Meneekö se 70 euron jouluapu kokonaisuudessaan lapselle/lapsille vai saavatko vanhemmat myös siitä osansa?
Tällaista mietin tänään köyhänä sinkkumiehenä. Eipä tullut jouluapua ja jääkaapissa on ainoastaan valo ja yksi valmismaksalaatikko punaisella lapulla.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kettuilette aapeelle?
Minusta on väärin ettei yksin asuville jaeta mitään jouluapua, sillä siellä vasta köyhyyttä onkin.Kyllä tosiaan se 70e ruoka syödään ihan molempien kesken, minun ja lapsen. Eilen käytiin ostamassa laatikoita jne. Jos minulla ei lasta olisi, niin enpä olisi tollasta lahjakorttia saanut.
Olisiko äitisi elossa ja lähellä, mene hänen luokse.
Toivottavasti jouluihme tapahtuu, ja saat iloa päivään.Haluan tietää onko aihetta sääliin. Jokainen kurjuuttaan valitteleva ei oikeasti ansaitse sääliä.
Tuskin ap sääliä hakee. Miksi täällä niin monet aloitukset kulminoituu ap:n rääppimiseen eikä itse aloituksen aiheeseen?
Nytkin voitaisiin keskustella siitä, ettei yksin eläville jaeta hyvänmielenjouluapuja kuten lapsiperheille, vaikka todellista köyhyyttä koetaan juuri yksin elävien keskuudessa.Niin, hyvä kysymys miksi Mannerheimin lastensuojeluliitto auttaa ensisijaisesti lapsia?
Sehän ei yksin jaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on tosi harmi, että joku joutuu olemaan yksin maksalaatikon kanssa jouluna, mutta näistä viesteistä paistaa myös läpi, että et ole itse valmis tekemään paljoakaan tilanteesi muuttamiseksi. Aina se ei toki ole mahdollista, jos on muitakin rajoitteita kuin oma asenne. Mutta näin ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että sillä omalla asenteellaan voi omaa fiilistään muuttaa radikaalistikin. Katkeruus on tosi lamaava tunne.
Toivottavasti löydät joulumieltä tai ylipäätään paremman fiiliksen 👍
Meillä kaikilla on kuule rajoitteita! Mutta näin joulunakin kannattaa silloin katsoa metsään!
Mielestäni tuo vitsi ei sovi tähän.
Meillä mennään tänään riisipuurolla ja kauniilla kattauksella. En tuhlannut rahaa kanelin, rusinoihin tai manteleihin, mutta riisipuuro sokerilla maistui lounaaksi kaikille.
Illalle yritän keksiä jotain riisipuuron lisäksi.
Tämän kirjoitin, koska olin itse tyytyväinen, kun kaikki ovat innoissaan noin halvasta jouluruuasta. Tavallisena päivänä puuro ei aiheuta yhtä innostunutta vastaanottoa.
(Ja minulla on luottokortti, voi hätätapauksessa venyttää, mutta se kiristää sitten seuraavaa kuuta ja siihen ei ole varaa) ( ja minulla ei olisi luottokorttia, jos se maksaisi jotain) . Selvennykset urputtajien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on tosi harmi, että joku joutuu olemaan yksin maksalaatikon kanssa jouluna, mutta näistä viesteistä paistaa myös läpi, että et ole itse valmis tekemään paljoakaan tilanteesi muuttamiseksi. Aina se ei toki ole mahdollista, jos on muitakin rajoitteita kuin oma asenne. Mutta näin ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että sillä omalla asenteellaan voi omaa fiilistään muuttaa radikaalistikin. Katkeruus on tosi lamaava tunne.
Meillä kaikilla on kuule rajoitteita! Mutta näin joulunakin kannattaa silloin katsoa metsään!
Munkin tuli siitä kommentoijasta heti suski mieleen. Suski pienessä sievässä, kun tunsi pisaran kymmenesosan lämmön kaltaista syämmessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi joulua varten tai no mikäli tilanne on jatkuva kannattaa tarjoutua siivoushommiin ja koiranulkoiluttajaksi. Paikkakunnasta riippuen varsinkin noille kahdelle on ollut kysyntää varsinkin silloin kun hinta-laatusuhde menee kohdilleen. Hesassa asuva tuttava elätti vuoden verran itsensä opintotukien lisäksi puhtaasti luovuttamalla munasoluja. Rahan ansaita keinoja löytyy kyllä :)
Äläkä huoli uskon tästä maasta löytyvän muitakin joidenka joulu meni nyt penkin alle.Kerron nyt vielä tämän, että on aamuja kun edes hampaiden pesu ei onnistu kiitos suomalaisen terveydenhoidon. Ei ole minusta koiraulkoiluttajaksi.
ap
Ilmainen terveydenhuoltokin tökkii ja diakonissakin on jo käyty. Etkä halua yrittää hakeutua sairaseläkkeelle vaikka olet kipeä. Kukaan ei tule saamaan marttyyrikruunua jäädessään sairaana työelämään.
Luuletko että sairaseläke myönnetään kaikille sitä hakeville. Kuinka pihalla nämä ihmiset täällä on.
Tuokin on paikkakuntakohtaista. Jos pääsee muuttamaan niin eri tk:n lääkäri voi osata kirjoittaa Kelan mieleen olevan lausunnon. Kuulemma sinne täytyy osata lääkärinkin asetella sanansa oikein mikäli mielitään saada myönteinen lausunto. Arseesta tiedän, mutta kuulemma muutkin ovat joutuneet vaihtamaan täysin toiseen paikkaan saadakseen sanasta sanaan läpimenevän lausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkin tuli siitä kommentoijasta heti suski mieleen. Suski pienessä sievässä, kun tunsi pisaran kymmenesosan lämmön kaltaista syämmessään.
Suskin ainoa rajoite on vastikkeeton sopeutumisraha. Sillähän eläisi prinsessan elämää jossain kaukomaassa. Näin tasa-arvoinen on Suomi työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi joulua varten tai no mikäli tilanne on jatkuva kannattaa tarjoutua siivoushommiin ja koiranulkoiluttajaksi. Paikkakunnasta riippuen varsinkin noille kahdelle on ollut kysyntää varsinkin silloin kun hinta-laatusuhde menee kohdilleen. Hesassa asuva tuttava elätti vuoden verran itsensä opintotukien lisäksi puhtaasti luovuttamalla munasoluja. Rahan ansaita keinoja löytyy kyllä :)
Äläkä huoli uskon tästä maasta löytyvän muitakin joidenka joulu meni nyt penkin alle.Kerron nyt vielä tämän, että on aamuja kun edes hampaiden pesu ei onnistu kiitos suomalaisen terveydenhoidon. Ei ole minusta koiraulkoiluttajaksi.
ap
Ilmainen terveydenhuoltokin tökkii ja diakonissakin on jo käyty. Etkä halua yrittää hakeutua sairaseläkkeelle vaikka olet kipeä. Kukaan ei tule saamaan marttyyrikruunua jäädessään sairaana työelämään.
Luuletko että sairaseläke myönnetään kaikille sitä hakeville. Kuinka pihalla nämä ihmiset täällä on.
Tuokin on paikkakuntakohtaista. Jos pääsee muuttamaan niin eri tk:n lääkäri voi osata kirjoittaa Kelan mieleen olevan lausunnon. Kuulemma sinne täytyy osata lääkärinkin asetella sanansa oikein mikäli mielitään saada myönteinen lausunto. Arseesta tiedän, mutta kuulemma muutkin ovat joutuneet vaihtamaan täysin toiseen paikkaan saadakseen sanasta sanaan läpimenevän lausunnon.
Ilman säännöllistä tt-tukea muuttamisesta on tehty käytännössä mahdotonta. Tässäkään ei mene nallekarkit tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy diakonilta hakemassa apua. Sieltä minäkin sain maksusitoumuksen kauppaan, kun oli tiukkaa.
Siellä missä asun apua saa hakea vain kerran 6 kk/ssa. Apu on ollut itselleni näin luokkaa 5e/kk ja se on mennyt yleensä kokonaisuudessaan ensimmäisen kuukauden aikana.
Älä puhu p.skaa. T. Köyhä ja koditon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy diakonilta hakemassa apua. Sieltä minäkin sain maksusitoumuksen kauppaan, kun oli tiukkaa.
Siellä missä asun apua saa hakea vain kerran 6 kk/ssa. Apu on ollut itselleni näin luokkaa 5e/kk ja se on mennyt yleensä kokonaisuudessaan ensimmäisen kuukauden aikana.
Miten todistan asian sinulle? Tämä on tilanne siellä missä asun ja mihin seurakuntaan minut ohjataan hakemaan apua. Jos sinun asuinalueellasi asia on toisin miksi luulet että asia on kaikkialla samoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo alapeukut on todella loukkaavia. Jos tätä ketjua lukee joku seurakunnan diakoniahenkilö hän osannee vahvistaa asian.
ap
Katsopas tarkemmin sinne kaappiin, kaljapatterihan siellä maksalaatikon takana kiiltelee, ja perhekossupullokin löytyy pakkasesta.
Eiköhän siitä avusta mene 90% vanhempien vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsopas tarkemmin sinne kaappiin, kaljapatterihan siellä maksalaatikon takana kiiltelee, ja perhekossupullokin löytyy pakkasesta.
Kiitos kun kerroit. Minäpä tarkistan asian..
..tarkistin. Eipä ollut mitään alkoholipitoista, eikä kyllä yhtään mitään muutakaan jos ei vajaata margariinipakettia lasketa
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten todistan asian sinulle? Tämä on tilanne siellä missä asun ja mihin seurakuntaan minut ohjataan hakemaan apua. Jos sinun asuinalueellasi asia on toisin miksi luulet että asia on kaikkialla samoin?
Joopa joo, ja mitään muuta apua ei ole kuin yksi seurakunta? Hohhoijaa. On ruokajono, diakonissalaitos, Helluntaiseurakunnan ruoan jako, täydentävä toimeentulotuki jne. Enkä edes asu isolla paikkakunnalla. Itse et ole ottanut selvää asioista.
Nytkö joku vasta hokasi miksi jotkut pyöräyttelee mukulan toisensa perään? Tietyissä kunnissa pääsee lihavien lihapatojen ääreen olemalla äiti. Mun parhaalle ystävälle sanottiin aikoinaan suoraan: Haluatko saada nopeammin tuet rullaamaan? No tee lapsi! Ja toi oli sossun suusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kettuilette aapeelle?
Minusta on väärin ettei yksin asuville jaeta mitään jouluapua, sillä siellä vasta köyhyyttä onkin.Kyllä tosiaan se 70e ruoka syödään ihan molempien kesken, minun ja lapsen. Eilen käytiin ostamassa laatikoita jne. Jos minulla ei lasta olisi, niin enpä olisi tollasta lahjakorttia saanut.
Olisiko äitisi elossa ja lähellä, mene hänen luokse.
Toivottavasti jouluihme tapahtuu, ja saat iloa päivään.
Voivoi, ei kaikkien vanhemmille voi mennä, vaikka elossa olisivatkin. Kunpa ihmiset tajuaisivat tämän, että kaikkien vanhempien syli ei ole auki. Tuollainen ohje silloin vain satuttaa, että "mene äitisi luo". Ihan kuin voisi vain mennä ja kaikki olisi vain siitä kiinni. En ole itsekään voinut mennä koskaan vanhemmilleni jouluna. Ja tämä johtuu ihan vanhemmista itsestään, etteivät halua. Ei ole riitaa tai sellaista, heitä ei vain yksinkertaisesti ilmeisesti kiinnosta. Haluavat olla omissa oloissaan, ja olkoon niin.
Vierailija kirjoitti:
Ole hiljaa Suski. t. eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, ja mitään muuta apua ei ole kuin yksi seurakunta? Hohhoijaa. On ruokajono, diakonissalaitos, Helluntaiseurakunnan ruoan jako, täydentävä toimeentulotuki jne. Enkä edes asu isolla paikkakunnalla. Itse et ole ottanut selvää asioista.
Olen hakenut pari kertaa harkinnanvaraista mutta sitä ei ole minulle myönnetty. Ruokajonot ovat itselleni liian kaukana. Niihin en valitettavasti pääse. En jaksa näistä asioista enempää avautua kun nämä vi###aa minua muutenkin suunnattomasti ja etenkin jos vielä joutuu selittämään kieltäviä päätöksiään ulkopuolisille. Aina ajatellaan, että jos itse tai kaveri jotain saa niin sama toteutuu kaikkien kohdalla. Joskus se selkäranka katkeaa kaikilla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut pari kertaa harkinnanvaraista mutta sitä ei ole minulle myönnetty. Ruokajonot ovat itselleni liian kaukana. Niihin en valitettavasti pääse. En jaksa näistä asioista enempää avautua kun nämä vi###aa minua muutenkin suunnattomasti ja etenkin jos vielä joutuu selittämään kieltäviä päätöksiään ulkopuolisille. Aina ajatellaan, että jos itse tai kaveri jotain saa niin sama toteutuu kaikkien kohdalla. Joskus se selkäranka katkeaa kaikilla.
ap
"Liian kaukana". Just. Ei sulla parempaakaan tekemistä ole kuin kävellä sinne jonoon. Voi voi jos et jaksa. Älä itke sitten. T. Toinen köyhä joka pärjää mainiosti, kiitos ruokajonojen.
Olen pienituloinen yksinhuoltaja ollut vuosia, myös maksanut opintovelkaa vuosikausia. Nyt aloitin jälleen yhden tutkinnon opiskelun, kun edelliset, edes akateemiset tutkintoni, eivät työllistä. En ole ikinä nähnyt tai saanut tuota 70e ruokalahjakorttia. Ja meillä on ollut jouluja, jolloin kaapit ovat typötyhjät eikä lahjoja. Olen kyllä kuullut, että sitä ruokakorttia on tyrkytetty varsin hyvin toimeentuleville perheille tai että lasun sossu on käyttänyt niitä kortteja itse.
Varmasti riippuu, niin kuin kaikki muukin. Ja yhteyksistä. Jollain on kontakti moneen paikkaa.