvissyöntiäkin tiukempi ajattelutapa. Vegaanit eivät käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, maitotuotteista liivatteeseen ja hunajaan. Veganismi ulottuu myös vaatteisiin, eli ei käytetä nahkaa, villaa tai silkkiä. Veganismi on nimenomaan eettisyyteen perustuvaa, ei mihinkään terveyssyihin.

Miksi sitten kutsut iteäsi "vegaaniksi", jos syöt joskus lihaa? Koska se kuulostaa muodikkaammalta kuin kasvissyönti tai kasvispainotteinen ruokavalio? En vaan tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos joka kerta kohteliaisuudesta maistaisi, niin sittenhän ei olisi kasvissyöjä vaan ihan puhdasverinen sekasyöjä.

Eihän vegaanius määrity yksinomaan ruokavalion mukaan. Kyseessä on vakaumus ja kokonaisvaltainen elämäntapa, jonka suhteen eri yksilöt painottavat eri asioita. Niin kuin tässäkin keskustelussa on moneen kertaan todettu, vegaani voi hyvin syödä eläinperäistä ravintoa satunnaisesti tai lyhytaikaisesti. Ja esimerkiksi sairaana saattaa olla pakkokin, koska kasveista on vaikea koostaa korkeaenergistä ruokavaliota.

Vierailija
104/127 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön itse kasvispainotteisesti. Harvoin kotona lihaa mutta ravintolassa kyllä jos tarjolla olevat kasvisvaihtoehdot eivät nappaa (tai joskus yksinkertaisesti siksi, että haluan. Näin tapahtuu ehkä kerran parissa kuukaudessa.)

En oikein ymmärrä tuota, että pitää väittää olevansa vegaani, vaikka syö "satunnaiseti" lihaa tai kalaa. Veganismihan nimenomaan on kasvissyöntiäkin tiukempi ajattelutapa. Vegaanit eivät käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, maitotuotteista liivatteeseen ja hunajaan. Veganismi ulottuu myös vaatteisiin, eli ei käytetä nahkaa, villaa tai silkkiä. Veganismi on nimenomaan eettisyyteen perustuvaa, ei mihinkään terveyssyihin.

Miksi sitten kutsut iteäsi "vegaaniksi", jos syöt joskus lihaa? Koska se kuulostaa muodikkaammalta kuin kasvissyönti tai kasvispainotteinen ruokavalio? En vaan tajua.

En kutsu itseäni vegaaniksi. Kun esittäydyn, kerron nimeni, kuten kai yleensä ihmiset muutenkin. En edes tiedä missä ja miksi minun pitäisi kutsua itseäni joillakin attribuuteilla. AA:ssa sanotaan, että "Olen Kalle ja olen alkoholisti" mutta en kyllä tiedä missä muissa tilaisuuksissa ihmiset yleensä määrittelevät itsensä tuolla tavalla.

Silloin, kun olen menossa tilaisuuteen, jossa kysytään erikoisruokavalioita, kirjaan haluavani vegaaniruokavalion. Siksi, etten halua syödä tiettyjä eläinperäisiä tuotteita ja on selvempää käyttää tuota yhtä sanaa kuin ilmoittaa, että "ei lihaa, kalaa, mereneläviä, nilviäisiä eikä maitoa". Siitä näkee, että minulle voi tehdä saman ruuan kuin vegaaneille, vaikka käytännössä itse en ole tarkka joistakin väriaineista tai viinin kirkastamiseen käytetyistä aineista.

Vierailija
105/127 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on sinulta pois, että joku muu, ruokavaliostaan tai vaikkapa tukanväristään riippumatta, identifioituu vegaaniksi?

Vierailija
106/127 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurimman osan elämästäni ollut kasvissyöjä. Lopetin sen muutama vuosi sitten. Elämäni on ollut kaikin puolin parempaa tämän päätöksen jälkeen, mutta päätökseni ajoittui juuri siihen aikaan, kun kasvissyönnistä ja vegaaniudesta tuli trendipellein kyseenalaistamaton keppihevonen.

Myönnän, että jotkin vegaanileivonnaiset ovat uskomattoman hyviä. Myönnän myös, että en enää jaksaisi päivääkään ilman sekaravintoa. Teen rankkaa työtä, johon luultavasti melkein kukaan vegaanijeesus ei pidemmän päälle pystyisi. Oma linjani tästä eteenpäin on se, että yritän syödä kaikkea tasapainossa keskenään. En jaksa vegaaniputkiaivoja. En jaksa mielikuvituksetonta muutkin-aattelee-näin-ratsastusta. Suurin osa vegaaneista on pelkkiä aivottomia massan mukana menejiä siinä missä grillimakkaran kiskojat. Millä vain saa sosiaalisia pisteitä.

Vierailija
107/127 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvissyöjä tai vegaani syö silloin tällöin lihaa, hän ei ole kasvissyöjä eikä vegaani vaan ihan normaali sekasyöjä.

Ilmoitettu asiattomaksi vihapuhe maltillisia vegaaneja kohtaan

Vierailija
108/127 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vegaanit jaksavat olla tuollaisia ruokapoliiseja?

