Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinäisen joulu

Vierailija
23.12.2019 |

Oon yksin. Ja köyhä. Ruokana mulla tällä viikolla makaronia ja purkkihernaria (EU ruokajakelusta). Ei koristeita. Ei mitään.
Eikä edes ahdista pahemmin. Tää on mun elämää ja oon jo tottunu siihen... Suklaalla olis kiva herkutella, mutta nyt ei pysty. Ehkä ens jouluna.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voisin köyhänä ostaa sinulle pari suklaalevyä, mutta koska asut jossain maaseudulla luultavasti niin vaikea toteuttaa.

Vierailija
2/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voisin köyhänä ostaa sinulle pari suklaalevyä, mutta koska asut jossain maaseudulla luultavasti niin vaikea toteuttaa.

Totta. Maaseudulla asun. Mutta kiitos tarjouksesta. Ajatus lämmittää ❤

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka puolella seurakunnat  ja muitakin tahoja ovat jakaneet niitä jouluavustuksia. Monet vähävaraiset tuttuni ovat hakeneet. Etkö ole yhtään viitsinyt ottaa selvää ja vaivautua mistään hakemaan? 

Vierailija
4/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi yksin kuin huonossa seurassa.

Vierailija
5/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulut ehdottomasti onnellisiin ihmisiin. Yksin on parempi kuin yksin parisuhteessa. Itsekin käytin enne aikaani itseni kehittämiseen, mutta nyt ei ole enää aikaa siihen. On vain huono parisuhde, jota lapsi pitää kasassa, ja saan kestää ilkeää akkaa joka päivä. Pitää miettiä, että missä vaiheessa tämä järjestely ei ole enää lapsellekaan etu...

Vierailija
6/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka puolella seurakunnat  ja muitakin tahoja ovat jakaneet niitä jouluavustuksia. Monet vähävaraiset tuttuni ovat hakeneet. Etkö ole yhtään viitsinyt ottaa selvää ja vaivautua mistään hakemaan? 

Täällä päin ne on varattu lapsiperheille. Ei yksinäisille. Olen kyllä hyvinkin selvillä tuista ja avustuksista.

Ap

Vierailija
7/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheitä muistetaan vain tänäkin vuonna, muilla ei niin väliä. Itsekästä touhua.

Ei yksinäinen ole sen huonompi kuin köyhä perhe

Vierailija
8/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
9/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosion kirjoitti:

Lapsiperheitä muistetaan vain tänäkin vuonna, muilla ei niin väliä. Itsekästä touhua.

Jouluhan on lasten juhla. Yksinäisille sillä ei oo niin väliä.

Ap

Vierailija
10/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa uskoa? Mun tilanne on todella tää ja uskon, että en oo ainoa. En oo alkkis, enkä muutenkaan syrjäytynyt, ainoastaan yksin ja köyhä. Ehkä noita tukia ja apuja sais paremmin, jos olis vaikka alko-ongelma...

Ap

Vierailija
11/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin ne on varattu lapsiperheille. Ei yksinäisille. Olen kyllä hyvinkin selvillä tuista ja avustuksista.

Ap

Ei kun ne pitää vaatia ja saada vaikka vähävaraisen eläkeläisenkin. Antaa ne lapsettomillekkin, se oli vain pienempi 40 euron lahjakortti. Sitä voi kysellä muunkin kuin oman kunnan seurakunnasta jos sieltä ei saa. 

Vierailija
12/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kun ne pitää vaatia ja saada vaikka vähävaraisen eläkeläisenkin. Antaa ne lapsettomillekkin, se oli vain pienempi 40 euron lahjakortti. Sitä voi kysellä muunkin kuin oman kunnan seurakunnasta jos sieltä ei saa. 

Kysyin seurakunnan diakonissalta jo Marraskuussa, mutta hän sanoi, että heidän joulumuistamiset on varattu lapsiperheille. Toivotti tervetulleeksi hakemaan EU-ruokaa (siellä puurohiutalaita, hernekeittoa, jauhoja yms.). Miten tää olis muuttunu, jos olisin vaatinut? Kun ovat näin päättäneet, se menee näin.

Ap

Vierailija
13/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosion kirjoitti:

Ap

Joulu ei ole vain lasten juhla, vaan kaikkien jotka sitä haluavat viettää. Minä vietän, vaikka ei lapsia olekaan.

Vierailija
14/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut tilanteessa, jossa ainoat tuloni olivat asumistuki ja toimeentulotuki. Ne olivat yhteensä noin 800€/kk. Vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen minulle jäi noin 250€-300€ käyttörahaa kuukaudessa. Eihän sillä varsinaisesti juhlittu, mutta pärjäsi kuitenkin niin, että ikinä ei tarvinnut olla makaronikuurilla. Toki jouduin katsomaan kaupassa tarkkaan, mitä kaikki maksaa, eikä naudan sisäfileestä tarvinnut edes haaveilla, mutta hyvää ja laadukasta ruokaa sain aina ostettua. Köyhänä pitää ja kannattaa tinkiä ensin kaikesta muusta kuin ruoasta. En tarkoita piikitellä varsinkaan näin joulun alla, mutta Suomessa ei tarvitse nähdä nälkää, jos osaa hakea apua, ja käyttää varansa asiallisesti. Kerroitkin, että et ole alkoholisti, mikä on erittäin hyvä juttu. Toivottavasti asiasi järjestyvät parhain päin, AP. Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta Sinulle!

Vierailija
15/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosion kirjoitti:

Ap

Joulu ei ole vain lasten juhla, vaan kaikkien jotka sitä haluavat viettää. Minä vietän, vaikka ei lapsia olekaan.

No näiden avustavien tahojen mielestä joulu kuuluu enemmän lapsiperheille kun yksinäiselle.

Ap

Vierailija
16/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut tilanteessa, jossa ainoat tuloni olivat asumistuki ja toimeentulotuki. Ne olivat yhteensä noin 800€/kk. Vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen minulle jäi noin 250€-300€ käyttörahaa kuukaudessa. Eihän sillä varsinaisesti juhlittu, mutta pärjäsi kuitenkin niin, että ikinä ei tarvinnut olla makaronikuurilla. Toki jouduin katsomaan kaupassa tarkkaan, mitä kaikki maksaa, eikä naudan sisäfileestä tarvinnut edes haaveilla, mutta hyvää ja laadukasta ruokaa sain aina ostettua. Köyhänä pitää ja kannattaa tinkiä ensin kaikesta muusta kuin ruoasta. En tarkoita piikitellä varsinkaan näin joulun alla, mutta Suomessa ei tarvitse nähdä nälkää, jos osaa hakea apua, ja käyttää varansa asiallisesti. Kerroitkin, että et ole alkoholisti, mikä on erittäin hyvä juttu. Toivottavasti asiasi järjestyvät parhain päin, AP. Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta Sinulle!

Kiitos ❤

Ap

Vierailija
17/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Minulla on muutama kymppi rahaa, mutta sen pitäisi riittää melkein kolmeksi viikoksi kaikkeen. Minulla on kotona jäljellä kaurahiutaleita ja muutama banaani ja peruna, mutta mieli tekisi vielä riisipuuroa ja jotakin sellaista syötävää, jossa olisi sekä pureskelemista että makua.

Varsinainen ongelma on se, että kaupoissa on tänään ja huomenna hirmuinen tungos, ja ihmislaumat lappavat jo täpötäysiinkin ostoskärryihinsä aina vain lisää herkkuja. Minua hävettää jonottaa kassalle riisipussin, maitopurkin ja muiden selvästi köyhän ihmisen ostosten kanssa. Ja kateus tietysti on kova, samoin katkeruus siitä, että muutama vuosi sitten minäkin olin niitä ihmisiä, jotka voivat ottaa hyllystä kärryihin ihan mitä tahansa miettimättä hintaa. Työttömyyden mukana kaikki vähitellen romahti, eivätkä hyvät ajat enää palaa.

Voin lohduttautua sillä, että jo kaupassa näkee stressaantuneita ihmisiä tiuskimassa puolisolleen ja lapsilleen. Varsinkin, jos pariskunta kulkee autolleen viereisen Alkon kautta, voi odottaa, että joulurauha ei siinä perheessä välttämättä toteudu täysmittaisesti. Lohduttautuminen sillä, että minun ei ainakaan tarvitse viettää joulua kinastellen, on vain puolittaista lohduttautumista: se, että joku muu on jouluna huonossa ilmapiirissä, ei ole minulta pois, mutta ei se toisaalta minun jouluani parannakaan. On sitä paitsi ihan oma syyni, että olen yksin: en vain osaa olla ihminen, jonka seurassa muut haluaisivat olla. En ole hankalaa tai ikävää seuraa, mutta ihmiset nyt vain pitävät muista enemmän kuin minusta. Minusta oltiin huolestuneita jo neljäkymmentäviisi vuotta sitten, kun en oikein löytänyt pysyviä kavereita edes tuhannen oppilaan koulusta, eivätkä ajat ole muuttuneet.

Joku ehti jo sanoa, että parempi on olla yksin kuin huonossa suhteessa. Totta. Mutta en minä ole koskaan varsinaisesti halunnut huonoon suhteeseen, vaan hyvään. Kun käsi katkeaa, on aika vaikea oikeasti löytää lohdutusta siitä, että katkesipa vain yksi käsi.

Olen tässä tehnyt lähtöä kauppaan jo viitisen tuntia, mutta vaikealta tuntuu. Ensin pitäisi käydä suihkussa ja harjata hampaat. Viime torstaina kävin suihkussa, mutta päätin sitten yrittää säästää rahojani, enkä lähtenytkään kauppaan. Sen jälkeen olen rankaissut itseäni kykenemättömyydestäni ja kieltänyt itseltäni suihkussa käymisen ja hampaiden harjaamisen. Tätä on jatkunut jo pari vuotta, ja joka kerta niinkin yksinkertainen asia kuin suihkussa tai kaupassa käyminen käy yhä vaikeammaksi. Iso muutos ihmiselle, joka ennen esiintyi työkseen ja piti shoppailemisesta.

Koeta jaksaa, ap. Pystyt toivomaan parempaa, ja toivoa onkin, kun kerran näet ensi jouluunkin asti. Ehkä asiasi paranevat. :)

Vierailija
18/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta piikittelitpä kuitenkin. Mitä muuten mietit niistä ihmisistä, jotka eivät (enää) osaa tai jaksa hakea apua?

Vierailija
19/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että huomenaamulla on kaupoissa monenlaista punaliputettua herkkua. Itselläni ei nuoruuden köyhyyden jälkeen ole ollut pulaa ruuasta, mutta silti en viitsi turhaan hirveästi rahaa ruokaan laittaa. Ainakin juustoja ostan alennetuilla hinnoilla ja joskus muutakin, kun aion sen samana päivänä  laittaa ruuaksi. Eikä hävetä yhtään.

Ja ap. kyllä se yksikin käsi on aika saakelin paljon parempi, kuin ilman yhtäkään.

Vierailija
20/36 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa oli puoleen hintaan munat , kalkkunan leike ja porkkanat. Munakasta syön koko joulun ja muutaman torttu ja piparit