Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En haluaisi ostaa lapselle pelikonetta

Vierailija
22.12.2019 |

Hän on kauan jo pelikonetta pyytänyt, on nyt 11. Pyytää sitä joululahjaksi. Tuntuu, että koko ajan täällä ollaan sitten kiljumassa pelissä, stressaantunut tunnelma ja riitaa peliajoista (minähän ne päätän, mutta silti). Tuntuu kuitenkin, että sitä pelaamista ne tekee kavereiden kanssa ja ei saisi sanoa enää ei, kun mitään varsinaista muuta syytä ei ole... Minusta vaan tuntuu, että pelikone jatkuvasti omassa nurkassa ei tuo mitään hyvää tähän perheeseen.
Nyt olen kuitenkin jo puolittain luvannut.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v pojan äitinä täytyy kyllä todeta, että pelaaminen on todella paljon myös sosiaalinen asia ja paljosta jäisi poika paitsi ilman sitä. Luokkakavereiden kanssa jo koulussa sovitaan pelitreffejä ja samalla juttelevat kaikenlaista.

Ja peliajoista ei ole riitaa, koska niitä ei ole. Läksyt tehdään ensin, joka päivä ulkoillaan, urheiluharrastuksissa käydään, kahdeksan jälkeen illalla ei pelata - muuten saa pelata niin paljon kuin haluaa.

Fiksu poika, hyvä todistus, paljon kavereita, enkä näe mitään syytä lähteä pelaamista kieltämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuitenkin, että sitä pelaamista ne tekee kavereiden kanssa

Nimenomaan: pelaaminen on sosiaalista toimintaa, yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä kavereiden kanssa. Vastapainoksi kannattaa toki olla muitakin harrastuksia.

Mieti, haluaisitko hänen notkuvan kulmilla niiden samanikäisten tai vanhempien nuorten kanssa, joita nörttihommat eivät kiinnosta?

Vierailija
4/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmallahan se valta on, mutta syvästi ihmettelen vanhempia jotka kieltävät lapselta pelaamisen tai netin käytön. Koululaiselle kaverit on kaikki kaikessa, on tärkeää olla samanlainen kuin muutkin, ja pelit tai vaikka tubettajat on nykyään se juttu mikä monesti kavereita yhdistää ja mistä yhdessä puhutaan.

Vierailija
5/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele lapsesi parasta. 11v on kohta jo teini, nyt on mahdollisuus täyttää lapsen toive ja antaa hänelle unelmajoulu.

Vierailija
6/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajattelet, että se pelikone lisäisi stressiä?

Vierailija
7/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se kauaa sitä jaksaa, palaa takaisin tuijottamaan puhelinta. Pelaaminen olisi kyllä paljon kehittävämpää kuin puhelimen päämäärätön selailu.

Vierailija
8/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS5 tulee 2020, säästä pelimerkit siihen. Ei tollanen pentu vielä mitään pelikoneella tee.

Vierailija
9/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Jimm'sin lahjakortti ja anna koota koneensa itse.

Vierailija
10/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pleikka tms. nyt vielä menee mutta mun samanikäinen kärttää pöytätietokonetta pelaamiseen, "kun kaikilla muillakin on." Tutkin asiaa ja totesin, että se on sitten melkein sellainen parin tonnin kone lisukkeineen, jotta sillä voi pelata kunnolla. Ihan älytöntä, ei mulla ole sellaisia rahoja laittaa. Kamalat paineet näillä (poika)lapsilla on tuon pelaamisen suhteen kyllä. 

Vierailija
11/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa pelikone olla ainoita keinoja, joilla lapset pysyy halutussa paikassa ja vielä hiljaa. Saatpahan omaa aikaa.

Vierailija
12/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pleikka tms. nyt vielä menee mutta mun samanikäinen kärttää pöytätietokonetta pelaamiseen, "kun kaikilla muillakin on." Tutkin asiaa ja totesin, että se on sitten melkein sellainen parin tonnin kone lisukkeineen, jotta sillä voi pelata kunnolla. Ihan älytöntä, ei mulla ole sellaisia rahoja laittaa. Kamalat paineet näillä (poika)lapsilla on tuon pelaamisen suhteen kyllä. 

Ei ole. Tori.fi:stä saa muutamalla satasella hyvän aihion, josta saa muistia lisäämällä ja näytönohjaimen päivittämällä kunnon koneen. Omalle pojalle tein koneen tällä tavalla ja hän on ollut tyytyväinen.

