Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Mites risteilylaivan joulubuffet? Voisiko vegaani lähteä jouluksi laivalle? Siellähän on myös vegaanista ruokaa, mutta muut syövät eläinperäistä. Kuljetteko siellä vieraissa pöydissä mäkättämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua joten ehkä tätä on jo kysytty:
Mitä siinä vegaaniruuassa on sellaista, mitä kyseinen sekaani ei voisi syödä (allergian, eettisten syiden tms takia)? Jos hän voi syödä kaikkea, niin mitä pitäisi korvata eläinperäisellä tuotteella ja miksi?
Soija on pahin allergisoija. Pavut yleensäkin aiheuttavat vatsavaivoja.
Silti syötte sitä paljon välillisesti.
Ja edelleen, vegaanit syö muutakin kuin soijaa. Itse käytän soijatuotteita todella harvoin, muutaman kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?Riisipuuron, tai minkä tahansa puuron, voi tehdä kookosmaitoon tai kookoskermaan ja se on parempaa kuin lehmänmaitoon tehty. Se on myös ravitsevampaa, koska siinä on enemmän tärkeää rasvaa. Ihan hirveän hajuista kun sitä lehmänmaitoa lämmitetään ja keitetään, en voi olla paikalla siinä hajussa.
Tuo on vain sinun mielipide. Itse olen allerginen kookokselle, joten en koske siihen.
Ai olet allerginen kookokselle? Ok.
Sitten sen voi tehdä kaura-, manteli- ja vaikka riisijuomaan.
Nämä mammat on taatusti allergisia kaikille muille vaihtoehdoille paitsi vasikalle tarkoitetulle maidolle. Jopa vesi on tarpeen tullen allergisoiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnissä ei ole kyse vain proteiinista ja mausta vaan myös taloudellisesti kestävästä elämäntavasta. Tuen suomalaista ruokatuotantoa, en kehitysmaiden metsien polttamista tofuviljelmien tieltä.
Jalotofu, Härkis ja Nyhtökaura esim. valmistetaan Suomessa. Moni Suomessa myynnissä oleva soijatuote on eurooppalaisesta soijasta.
70-80 prosenttia soijasta menee tuotantoeläinten rehuun, EI TOFUUN. Metsää raivataan esim. siellä Amazonin nurkilla juuri niille pelloille ja nautojen laitumeksi.
Kannattaa googlata, ennen kuin "pädet".
Eiköhän jalotofujen yms. hienosti nimettyjen ateriankorvikkeiden raaka-aineena ole se sama kehitysmaissa ryöstöviljelty soija. Vai joko Suomessa on laajamittaista soijanviljelyä?
Jalotofussa on eurooppalaista soijaa. Nyhtökaurassa on tyyliin ranskalaista hernettä, muuten Suomesta. Härkiksessä ei soijaa kuten ei nyhtökaurassakaan.
Syön paljon kasvisruokaa ja käytön esim. nyhtökauraa tai muuta suomalaista tai ihan vaan papuja.
Miksi et syö suoraan vaan kauraa? Miksi pitää syödä aina vaan prosessoidumpaa ruokaa? Valmistaja tietysti kiittää ja käärii rahat.
Koska on vuosi 2019 ja nykyään osataan jalostaa ruokaa?
Kaurahiutaleita (joka sekin on prosessoitu pellon kaurasta) pitäisi wokkiin, tacoihin tai bologneseen laittaa? 😂
Ei voi muuta sanoa kuin että vissiin lihan puute tyhmentää ihmisiä ja luetun ymmärtäminen on niin ja näin. Kysyikin, että miksi prosessoidumpaa ruokaa. Eikö niistä, vaikka nyt kaurahiutaleista voi taitava vegaani pyöräyttää jotain hyvää ruokaa itsellensä. Miksi maksaa jonkun kauran käsittelystä huimia summia. Erityisesti kun nyhtökaura maistuu aika hirveällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mut kutsuttaisiin vegaaniperheen luo jouluksi, veisin mukanani seuraavat:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
En syö pipareita, joulutorttuja, kinkkua yms.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.Voit syödä sinulle tärkeitä asioita sitten kotona.
Jos joku kutsuu minut syömään kanaa ja kermaperunoita, en todellakaan veisi mukanani riisiä ja lohta vaikka mielummin syön niitä ja ne ovat tärkeitä. 😂
Miksei vegaani sitten kylässä syö mitä tarjotaan, poislukien allergiat tietysti? Kylässä syödään mitä tarjotaan. Syököön kotona soijanakkia jos tekee mieli ja on tärkeitä. 😂
Kyllä syö oman ruokavalionsa rajoitteissa.
Eikö tämä nyt ole selvä? 🙈
Sekasyöjä syö myös kasvisasioita, mutta vegaani ei syö eläinperäistä ruokaa. Siinä se ero.
Vegaanilla ei ole liha-allergiaa. Allergia on eri asia kuin nirsoilu ja huonot käytöstavat. Onko nyt selkeä. 🙈
vuosi parikin ilman lihaa niin taatusti on vatsa kipeänä kun sitä joudut syömään. Aivan kuten sekasyöjilläkin on vatsa heti kipeänä kun näkevätkin kasvisruokaa.