Vierailija
109/127 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakto-ovo-vegetaristi, mutta vältän tietoisesti kotiruoassa kaiken eläinperäisen käyttöä. Maitosuklaalla herkuttelen, ja tunnen siitä toisinaan kauheita omantunnontuskia. :D

Lihaa/kalaa/liivatetta en syö kohteliaisuudesta enkä missään arjessa realistisesti tapahtuvassa tilanteessa. Pikaruokapaikoissa ranskalaiset taidetaan käristää samassa rasvassa kuin kalafileet, siinä ehkä voi olla poikkeus? Toki sielläkin voin valita salaatin.

Syön myös tarvittaessa sellaiset lääkekuurit joita ei saa vaihdettua vegaanisiksi. En käytä nahkaa, silkkiä enkä villaa, joka ei ole mulesing-free. Kotimaista hunajaa syön.

Puoliso saa syödä lihaa ja käyttää nahkaa, en halua olla ankea moraalinvartija kuin itselleni. Kotiruokana hänkin onneksi suosii kasvista, ja paistaa itselleen halutessaan lihaa/kalaa aterian kylkeen. 

Vierailija
110/127 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän vegaanius määrity yksinomaan ruokavalion mukaan. Kyseessä on vakaumus ja kokonaisvaltainen elämäntapa, jonka suhteen eri yksilöt painottavat eri asioita. Niin kuin tässäkin keskustelussa on moneen kertaan todettu, vegaani voi hyvin syödä eläinperäistä ravintoa satunnaisesti tai lyhytaikaisesti.

Juuri tämä! Minä olen ollut vegaani nyt kuusi vuotta, ja se on muuttanut elämääni niin monella tavalla parempaan suuntaan. Mieliala, terveydentila, sosiaalinen elämä, työ, harrastukset... Myös parisuhteeni vaihdoin parempaan. Kasvisruokaa söin jonkin aikaa, mutta siitä ei valitettavasti tullut mitään, ja tunnen kyllä tästä syyllisyyttä. 

Vierailija
111/127 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai lähimpänä lakto-ovoa. Ehdoton olen lihan suhteen, sitä ei ikinä, eikä lihaliemiä tai liivatetta. Maitotuotteista käytän juustoa, kaikki muut elintarvikkeet kotikäytössä taitaakin olla vegaanisia, mutta vierailulla voin joustaa esim. kahvimaidon, jäätelön tai munavoin verran. Kalaa syön joskus ja jouluna.

Vierailija
112/127 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin ehdoton. En lounasta tai illallista vegaanien kanssa.

Vierailija
113/127 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että kohteliaisuudesta pitäisi muuttaa ruokavaliotaan. 😅 Kanaa tai lihaa en syö, kalaa vielä toisinaan.

Vierailija
114/127 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja en ole tiukka. Kalasta en tykkää, mutta muuten voin syödä sitä, mitä tarjotaan. Mieluiten vegeruokaa tietysti.

Vierailija
115/127 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius on kultti. Uuniinhan nuo kävelevät vihannekset kuuluisi soijapihviensä seuraksi

Vierailija
116/127 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua säälittää nuo  ahdasmieliset vegaanit.

Tunnen muutaman, ovat helposti kiivastuvia ja  pikkuasioista ahdistuvia.

Täytyy sanoa että oikeasti sekasyöjien seurassa on leppoisampaa , heillä joustavuutta ja suopeutta ja lempeyttä elämää ja toisia ihmisiä kohtaan enemmän.

En tiedä mahtaako kasvisravinto vaikuttaa hermostoonkin, vai onko vegaaneilla puutosta jostain ravintoaineesta?

Vierailija
117/127 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt viitsi alkaa perustelemaan ap:lle ruokavaliotani tai syitä valintoihini. En kyläile juuri missään, joten kenelläkään ei ole syytä loukkaantua syömisistäni. 

Vierailija
118/127 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani. Kylässä voin syödä kasvisruokaa, jossa on pieni määrä kananmunaa. Maidolle olen allerginen ja lihaa tai kalaa en todellakaan pysty syömään.

Vierailija
119/127 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani. Hätätilanteessa voin joustaa kananmunan kanssa. Juuri jouduin tilanteeseen jossa työporukka 10 henkilöä tilasi firman piikkiin ruokaa ja ravintola mistä tilattiin ei tarjonnut mitään vegaanista eikä ollut mahdollista muokatakaan annosta. En halunnut heittäytyä hankalaksi joten söin sen vegeannoksen jossa oli käytetty hieman kananmunaa.

Toinen vaihtoehto olis ollut tehdä itestä joku ihme numero että syökää te vaan ja minä katselen 😁

Vierailija
120/127 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia teen mm silloin, jos ollaan ravintolassa ja lapselta jää ruokaa yli missä esim juustoa. Syön sen hyvällä omalla tunnolla koska roskiin se muuten menisi. Lihaa en missään tapauksessa söisi. Joissain hätätapauksissa voin joustaa. Etenkin jos muuten syntyy hävikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän