AATTO ON YLIHUOMENNA, mutta millä mallilla ovat palstalaisten jouluvalmistelut?
Onko kaikki hoidettu jo viikkoja sitten, vai onko juuri nyt pahin mahdollinen paniikki päällä? Vai onko aikomuksena maanantaina pyörähtää kaupassa nappaamassa parit laatikot ja rosollit, ja se siitä? Vai onko joulu kenties vain yksi päivä muiden joukossa, ettekä sen kummemmin edes juhli?
Itse tykitin Michael Bubléta suoneen jo kuunvaihteessa, tein listan siitä mitä suunnittelin kullekin sukulaiselle lahjaksi, ja sillä samalla draivilla hoidin lahjashoppailut pois alta n. viikossa. Sen jälkeen olenkin lähinnä istunut p*rseelläni mitä jouluun tulee, ja ihan järkytyin tuossa perjantaina kun tajusin, että tänä viikonloppuna pitää jo suunnata sukuloimaan. :D
Myöhemmin tänään olenkin suuntaamassa lapsuuden kotikaupunkiin mukanani lahjat vanhemmille, isovanhemmille, ja serkkujen perheelle. Tarkoituksena olisi mennä "hyvissä ajoin laittelemaan joulua" äitini luo, mutta arvatenkin äiti on taas ehtinyt tehdä suurimman osan jo itse. :D Eli paikan päällä odottaa lähinnä paketointi ja kuusen koristelu ennen aattoa.
Kommentit (101)
Kotona en aio pingotella mitenkään, koska luonani ei kuitenkaan kukaan käy. Joululeivän korkkasin jo eilen, mutta ilman kinkkua - ihan on sipulimakkaraa sen kanssa. Aatolle/joulupäivälle on varattu rusinoilla maustettua joulumakkaraa ja punakaalia. Yhtään lahjaa en odota saavani ja toisaalta en ole niitä hankkinutkaan. Hyasintin nappasin eilen kauppareissulla tuomaan tuoksua - siinäpä se minun joulu koko oveluudessaan.
M 45
Ihanaa kun täällä aloittaja ja jotkut muutkin kirjoittavat kauniisti äidistään. Niin paljon näkee sivustolla vanhempien haukkumista että välillä oikein ihmetyttää.
Muistakaa vanhempianne, kun he vielä ovat keskuudessanne. Sekin aika vielä useimmille tulee, jolloin heitä ei enää ole. Silloin on myöhäistä pyytää anteeksi, tai muutoinkaan muistaa heitä enää.
Ymmärrys ja arvostus vanhempiaan kohtaan tulee useimmille kuitenkin vasta kun itsekin ikääntyy.
En ole tehnyt yhtään mitää joulujuttuja, ei vaan jaksa kiinnosta koska äitini kuoli viikko sitte.
Hautajaisjärjestelyt vie kaiken voiman, väsymys ja tyhjä tunne, hoidin äitiäni kotona yli 7 vuotta.
Hyvää Joulua kuitenkin.
Kämppä on siivoamatta, puolet lahjoista on paketoitu ja lähes kaikki ruokatarpeet on hankittu. Tänään leivotaan lasten kanssa pipareita ja teen muutamia esivalmisteluja ruokia varten. Huomenna tehdään tavallinen arkisiivous.
Ei ole joulustressiä. Koti on aina perussiisti, enkä tänä vuonna jaksanut mitään erityisiä joulusiivoja. Koristeet olleet jo pari viikkoa paikallaan, myös kuusi koristeltuna. Meille tulee aattona oman porukan lisäksi omat vanhempani jouluaterialle, joten lievää aivotyöskentelyä olen harrastanut pöydän antimia suunnitellessani. Perinteisellä joulupöydällä mennään tänäkin vuonna: luomulaatikot ostettu valmiina, luomupossun kinkku paistuu aaton vastaisena yönä. Kaloja, rosollia, Waldorfin salaattia, leipäjuustoa. Glögiä, viinejä, suklaata ja joulutorttuja. Aamiaiseksi riisipuuroa. Lahjoja ei aikuisten kesken jaeta, omalle jälkikasvulle pukki pistää aattona lahjan suoraan pankkitilille.
Siinäpä se. Tulkoon joulu.
Hyvää ja lämminhenkistä juhlan aikaa kaikille!
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt yhtään mitää joulujuttuja, ei vaan jaksa kiinnosta koska äitini kuoli viikko sitte.
Hautajaisjärjestelyt vie kaiken voiman, väsymys ja tyhjä tunne, hoidin äitiäni kotona yli 7 vuotta.Hyvää Joulua kuitenkin.
Voimia sinulle!
Olen ostanut vasta yhden lahjan, eli tänään siis lahjakaupoille. Joulua vietämme mökillä ja täällä on ihan perussiistiä enkä aio isompia siivouksia edes tehdä. Parit jouluvalot ajattelin vielä laittaa ja huomenna kaupasta loput ruoat ja viinit. Kuusen kaivan laatikosta ehkä tänään. Pipareita tehdään ehkä aattoaamuna.
Hyvä fiilis, ei stressiä eikä kiirettä.
Hyvällä mallilla. Olen siivonnut kaiken suuritöisen vähitellen syksyn aikana, mitä aionkin. Siivonnut kirjahyllyt (meillä on olkkarissa kolme isoa kirjahyllyä, kirjojen pölyttämisen teen kerran vuodessa). Siivonnut keittiön kaapit ja pessyt pakastimen, jääkaapin ja uunin. Pessyt ikkunat.
Eilen tein viimeiset isot jutut eli pesin saunan, kylppärin ja vessan ja hankasin keittiön ja eteisen laattalattiat juuriharjalla (teen sen puolen vuoden välein). Ja vaihdoin lakanat ja uudet verhot.
Tänään on hommassa normi viikkosiivous, joka viimeistelee siivouksen.
Perusjouluruokaa emme syö kuin kinkkua, meistä ei kukaan tykkää joululaatikoista tai rosollista. Ruokaa laitetaan vasta huomenna, ruuat on kyllä ostettuna.
Lahjoja ostettiin vain lapsille ja kummilapsille ja ne on hankittu jo kaikki.
Juuri aloitin. Eilisen makasin migreenissä. Vähän liikaa kaikenlaista elämässä, että jaksaisin tehdä joulua tai edes murehtia sitä. Kämppä on viimeisen viikon aikana räjähtänyt, laitellaan se tässä hissun kissun kondikseen. Tein listan mitä aion tänään tehdä. Omille vanhemmilleni (ovat eronneet, eli kaksi eri taloutta) pitää vielä hommata lahjat, laitella jossain välissä mukavia joulutekstareita ihmisille ja huomenna hommata ruuat. Täytekakku on tilattu. 😁
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisjärjestelyt vie kaiken voiman, väsymys ja tyhjä tunne, hoidin äitiäni kotona yli 7 vuotta.Hyvää Joulua kuitenkin.
Olen pahoillani, voimia ja jaksamista raskaan tilanteen kanssa. Viestisi käy muistutuksesta, että monelle joulu on myös haikeaa aikaa. Siksi sinunkin kannattaa muistaa antaa itsellesi aikaa surra, viimeistään sitten hautajaisten jälkeen. Joulurauhaa kaikesta huolimatta, tai ehkä juuri siksi. ❤️
Ap
29 korjaa: jouluruokaa laitetaan vasta ylihuomenna lukuunottamatta kinkun paistoa, jonka mies tekee huomenna, minulla on silloin vielä työpäivä. Laatikoiden sijasta teemme Mysin homejuustoperunoita, rosollin sijasta venäläisen sillivadin. Ne ehtii mainiosti vasta aattonakin.
Mikäs tässä. Koristeita laittelin viikko sitten. Kinkku on sulamassa saunan eteisessä. Tänään siivotaan normaali viikkosiivous ja tuodaan kuusi sisälle ja koristellaan se. Huomenna ruokatarvikkeita ja juomat kaupasta. Huomisiltana kinkku uuniin, aamulla valmis, ja sitten paistetaan laatikot sun muut. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun täällä aloittaja ja jotkut muutkin kirjoittavat kauniisti äidistään. Niin paljon näkee sivustolla vanhempien haukkumista että välillä oikein ihmetyttää.
Muistakaa vanhempianne, kun he vielä ovat keskuudessanne. Sekin aika vielä useimmille tulee, jolloin heitä ei enää ole. Silloin on myöhäistä pyytää anteeksi, tai muutoinkaan muistaa heitä enää.
Ymmärrys ja arvostus vanhempiaan kohtaan tulee useimmille kuitenkin vasta kun itsekin ikääntyy.
Niin. Äiti ja isä olivat aikoinaan rakkaita. Nyt he ovat dementoituneita. Toinen ei enää edes tunnista, toinen puhuu kamalia kun nähdään - fiksusta uratykistä on tullut aggressiivisesti meuhaava rasisti ja sovinisti.
