Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani/kasvissyöjä: kuinka ehdoton olet ruokavaliostasi?

Vierailija
25.12.2019 |

Tuli mieleen tuosta mainoksesta, jossa kasvissyöjäpoika menee tyttöystävänsä kotiin viettämään joulua. Oletteko te vegaanit/kasvissyöjät niin tiukkoja ruokavaliostanne, ettette voi syödä edes kohteliaisuuden vuoksi missään tilanteessa pientä palaa lihaa? Entä jos muuta ruokaa ei olisi?

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan kanssa olen ehdoton. En syö sitä missään tapauksessa. Liivatetta ja juoksutetta välttelen parhaani mukaan, mutta jos esim. ravintolassa ainoa lihaton vaihtoehto sisältää juustoa, oletan/toivon että juustossa on käytetty mikrobiologista juoksutetta. Muuten kyttään aina kaikki tuoteselosteet läpi.

Minusta on paljon epäkohteliaampaa pakottaa toinen ihminen syömään lihaa kuin jättää joku kinkku syömättä joulupöydässä. En minäkään siitä nokkiini ota jos joku ei halua syödä vegeruokiani tai vaihtaa koko ruokavaliotaan vain koska minusta on parempi olla syömättä lihaa. 

Vierailija
22/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos söisin lihaa ”poikkeustilanteissa” muiden mieliksi niin aika paljon saisin sitä syödä, sillä kyläilyjä kertyy yllättävän paljon. Samoin tilanteita, joissa porukan kaikki muut osapuolet haluavat syömään ravintolaan, josta minä en saa mitään itselleni sopivaa ruokaa. En myöskään ymmärrä, miksi minun pitäisi aina antaa periksi ja syödä lihaa vain muita miellyttääkseni. Mieluummin tuon mukana omat tofuni, kaikki ovat tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani.

Lihaa en syö missään tapauksessa, enkä kalaa tms.

Maitotaloustuotteita/kananmunaa sisältävää ruokaa hätätapauksessa saatan syödä, esim oltiin ulkomailla matkalla ja erään pitkän päivän jälkeen eksyttiin pieneen kylään missä ruokapaikassa sain kyllä kasvisruokaa mutta oli käytetty maitotaloustuotteita ja kananmunaa, se menetteli.

Sain joululahjaksi konvehteja joissa maitoa, annoin ne muille. En syö itse.

Miten voi olla vegaani jos kuitenkin syö kanamunaa ja maitotuotteita?

Vierailija
24/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pääsääntöisesti kasvissyöjä eettisistä syistä. Poikkeustapauksissa voin syödä riistaa tai villiä kalaa, jotka sukulaismiehet on metsästänyt/kalastanut eli ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Käytän joskus myös hävikkiin mennyttä lohta, koska säälittää hyvän kalan hukkaan meneminen.. :/ Toi lihan ensin tuottaminen ja suoraan roskiin meneminen tekee pahaa seurata..Yrittänyt kerätä talteen ja antaa köyhille tutuille ja lapsiperheille.

Vierailija
25/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurimman osan ajasta 100% vegaani. Maitotuotteita käytän erittäin harvoin, käytännössä juustoviipaleen silloin tällöin. Kananmunaa vältän myös, lähinnä saatan joskus syödä sitä sisältävän leivonnaisen. Kalaakin syön erittäin harvakseltaan. Nyt juuri jouluna oli perinteisesti graavilohta. Lihaa tulee kyllä silloin tällöin syötyä, esimerkiksi työkavereiden kanssa lounaalla. Kotona pyrin käyttämään ruoan raaka-aineena mieluummin kanaa, tietysti luomuna. Eli en varmaan ole kovinkaan ehdoton.

Vierailija
26/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurimman osan ajasta 100% vegaani. Maitotuotteita käytän erittäin harvoin, käytännössä juustoviipaleen silloin tällöin. Kananmunaa vältän myös, lähinnä saatan joskus syödä sitä sisältävän leivonnaisen. Kalaakin syön erittäin harvakseltaan. Nyt juuri jouluna oli perinteisesti graavilohta. Lihaa tulee kyllä silloin tällöin syötyä, esimerkiksi työkavereiden kanssa lounaalla. Kotona pyrin käyttämään ruoan raaka-aineena mieluummin kanaa, tietysti luomuna. Eli en varmaan ole kovinkaan ehdoton.

Vierailija
27/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, tuli sama kahteen kertaan kun ensimmäisellä yrityksellä ei tullut ensin näkyviin 😖

Vierailija
28/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani ja täysin ehdoton.

Maistuuko tupakka ja alkoholijuomat?

miten tämä liittyy mihinkään? On paljon alkoholijuomia joiden valmistuksessa ei ole käytetty mitään eläinperäisiä ainesosia. Tupakan valmistusprosessiin en tosin ole perehtynyt lainkaan, joten mitä siinä käytetään?

Vierailija
29/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja täysin ehdoton. Onneksi osaan avata suuni ennen kylään menemistä ja tarvittaessa otan omat ruoat mukaani. Nälkäisenä ei ole mukavaa. 

Vierailija
30/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon voi ”joustaa” ja silti kutsua itseään vegaaniksi? Minä en käytä mitään eläinperäistä. Jos esimerkiksi mummon mieliksi käyttäisin silloin tällöin maitoa, en olisi vegaani vaan fleksaaja.

Vierailija
31/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt kyllä tajua miten voi olla "100% vegaani" ja kuitenkin käyttää maitotuotteita, kananmunia ja vielä lihaakin "silloin tällöin" :' D Kalaakin syöt "harvakseltaan", mutta kuitenkin siis syöt sitä.

Vierailija
32/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, kotioloissa käytännössä vegaani.

En kyläpaikoissa tai esim työpaikkalounaalla syynää onko joku vegaanista vai "vain" kasvisruokaa. Ravintolassa listalta tilatessa valitsen vegaanisen vaihtoehdon aina kun mahdollista.

Syön ihan satunnaisesti kalaa. Minusta se on hyvää, mutta tunnen kyllä eettistä tuskaa näin tehdessäni. Kanaa, lihaa jne en syö koskaan.

Vierailija
33/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette sirkkatuotteista?

Vierailija
34/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei kyllä ihan aukea miksi "kohteliaisuudesta" pitäisi syödä yhtään mitään, mikä ei omaan ruokavalioon kuulu.

Varmaan nälkäkuoleman uhatessa söisin lihaa, mutta muissa tapauksissa en. Olen kasvissyöjä, ja koko ajan vähennän maitotuotteita yms. eli hyvin lähellä vegaanista ruokavaliota.

Vierailija
35/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt kyllä tajua miten voi olla "100% vegaani" ja kuitenkin käyttää maitotuotteita, kananmunia ja vielä lihaakin "silloin tällöin" :' D Kalaakin syöt "harvakseltaan", mutta kuitenkin siis syöt sitä.

En usko, että kukaan aikuinen on 100 % vegaani 100 % ajasta. Enemmän veganismissa on mielestäni kyse siitä, että parhaansa mukaan yrittää välttää eläinten syömistä. Luulen myös, että jos ihminen kerran on tottunut syömään lihaa, siihen voi uudestaan retkahtaa milloin tahansa.

Vierailija
36/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä, kotioloissa käytännössä vegaani.

En kyläpaikoissa tai esim työpaikkalounaalla syynää onko joku vegaanista vai "vain" kasvisruokaa. Ravintolassa listalta tilatessa valitsen vegaanisen vaihtoehdon aina kun mahdollista.

Syön ihan satunnaisesti kalaa. Minusta se on hyvää, mutta tunnen kyllä eettistä tuskaa näin tehdessäni. Kanaa, lihaa jne en syö koskaan.

Tänään menen kavereiden kanssa tapaninpäivälounaalle pihviravintolaan. Aion syödä mediumin, 200-grammaisen sisäfilepihvin. Eettinen tuska on kyllä kova, mutta onneksi olen henkisesti vahva ihminen.

Vierailija
37/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö punaista lihaa enkä kanaa. En ole syönyt kolmeentoista vuoteen. Mutta tämä ruokavalio ei ole mitenkään kovin kummallinen, joten ongelmia ei ole tullut. Aina saa jotain syötyä ja jos ei saisi, en nosta siitä meteliä. Oma valinta, ei muiden tarvitse siitä ahdistua.

Vierailija
38/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kai kuulu tähän kun en ole kasvissyöjä, mutta syön vain itse kasvattamiani eläimiä. Poikkeuksena tuttuni kasvattama sika, jonka olosuhteet tunsin tarkkaan.

Hampurilaiset ja muut ties miten hoidetut eläimet jätän koskematta. Kodin ulkopuolella olen siis kasvissyöjä, kotona en.

Vierailija
39/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kukaan aikuinen on 100 % vegaani 100 % ajasta. Enemmän veganismissa on mielestäni kyse siitä, että parhaansa mukaan yrittää välttää eläinten syömistä. Luulen myös, että jos ihminen kerran on tottunut syömään lihaa, siihen voi uudestaan retkahtaa milloin tahansa.

No minä taas en usko että useimmat vegaanit käyttävät KAIKKIA eläintuotteita "silloin tällöin" tai "harvakseltaan". Miksei vaan voi suoraan sanoa että syö suosii kasvisruokaa (mutta syö välillä eläinperäisiä tuotteita)? Ei kyllä todellakaan kuulosta "100% vegaaniselta" tuollainen ruokavalio minun korvaani. 

Vierailija
40/127 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vegaani jo parikymmentä vuotta, ja tuo on osoittautunut hyväksi tasapainoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi