AATTO ON YLIHUOMENNA, mutta millä mallilla ovat palstalaisten jouluvalmistelut?
Onko kaikki hoidettu jo viikkoja sitten, vai onko juuri nyt pahin mahdollinen paniikki päällä? Vai onko aikomuksena maanantaina pyörähtää kaupassa nappaamassa parit laatikot ja rosollit, ja se siitä? Vai onko joulu kenties vain yksi päivä muiden joukossa, ettekä sen kummemmin edes juhli?
Itse tykitin Michael Bubléta suoneen jo kuunvaihteessa, tein listan siitä mitä suunnittelin kullekin sukulaiselle lahjaksi, ja sillä samalla draivilla hoidin lahjashoppailut pois alta n. viikossa. Sen jälkeen olenkin lähinnä istunut p*rseelläni mitä jouluun tulee, ja ihan järkytyin tuossa perjantaina kun tajusin, että tänä viikonloppuna pitää jo suunnata sukuloimaan. :D
Myöhemmin tänään olenkin suuntaamassa lapsuuden kotikaupunkiin mukanani lahjat vanhemmille, isovanhemmille, ja serkkujen perheelle. Tarkoituksena olisi mennä "hyvissä ajoin laittelemaan joulua" äitini luo, mutta arvatenkin äiti on taas ehtinyt tehdä suurimman osan jo itse. :D Eli paikan päällä odottaa lähinnä paketointi ja kuusen koristelu ennen aattoa.
Kommentit (101)
Kaikki valmista, huomenna ostan vain joitakin ruokia.
Nuorena inhosin joulua, hössötystä ja sukukokoontumisia. Ne olivat kauhistus. Nyt kun olen yksin, nautin suunnattomasti joulusta. Koristelen kämppäni kauniisti, ostan harkiten lahjoja, teen jotain ruokia itse, keittelen glögiä, polttelen kynttilöitä ja nautin kissani ja koirani kanssa hyvistä ruuista, pitkistä vapaista ja rauhasta. Loirin elämäkerta on jo melkein luettu, Finlandia-palkittu odottaa seuraavana lukemistaan ja kasa elokuvia katsomistaan. Ehkä tutustun myös uuteen syntikkaani ja pistäydyn välillä ulkona lenkillä. Makeaa ja suolaista ja päälle shampanjaa. Elämä on ihanaa.
Pakastimessa ruokaa, rosolli tehty.
Huomenna pesen lattiat.
Huomenna siivoan, käyn ostamassa parit lahjat ja ruokakaupasta haen jotain herkkuruokaa,
Olen aina ihmetellyt, miksi jotkut tekevät laatikot niin paljon etukäteen. Miksi ette halua tuoretta ruokaa?
Makaan anoppilassa sohvalla. Ei tartte muuta tehdä kun relata.
Vierailija kirjoitti:
Olen tainnut pudota kehityksen kelkasta - koristeletteko tosiaan melkein joka perheessä kuusen jo useita päiviä ennen joulua?
Lapsuudessani kuusi tuotiin sisään ja koristeltiin aattoaamuna. Olen muuttanut perinnettä, koska mielestäni joulussa parasta on sen odottaminen ja kaikenlainen etukäteisfiilistely. Siksi joulu saapuu kotiini aidon kuusen, kynttilöiden ja muiden koristeiden muodossa heti itsenäisyyspäivän jälkeen. Toisaalta taas joulu on kohdaltani ohi heti kun se on ohi, eli tapanin jälkeen kerään koristeet pois. Katse suuntautuu jo kohti uutta vuotta ja sen jälkeistä kevättä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valmista, huomenna ostan vain joitakin ruokia.
Nuorena inhosin joulua, hössötystä ja sukukokoontumisia. Ne olivat kauhistus. Nyt kun olen yksin, nautin suunnattomasti joulusta. Koristelen kämppäni kauniisti, ostan harkiten lahjoja, teen jotain ruokia itse, keittelen glögiä, polttelen kynttilöitä ja nautin kissani ja koirani kanssa hyvistä ruuista, pitkistä vapaista ja rauhasta. Loirin elämäkerta on jo melkein luettu, Finlandia-palkittu odottaa seuraavana lukemistaan ja kasa elokuvia katsomistaan. Ehkä tutustun myös uuteen syntikkaani ja pistäydyn välillä ulkona lenkillä. Makeaa ja suolaista ja päälle shampanjaa. Elämä on ihanaa.
Hear hear! Hyvää omamme näköistä joulua kaikille meille!
Äsken haettiin tytären kanssa kuusi, aikasemmin se siivosi olkkarin, nyt se vaihtoi keittiöön verhot, joita ei ole muutamaan vuoteen vaihdettu.. Sanoi että anna hänen nyt tehdä kun kerrankin on energiaa, tämä on hänen joululahjansa mulle. Ihanaa, en paljon jaksaisikaan tehdä huonojen kinttujeni kanssa. Huomenna käydään ostamassa vielä ruuat ja rakas voimapakkaukseni kantaa ne kolmanteen kerrokseen, kuten yleensä. Ei tarvi hänen saleilla käydä, kun on saanut äidikseen tämmöisen puolikuntoisen.
