Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AATTO ON YLIHUOMENNA, mutta millä mallilla ovat palstalaisten jouluvalmistelut?

Vierailija
22.12.2019 |

Onko kaikki hoidettu jo viikkoja sitten, vai onko juuri nyt pahin mahdollinen paniikki päällä? Vai onko aikomuksena maanantaina pyörähtää kaupassa nappaamassa parit laatikot ja rosollit, ja se siitä? Vai onko joulu kenties vain yksi päivä muiden joukossa, ettekä sen kummemmin edes juhli?

Itse tykitin Michael Bubléta suoneen jo kuunvaihteessa, tein listan siitä mitä suunnittelin kullekin sukulaiselle lahjaksi, ja sillä samalla draivilla hoidin lahjashoppailut pois alta n. viikossa. Sen jälkeen olenkin lähinnä istunut p*rseelläni mitä jouluun tulee, ja ihan järkytyin tuossa perjantaina kun tajusin, että tänä viikonloppuna pitää jo suunnata sukuloimaan. :D

Myöhemmin tänään olenkin suuntaamassa lapsuuden kotikaupunkiin mukanani lahjat vanhemmille, isovanhemmille, ja serkkujen perheelle. Tarkoituksena olisi mennä "hyvissä ajoin laittelemaan joulua" äitini luo, mutta arvatenkin äiti on taas ehtinyt tehdä suurimman osan jo itse. :D Eli paikan päällä odottaa lähinnä paketointi ja kuusen koristelu ennen aattoa.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi koristeltiin jo marraskuussa, kun piti saada lapsista perinteikäs joulukorttikuva. Joulukortitkin siis jo tehty ja lähetetty.

Perjantaina sain pitkästä aikaa olla ihan yksin kotona, kävin ostamassa jouluverhot ja laitoin ne, sekä jouluiset koristetyynyliinat paikoilleen ja rullasin värimaailmaan sopimattomat matot pois.

Eilen leivoin rommihedelmäkakun, tänään päärynäkääretortun. Tänään imuroin ja moppasin, illalla tai huomenna laitetaan koristeet. Taatelikakku, kookostryffelit ja joulutortut ovat leipomatta ja piparit koristelematta. Aattona syödään muualla ja kahvitellaan isolla porukalla meillä, niin aattona ei ehdi enää tekemään mitään kuin kattamaan pöydän. Niin ja tietty vessa pitää siivota ja naulakko tyhjentää. Kiire tulee.

Onneksi lahjat ovat valmiina. Omaa jaksamista häiritsee jo kolmatta viikkoa kestävä kova nuha ja yskä. Mietin jo, pitäiskö perua koko sukujoulu meidän osalta 😶.

Vierailija
62/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä istuskelen sohvalla vielä toisella aamukahvilla ja luukutan Epicaa.

Mulla on koko ajan siistiä, joten mitään erikoista ei tarvitse tehdä. Kaksi viikkoa sitten rakensin piparkakkutalon ja eilen ostin kaneliomena tuoksukynttilän. Äiti lähetti Suomesta vihreitä kuulia ja enkelikonvehteja. Kun hain piparkakkutaloelementit Ikeasta, ostin samalla glögiä. 

Olen Joulun yksin, mutta ajattelin panostaa edes sen verran, että ostan lohta ja syön sitä kasvisten kanssa. Lohi on täällä hirveän kallista, joten en sitä yleensä raaski ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lahjaa paketoimatta, mies käy huomenna ruokaostokset tekemässä, ollaan tilattu laatikot yms valmiina. Jos imuroisi vielä huomenna ja normaalia lapsiperheen keittiön ylläpitosiivousta toki, mutta muuten saa kyllä olla. Ei yhtään stressiä.

Vierailija
64/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalla olen perjantaihin asti. Kaikenlainen siivoaminen ja rehkiminen kielletty. Mitään ei saa myöskään nostella. Kävellä voi varovaisesti. Eli meillä on kokonaan jouluvalmistelut aloittamatta ja sotkuista kun ei ole ketään muu viitsinyt siivota. Jaksavat kyllä valittaa. Yleensä olen kaikki jouluvalmistelut sun muut hoitanut yksin.

Onneksi siivosin asunnon jonkinaikaa sitten ettei ihan ole sikolätti, mutta kuusi ja ruuat laittamatta. Iso osa ruuista vielä ostamatta. Ehkä nuo saa jotain aikaiseksi, jollei niin turha sitä stressata. Tilataan vaikka pitsaa. 

Vierailija
65/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään mallilla. Vietän joulun yksin kotona. Ei tämä joulu eroa muista vapaapäivistä itselle mitenkään.

M37

Vierailija
66/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tainnut pudota kehityksen kelkasta - koristeletteko tosiaan melkein joka perheessä kuusen jo useita päiviä ennen joulua? Minulla alkaa olla muuten valmista, paitsi viimeiset siivoilut huomenna ja huomisiltana kuusi sisään ja koristeluun. Muuten aattoaamuna sekin, mutta koska aatto on niin kiireinen muutenkin, aikaistimme kuusen laiton aatonaaton iltaan.

Vierailija
67/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruokien osto, pakettien haku postista ja siivous uupuvat. Tänään kuitenkin vielä pitäisi jaksaa yövuoro. Helpompi tämä kaikki on hoitaa osissa eikä yhdellä kerralla. Viime vuonna tein sen virheen että hankin kaikki jouluruuat kaupasta kerralla ja kävelin loskaisessa säässä molemmissa käsissä varmaan 10 kg edestä ruokaa 1 km:n matkan kotiin. Muuttui sekin reissu elämän ja kuoleman kamppailuksi.

Vierailija
68/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuusta, ei lahjoja, ei koristeita. Ruokaa on kaapissa, kalat tekeytymässä (siis kolmea eri lajia silliä ja silakoita). Huomenna loput tarpeet kaupasta, leivon myös taatelikakun ja lammaspiirasia aatoksi... Näillä mennään, miesystävä tulee tänne jouluksi. Syömme hyvin, lepäilemme, katsomme pari leffaa, syömme lisää ja karkkia sekä kahvia ja leipomuksia.  Rauhallista yhdessäoloa ilman paineita.

Vierailija
69/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaisia jouluvalmisteluja itselläni. Olen yksin kotona aaton ja joulupäivän. Lähden sukuloimaan vasta 28.12. Jouluruuat eivät ole itselleni kovin tärkeitä tai koko joulunvietto muutenkaan, joten ei nyt valtavasti harmita.

Meneehän monet jouluksi ulkomaille ja eivät varmaan siellä välttämättä pahemmin edes vietä joulua.

Vierailija
70/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä mallilla, koti siistinä, kuusi koristeltu, viimeiset laatikot uunissa, joulupuuro tehty, lahjat hankittu sukulaisille ja lapsille.

Tänään ostan graavilohta, miehelle lahjan ja lapset toisilleen lahjat.

Huomenna työpäivän jälkeen lasten lahjojen paketointi, kinkun paisto ja rosollin teko.

Tänä vuonna pysyimme kohtuudessa lasten lahjojen määrän, joulukoristelun ja joulukukkien osalta.

Joulupuuro tehty????

Vierailija
71/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään jouluvalmisteluja. Muutaman korttia laitoin viime tipassa. En kokkaa enkä koristele.

Vierailija
72/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään. Suurin nautinto on kun ensi viikko on vapaata. Pakolliset lahjat on ostettu mutta ei vain ole mielenkiintoa edes jouluruokiin.

Vierailija
73/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen paketoin viimeiset lahjat, mukaan tulevat ruuat on hommattu (menemme vanhemmilleni). Ainoastaan pakkaaminen on jäljellä. Tehdään näitä reissuja niin rutiinilla, että pakkaaminenkin yleensä n. puolessa tunnissa.

Vierailija
74/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuinen joulupaniikki täällä. Osa lahjoista hankkimatta ja osa pitää tehdä vielä valmiiksi, mitään ei ole vielä paketoitu. Ruoat hankkimatta. Huomenna töihin, eli sen jälkeen sitten kaupoille. Apua. Aattona kuusen koristelu ja lahjojen kuskaamista. Aattoiltana sitten vihdoin rauhoitun ja olen vain.

Vierailija
75/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä mallilla, koti siistinä, kuusi koristeltu, viimeiset laatikot uunissa, joulupuuro tehty, lahjat hankittu sukulaisille ja lapsille.

Huomenna työpäivän jälkeen lasten lahjojen paketointi, kinkun paisto ja rosollin teko.

Tänä vuonna pysyimme kohtuudessa lasten lahjojen määrän, joulukoristelun ja joulukukkien osalta.

Joulupuuro tehty????

Outoa touhua. En ymmärrä. Tiistain puuro keitetään sunnuntaina. Joo, kukin tyylillään, hain ruoat äsken kaupasta.

Ohis

Vierailija
76/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lähdetään joulupäivänä etelänmatkalle, joten jouluaterian syömme jo huomenna. Ehkä jaamme myös lahjat jo huomenna. Kuusi koristeltiin jo viime viikonloppuna. Tänään olen tehnyt kylmäsavulohihyytelön ja kinkku on uunissa. Laatikot on pakastimessa, itse tehtyjä nekin. Lahjat on ostettu jo aikaa sitten, mutta kaikki vielä paketoimatta. 

Vierailija
77/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoat tulee huomenna koton kuljetettuna, viinit haen huomenna. Lahjat on olleet valmiina jo monta viikkoa paketeissaan.

Aattona tehdään puuroa ja valmistellaan muut ruoat, ei oo stressiä.

Vierailija
78/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tainnut pudota kehityksen kelkasta - koristeletteko tosiaan melkein joka perheessä kuusen jo useita päiviä ennen joulua?

Tekokuusen voi koristella vaikka kuinka aikaisin.

Nykyään koristelemme vasta aatonaattona, vaikka lapsuuden perinteisiini kuului aidonkin kuusen koristelu viimeistään 20.12., koska lähdimme Lapista etelään, Ouluun siis, yleensä viimeistään 22.12.

Vierailija
79/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattonahan valmistelut ehtii hyvin hoitaa, koska se juhla, JOULU, on vasta seuraavana päivänä. En ymmärrä,tätä suomalaista tapaa, että kaikki juhlat juhlitaan jo aattona.. joulu, juhannus, vappu.

Joulu on 25.12., ei 24.12.

No vietä sinä kaikin mokomin jouluasi jenkkien tyyliin, mutta anna muiden suomalaisten viettää sitä suomalaisten tapaan. Mielestäni suomalainen tapa on ihana, kolme päivää rauhoittumista ja tunnelmointia.

Vierailija
80/101 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupuuro tehty????

Outoa touhua. En ymmärrä. Tiistain puuro keitetään sunnuntaina. Joo, kukin tyylillään, hain ruoat äsken kaupasta.

Ohis[/quot

Tein joulupuuroa ja luumusoppaa tänään kun lapset toivoivat. Jos toivovat myös jouluna teen uudelleen.