Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun matkustat Tukholmaan, puhutko asioidessasi liikkeissä ruotsia vai englantia?

Vierailija
23.12.2019 |

Itse puhun ruotsia.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun ruotsia, mutta englannin sanoilla kohdissa jolloin en tiedä sanan ruotsin kielistä vastiketta.

Vierailija
42/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia.

Vierailija
44/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaisten englanti on niin hyvällä tasolla, että jo varmaan 5v lapsi osaa parempaa englantia kuin mitä suomalaiset yleensä.

Eli englannilla pärjää perfectly.

No ei lapset täällä englantia osaa. Ihan höpöä juttua. Terkkuja Täbystä.

Ootteko jotain juntteja?

Vierailija
45/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia puhun. Jos on hirveän hankalaa niin enkuksi vaihdan. Olen tarvinnut ruotsia työssäni ( ruotsalainen emoyhtiö ja ruotsalaisia asiakkaita ) niin ruotsi sujuu suht helposti ja tykkään puhua ruotsia.

Vierailija
46/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on helpohko ja lyhyt, puhun ruotsia, mutta jos on joku ongelma yms hankalasti selitettävä asia niin vaihdan suosiolla englantiin.

Vierailija
47/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea tietenkin. Aika moukka saa olla asiakaspalvelija, joka ei osaa suojelevan ja Venäjän puskurina toimivan naapurimaan pääasiallista kieltä. Eikös jo koulussa ole opetettu, että suomi on portti muihin kieliin. Jos osaat yhtä maailman vaikeimmista kielistä opit muutkin helposti.

Tätä teki Suomalaisuuden liiton entinen johtaja ruotsalaisten puhuessa ruotsia, sanoi että keskustelu loppui lyhyeen.

Vierailija
48/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En matkustele Sverigestanin Tukholmabadiin.

-Oisko siellä joku 'blodbad' sitten, vai mikä se sitten  on ?

Näin  kysyi Svenssonin setä heikohkolla suomen kielellään  tullivirkailijalta lähtiessään autolautalla kotimaahansa päin ...

Vierailija
49/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, mun on 'rootsit' Ruattissa, nääs....

Vierailija
50/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän järkeä hommaan... kirjoitti:

Toisalta: mitäpä hyötyä on mennä ihan naapurimaahan autolautalla (tai muutenkaan) ostamaan jotain tuotteita jotka voisi kätevämmin, ihan vaan  tilata kotonaan netin kautta, omaan postipisteeseensä toimitettaviksi ja sieltä sitten pian  lunastettaviksi ja haettaviksi... 

Just niin! Minäkin olen tilannut meille mm. Junibackenin ja Kolmårdenin eläintarhan. Kivikin Kuninkaanhauta oli todella häkellyttävän hieno, kun se ladottiin tuohon meidän takapihalle - kiva kun sai kotiinkuljetuksella. Ensi kesäksi olen ajatellut tilata Gotlannin. Suosittelen kaikille Ales Stenar -tuotetta, sekin on upea! Puhumattakaan muutamasta lohijoesta, mutta ne toki vaativat vähän isomman tontin.

Vierailija
51/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huudan suomeksi niin kauan että viesti menee perille.

Vierailija
52/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti voi puhua ruotsia, mutta ne kääntävät keskustelun aina englanniksi, kun kuulevat, että kyseessä ei ole ruotsalainen. Ruotsia on muuten hyvin vaikea oppia puhumaan sillai laulavalla nuotilla, jos ei ole syntyperäinen. Sukulaiset ovat asuneet siellä jo 50 vuotta, mutta puhuvat edelleen suomalaisesti kieltä ääntäen.

Olen myös huomannut, että englannilla saa parempaa palvelua. En tiedä miksi, mutta mielessä on käynyt tietty asenne suomalaisia kohtaan, siis siirtolaisina. Palvelutaso on ehkä enemmän kohdallaan, kun katsotaan, että tuossa on englanninkielinen turisti, eli ns. roolit kohdallaan, eli palveltava turisti ja asiakaspalvelija.

Vierailija
53/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkkua. En mä niiden ruotsista mitään ymmärrä. Suomessa pärjään ruotsilla kyllä, mutten ruotsissa.

Vierailija
54/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt Tukholmassa sitten 90-luvun loppupuolen, jolloin piti käydä kälyn häissä. Eikä ole aikeita mennäkään. 

Vierailija
55/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ruotsia.

Jotkut aspat vaihtavat englantiin, mutta monien kanssa sujuu ruotsiksi. :)

Vierailija
56/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia osaan niin heikosti että on pakko puhua englanniksi. Venäjällä pystyn asioimaan venäjäksi, koska se oli pääaineeni yliopistossa.

Vierailija
57/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia. Saan parempaa palvelua.

Vierailija
58/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kävisin, niin englantia, niin olemme samalla viivalla. Varsinkin it-alan sanaston suhteen.

Vierailija
59/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näköjään pysty kommentoimaan tähän ketjuun, viestiäni ei hyväksytä. Ihan asiallinen viesti oli, mutta sisälsi ilmeisesti yhden väärän sanan. Naurettavaa pelleilyä.

Vierailija
60/61 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia puhun. Puhun muutenkin ulkomailla kohdemaan kieltä edes hieman, yleensä opiskelen muutamat perusfraasit vähän vieraammistakin kielistä. Sitten voi vaihtaa englantiin, kun niillä ei pärjää. Yleensä saa huomattavan ilahtunutta palvelua, kun edes yrittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän