10 000 askelta päivässä? Olenko ainoa joka ei siihen läheskään aina pysty?
Töissä tulee n. 3000 ja sitten päälle vielä aina lenkki, tuntuu vaikealle saada se kymppitonni täyteen. Mietin liikkuuko ihmiset tosiaan niin paljon, taidan itse olla vaan luuseri. Oikeesti ei vaan pysty eikä ehdikään.
Taustalla fibro joka estää rajun himoliikunnan. Koiran kanssa kyllä kävelen päivittäin mutta enemmän sellaista metsässä tallustelua.
Kiinnostaa tietää paljonko te muut saatte askelia päivässä? Jos siis mittaatte jollain laitteella :)
Kommentit (477)
Ei kai sillä askelten absoluuttisella määrällä ole mitään väliä loppupeleissä. Jos harrastaa jotain muuta liikuntaa. Itse pyöräilen 10-12tkm vuodessa ja näin talviaikaan käyn lisäksi salilla. Lumityöt virkistää siinä sivussa. Luulen että arkisin mun askeleet jää muutamaan tuhanteen, mutta silti kuntoliikuntaa tulee se kymmenkunta tuntia viikossa. Tykkään myös kävellä/patikoida, mutta oleellista lienee tässä se että pelkät askeleet ei tee kesää. Tuskinpa vaikka uintia tai hiihtoa harrastavatkaan niin välittää askelten määrästä. Enkä halua dissata kävelyä, se on aivan oivallinen ja mukava tapa liikkua. Minusta vain se liikuntaan käytetty aika ja sen kuormittavuus kertoo paljon enemmän liikunnan tehosta.
Kävelen koiran kanssa 2-3 tuntia päivässä ja nuo askeleet tulee kyllä päivittäin.
Eihän askeleet kerro mitään liikunnasta.
Jos vaikka kantaa raskaita tavaroita niin onhan se paljon tehokkaampaa kulutusta kuin pelkkä kävely.
Räjähtävä liikunta ottaa enemmän kropan päälle ja sitäkin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää myös.
Paljon se suunnilleen on kilometreissä keskipituisella?
Mulla eilisen tulos 10 164 askelta ja 6,6 km.
Mun puhelin ilmoittaa aina lomalla, että olen suorittanut päivittäisen askeltavoitteen :D Ei opiskellessa tai töissä ollessa oikein toteudu. Työ itsessään ei sisällä mitään liikkumista, vaikka taukojumppaa toki yrittääkin pitää.
Ei ihme, jos töissä ja koiran kanssa liikkujat saavat tuon täyteen. Kävin joskus työterveydessä puhumassa siitä, että olen todella väsynyt, minkä vuoksi liikuntakin on jäänyt pois. Lääkäri kysyi, eikö minulla ole edes koiraa, jotta kävisin lenkillä. Joo, pitäs varmaan olla se koira. Keväästä syksyyn jaksaa yrittää tsempata (ja lomilla) mutta talvella se on yhtä räkimistä se ulkona kävely. Tai siis koska en kehtaa räkiä kuten jotkut, niin nenäliinapaketti saa olla mukana 200m välein niistää.
Ehkä joskus muinoin eli kolmekymmentä vuotta ja neljäkymmentäkiloa sitten jaksoin tuon 10000 askelta. Nyt jos sata askelta jaksan. Polviin sattuu. Jalkapohjiin sattuu. Hengitys vinkuu. Sydän hakkaa. Hiki valuu ennen kuin kengät on jalassa.
Älkää hyvät ihmiset päästäkö itseänne yli 90 kilon. Ei vaikka miten masentaisi. Ei, vaikka miten tuntisitte itsenne huonoksi ja rumaksi! Ei, vaikka kymmenen miestä/ystävää pettäisi tai hylkäisi. Ei vaikka teidän kiltteyttä käytettäisi törkeästi hyväksi!
Niin no sehän riippuu tosi paljon työstä ja työmatkoista. Uskon että vaikka hoitajille tulee helposti ihan päivässä tuo, kun kävelevät edestakaisin koko päivän. Tai jos työmatkoilla kävelee, bussille tai ihan koko matkan, siinä tulee ns itsestään noita askelia. Mutta sitten jos on istumatyö ja sen verran pitkät työmatkat että on mentävä autolla, niin päivän mittaan tulee ehkä 1000 askelta, siinä saa aika pitkän lenkin tehdä että saa illalla täyteen tuon 10000. Kodin kokokin vaikuttaa, mulla lisääntyi askelmäärä kun muutettiin omakotitaloon, ihan jo talon päästä päähän on niin paljon pitempi matka kuin aiemmassa asunnossa 😃 ja lisäksi kun on oma piha niin siinä tulee käytyä tekemässä jotain, lumitöitä tai ruohonleikkuuta tai ihan vaan oleskelua. Nykyään tulee joku 7000-8000 askelta keskimäärin. Etäpäivinä enemmän kun käyn viemässä lapsen kävellen hoitoon, lähipäivinä vähemmän kun kuljen autolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sillä askelten absoluuttisella määrällä ole mitään väliä loppupeleissä. Jos harrastaa jotain muuta liikuntaa. Itse pyöräilen 10-12tkm vuodessa ja näin talviaikaan käyn lisäksi salilla. Lumityöt virkistää siinä sivussa. Luulen että arkisin mun askeleet jää muutamaan tuhanteen, mutta silti kuntoliikuntaa tulee se kymmenkunta tuntia viikossa. Tykkään myös kävellä/patikoida, mutta oleellista lienee tässä se että pelkät askeleet ei tee kesää. Tuskinpa vaikka uintia tai hiihtoa harrastavatkaan niin välittää askelten määrästä. Enkä halua dissata kävelyä, se on aivan oivallinen ja mukava tapa liikkua. Minusta vain se liikuntaan käytetty aika ja sen kuormittavuus kertoo paljon enemmän liikunnan tehosta.