Tänään koristellaan vielä kuusi ja kai väännetään myös tortut. :D
Lasimestarin silli on tekeytymässä ja muutama juusto ostettu. Kahvia niin paljon ettei kesken lopu.
Huomenna käyn vielä kaupassa. Puuromaito ainakin pitää hommata.
Muuten ajattelin jättää valmistelematta. Vähän keskenhän ne hommat oli silloin ensimmäisenä joulunakin, kuulemma. Otan siitä mallia. Ollaan kuin läävässä.
Lahjat on ostettu ja paketoitu, laatikot tein jo alkukuusta pakkaseen kun piti olla leikkaus viime viikolla joka siirtyikin tammikuulle. Rosollitarpeet on keitetty, huomenna pienin ne ja mies leipoo limput tänä iltana. Huomenna koristellaan kuusi ja siivotaan. Joulu saa tulla.
Hyvällä mallilla. Eli ruuat vain uuniin tiistaina ja ehkä imuroin viikonlopun mahdolliset roskat vielä huomenna tai tiistaina mutta asunto on siivottu täysin, paketit kääritty (muutama lahja miehelleni tarpeellisia asioita) ja ruuat ostettu. Nyt pesin vielä yhden koneen pyykkiä niin ei ole yhtä ainutta likapyykkiä tässä asunnossa tällä hetkellä.
Mutta emme erityisesti vietä joulua. Vähän on jouluruokaa ja nuo muutama lahja miehelleni. Mitään muita velvollisuuksia tai perinteitä ei ole.
Huomenna meen ostaan ruuat. Valmislaatikot ja kalkkunarulla. Mukulat saa koristella muovikuusen. Ei oo pidetty mitään siivousmaratonia, perus viikkosiivous vaan. Aattona sit riisipuuroo ja sauna lämmite. Siit se lähtee, ei stressiä. Joulumieltä vaan kaikille, älkää väsyttäkö itseänne hössöttämällä.
Olen viettänyt jo useemman vuoden jouluaaton ja -päivän iäkkään mummoni luona, ja siellä vanhemmat tapaavat huolehtia ruokapuolesta eli sen puoleen ei tarvitse stressiä ottaa. Heillä myös on huomattavasti paremmin varaa niihin ruokiin ku mulla, eivät kuulemma halua että hankin mitään ruokia ja tuhlaan rahojani. Laatikot ym hankkivat valmiina ettei kenenkään tarvi liikaa stressata ruuanlaittoa vaan voidaan nauttia joulurauhasta.
Omaan kotiini hankin aina aidon kuusen, se tuli tänä vuonna perjantaina hankituksi. Se on ihan ehdoton, vaikka jouluaaton olen mummolassa, on mulla perinteena pitää kuusi sisällä nuutinpäivään asti eli kuusasta ehtii kotonakin nauttimaan. Eilen koristelin sen, kun sain kevyen joulusiivouksen tehtyä - en kyllä tehnyt muuta kuin imuroinut ja pessyt lattiat, on sen verran perussiistiä ettei isommin tarvi siivota... Lahjat jää mulla aina ihan viime tippaan, joten tänään vasta sain ne hankittua.
Eli enää ei oikeastaan tarvitse kuin paketoida lahjat ja pakata kamppeet mummolareissua varten.
Voi hurja, miten suuret valmistelut ihmisillä on. Itse olen sairastanut sitkeää yskää ja nuhaa toista viikkoa. Eilen pakottauduin ostamaan teinien lahjat ja suurimman osan ruuista ja juomista. Kinkku on parvekkeella sulamassa. Paistan sen vasta aattona, kun on niin pieni, vain 3kg. Laatikot ostan valmiina. Siivousta olen tehnyt pikkuhiljaa jaksamisen mukaan. Parvekkeella on myös ihana valkoinen tekokuusemme, jonka tuomme sisälle vasta kun ei tarvii enää jättää kissoja keskenään. Kunpa olisin huomenna terveempi, niin rysäytän loput hommat valmiiksi.
En vietä joulua mitenkään. Se lastenjuhla ja mulla ei ole lapsia. Toki sen sillä on merkitystä minulle kristinuskon kannalta. Ainut jouluvalmisteluni on ostaa kaksi kynttilää jotka vien aattoiltana houdoille.
Ihan hyvällä mallilla on. Kuusi on koristeltu, laatikot on pakkasessa tehtyinä ja suurin osa syötävistä tuli tänään kotiinkuljetuksella. Huomenna kipaisen vielä aamulla kaupassa hakemassa savukalaa ja muutamia viime hetken juttuja. Niin ja haen kinkun. Lahjat on viety saajilleen eilisen sukulaiskierroksella, joulu vietetään siis kolmisin miehen ja lapsen kanssa.
Huomenna pitäisi vielä siivoilla, mutta en jaksa stressata. Jos ei jaksa tai ehdi niin sit ei. Ihan sama 😊
Kerrankin ei tarvitse panostaa inhoamaani joulujuhlintaan mitenkään, kiitos flunssan.
Huomenna ostetaan lahjat. Kinkku on jääkaapissa sulamassa. Mitään muuta ei ole tehty.
Melkein kaikki valmistelut tehty. Rosollin ja karjalanpaistin teen aattona. Tänään keitin riisipuuron. Meillä ei jouluna syödä puuroa.