Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani/kasvissyöjä: kuinka ehdoton olet ruokavaliostasi?

Vierailija
25.12.2019 |

Tuli mieleen tuosta mainoksesta, jossa kasvissyöjäpoika menee tyttöystävänsä kotiin viettämään joulua. Oletteko te vegaanit/kasvissyöjät niin tiukkoja ruokavaliostanne, ettette voi syödä edes kohteliaisuuden vuoksi missään tilanteessa pientä palaa lihaa? Entä jos muuta ruokaa ei olisi?

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvissyöjä tai vegaani syö silloin tällöin lihaa, hän ei ole kasvissyöjä eikä vegaani vaan ihan normaali sekasyöjä.

Olen tästä eri mieltä. Monet vegaanit syövät ajoittain kalaa tai lihaa.

Vierailija
82/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvissyöjä tai vegaani syö silloin tällöin lihaa, hän ei ole kasvissyöjä eikä vegaani vaan ihan normaali sekasyöjä.

Ei se ole mielipidekysymys 😄 Vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Muuten ei ole vegaani, piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mielipidekysymys 😄 Vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Muuten ei ole vegaani, piste.

Oletetaan, että vegaani maistaa vaikkapa sitä aiemmin mainittua lihaliemikuutiolla maustettua vegeruokaa. Kauanko kestää, ennen kuin hän voi jälleen kutsua itseään vegaaniksi?

Vierailija
84/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kannattaa siis olla ilmeisesti täysin ehdoton tässä, koska jos yhden kerran joustaisi tässä (mitä aloittajakin juuri kyselee), niin sitten ei enää saisi kutsua itseään koskaan kasvissyöjäksi/vegaaniksi ja myös tuttavat voisivat sitten aina muistuttaa ja huomauttaa asiasta. Lisäksi olisi tämän jälkeen velvoitettu syömään lihaa joka paikassa, koska ei kerran ole enää kasvissyöjä/vegaani.

Vierailija
85/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kasvisruuan lisäksi maitotuotteita, munia ja joskus harvoin kalaa. Tuon kalan takia en tykkää kutsua itseäni kasvissyöjäksi.

En ole täysin ehdoton, esim. uutena vuotena söin kaksi nakkia ja joskus viime kesänä söin kanasalaattia.

Periaatteenani on, etten osta itselleni (kotiin tai ravintolasta) lihaa. Jos jossain esim. kyläpaikassa on tarjolla ruokaa ja kasvispuolella en saa mahaani täyteen, voin tehdä poikkeuksen. Näin tosin käy TODELLA harvoin, kolmen vuoden aikana ehkä muutaman kerran.

Vierailija
86/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletetaan, että vegaani maistaa vaikkapa sitä aiemmin mainittua lihaliemikuutiolla maustettua vegeruokaa. Kauanko kestää, ennen kuin hän voi jälleen kutsua itseään vegaaniksi?

Miksi hänellä on tarve kutsua itseään vegaaniksi, jos ei pysty sitä ruokavaliota ja elämäntapaa noudattamaan?

Vierailija
87/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön kasvisruuan lisäksi maitotuotteita, munia ja joskus harvoin kalaa. Tuon kalan takia en tykkää kutsua itseäni kasvissyöjäksi.

En ole täysin ehdoton, esim. uutena vuotena söin kaksi nakkia ja joskus viime kesänä söin kanasalaattia.

Periaatteenani on, etten osta itselleni (kotiin tai ravintolasta) lihaa. Jos jossain esim. kyläpaikassa on tarjolla ruokaa ja kasvispuolella en saa mahaani täyteen, voin tehdä poikkeuksen. Näin tosin käy TODELLA harvoin, kolmen vuoden aikana ehkä muutaman kerran.

Sama minulla. Eikä ole tullut mieleenkään kutsua itseäni kasvissyöjäksi. Ihan tavallinen sekasyöjä olen, niin kuin sinäkin.

Vierailija
88/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kannattaa siis olla ilmeisesti täysin ehdoton tässä, koska jos yhden kerran joustaisi tässä (mitä aloittajakin juuri kyselee), niin sitten ei enää saisi kutsua itseään koskaan kasvissyöjäksi/vegaaniksi ja myös tuttavat voisivat sitten aina muistuttaa ja huomauttaa asiasta. Lisäksi olisi tämän jälkeen velvoitettu syömään lihaa joka paikassa, koska ei kerran ole enää kasvissyöjä/vegaani.

Velvoitettu syömään lihaa? Oletko tosissasi? Tunkeeko joku sitä kurkustasi alas jos et julista kaikkialle olevasi vegaani?

