Mitä silmälasit oikein maksaa?
Kävin kahdessa optikkoliikkeessä kysymässä silmälaseja. Tarvitsen "tavalliset yksitehot" ja luulin että saan ne alle viidellä sadalla. Katin kontit! Vaikka valitsen edulliset tarjouskehykset, niin hinta pompsahtaa lähemmäs 1500 euroa. Minulla on -4 näkö ja kuulemma on pakko ottaa isoin ohennus tai tulee ongelmia. Ja koska on hajataittoa, niin tulee kamalasti lisähintaa. Ja kuulemma käytännössä on pakko ottaa vaikka mitä pinnotteita ym ym ym.
Onko minua huijattu? Mitä tavalliset miinusnäkijän silmälasit oikein maksaa?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Aika harva ostaa kaksitehot, miksi sinulla on sellaiset? Niitä on yleensä vain vanhoilla (yli 80 vuotiaille).
Minkä ikäinen tällaisia lapsellisuuksia kirjoittelee!
Ihan aikuinen ihminen joka on joskus ollu optinen myyjä.
:DDD Ei oo totta, optinen myyjä, joka ei tiedä kaksiteholinsseistä. :DDD KVG
Nykyään todella harva ostaa kaksitehot, tiedän kyllä kaksitehon ja moniteholinssien erot. Ja huom! ENTINEN optinen myyjä.
Instrusta 800e, Favopticista alk. 35e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina silloin kun on tarjous esim. kahdet itselle ja kolmannet kaverille tai kehykset -70 % ja toinen linssi -150 €. Onhan noita usein. Nissen ja Instrumentarium ovat olleet suosikkejani.
En tiedä, miksi tuolla oli alapeukutettu tarjouksien katsomista netistä, samoja rillejä saa hyvillä alennuksilla.
Normihintaisena silmälasini maksavat n. 1600 €. Kaksitehot, hajataittoa, miinusta 7 ja 7,5. Kaikilla herkuilla kalliiksi tulee.
Hinnasta kannattaa aina tinkiä, jos mitään tarjousta ei ole.Aika harva ostaa kaksitehot, miksi sinulla on sellaiset? Niitä on yleensä vain vanhoilla (yli 80 vuotiaille).
Silmälääkärin suosituksesta.
Mitä tarkoitat, ikänäkö alkaa haitata jo usein 40-vuotiaana. Useilla on kaksi- tai moniteholasit viimeistään 50-vuotiaana. Varmasti myös 80-vuotiaana.
Puhutko laseista, jossa on sellainen luukku? Niitä ei ole valmistettu vuosikymmeniin.Kyllä niitä kaksitehoja, siis lukuluukullisia, valmistetaan edelleen.
Ok, en vaan ole nähnyt. Minkähän ihmeen takia, kun ne saa hionnalla luukuttomiksi. Kuka niitä ostaa? Äidilläni oli sellaiset viimeksi muistaakseni 80-luvulla.
Jotkut, varsinkin vanhemmat ihmiset, jotka on käyttänyt noita lukuluukullisia laseja, ei 'opi' nykyaikaiseen linssiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vahvuudet n. -3 ja n. -4, ja on hajataittoa. Yksiteholinssit. Kun kävin (tietämättäni) seudun kalleimmassa paikassa, silmälasit maksoivat kaikkine ohennuksineen ja kovapinnoitteineen n. 400 euroa. No, x vuoden jälkeen sitten rikoin nämä rillit vahingossa ja kävin vähän isomman ketjun liikkeessä (ei kuitenkaan "halpaketjussa"). Siellä nämä nykyisin käyttämäni lasit maksoivat 190 euroa.
Tuossa kalliissa paikassa asiakaspalvelu oli vähän vaihtelevaa: minulle lasit valinnut nainen oli äärimmäisen hyvä asiakaspalvelija, hän mm. uskalsi ottaa kantaa siihen minkämalliset kehykset sopivat kasvoihini ja antoi firmasta muutenkin mahtavan hyvän kuvan. Toisaalta kun hain lasit ja silloin töissä ollut työntekijä alkoi muotoilla sankoja korviini, hänen esimiehensä tuppautui mielestäni tökeröllä tavalla sekaan, selvästi epäillen että mahtaako tästä tulla mitään. Muistan edelleen sen äänensävyn jolla työntekijä kertoi esimiehelleen että "tää ei oo vielä valmis!" kun esimies ryhtyi sorkkimaan asiaa joka ei minun mielestäni hänelle kuulunut.
Vähemmän kalliissa paikassa asiakaspalvelu oli 100% alusta loppuun.
Oisit sanonut sille esimiehelle et "voitko lähteä pois ku tää asia ei kuulu nyt sulle yhtään." Ois varmaa esimies menny hiljaseks kun asiakas sanoo noin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Aika harva ostaa kaksitehot, miksi sinulla on sellaiset? Niitä on yleensä vain vanhoilla (yli 80 vuotiaille).
Minkä ikäinen tällaisia lapsellisuuksia kirjoittelee!
Ihan aikuinen ihminen joka on joskus ollu optinen myyjä.
:DDD Ei oo totta, optinen myyjä, joka ei tiedä kaksiteholinsseistä. :DDD KVG
Nykyään todella harva ostaa kaksitehot, tiedän kyllä kaksitehon ja moniteholinssien erot. Ja huom! ENTINEN optinen myyjä.
Ei se ole olenkaan harvinaista.
T. Optikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina silloin kun on tarjous esim. kahdet itselle ja kolmannet kaverille tai kehykset -70 % ja toinen linssi -150 €. Onhan noita usein. Nissen ja Instrumentarium ovat olleet suosikkejani.
En tiedä, miksi tuolla oli alapeukutettu tarjouksien katsomista netistä, samoja rillejä saa hyvillä alennuksilla.
Normihintaisena silmälasini maksavat n. 1600 €. Kaksitehot, hajataittoa, miinusta 7 ja 7,5. Kaikilla herkuilla kalliiksi tulee.
Hinnasta kannattaa aina tinkiä, jos mitään tarjousta ei ole.Aika harva ostaa kaksitehot, miksi sinulla on sellaiset? Niitä on yleensä vain vanhoilla (yli 80 vuotiaille).
Älä viitsi, ikänäkö vaivaa ihmisiä jopa nelikymppisistä lähtien.
Kyllä minä sen tiiän, mutta siltikin tosi harva ostaa kakstehoja. Ilmeisesti sinä et tiedä millaiset on kaksiteholinssit?
Voimakan miinus ja ikänäkö on hankala yhdistelmä.
Et näe yksitehoilla lähelle, ilman laseja et näe lähelle etkä kauas.
Lähelle katsomiseen tarvitset edelleen miinuslasit, mutta heikomnat kuin kauas katsomuseen, kaupan kalpis- lukulasit ekvät siis käy.
Kesällä hankin ensimmäiset lasit, joissa alaosan voimakkuutta on vähennetty.
Voimakkaiden lasien käyttäjä tsrvitsee laseihin tuplaohennuksen eli taitekeroimeltaan voimakkaamman(lue:kalliimman) materiaalin.
Muuten lasit ovat kauheat pullonpohjat.
T: 48 v kääkkä
Muutama vuosi sitten Specsavers mainosti: Silmälasit 29€!
Lasini olivat uusimisen tarpeessa, joten ei kun Specsaversille!
Tuplaohennusten ja pinnoitusten jälkeen hinta oli kahden ja puolensadan nurkilla.
Toinen houkutteleva tsrjous oli "aurinkolasit voimakkuuksilla kaupanpäälle".
No niin, ostin muovilinssiset silmälasit -5 ja -5,5, tuplaohennus, kova- ja heijastuksenestopinta, 330€
Kaupanpäälle aurinkolasit lasilinsseillä kuin kaljapullon pohjat. Kun vaikka autoillessa vaihtaa aurinkolaseihin, huimaa niin, ettei penkillä pysy...
Ennemmin voisi kysyä, että mikä niissä silmälaseissa maksaa. Ja juuri noinhan ne huijaa muka halvoilla laseilla, lähtöhintaiset lasit on kuin lasten rumat leikkilasit ilman linssejä ja hinta poukkaa moneen sataseen kun siihen sitten pitää valikoida ne jutut että saisi aivan oikeat silmälasit. Törkeetä touhua.
Minulla maksoi vajaa 800, moniteholinssit hyvästä liikkeestä, jossa huippuhyvä asiakaspalvelu.
Minulla miinusta n 3. Ostin kahdet lasit settitarjouksena vuosi sitten, hintaa tuli yht 180 euroa.
Usein niissä maksaa se hionta ym jos paljon esim. Miinusta. Mulla -10 ja sain tarjouksessa n 300 e specsaversilta ja mulla maksaa juurikin se hionta ettei pullonpohjat päässä tarvi hillua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla - 1,75. Ostan halpaketjuista joko - 1,5 tai -2,0 olevia yleisrillejä kympillä
Missä tuollaisia on?
Olen nähnyt vain pluslaseja halpakaupoissa.
Lenswaylta kahdet lasit vuoden sisällä. Ekat maksoivat jotain 60e, toiset 84e. Helppoa tilata on ilmainen palautus jos ei olekaan sopivat. Netistä näkee mitat ja voi verrata vaikka olemassaoleviin. Hiukan säädin sankoja sopivammiksi kuuman veden avulla. Olen erittäin tyytyväinen.
Olen aiemmin maksanut yksistä laseista tonnin kahta puolta.
Perusasiat:
Yksitehot: ihmiselle jolla ei vielä ikänäköä, ovat riittävät. Myös pelkkä lukulasi on yksitehoinen.
Monitehot: rajaton liukuma kaukovoimakkuudesta lähivoimakkuuteen.
Kaksitehot: muutoin kaukovoimakuutta olevan linssin alaosassa on lähivoimakkuudella lukuluukku.
Hajataitto: yhdessä silmässä on kahta eri voimakkuutta, voimakkuuksien ero merkataan termillä cyl. Tämä ei suoraan nosta linssin hintaa. Jos voimakkuus on suuri tarvitaan ohennuksia.
Ohennukset: Yleensä voimakkuudet yli 3 ohennetaan kahdesti, yli 6 kolmesti. Mitä enemmän ohennusta, sitä huonompi optiikka.
Prismakorjaukset: ilmi- tai piilokarsastuksia korjaamaan. Maksaa yleensä +50 e normaalin linssihinnan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Usein niissä maksaa se hionta ym jos paljon esim. Miinusta. Mulla -10 ja sain tarjouksessa n 300 e specsaversilta ja mulla maksaa juurikin se hionta ettei pullonpohjat päässä tarvi hillua.
Lasithan hiotaan aina.
Erityisen voimakkaisiin laseihin tarvitaan suuremman taitekertoimen omaava materiaali niin, että voimakas linssi ei tule hankalan paksuksi.
Onpas kalliita laseja teillä.
Optikkoliikkeethän mainostaa et:
Näöntarkastus, silmälääkäri ja kolmet lasit, yhdet sulle, yhdet mummolle ja toiset vaikka naapurin koiralle, vaan 19.9€! Kun ostat nyt saat vielä 20€ lahjakortin mukaan.
Miksette osta sieltä?
Voi ihmiset... kaksitehot on sellaiset lasit joissa on näkyvä "lukuluukku". Monitehot taas ovat ne joissa linssissä on kauko- ja lähivoimakkuus eikä mitään näkyvää "saumaa".
Hajataitto ei lisää lasien hintaa ellei se ole aivan hillittömän suuri.
Lasien hinta riippuu pitkälti siitä, minkälainen linssi, kehykset ja tarjous on sillä hetkellä. Hyvät linssit maksavat enemmän. Pinnoitteet kannattavat aina, ne lisäävät lasien ikää huomattavasti... jos haluaa lasit halvalla niin kannattaa valita halvemmat kehykset ja halvimmat mahdolliset linssit. -4 kannattaa ohentaa ainakin kerran, muuten linsdi jää tosi paksuksi ja on epämukava käyttää. Jos shoppailee hyvän tarjouksen aikaan, voi yksitehot saada TOSI halvalla.
Kilpailutus kannattaa!
T. Optikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälääkärin suosituksesta.
Mitä tarkoitat, ikänäkö alkaa haitata jo usein 40-vuotiaana. Useilla on kaksi- tai moniteholasit viimeistään 50-vuotiaana. Varmasti myös 80-vuotiaana.
Puhutko laseista, jossa on sellainen luukku? Niitä ei ole valmistettu vuosikymmeniin.
Riippuu paikasta, mistä kysyy, kyllä kaksitehotkin edelleen saa. Itse ostan mieluummin rajattomat monitehot.
Minulla nykyisissä laseissa linssit oli muistaakseni pari sataa euroa, vaikka on siis ohentamattomat yksitehot pienillä miinuksilla. Hajataittoa, heijastamattomat linssit, likaa hylkivä pinta. Olen ostanut usein toinen linssi kaupan päälle -tarjouksella, mutta silloin sitä ei ollut. Lisäksi joudun usein ostamaan kalliit kehykset, kun kasvoilleni sopiva valikoima on niin pieni ja on pakko ottaa se mikä sattuu löytymään. Kallista lystiä tämä likinäköisyys, onneksi nykyään ei tarvitse uusia laseja niin usein kuin nuorena.
Ok, en vaan ole nähnyt. Minkähän ihmeen takia, kun ne saa hionnalla luukuttomiksi. Kuka niitä ostaa? Äidilläni oli sellaiset viimeksi muistaakseni 80-luvulla.