Vierailija
13/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän käytettynäkin voi saada ihan ok pelikoneita, joilla pääsee edes alkuun. Ehkä suvusta löytyisi joku nörtti, joka osaisi kasata suht edullisen koneen kun tilaisitte vaan netistä ne osat? Kyllä typerää olisi rajoittaa tuon ikäisen harrastutoiveita, pelaamisessa sosiaalisuus on erittäin vahva palikka. Parempi on kotona pelaava esiteini kuin kaupungilla mummoja potkiva röökin pummaaja :) 

t. Oma veli oli nuorena oikeasti todella lahjakas pelaamisessa (turnaukset yms), mutta vanhemmat rajoittivat teini-iässä peliaikoja ja jossain vaiheessa "putosi kärryiltä". Nythän ammattipelaajat tienaa ihan huikeita summia, joten kyllä lahjakkaille pelaajille harrastuksesta voi tulla jopa ammatti. Ja vaikkei tulisi, ei kavereiden kanssa yhdessäolo pelaamisen merkeissä ole hukkaan heitettyä aikaa sekään.

Vierailija
14/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kanssa äänestän pelikoneen puolesta.

1. Selvitä ja opeta lapsesi selvittämään mikä on hyvä kone hinta/laatu suhteeltaan. Kysellä kavereiden isoveljiltä ym neuvoja jos itsellä ei riittävästi tietoa. Meillä esikoinen selvitti melkein puolivuotias asiaa ja vertaili koneiden ominaisuuksia ja pyysi tarjouksia. Nyt pelannut koneella jo pari vuotta ja edelleen hyvä kone kun valitsi fiksusti.

2. Meidän pelaavilla lapsilla sekä atk että englannin numero 10. Kumpaankin vaikuttaa juuri pelaaminen. Ja mielummin oikea tietokone mitä pleikka. Ainakin lastemme kaveriporukoissa ne joilla pleikka eivät ymmärrä tietokoneista ja niiden käyttämisestä läheskään niin paljoa.

3. Pelaaminen on todella sosiaalista puuhaa nykyään.

4. Meidän teini huokaili eilen polttopuita kanssani kantatessa että kurjaa kun osalla pelikavereita vanhemmat eivät ymmärrä termiä "pelirauha". Vähän väliä tullaan selittämään pelaavalle lapselle jotain. Meillä lapset saavat pelata paljon ja rauhassa. Mutta ilman kitinöitä kantavat polttopuita, siivoavat, laittavat ruokaa ym. Yleensä pyydämme heitä tulemaan kotitöihin pelin loputtua. Vain hätätapauksessa joutuu keskeyttämään pelin huonolla hetkellä mutta se tosi harvinaista. Toisaalta lapset sitten kunnioittavat meidän pyyntöjä ja tekevät osansa. Ei juurikaan tapella tai kinastella mistään. Eli kunnioitamme heidän haluaan pelata.

Vierailija
15/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pojalle se pleikkari 4 kelpaa ja saa pelata isommalta ruudulta 👍 Ps4 pron saa noin 300€ hintaan 🤔

Vierailija
16/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pojalle se pleikkari 4 kelpaa ja saa pelata isommalta ruudulta 👍 Ps4 pron saa noin 300€ hintaan 🤔

Kyseisellä pojalla on pleikka 4 ja saa pelata isommalta ruudulta. Mutta kun pöytäkone pitää saada. 

Kiitos muutamille vinkeistä. Ongelma on toki esim. omalla kohdallani se, että oma ymmärrys on nolla. Pitää kysellä lähipiiristä, jos joku tajuaisi näistä jotain. 

Vierailija
17/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseisellä pojalla on pleikka 4 ja saa pelata isommalta ruudulta. Mutta kun pöytäkone pitää saada. 

Kiitos muutamille vinkeistä. Ongelma on toki esim. omalla kohdallani se, että oma ymmärrys on nolla. Pitää kysellä lähipiiristä, jos joku tajuaisi näistä jotain. 

No jos poika tahtoo pelikoneen niin eiköhän se tarvittava ymmärrys ole hänellä, sinä vain sanelet budjetin. Jos pojalla ei sitä tarvittavaa ymmärrystä ole niin sanot että hankitaan sitten kun pojalla on se tarvittava ymmärrys.

Vierailija
18/20 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/20 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh mihinkäs se ap päätyi, tuleeko pelikonetta vai ei? 

Vierailija
20/20 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin jos mielenkiintoa on niin koneet alle. Jos itse en olisi saanut 2v sitten pelikonetta (olen 15v) niin paljosta olisin paitsi jäänyt. Aluksi kavereiden kanssa vaan pelattiin, sit alkoi taitoa tulla ja siirryin pelaamaan pieniä online turnauksia joista sain paria kymppiä, ei paljon mutta jotain. Jossain kohtaa kiinnostuin kokonaisten pelipalvelimien ylläpitämisestä ja nyt olen ylläpitänyt yli 10k ihmiseen kokoista yhteisöä. -Sisäpiireissä tunnettu 15v poika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän