Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani/kasvissyöjä: kuinka ehdoton olet ruokavaliostasi?

Vierailija
25.12.2019 |

Tuli mieleen tuosta mainoksesta, jossa kasvissyöjäpoika menee tyttöystävänsä kotiin viettämään joulua. Oletteko te vegaanit/kasvissyöjät niin tiukkoja ruokavaliostanne, ettette voi syödä edes kohteliaisuuden vuoksi missään tilanteessa pientä palaa lihaa? Entä jos muuta ruokaa ei olisi?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. kotivegaani. Eli kotona laitan vegaanista ruokaa, mutta muualla saatan syödä ruokia, missä on maitotuotteita tai munaa. Myös esim. työpaikalta saamani juustolajitelma tulee täällä kotona syötyä, vaikka nykysin pyrin olemaan ostamatta juustoja kaupasta itse. Lihaa en suostu syömään missään tilanteessa. Mitä järkeä siinä edes olisi kun en sellaisen ruuan syömisestä nauttisi, jossa on lihaa.

Vierailija
42/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle veganismi on enemmän elämäntapa kuin ruokavalio. Veganismi on esimerkiksi erinomainen aihe aloitella keskustelua uuden tuttavuuden kanssa, varsinkin jos kyseinen henkilö ulkonäöstään päätellen on itsekin vegaani. Useita kertoja olen vienyt nuoria vegaaninaisia kämpille keskustelua jatkamaan 😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö punaista lihaa terveyssyistä ja olen siitä täysin ehdoton.

Arvostan tällaista uhrautumista, sillä punaisen lihan on sanottu olevan ympäristölle haitallista. Itse sitä vielä toistaiseksi käytän, vaikka vaimo siitä valittaakin.

Vierailija
44/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että on vegaaneja, niin riittää meille lihansyöjille enemmän lihaa.

Vierailija
45/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat on liian hyvin kun yhteiskunnassa on vegaaneita. Noita ronklaajia . Nälänhädässä syödään kaikki ravintopitoinen. Pari katovuotta tekis hyvää, loppuis joutava vouhotus tapetuista eläimistä.

Kyse ei ole vain "tapetuista eläimistä" vaan myös ympäristöstä. "Pari katovuotta" todennäköisesti johtaisi siihen että lihaa ei tuotettaisi yhtä paljon kuin nykyään koska eläinten kasvattamiseen käytetään niin paljon viljaa/vettä/jne.

Vierailija
46/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat on liian hyvin kun yhteiskunnassa on vegaaneita. Noita ronklaajia . Nälänhädässä syödään kaikki ravintopitoinen. Pari katovuotta tekis hyvää, loppuis joutava vouhotus tapetuista eläimistä.

Kyse ei ole vain "tapetuista eläimistä" vaan myös ympäristöstä. "Pari katovuotta" todennäköisesti johtaisi siihen että lihaa ei tuotettaisi yhtä paljon kuin nykyään koska eläinten kasvattamiseen käytetään niin paljon viljaa/vettä/jne.

Päinvastoin, lehmää taas arvostettaisiin, koska pystyy muuntamaan nurmen erittäin ravinnerikkaaksi ruoaksi. Karjatilalliset pelastaisivat vegaanitkin nälkäkuolemalta.

Vierailija
47/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lihaa syönyt 30 vuoteen enkä maitoa tai munia 20 vuoteen, en liivatetta tai muitakaan eläinperäisiä lisäaineita enkä käyttänyt nahkaa tai silkkiä. Ihan siksi koska minulla on mahdollisuus tehdä näin kun haluan. Elämäni on parasta näin. En aio muuttaa tapojani siksi että joku vauvapalstalla itkee ja ihmettelee. Vapaassa maassa saan elää niin kuin itse valitsen. Lapsena minut pakotettiin syömään lihaa mutta se on henkistä väkivaltaa kun mennään toisen rajojen yli.

Vierailija
48/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisenä kasvissyöjänä en syö mitään lihaa, siipikarjaa tai kalaa. Syynään kaikki etiketit ja kyselen kahviloista ettei tuotteissa vain olisi liivatetta tai mitään lihauutetta tai kanalientä, ostan milloin voin vegaanisia tuotteita ja vältän edellämainittuja parhaani mukaan. Kyläpaikassa syön mitä vain lihatonta, ilmoitan aina etukäteen ruokavaliostani enkä ala joustamaan sen takia.

Vierailija
49/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä, kotioloissa käytännössä vegaani.

En kyläpaikoissa tai esim työpaikkalounaalla syynää onko joku vegaanista vai "vain" kasvisruokaa. Ravintolassa listalta tilatessa valitsen vegaanisen vaihtoehdon aina kun mahdollista.

Syön ihan satunnaisesti kalaa. Minusta se on hyvää, mutta tunnen kyllä eettistä tuskaa näin tehdessäni. Kanaa, lihaa jne en syö koskaan.

Et ole kasvissyöjä, jos syöt ihan satunnaisesti kalaa.

Vierailija
50/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen kyllä loppuisi veganismi myös, luuletko että ravinnonpuutteessa olevalle ihmiselle ei liha kelpaisi. Kuinka paljon nälkäänäkevien keskuudessa on vegaaneja?

Vierailija
51/127 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni teen joskus poikkeuksen, jos sosiaalisessa tilanteessa syödään eikä vegaanista ruokaa ole tarjolla. Kovin suuria annoksia en tosin syö, liha kun on ihan eri tavalla täyttävää kuin kasvisruoka.