Kumpikaan ei viiden minuutin päästä enää edes muista, että heitä ovat lapset käyneet katsomassa.
Ja kas, kun he halusivat väen vängällä muuttaa 8 vuotta sitten 400 km päähän (vanhalle kotiseudulleen), kauas meistä lapsista, ei heitä nyt taida joulun alla tai aikana käydä katsomassa kukaan. Minä menen välipäivinä, kunhan ehdin ja ajokeli sallii.
Että se arvostaminen ja ymmärtäminen on vähän monipiippuisempi juttu kuin sinä sanot. Anteeksi minun ei ainakaan tarvitse pyytää, omaa aikaani antaisin mielelläni, jos se olisi tässä yhtälössä enemmän vain mahdollista (vaativa vuorotyö, pitkä etäisyys, kaksi lasta ja luottamustehtäviä).
Ja kappas, jopa ne iäkkäiden vanhempienkin odotukset ovat erilaisia.
Aattonahan valmistelut ehtii hyvin hoitaa, koska se juhla, JOULU, on vasta seuraavana päivänä. En ymmärrä,tätä suomalaista tapaa, että kaikki juhlat juhlitaan jo aattona.. joulu, juhannus, vappu.
Joulu on 25.12., ei 24.12.
Vierailija kirjoitti:
Aattonahan valmistelut ehtii hyvin hoitaa, koska se juhla, JOULU, on vasta seuraavana päivänä. En ymmärrä,tätä suomalaista tapaa, että kaikki juhlat juhlitaan jo aattona.. joulu, juhannus, vappu.
Joulu on 25.12., ei 24.12.
Ole ymmärtämättä sitten. Simple as that.
En vietä erityisemmin joulua on jotekin niin aikansa elänyt väsynyt ja kulahtanut juhla.
Muutama pakollinen kohteliaisuuskäynti lahjojen toimituksineen, jouluruokailu samalla, rästiin jääneen kirjan tai pari ajattelin lukea loppuun, pientä aktivitettiä liikunnan harrastusta erotomanian kaltaisella touchilla ilman skitsofreniaa, mutta jakomielitautisen päättäväisyydellä esinahkaa säästämättä. Pitää ehkä sisällään setämiesmäistä onanointia jouluteemaisilla asioilla, kuten tonttulakkisen naisen doggystylettamisen harmaana harvahampaisena joulukeripukkina koristepallot korvissa.
Joulusaunaan ja uneen on sitten hyvä lopettaa kovanpäivän illat.
Hyvällä mallilla ollaan kerrankin, koti on siivottu kokonaan, lahjat ja ruoat ostettu. Tänään menen äidin luokse tekemään lihapullia, rosollia ja perunalaatikoita valmiiksi ja sitten onkin edessä aaton odottelua :) Oikein tyytyväinen olo, joulu on ehdoton suosikkini juhlista. En malta odottaa joulupöydän herkkuja ja kotoilua miehen kanssa kotona. Ainoa mikä jäi harmittamaan oli yksi lahja minkä tilasin ulkomailta jo marraskuun puolella ei ole saapunut vieläkään. Toivottavasti tulisi perille ennen uutta vuotta sentään.
Jouluvalmistelut pahasti kesken, ruoat tekemättä, osa lahjoista ostamatta ja siivousta ei vielä aloitettukaan. Lapset ( teinit) nukkuu vieläkin ja mies yrittää korjata hajonnutta pyykinpesukonetta. Että pieni joulukaaos täällä ja kuusikin vielä hakematta. Mä istun sohvalla, juon kahvia ja syön suklaata ja mietin mistä alottaisin...
Kinkku ja laatikot haettu. Kuusen laitoin eilen. Pienet lahjat ostettu lähimmille, lapselle olisi kiva hankkia vielä jotain. Siivota täytyy vähän. Aattoaamuna teen tottut ja riisipuuroa mulle ja lapselle. Illalla tulee pari sukulaista syömään.
Olisi kyllä ihana kun ei tarttis hoitaa kaikkea itse.
Joulusima rupeaa olemaan valmista jääkaapissa. Vielä ei kannata hätäillä, joulutarjouksia ajattelin tänään mennä katsomaan Tokmannista ja Kcitymarketista. Tuskin löydän mitään hyviä tarjouksia vielä, huomenna vasta kannattaa olla joulukinkkujen perässä. Joulutorttuja leivon huomenna ja teen uuden kauppakierroksen. Lidlissä joululimput pitäisi olla edullisia tänä vuonna, löysin jo yhden -60% tarjouksesta.
T. Lidl-mies.