Talouselämän vaalikone määritteli minut oikeistokonservatiiviksi, vaikka miellän itseni keskustaliberaaliksi.
https://www.talouselama.fi/vaalikone2023
Persuja tarjosi vaihtoehdoksi. Vaalikoneen mukaan en ole yhtä konservatiivinen kuin persut, mutta paljon oikeistolaisempi. Tulos yllätti, mutta ei noihin vaalikoneisiin voi luottaa.
Se, että Vihreät ja SKP tarjosivat huonoiten sopivia ehdokkaita ei kyllä yllättänyt lainkaan. 😄
Kommentit (27)
No ei vaalikoneita missään tapauksessa pidä ottaa minään absoluuttisena totuutena. Niissä voi olla montakin muuttujaa, jotka antavat osittain harhaisen kuvan todellisuudesta. Tai ainakin kannattaa sitten täyttää useita vaalikoneita.
Miksi annat jonkun luokitella itsesi? Sinä olet sinä.
Vaalikoneissa pitäisi olla enemmän kysymyksiä ja määritellä kysymykset paremmin. Liian mustavalkoisia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaalikoneissa pitäisi olla enemmän kysymyksiä ja määritellä kysymykset paremmin. Liian mustavalkoisia kysymyksiä.
Minusta musta valkoisia kysymyksiä pitäisi olla enemmän.
Vastaan pelkästään kolmea joko ei, kyllä tai neutraali/en osaa sanoa. Ihan turhaan on näitä välimaasto merkkejä.
Klassinen liberaali katsotaan nykyään äärioikeistoksi, mikä kertoo vain äärivasemmiston radikalisoitumisesta.
Tuossa kysytään ma ahanmuutosta. Jos et kannata sitä, olet heti konservatiivi. Aivan sama vaikka kannattaisit huumeiden laillistamista ja eutanasiaa.
Vain sosialismi on sallittua Suomessa.
Minä olen konservatiivisesti hivenen vasemmalla.
Kaikkia ehdokkaita ei taida löytyä vaalikoneista.
Näihin vaalikoneisiin pitää suhtautua varauksella.
Eilen lehdissä oli juttua, jossa Päivi Räsänen oli tehnyt hesarin vaalikoneen ja ei saanut itseään edes 20 parhaimman hänelle ehdotetun joukkoon. Sama oli käynyt hänen lähipiirilleen. Eli jotain mätää niissä on.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kysytään ma ahanmuutosta. Jos et kannata sitä, olet heti konservatiivi. Aivan sama vaikka kannattaisit huumeiden laillistamista ja eutanasiaa.
Höpö höpö olen konservatiivi ja kannatan sitä. Mutta en kuulu oikeistoon enkä vasemmistoon.
Oikeistokonservatiivi ja keskustaliberaali ovat käytännössä sama asia. Tarkoittaa, ettet ole anarkisti/woke tai muutoin radikaali.
Kyllähän nuo antaa jotain viitettä siitä miten sijoitut nelikenttään suhteessa muihin. Ehkä omasta mielestäsi olet keskustassa, mutta olet kuitenkin paljon enemmän oikealla kuin enemmistö muista ihmisistä ts. olet oikeistolainen.
Joo, kannattaa ihan käydä lukemassa puolueiden ja ehdokkaiden vaaliohjelma eikä luottaa noihin koneisiin.
Kertokaa te konservatiivit. Miksi te vastustatte kehitystä? Miksi haluatte meidät kivikauteen. Meinaan vaan jos kokoomus olisi saanut päättää meillä olisi vielä maaorjuus voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö olen konservatiivi ja kannatan sitä. Mutta en kuulu oikeistoon enkä vasemmistoon.
Vaalikoneessa saa nelikentän, jossa oikeisto vasemmisto ja liberaali konservstiivi akselit ja näkee oman sijoittumisensa sinne. Mielenkiintoista minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalikoneessa saa nelikentän, jossa oikeisto vasemmisto ja liberaali konservstiivi akselit ja näkee oman sijoittumisensa sinne. Mielenkiintoista minusta.
Mutta on kysymyksiä, jotka eivät sijoitu välttämättä mitenkään tuohon nelikenttään. Jollekin esim. luonnonsuojelu voi olla tärkeä asia, mutta silti voi muissa asioissa sijoittua mihin tahansa tuossa nelikentässä.
Mulla turhan usein, että ei ole vastausta joka olis lähelläkään ajatuksiani. Sitten pakko laittaa väärä että kysely jatkuisi- joten lopputulos kertoo oikeastaan vain sen, miten läpäistään vaalikoneen kyselyt.
Minulla kans ei ole ketään jota konservatiivisena humanitäärinä äänestäisin.