Vaikeinta aatossa on taas se, miten salaan etten saanut yhtään lahjaa
Joulunvietossa oman perheen lisäksi mun äiti, miehen vanhemmat ja miehen sisko ja hänen lapsensa. Itse ostan kaikille lahjan, keksin helposti saajilleen mieluisia lahjoja, esim viimeksi kaari-sytytin, harrastukseen liittyvä kalenteri, sää-kirja jne. Lisäksi suklaa + 2e raaputusarpa tms. Kaikki aikuiset saavat lahjoja myös puolisoiltaan, vanhemmiltaan, ystäviltään ja mun äiti siskoltani. Kaikki paitsi minä. Mun mies ei osaa ostaa mitään ikinä, vaikka keksikin helposti monta helppoa lahjaa ( kirja, yöpaita, hajuvesi jne). Ostetaan sitten yleensä yhdessä kotiin joku juttu, mutta se siis ei ole varsinaisesti lahja minulle. Mun äiti ostaa lahjat mun lapsille, mutta ei minulle.
Kun lahjojen jako ja avaaminen koittaa, koitan olla kovin kiireinen. Tarjoilen glögiä, otan valokuvia, autan lapsia paketeiden avaamissa, ettei kukaan huomaisi etten saanut mitään. Kerran oli kyllä nolo tilanne, kun lapsi kovalla äänellä kysyi, äiti näytä mitä sä sait!
Kommentit (101)
Jaa, minä en hössöttäisi.
Ehdottaisin, että lahjat jaettaisiin sivistyneeseen tapaan vuorotellen. Niin, että jokainen näkee, mitä jokainen saa.
Tulisipa ilmi, että en saisi muistamisia toisilta.
Miksi tuo pitää salata? eikö olisi parempi, että tulisi ilmi?
Lahjat perustuvat vastavuoroisuuteen,kun minä ostan sinulle niin sinä ostat minulle.
Eli lopeta lahjojen osto. Jos ne sitten tajuaisivat. Ei sun tartte olla nolona,ne ovat noloja. Ja kun lapsi kysyy,mitä sait niin sanot vaan että "en mitään"
Miksi se on sinulle noloa, että toiset ovat ajattemattomia? Miksi yrität säästää heidän kasvojaan näyttelemällä kiireistä ettei kukaan huomaisi heidän ajattelemattomuuttaan? Ehkä joskus kannattaisi istua odottamassa lahjoja kuten muutkin jotta kaikille kävisi selväksi miten epäreilu tilanne on.
Osta itse itsellesi pari lahjaa ja paketoi ne. Helppoa!
Laita itse itsellesi lahjakonttiin.
Ja pyydä miestäsi ostamaan sinulle, ihan jotain pientä vaan, ei tuon luulisi olevan niin vaikea asia yhdellekään aviomiehelle.
On todellakin outoa, hyvin outoa, ettet saa yhtäkään lahjaa, vaikka itse muistat aina kaikkia.
Olet kuin hakattu vaimo, joka on mielestään velvollinen piilottamaan mustelmia ja keksimään niille selityksiä. Tänä jouluna istut hiljaa ja kysyttäessä toteat, että et saanut lahjoja. Miksi totuutta pitää piilottaa?
Mieheni on aivan tumppu lahjojen suhteen. Olen ratkaissut asian niin että ostan itselleni pari lahjaa ja paketoin ne. Annan miehelle pakettikortit kirjoitettavaksi ja laitan ne sitten paketteihin. Ainakin saan mieleisiä lahjoja 😏
Lopetin myös tiettyjen ihmisten lahjomisen edellisjouluna vähän samantapaisessa tilanteessa kun itse en koskaan saanut mitään mutta itse muistin vaikka 5-henkistä perhettä. Viime jouluna sitten kiikuttivatkin eka kertaa koko monikymmenvuotisen tuntemisemme ajalla pakettia jos toistakin mutta itse en lahjonut edellenkään mitenkään. Enkä lahjo tänä vuonnakaan vaan pistän ne rahat itseeni ts. omiin lahjoihini.
No mitäs jos ostaisit itse itsellesi lahjan?
Itse en enää pahoita mokomista mieltäni, ja lapseni ovat jo aikuisia. Meillä on semmoinen joko max 5 e lahja tai sitten kierrätetty omista kaapeista lahja -sopimus, huumori ja hauskuus on pääasia eikä niinkään ilo tavarasta.
Mutta muistan kyllä nuorempana, miten juuri se ärsytti, että itse ostan lahjoja kaikille, myös miehelle, mutta mies ei keksinyt tai ehtinyt tai halunnut ostaa minulle.
Sitten lopetin sen lahjomisen itsekin. Rupesin ostamaan vain satunnaisesti joillekin, joille joku lahja tuntui tulevan itsestään vastaan. Ja aina itselleni. Toki asiasta keskusteltiin miehen kanssa.
Lasten takia voisi olla ihan hyväksikin, että sinäkin saat sen lahjan, vaikka sitten itseltäsi.
Ei tilanne siitä muutu, että lakkaan antamasta lahjoja muille, Kukaan muu ei silti jää ilman. Tykkään ilahduttaa ihmisiä, kieltämättä vähän surettaa, ettei kukaan halua ilahduttaa minua.
Ap.
Itse ostetut lahjat itselle mukaan lahjasäkkiin:
Saat sinäkin lahjoja aattona.
Tuntuu mahdottomalta uskoa juttuasi todeksi, mutta kyllä kai se uskottava on.
Vierailija kirjoitti:
Ei tilanne siitä muutu, että lakkaan antamasta lahjoja muille, Kukaan muu ei silti jää ilman. Tykkään ilahduttaa ihmisiä, kieltämättä vähän surettaa, ettei kukaan halua ilahduttaa minua.
Ap.
Miten tuo ei ole jäänyt huomaamatta muilta? Miten te oikein avaatte ne lahjat?
Vierailija kirjoitti:
Osta itse itsellesi pari lahjaa ja paketoi ne. Helppoa!
Oijoi,katsokaa,sain itseltäni etelän loman ja oi ei,ihana Tillanderin 500karaatin sormus ohh ja chanelin käsiväsky,kyllä mä oon ihana kun ostan mulle näin hienot lahjat! (leikkaa naisten lehdistä kuvia ja liimaa pahville)
Saavat kunnolla punastella hah hah
Siis antaako oma äitisi lahjan siskollesi, muttei sinulle?
Vierailija kirjoitti:
No juuri siten että olen kovin kiireinen juuri silloin, otan kuvia ja autan lapsia.
Ap
Joskus me ollaan miehen kanssa menty kauppaan esim. aattoaamuna, ja valittu itsellemme lahjat. Tehkää niin.
Vierailija kirjoitti:
Siis antaako oma äitisi lahjan siskollesi, muttei sinulle?
Ei, mutta siskoni ei vietä meidän kanssa joulua vaan muualla.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri siten että olen kovin kiireinen juuri silloin, otan kuvia ja autan lapsia.
Ap
No, mutta eikö muut aikuiset kutsu sinua vuorollasi avaamaan lahjoja?
Sehän on yksi jännitys joulussa: mitä muut ovat ostaneet/hankkineet/tehneet/tyhjentäneet kaapista muille kuin itselle.
Osta lahja itsellesikin.