Vierailija
89/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänellä on tarve kutsua itseään vegaaniksi, jos ei pysty sitä ruokavaliota ja elämäntapaa noudattamaan?

Tarkoitatko, että vegaani voi olla vain pidättäytymällä koko elämänsä ajan lihatuotteista?

Vierailija
90/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velvoitettu syömään lihaa? Oletko tosissasi? Tunkeeko joku sitä kurkustasi alas jos et julista kaikkialle olevasi vegaani?

Kyllä sitä lihaa ainakin lyödään kyläpaikoissa eteen ellei saa kertoa olevansa vegaani.

Vierailija
91/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla lailla raitis ihminen on alkoholisti, jos hän joskus juo lasin kuohuviiniä. Ja tupakoimaton on tupakoitsija, jos joskus polttaa henkäyksen tai pari.

Huvittavaa tämä änkyröiden tapa yrittää mitätöidä muiden kasvissyöntiä ja yrittää selittää koko ilmiötä pois omasta maailmastaan. Joo, onhan se totta, että silloin ei ole kasvissyöjä, jos syö lihaa "vähän" tai "joskus". Mutta jos kyseessä on joku satunnainen kerta, tyyliin normaalisti kasvissyöjä tilaa vahingossa katkarapupitsan ja syö sen, niin nyt tämä sitten muuttaa hänet sekasyöjäksi - tuo on juuri niiden selityksiä, joita ärsyttää toisten kasvissyönti, ja on pakko yrittää selittää, miten kasvissyöjätkään eivät oikeastaan ole kasvissyöjiä, ja jos ovatkin, niin heitä on tosi vähän.

Miksi joillakin on niin kova tarve kutsua itseään kasvissyöjiksi? Jos noudattaa pelkkää kasvisruokavaliota, silloin se on totta. Mutta jos syö ”satunnaisesti kalaa” tms. niin kuin monikin tässä ketjussa, ei ole kasvissyöjä. Silti pitää nimittää itseään sellaiseksi. Miksi?

En tiedä. Itse olen sellainen "ehdoton kasvissyöjä". Luultavasti satunnaisesti kalaa syövät eivät vaan tiedä, mitä muuta sanaa käyttäisivät itsestään - yleisesti käytössä oleva termi olisi pesco-vegetaristi, mutta kun se ei taas sitten kaikille sano mitään. Ja jos kalansyönti on todellakin hyvin satunnaista, voi olla selkeintä ilmaista ruokavalionsa niin, että on kasvissyöjä, jos kuitenkaan ei haluaisi sitä kalaakaan yleensä syödä. Muutenhan hänelle aina tarjotaan kalaa, vaikka hän haluaisi syödä kasvisruokaa. Yleensähän kyse on juuri siitä, että haluaa syödä kasvisruokaa, ja satunnaiset kala-ateriat ovat sitten sellaisia, että sopivaa kasvisruokaa ei vaan ole saatavilla. Esim. itse tiedän ihmisen, jolla on myös allergioita, ja siksi esim. joskus matkoilla on pakko ottaa kalavaihtoehto, kun kasvisruuissa on allergisoivaa ruoka-ainetta. Mutta kyseinen henkilö haluaisi kuitenkin aina mieluummin sen kasvisruokavaihtoehdon.

Vierailija
92/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka sitä paitsi maistuu paremmalta kuin tavallinen kasvisruoka, olen huomannut monesti.

Vierailija
93/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolta kysyit, mutta kyllähän kaikkialla tarjoiltaisiin lihaa ja loukkaannutaan sitten, kun ei tarjottu ruoka käynyt. "Kun kuulemma olit kolme vuotta sitten Aune-tädin mökilläkin syönyt vähän kalaa."

Vierailija
94/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista, koska olisi "pitänyt kohteliaisuudesta" syödä lihaa. Yleensä, kun kutsutaan johonkin, on kuitenkin enemmän tarjolla ja aina löytyy jotain syötävää.

Vierailija
95/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla lailla raitis ihminen on alkoholisti, jos hän joskus juo lasin kuohuviiniä. Ja tupakoimaton on tupakoitsija, jos joskus polttaa henkäyksen tai pari.

Huvittavaa tämä änkyröiden tapa yrittää mitätöidä muiden kasvissyöntiä ja yrittää selittää koko ilmiötä pois omasta maailmastaan. Joo, onhan se totta, että silloin ei ole kasvissyöjä, jos syö lihaa "vähän" tai "joskus". Mutta jos kyseessä on joku satunnainen kerta, tyyliin normaalisti kasvissyöjä tilaa vahingossa katkarapupitsan ja syö sen, niin nyt tämä sitten muuttaa hänet sekasyöjäksi - tuo on juuri niiden selityksiä, joita ärsyttää toisten kasvissyönti, ja on pakko yrittää selittää, miten kasvissyöjätkään eivät oikeastaan ole kasvissyöjiä, ja jos ovatkin, niin heitä on tosi vähän.

Näin. Kyllä minäkin olen ihan hetero, vaikka välillä harrastankin homoseksiä miesten kanssa. Eivät liity mitenkään toisiinsa ne.

No sinänsä eivät liitykään. Ei seksuaalinen suuntautuminen määrity sen mukaan, kenen kanssa on harrastanut seksiä, vaan ketä kohtaan tuntee seksuaalista ja ehkä romanttistakin vetoa. Vai voiko sinusta esim. neitsyt tietää olevansa hetero, vai pitäisikö hänen kutsua itseään aseksuaaliksi?

Vierailija
96/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolta kysyit, mutta kyllähän kaikkialla tarjoiltaisiin lihaa ja loukkaannutaan sitten, kun ei tarjottu ruoka käynyt. "Kun kuulemma olit kolme vuotta sitten Aune-tädin mökilläkin syönyt vähän kalaa."

Luuletteko, että ihmisiä ihan oikeasti kiinnostaa teidän syömisenne tai syömättömyytenne? Luulisi, että aikuinen osaa itse päättää, millaista ruokavaliota päättää noudattaa, ja pitäytyy sitten siinä.

Vierailija
97/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pääosin vegaanisesti enkä valitse itse eläinperäisiä ruokia silloin kun on valinnanvaraa. Viimeksi söin maito ja kananmunaa sisältäviä leivonnaisia ystävän juhlissa, kun hän ei ollut kysellyt vieraiden ruokavalioista etukäteen ja kaikki paitsi salaatinlehdet sisälsivät jotakin eläinperäistä. En halunnut aiheuttaa hänelle noloa tilannetta istumalla kuivin suin tai syömällä mielenosoituksellisesti pelkkää salaattia. Vegaaniaatteen nimissä tietysti olisi pitänyt... En ole oikeastaan niin kiinnostunut siitä mitä itse konkreettisesti syön kuin siitä, millaisen ruuan tuottamista valintani tukevat tai eivät tue, eli rautalangasta väännettynä, mitä kaupasta ostetaan. Järkeilen niin, että kun tuolla juhlissakin oli ruoka tehty jo valmiiksi, niin luonnon ja eläinten kärsimys ei lisäänny siitä, jos minä syön sitä. Samalla logiikalla syön muuten kokonaan välttelemääni lihaa vanhempieni luona, sillä tiedän, etteivät he minun takiani jättäisi liharuokaa laittamatta. On siis sama syödä sitä mitä joka tapauksessa laitetaan. Etenkin eläinperäisen ruuan hävikki särkee sydäntä, joten mieluummin syön itse kuin heitän roskiin. 

Vakaumuksellisten vegaanien näkökulmasta nämä ovat varmaan tekosyitä, mutta itse ajattelen, että suuret linjat ovat tärkeimpiä. En ole myöskään varsinaisesti kiinnostunut olemaan vegaani, en vain halua kuluttaa hirveästi eläinperäisiä tuotteita. 

Vierailija
98/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joka kerta kohteliaisuudesta maistaisi, niin sittenhän ei olisi kasvissyöjä vaan ihan puhdasverinen sekasyöjä.

Vierailija
99/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko, että ihmisiä ihan oikeasti kiinnostaa teidän syömisenne tai syömättömyytenne? Luulisi, että aikuinen osaa itse päättää, millaista ruokavaliota päättää noudattaa, ja pitäytyy sitten siinä.

Kyllä. Tämän ketjunkin perusteella sekasyöjiä todella kiinnostaa ruotia muiden kasvissyöntiä.

Vierailija
100/127 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes väitä olevani kasvissyöjä, sillä voin joskus syödä lihaa, jos muuta ei ole tarjolla. Jos joku kysyy, syön "kasvispainotteisesti" tai "vältän lihaa". Jos sanoo olevansa kasvissyöjä ja kuitenkin syö jossain tilanteessa lihaa, sille nauravat kaikki. Itse pidän naurettavana, että kasvissyöjä ei voisi syödä Burger Kingin kasvishampurilaista, jos se on koskettanut välinettä jolla paistetaan lihaa, ja Burger Kingkin joutuu ilmoittamaan, etteivät ne sovellu kasvissyöjille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi