10 000 askelta päivässä? Olenko ainoa joka ei siihen läheskään aina pysty?
Töissä tulee n. 3000 ja sitten päälle vielä aina lenkki, tuntuu vaikealle saada se kymppitonni täyteen. Mietin liikkuuko ihmiset tosiaan niin paljon, taidan itse olla vaan luuseri. Oikeesti ei vaan pysty eikä ehdikään.
Taustalla fibro joka estää rajun himoliikunnan. Koiran kanssa kyllä kävelen päivittäin mutta enemmän sellaista metsässä tallustelua.
Kiinnostaa tietää paljonko te muut saatte askelia päivässä? Jos siis mittaatte jollain laitteella :)
Kommentit (477)
Ei mulla ole mitään laskimia, mutta kävelen muutaman kerran viikossa 1.3 km. Sekin vaatii viitsimistä. Askeleita tulee n. 1900 / kerta. Ihmettelen tuota 10 000 askelta per päivä suositusta. Kas kun ei meille jokaiselle makseta 100 € / päivä.
Ymmärrän, että istumatyötä tekevällä ja vähän ulkoilevalla/liikkuvalla on vaikeuksia saada tuota kasaan, mutta ihmettelen kyllä kovasti niitä, joilla on koira ja silti vaikeuksia saada tuo kasaan. Johan koiran päivittäisistä peruslenkeistä tulee valtaosa tuosta jos ei jo 10k täyteen.
Heikosti menee, jos ei noin 16 tunnin herreiläolon aikana saa käveltyä vähän yli tuntia.
Ehkä mittari näyttää väärin, esim. jos pitää kättä taskussa(ranneke).
Eipä se tulekaan täyteen, jos makaa kaiket päivät av-palstalla. Muutenhan tuo on helppo saada täyteen. Ei vaadi edes erillisiä lenkkejä, vaan tulee ihan sillä, että on aktiivinen ja kävelee autoilun sijaan useimmat matkat jne.
Täällä liikkuvainen mummo, 77v ja helposti tulee kymppitonni. Jopa enemmän, riippuen siitä missä liikun.Kaiken lisäksi minulla moninivelrikot ja viisi eri ortopedia on minua " korjannut" kävelykuntoiseksi. Toki olen pitänyt itse huolen kuntouttamisesta. Polvissa tekonivelet ja ne taipuvat kuin terveet polvet. Eilen tuli 13 000 askelta, tänään on kaamea ilma joten en mene lenkille.
Taustalla iso selkäleikkaus ja kaikkia muita raajoja on leikattu mutta ei oikeaa rannetta.
Työmatkan kuljen kävellen josta edestakaisesta matkasta tulee noin 5500 askelta. Töissä työtehtävästä riippuen tulee 4000-13000 tuhanteen askelta päivässä joten useimpina päivinä tuo 10000 askelta tulee täyteen. Ennätys on ollut melkein 19000 askelta päivässä.
Kyllä tuo 10k tulee yleensä täyteen, mutta vaatii se vähän panostusta. Teen töitä kotona eli tietoisesti lähden lähes joka päivä töiden jälkeen ulos. Vähän yli 7km ja reilu tunti niin tuo on kasassa.
Ennätykseni on New Yorkissa yli 30 000 askelta päivässä. Myös kaloreita kului järjetön määrä normaalitasooni verrattuna. Onneksi kävely on mukavaa hommaa, etenkin matkalla.
En saa täyteen kuin lomalla. Viime viikolla Helsingissä joka päivä yli 10 000. Messuilla ja museoissa kiertelyä. Kaupungilla kävelyä. Arkena ei tule askelia. En jaksa töitten jälkeen mihinkään ja nyt kun lunta, niin en halua lähteä liukastelemaan ulos.
Suomalaisten keskiarvo on n. 7300 askelta/vrk.
Muistaakseni Ukk-instituutin suositus on 9000/vrk.
Eli suurin osa ei sitä 10000 tavoitetta saavutakaan, riippuu toki työstä ja muusta elämäntilanteesta riippuen.
itse saan työpäivinä 7000-7500 askelta kun kuljen jalkaisin kaikki muut välit paitsi bussi ja junamatkat. Autoa en omista joten on pakko kävellä tai pyöräillä. 10000 askelta tulee täyteen jos pitää hoitaa asioita siellä täällä tai jos menen erikseen lenkille.
Terveysvaikutuksia saa kyllä vähemmälläkin askelmäärällä, Hesarissa oli aika hyvä artikkeli aiheesta mutta se on maksumuurin takana.
On muitakin liikuntamuotoja kuin kävely. On paljon tehokkaampaa liikkua korkeasykkeisesti vaikka 30 min päivässä, kuin tuntikausia kävellä. Kävely on hyvin matalatehoista liikuntaa, sitä tyrkytetään ihmiselle nykyään siksi kun monia ihmisiä on niin vaikea saada innostumaan kunnon liikunnasta. Joten lääkärit ajattelee, että parempi kun saataisiin ne suomalaiset edes kävelemään.
Jollekin kävely sopii, mutta 10 000 ei ole mikään terveyden mitta. Jos on kiireinen elämä, niin nopea ja korkeasykkeinen liikunta on paljon parempi valinta. Jos ei ole aikaa kävellä ympäriinsä, eläkeläisillä ja työttömillä toki on. Tai jos on töissä jossa on pakko kävellä. Istumatyöläisen ei kannata kävelyyn tuhlata aikaansa, liikkukaa 30 min niin että tulee kunnon hiki ja hengitys on puuskutusta... sitten suihkuun. Kävelyn voi jättää niille joilla on siihen aikaa.
Mulla ei koskaan jää alle 10000 askelta. Töissä kävelen, kotihommat (tulee hirveä määrä askeleita). En käy lenkillä enkä kuntoile.
Vierailija wrote:
13000-15000 askelta päivässä. En tee istumatyötä ja kövelen tai pyöräilen kaikkialle. Riippuu työkohteesta, joskus on ollut yli 20000 askelta kun työkohde on ollut kauempana. En todellakaan ymmärrä mitä vaikeaa siinä on ymmärtää.
Ei se minunkaan mielestäni ole vaikeata. Normipäivänä tulee aina yli 10000 ja aktiivisempina päivinä lähemmäs 20000. Teen toimistotyötä, mutta en ole liimautunut tuoliin ja kävelen paljon muutenkin.
40 min, puolituntia hiki päässä eli reippaasti ja normi kävelyä n 10 min. Välillä pitempään.
Vierailija wrote:
Itsellä tuli lukioaikana pelkästää koulumatkoista + kävely lukiolla esim portaissa reilu 7000, sitten päälle joku kävelylenkki ja/tai salille niin tuli se 10 000
Olen tosin joskus tässä vuosi pari sitten katsonut brittiläisen dokumentin jossa tuo 10 000 kumottiin. Monipuolinen liikkuminen yleisesti on tärkeämpää kuin saada tietty määrä askelia.
Ja ei kai nyt pölhömpää touhua ole kuin laskea askeleitaan! Ei ole vaikeata käsittää, että tuo 10000 oli askelmittarikauppiaiden luoma markkinointikikka. Ei onnistu ilman härpäkettä..
Kaupassa, kun olen töissä (en kassalla) 10 000 askelta tulee joka päivä täyteen työpäivinä. Maanantaina kävelin yli 17 000 askelta ja tiistaina puolestaan yli 13 000 askelta. Vapaapäivinä en kävele läheskään noin paljoa.
Vierailija wrote:
Täällä liikkuvainen mummo, 77v ja helposti tulee kymppitonni. Jopa enemmän, riippuen siitä missä liikun.Kaiken lisäksi minulla moninivelrikot ja viisi eri ortopedia on minua " korjannut" kävelykuntoiseksi. Toki olen pitänyt itse huolen kuntouttamisesta. Polvissa tekonivelet ja ne taipuvat kuin terveet polvet. Eilen tuli 13 000 askelta, tänään on kaamea ilma joten en mene lenkille.
Taustalla iso selkäleikkaus ja kaikkia muita raajoja on leikattu mutta ei oikeaa rannetta.
Hienoa. Mun mummo on samanlainen. Älykellosta katsoo matkat, unet ja niiden laadut. Oikein nykymummo ja kutsuu itseään " oman elämän Aira Samuliniksi" on viel tosi nuorekas ja menee kepeästi paljon nuoremmasta.
Vähempikin riittää :)
Miksi pitäisikään? Miksi jonkun keksimä 10 000 olisi joku maaginen luku? Se ei perustu mihinkään...