Vierailija
52/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle veganismi on enemmän elämäntapa kuin ruokavalio. Veganismi on esimerkiksi erinomainen aihe aloitella keskustelua uuden tuttavuuden kanssa, varsinkin jos kyseinen henkilö ulkonäöstään päätellen on itsekin vegaani. Useita kertoja olen vienyt nuoria vegaaninaisia kämpille keskustelua jatkamaan 😉

Tämä on joustavan veganismin suurin hyöty ainakin minulle.

Vierailija
53/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja en syö lihaa missään tilanteessa. En edes ymmärrä, miksi olisi kohteliaista syödä hampaat irvessä "pieni pala lihaa", kuulostaa ihan joltain päiväkodin säännöltä "kaikkea pitää ainakin maistaa". Sem että syö vain pienen palan, on selkeä viesti, että ruoka on kelvotonta. Mutta jos on ruokavalio, jonka vuoksi ei koske ruokaan, on se ymmärrettävämpää. En edes varmaan pystyisi syömään lihaa, alkaisi etoa niin paljon ajatus siitä, että suussani on lihaa, ja se olisi kyllä kaikkein epäkohteliain vaihtoehto, että yökkisin tarjottua ruokaa ja jättäisin loput lautaselle.

Vierailija
54/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on ainoa liha mitä olen koskaan edes maistanut. Kalaa lukuunottamatta vanhempani kasvattivat minut vegaanisesti, maitotuotteita ja kananmunaa aloin kyllä syömään jossain vaiheessa kunnes  tuli täysin vegaaninen vaihe. Nykyään käytän kananmunaa, mutta en maitoa tai liivatetta tms. Silloin tällöin voin kyllä syödä jotain ruokaa jossa on maitoa tai juustoa, mutta välttelen niitä, koska ne eivät maistu hyviltä ja niistä tulee usein huono olo.

Vielä muutama vuosi sitten söin kalaa satunnaisesti ja usein juuri kohteliaisuudesta esimerkiksi silloisen kumppanin vanhempien luona tms - vaikka hekin olisivat varmasti tehneet minulle jotain kasvisruokaa, mutta en kehdannut olla vaivaksi. Nyt en ole syönyt kalaa muutamaan vuoteen ja olenkin välillä miettinyt pystyisinkö syömään sitä enää edes kohteliaisuudesta. Kala on ainoa lihatuote jonka ylipäänsä jossain alitajunnassani miellän ruoaksi, niin että esim. kalan tuoksu voi herättää ruokahalun. Mutta sitten kun ajattelen, että söisin jonkin eläimen kudoksia niin alkaa ällöttää. Enkä tiedä maistuisiko se enää edes hyvältä. Vastauksena kysymykseen sanoisin, että jossain äärimmäisessä tilanteessa voisin syödä kalaa. Siis jos olisin esimerkiksi haaksirikkoutunut autiolle saarelle ilman ruokaa (eräälle vegaaniystävälleni on muuten käynyt juuri näin). Tai jos olisin ulkomailla ja olisin päätynyt vieraaksi jonnekin, missä kulttuuriin kuuluu voimakkaasti kalastus ja siellä olisi tehty kalaruokaa. Pelkkä kohteliaisuus jossain päivälliskutsuilla anoppilassa ei enää siihen riittäisi - ellen sitten kokisi että juuri nyt tekee oikeasti mieli maistaa, miltä se kala maistuu. Nykyisin en kyllä edes osaa kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen, kasvissyönti on jo niin mainstreamia että kaikkialla kysytään kyllä ruokavaliosta jos tarvitsee. Niin, ja mitään muuta lihaa en edes harkitsisi syöväni kohteliaisuudesta, mieluummin olisin sitten ilman ruokaa.

Vierailija
55/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu syön vain luonnollisiin syihin menehtyneitä vapaita eläimiä kuten esim. roadkill ja selällään kelluvat kalat. Ympäristöteko!

Vierailija
56/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu syön vain luonnollisiin syihin menehtyneitä vapaita eläimiä kuten esim. roadkill ja selällään kelluvat kalat. Ympäristöteko!

Itse en ole noin jyrkkä. Teurastetut eläimet ovat jo kuolleet, joten esimerkiksi broilerin ostaminen marketista ei lisää eläinten kärsimystä. Ei se herää henkiin sillä, että se jätetään ostamatta. Eettisempää syödä pois kuin antaa mennä hävikkiin ja kompostoitavaksi.

Vierailija
57/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa terveyssyistä, joten olen ehdoton. En halua vatsakipuja ja yleistä huonoa oloa, pahimmillaan suolitukosta.

Vierailija
58/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kotona täysin vegaanisesti, mutta olen joustava ja jos joku tarjoaa minulle muuta ruokaa syön myös sitä, myös lihaa. En halua, että ruokavalio rajoittaa sosiaalisia suhteita tai niiden syntyä.

Vierailija
59/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani ja täysin ehdoton.

Miksi? Ymmärrän allergiat tai uskonolliset syyt, mutta olet itse valinnut mitä syöt joten miksi tehdä omasta elämästä vaikeampaa? En minä kaikesta pidä mitä tulee joskus syötäväksi, mutten ole ehdotonkan.

Vierailija
60/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö lihaa terveyssyistä, joten olen ehdoton. En halua vatsakipuja ja yleistä huonoa oloa, pahimmillaan suolitukosta.

Terveyssyistä en syö kasviksia. Minulla on kissoja, jotka ajoittain syövät ruohoa ja aina sen jälkeen oksentavat. Lihaa syödessään sen sijaan voivat aivan hyvin. En halua oksennella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi