Porkkala-ihmetys
Siis jos ihminen on kasvissyöjä eikä halua syödä kalaa, niin miksi ihmeessä pitää syödä kalalle maistuvaa porkkanaa? Luontevampaa olisi pysytellä niiden kasvisten makumaailmassa. Tämä on asia jota en vaan voi käsittää.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi ihmiset maustaa lihansa kasviksilla. Jos haluaa syödä sipulia, niin sitten syö sipulia sen lihansa kanssa eikä hiero siihen lihaan jotain sipulijauhetta. Tai jos sitä lihaa haluaa niin kovasti syödä, niin miksi sitä pitää erityisesti maustaa? Eikö se ole hyvää ilman kasvisten makua?
Taidat olla vähän simppeli.
Puutteellinen ravinto heikentää järjenjuoksua.
Selkeästi, kun teiltä tulee vaan ad hominem -hyökkäyksiä eikä mitään oikeita argumentteja.
Vegaanit syö hampurilaisia ja vastaavia, koska ne maistuu hyviltä. On helpointa käyttää sanoja kuten nakki ja pihvi, koska ne kertovat nopeasti kuulijalle minkälaisesta ruoasta on kysymys. Vai selviäisikö sinulle mitä olen syönyt, jos sanon, että tykkään syödä vurilaiseni välissä pötköttejä?
Miksi niin monia haittaa se, että joku haluaa syödä lihankorvikkeita?
Itse olen ihan perinteinen sekasyöjä mutta ei mua kiinnosta mitä joku vegaani syö. Syökööt mitä lystää, mitä se mua liikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ymmärrä minäkään näitä porkkaloita, seitan"kinkkuja", tofu"kinkkuja", soija"nakkeja" ja mitä lie niitä on liha-ja kalaruuista kyhättyjä imitaatioita. Oikeat, alkuperäiset kasvisruoat ovat ihan ok, mutta esimerkiksi tuo seitan on ihan hirveätä. Siitä ei normaaliruokavaliolla olevan suu ja aivot ota selvää, mitä se on ja kyllä on aivan outo tuntuma! Vähän niin kuin muovista pesusientä olisi siististi tasaisiin suikaleisiin pilkottu ja laitettu kastikkeeseen. Ja luulisi, että kun eläinperäiset tuotteet on taakseen jättänyt, ei haluaisi minkään niistä muistuttavan (kinkku, nakki, vegehampurilainen oikeata pihviä imitoivalla pihvikkeellä).
Jos sinä et tykkää älä syö. Seitan muuten on ihan "alkuperäinen kasvisruoka" mitä sitten meinaakaan. Aasialaiset munkit ovat valmistaneet sitä satoja vuosia, koska heidän uskonnossaan ei syöty lihaa.
Kasvisruualla käsitetään yleensä vähän toisentyyppistä ruokaa kuin vehnäjauhosotkua. Kun puhutaan esimerkiksi että kasvisten käyttöä tulisi lisätä, niin sillä EI tarkoiteta vehnää. Tai yleensäkään viljoja.
Sehän ei poista sitä faktaa, että seitan on ihan oikea kasvisruoka. Et sinäkään ole se, joka voi määrittää mikä maailmassa on oikeaa kasvisruokaa ja mikä ei. Minä saan proteiinini yleensä pavuista ja syön ehkä kerran viikossa soijaa tai tekolihoja. Se ei tee minusta enemmän tai parempaa kasvisyöjää kuin sellaisesta, joka syö yleensä soijaa tai tekolihoja ja harvoin papuja.
Jos ei voi puhua vegaanisesta juustosta, niin onko vuusto sitten ihan ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ymmärrä minäkään näitä porkkaloita, seitan"kinkkuja", tofu"kinkkuja", soija"nakkeja" ja mitä lie niitä on liha-ja kalaruuista kyhättyjä imitaatioita. Oikeat, alkuperäiset kasvisruoat ovat ihan ok, mutta esimerkiksi tuo seitan on ihan hirveätä. Siitä ei normaaliruokavaliolla olevan suu ja aivot ota selvää, mitä se on ja kyllä on aivan outo tuntuma! Vähän niin kuin muovista pesusientä olisi siististi tasaisiin suikaleisiin pilkottu ja laitettu kastikkeeseen. Ja luulisi, että kun eläinperäiset tuotteet on taakseen jättänyt, ei haluaisi minkään niistä muistuttavan (kinkku, nakki, vegehampurilainen oikeata pihviä imitoivalla pihvikkeellä).
Jos sinä et tykkää älä syö. Seitan muuten on ihan "alkuperäinen kasvisruoka" mitä sitten meinaakaan. Aasialaiset munkit ovat valmistaneet sitä satoja vuosia, koska heidän uskonnossaan ei syöty lihaa.
Kasvisruualla käsitetään yleensä vähän toisentyyppistä ruokaa kuin vehnäjauhosotkua. Kun puhutaan esimerkiksi että kasvisten käyttöä tulisi lisätä, niin sillä EI tarkoiteta vehnää. Tai yleensäkään viljoja.
Sitäpaitsi viljoista on kätevää tehdä puuroa tai leipää, jos joku on sattunut kuulemaan.
Pakkoko niistä on "kinkkua" väsätä?
Se ei kuitenkaan pysy kasassa ilman lisäaineita.
Mieheni on vegaani, muu perhe sekasyöjiä. Ei haittaa yhtään, mitä vegaanit syövät ja millä nimellä niitä kutsuvat.
Porkkala on ihan hyvää, tofun koostumuksesta en pidä ja seitankinkkua en syö. Kaikenlaisia "nakkeja" ja "hampurilaisia" syö lapsetkin.
Laitoin äsken karjalanpaistin uuniin, mieheni kokkailee nyt omia ruokiaan.
Mä syön porkkalaa tänä jouluna erityisesti siksi, ettei raskaana voi oikein pistellä graavilohtakaan. Maukas ja kevyt vaihtoehto joulupöytään. Ylipäänsä mun on hyvin vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka näkevät noin paljon vaivaa siitä, mitä muut syövät. Mun porkkalani tai seitankinkkuni ei millään tavalla vahingoita sinua tai ketään muuta, miksi ihmeessä käytät energiaa sen vatvomiseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monia haittaa se, että joku haluaa syödä lihankorvikkeita?
Itse olen ihan perinteinen sekasyöjä mutta ei mua kiinnosta mitä joku vegaani syö. Syökööt mitä lystää, mitä se mua liikuttaa.
Mua liikuttaa siksi, että näitä vegaanipötkylöitä ja muita sotkuja on aika paljon buffeteissa. Koska ne on tehty lihan näköisiksi, sitä saattaa vahingossa ottaa lautaselleen jotain soijapaskaa.
Ihme oli, että Porkkala palautettiin 12 vuoden jälkeen 1956, vaikka vuokrasopimus oli 50 vuotinen.
Ruokakulttuuri on myös ruokalajeja ja ruokien nimiä, kulttuuri ja perinteet luovat yhteenkuuluvuutta.
Totta kai niitä voi mukailla ja varioida, eivät ne ole kenenkään yksinoikeutta. Jos ennen söi jouluna (sianliha-)kinkkua, voi yhä olla mukavaa pitää kiinni perinteistä, mutta muuttaa sisältöä itselle sopivaksi kasviskinkuksi.
Soijanakki ja lihanakki ovat ihan yhtä prosessoituja tuotteita. Ei kala ja liha luonnostaan ole puikkoina, pyöryköinä tai pihveinä. Jos kasviksista ei saa näitä tehdä, niin ei pitäisi eläinkunnan tuotteistakaan sitten....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi ihmiset maustaa lihansa kasviksilla. Jos haluaa syödä sipulia, niin sitten syö sipulia sen lihansa kanssa eikä hiero siihen lihaan jotain sipulijauhetta. Tai jos sitä lihaa haluaa niin kovasti syödä, niin miksi sitä pitää erityisesti maustaa? Eikö se ole hyvää ilman kasvisten makua?
Taidat olla vähän simppeli.
Puutteellinen ravinto heikentää järjenjuoksua.
Selkeästi, kun teiltä tulee vaan ad hominem -hyökkäyksiä eikä mitään oikeita argumentteja.
Vegaanit syö hampurilaisia ja vastaavia, koska ne maistuu hyviltä. On helpointa käyttää sanoja kuten nakki ja pihvi, koska ne kertovat nopeasti kuulijalle minkälaisesta ruoasta on kysymys. Vai selviäisikö sinulle mitä olen syönyt, jos sanon, että tykkään syödä vurilaiseni välissä pötköttejä?
Niinpä. Ja tämän aiheena on "porkkala", joka on juuri tuollainen vihulaispötkötti, ei kerro mitään kenellekään.
Tuohon ekaan lainaukseen: ruoka on useimmiten muuta kuin yksittäinen maustamaton raaka-aine. Joku sisäfilepihvi on melkein ainut poikkeus, tosin usein lautasella on sittenkin muutakin. Melkein aina ruoka-annos koostuu yhdestä tai useammasta komponentista, jotka usein kaikki ovat yhdistelmä useista eri raaka-aineista. Ihmiset keskimäärin tykkäävät enemmän useiden makujen yhdistelmistä, joissa erilaiset maut muodostavat laajemman makukokonaisuuden kuin erilliset raaka-aineensa. Vaikka kalan maku olisi hyvä, niin paljon maukkaampi saattaa olla suolalla, pippurilla, tillillä ja sitruunalla maustettu kala, jossa on paistamisen tuomia makuyhdisteitä vielä lisänä. Se ruoka maistuu siis paitsi kalalta, myös monelta multa aromilta. Tähän lopputulokseen pyrkivää prosessia kutsutaan ruoanlaitoksi tai kokkaamiseksi. Raaka lohifilee kalatiskiltä tai verkoista poimittuna ja suoraan syötynä ei sisällä ruoanlaittoa, se on vain syömistä. Että siis siksi ihmiset haluavat maustaa lihansa kasviksilla. Mausteilla, lisukkeilla ja reseptin eri komponenteilla. Koska se on hyvää. Tässä ei ole mitään ad hominemeja.
Sekaruokavaliohan ei minkään määritelmän mukaan tai käytännössä juuri koskaan ole puhdasta lihaa, vaan nimenomaan sekaruokaa. Ei ole oikeastaan lihansyöjiä, ainoastaan sekasyöjiä. Ja sitten niitä muita rajoittuneempia. Normaalissa sekaruokavaliossa lihaksi luokiteltavat ainekset yleensä jäävät kasviperäisiä selvästi pienemmäksi osuudeltaan. Harvan vatsa tai kukkaro kestäisi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei voi puhua vegaanisesta juustosta, niin onko vuusto sitten ihan ok?
Irvokkaiden uudissanojen tai valehtelun sijaan suomessa on perinteisesti hyvä, käytetty ja ymmärrettävä nimitys: korvike. Juustonkorvike, kinkunkorvike, makkarankorvike jne. Jokainen ymmärtää silloin sekä käyttötarkoituksen että sisällön feikkiyden täysin.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehny itte seitania joskus. Ja se on mautonta. Tein korianteriseitania, lopputulos oli pesusienimäinen saippuanmakuinen ruoka.
Lisää vaan harjoitusta niin opit vielä ehkä tekemään hyvää ruokaa.
Nakit eivät todellakaan ole kaikki yhtä prosessoituja. Itse en syö nakkeja tai makkaroita joissa on alle 80% lihaa.
Esimerkki:
" Kivikylän Wanhanajan nakki sisältää:
Suomalainen sianliha, vesi, suola, stabilointiaine (E450), maltodekstriini, hapettumisenestoaine (E316), mausteet (mustapippuri, muskottipähkinä, maustepippuri, inkivääri), elintarvikeväri (E120), säilöntäaine (E250).
Ravintoarvo / 100 g:
Energiaa 1.149 kJ / 274 kcal, rasvaa 24,2 g (tyydyttyneet rasvahapot 8,9 g), hiilihydraattia 0,3 g (josta sokeria 0,0 g), proteiinia 13,9 g, suolaa 1,7 g. Laktoosia 0 g / 100 g tuotetta.
Voimakassuolainen. Lihapitoisuus 91 %. "
Lähde: Kivikylän Kotipalvaamo Oy
Foodie lähteenä:
Tuotekuvaus
Xtra grillinakki
Ainesosat
Koneellisesti eroteltu siipikarjanliha (Suomi), vesi, broilerinliha (Suomi), siipikarjannahka, perunajauho, sianliha (Suomi), jodioitu suola, silava, perunakuitu, stabilointiaine (E450), mausteet, savuaromi, kamara, aromit, hapettumisenestoaine (E301), glukoosisiirappi, säilöntäaine (E250).