Hiihtolenkillä saa kyllä aina askeltavoitteet täyteen 😃 askelmittarit siis katsoo hiihtämisen askeleiksi. Pyöräilyä toki ei. Ja jos työntää rattaita niin saa muka samalla matkalla vähemmän askelia kuin ilman rattaita. Mittareissa on myös eroja, mun puhelimen mukaan saan sen 10 000 täyteen aika useinkin, älykellon mukaan harvemmin. Että ei se tosiaan mikään absoluuttinen liikunnan mittari ole, sanoisin että hyvä niille jotka ei varsinaisesti harrasta liikuntaa, kun näkee sitä arkiaktiivisuutta siitä.
Ilman erillistä liikuntaharrastusta ei tosiaankaan tule tavoite täyteen. Toimistopäivinä askeleita kertyy noin 4500, etätyöpäivinä 2000. Jos en muuta keksi niin käyn erikseen kävelemässä pienen lenkin lähimaastossa, parempi sekin kuin ei mitään.
Askeleet on vain yksi ulottuvuus liikunnallisuudessa ja minusta se suurin arvo on yksilön elämäntilanteiden välisen muutoksen huomaaminen, ei tietyn maagisen luvun saaminen. Mutta jos vaikka ennen auton ostoa tulee 15000 askelta päivässä ja autolla ajellessa 2000, niin pitää hoksata että on erikseen lisättävä liikuntaa.
Minulla on erilaisia päiviä ja jos on kotoa käsin etäyhteydellä tehtävää, niin luonnostaan ei tule kuin n. 1000 askelta! Käytänkin tietoisesti tauot pieneen ravaamiseen ja jumppaankin. Kroppa on nimittäin jopa ihan kipeä, jos vain istun enkä liiku. Minulla semmoinen 5000 askelta olisi tultava jotta vältyn kivuilta.
Toinen ääripää on päivät, jolloin koko ns. virallinen osuus on jaloilla tapahtuvaa. Silloin voi ilman varsinaista liikuntaa kertyä 25 000 - 30 000 askelta.
Liikunta minulla on osin salia, uintia, melontaa ja kuntonyrkkeilyä yms. eli siinä ei askeleet ole hyvä mittari.
Töissä tulee helposti yli 15 000 askelta päivässä. Sen lisäksi kävelen työmatkat, 5 km suuntaansa.
Vapaa-aikana tulee suunnilleen saman verran askelia kuin työpäivinäkin. Koirien kanssa ulkoilua paljon, lisäksi kävelen kauppamatkat (kauppaan yli 3 km matka).
Mulla yli 10 000 askelta/pv kertyy arkisin pelkästään työmatkat kävelemällä (4,5 km suuntaansa) ja viikonloppuisin vähintään 20 000 askelta/pv miehen kanssa lenkkeilemällä.
Mulle tulee helposti. Tänään tähän mennessä jo yli 16000 askelta kasassa (reilu 9km juoksulenkki ja tunnin reipas aamulenkki koirien kanssa). Harvoina päivinä jää askeleet alle 20000 (lähinnä jos olen kipeä, tai jos pyöräilen juoksun sijasta).
Teen töitä kotoa suurimman osan ajasta ja käyn juoksu ja/tai kävelylenkillä ennen työpäivän alkua, viikonloppuna pidemmät lenkit.
Toimistotyö ja pitkät päivät. Ei tule kymppitonnia. Kesäisin sentään pyöräilen työmatkat!
Vierailija kirjoitti:
En saa noin monta askelta joka päivä. Jos olisi aktiivinen työ niin silloin varmasti saisin. Saan usein 8000 askelta jos menen yli tunnin hölkkä lenkille ja 10 000 tulee täyteen loppu päivästä. Muuten ei tule liikuttua noin paljon. Aika kova liikkuja on jos menee noin monta askelta joka päivä. Itselleni
Mikä tahansa askelmäärä on parempi kuin ei askeleita. Itse kävelen hieman tilanteen mukaan. Turha lukumäärästä on stressiä ottaa.
Eikö se 10 000 päivässä ole ihan keksitty luku muutenkin. Tavoite keksittiin 80-luvulla japanissa askelmittarin mainoskampanjaan, muistaakseni.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö liikkuminen olisi hyvästä.
Askelmittarini mukaan mulla tulee useimmiten 18 000 - 20 000 askelta päivässä täyteen, mutta olenkin postinjakaja. Se selittänee. Vapaapäivinä menee useimmiten nippa nappa 7 000 rikki.
Mulla tulee töissä yli 10000, parhaina päivinä yli 25000