Ravintokoostumus
Liha-/kalapitoisuus 10%
Kotimaisuusaste 96%
En itse syö mitään 99snt maksavia Xstran kuvotusnakkeja vaan päälle 3e maksavia Kivikylän Wanhanajan nakkeja.
Glukoosisiirappi suurimpana syynä tähän valintaan.
Foodie lähteenä, tuote Hälsans Kök Soijanakki:
Tuotekuvaus
- Soijanakki, valmistettu vehnä- ja soijaproteiinista.
Ainesosat
Vedellä turvotettu vehnäproteiini (35%), vedellä turvotettu soijaproteiini (18%), vesi, kasviöljy (auringonkukka, rapsi vaihtelevina osuuksina), kananmunan valkuaisjauhe, suola, mausteet, mausteuutteet, proteiinihydrolysaatti (soija), perunatärkkelys, sipulijauhe, valkosipulijauhe, hiivauute, stabilointiaineet (guarkumi, ksantaanikumi), maltodekstriini, väri (rautaoksidi).
Ravintoarvoilmoitus per 100g/100ml RI*
Energiaa 934 kJ / 224 kcal 11,2%
Rasvaa 14 g 20%
Rasvaa, josta tyydyttyneitä rasvoja 1,5 g 7,5%
Hiilihydraattia 5,5 g 2,12%
Hiilihydraattia, josta sokereita, yksikkö tuntematon 1,5 g 1,67%
Proteiinia 18 g 36%
Suola 1,5 g 25
Juu, en söisi soijanakkejakaan. Vehnä on epäterveellistä ja soijanakki sisältää muutenkin liikaa tavaraa.
Prosessoinnista paasataan. Se tarkoittaa ruoanlaittoa. Kun teet kaalisoppaa, prosessoit aineksista ruoan. Turha hysterisoida asiasta. Prosessoitu elintarvike on yksinkertaisesti valmiiksi tai puolivalmisteeksi tehty ruoka. Siis kokkailtu jo tehtaalla.
Vierailija kirjoitti:
Prosessoinnista paasataan. Se tarkoittaa ruoanlaittoa. Kun teet kaalisoppaa, prosessoit aineksista ruoan. Turha hysterisoida asiasta. Prosessoitu elintarvike on yksinkertaisesti valmiiksi tai puolivalmisteeksi tehty ruoka. Siis kokkailtu jo tehtaalla.
Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas tuottaa suuria vaikeuksia ymmärtää, miten joku vieläkin kuvittelee, että kasvissyöntiin vaihdetaan eläintuotteiden maun takia. Joo, joillekin se on se syy, mutta suurimmalla osalla syyt on ihan jossain muualla.
Minä ainakin vaihdoin kasvissyöntiin siksi, etten pidä lihasta. Ei tuotantoeläinten hyvinvointi ja ilmastonmuutos minua kiinnosta.
Mulla oli sama joskus nuorena. Liha oli jotenkin pahaa. Ihmiset katsoivat pitkään kun julistin ettei mulla mitään ideologiaa tässä taustalla ole.
Tämä siis joskus 15 vuotta sitten.
Mulla oli sama nuorena reilu 20 v sitten 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Kismittääkö totuus? Juuri niin se on. Ruoanlaitto tehtaassa ei ole sen erityisempää kuin kotonakaan. Luultavasti kaupallisessa ja tarkkaan suunnitellussa toiminnassa laatu pysyy parempana, eli tulee vähemmän paistokarsinogeenejä, pilaantumista ja erikoisia satunnaisvaihteluita. Toki mittakaavamuona on myös tylsää ja mautonta monen mielestä. Mutta se on vain makuasia. Prosessoinnista ei tee mitenkään erityisen vaarallista se, että kotilieden sijaan tehtaan iso uuni tekee sen.
Niin..?
Aika moni on kasvissyöjä eettisistä syistä, ei siksi ettei pidä lihasta. Miten tämä on niin vaikeaa ymmärtää?