Kukin tavallaan ja käytöstavat kunniaan kirjoitti:
Mites risteilylaivan joulubuffet? Voisiko vegaani lähteä jouluksi laivalle? Siellähän on myös vegaanista ruokaa, mutta muut syövät eläinperäistä. Kuljetteko siellä vieraissa pöydissä mäkättämässä?
Laivalla minäkin olen maistanut vegaanisia ruokia ja syömättä jäivät. Tuli ihan huijattu olo, kun niitä siellä edes oli.
Riippuu toki vieraasta. Esim vanhemmilleni kelpaa ihan hyvin vegaaniruoka, eivät välttämättä edes huomaa eroa vaikka ovatkin 70+ maaseudulta kotoisin. Heillä on se asenne, että ruoka on ruokaa ja sitä syödään mitä on tarjolla. Olen muutamat joulut heille tarjoillutkin ruoat kasvisruokana ja hyvin maistuivat. Samoin kavereilleni pelkkä vegaanimenu olisi ihan jees, monet sekasyöjäkaverit syövät vegepainotteisesti. Mutta esim mieheni ei tykkäisi ihan täysin vegemenusta, etenkään juhlapyhinä joten hänelle laittaisin jotain hyvää naudanpaistia vaikka.
Ps olen vege, koska en tykkää lihasta (sis kala)
Ei suurempaa ideologiaa.
Juotteko te "vegaaniruoka on pahaa"-ihmiset olutta? Sehän on lähes poikkeuksetta vegaanista. Odotan sitä päivää kun olutpullosta löytyy vegan-merkintä ja juntit joutuu jättämään ne kauppaan, koska pahaahan se tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jos saisin kutsun vegaaniperheen jouluaterialle, ottaisin varmasti omia eväitä mukaan. Mulle tärkeintä jouluateriassa on graavilohi ja maksalaatikko. Muita perinneruokia ilman kyllä kestäisin/voisin syödä vegaanisina versioina. Tosin keliakikkona joutuisin ehkä jotain mutakin evästä nappaamaan mukaani, kun luultavasti tuo vegaaniperhe käyttäisi laatikoihin jne gluteenia sisältäviä jauhoja.
Ei vegaanilaatikoihin mitään jauhoja tule.
Voisit syödä maksalaatikkoa (oksennus) sitten kotona joulupäivänä.
No enkä voisi! Jouluateria syödään jouluaattona, ja sillä aterialla nuo kaksi ruokaa muodostaa itselleni hyvin tärkeän perinteen. Siksi niitä on saatava.
Mikä vain muu ateria toki menisi vegaanisena sitten helpostikin, mutta itselleni jouluateria ilman tietyjä periineruokia ei tunnu jouluaterialle. Ja ilman kunnollista jouluateriaa joulu ei tunnu joululle.
Olet aikuinen ihminen. Syö vaikka sitten kotona samana päivänä perinteinen ateriasi.
Olen ulkomailla sukuloimassa. Suomalainen jouluruoka on minulle tärkeää.
Mutta olen aikuinen ihminen, joten pärjään ilman ja syön paikallista ruokaa. Ennen tänne tuloa söin suomalaiset kinkut ja sun muut kotona.
Kasva aikuiseksi.
Nämä on niitä tyyppejä, jotka raahaa ulkomaillekin mukaan tuttua ja turvallista kahvia ja mummon lihapullia, kun kaikki uusi pelottaa ja tutuista perinteistä halutaan pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Joulurauha kirjoitti:
Olin jokin aikaa sitten vegaanisilla syntymäpäiväjuhlilla. En syönyt kakkua lainkaan, koska siinä oli vehnää josta saan ihottumaa ja vatsavaivoja. En tehnyt asiasta numeroa. Kukaan ei myöskään tehnyt numeroa siitä, etten ottanut kakkua.
Tässä ketjussa on näemmä paljon kontrollifriikkejä/syömishäiriöisiä/muuten hulluja ihmisiä. Ei normaalit ihmiset kyttää toistensa syömisiä tai syömättä jättämisiä.
Katsokaapa niitä vegaanituotteita: Aika monessa on vehnää tai vehnägluteenia. Jos siihen asiaan ei itse joudu kiinnittämään huomiota, voi tulla tilanne ettei ole varma onko jossain tarjottavassa vehnägluteenia. Esim. Monessa kauraleivässäkin on jossa lukee 100% kauraa, koska sitä käytetään pehmentämään leipää.
Jouluaterian pitäisi olla rauhan juhla jossa annetaan ihmisten syödä mitä syövät. Vegaani voi olla kohtelias ja ostaa pari sillipurkkia vierailleen, jos he silliä haluavat syödä. Ei jokaisella aterialla tarvitse tuputtaa omaa elämäntapaansa.
Vegaani voisi nyt jo olla kohtelias ja hankkia sen hiton kinkun ja paistaa sen. Jos vegaani ei kunnioita meidän elämäntapaamme, miksi meidän pitäisi sietää kasvispuputtelun mainostamista?
Minulla on tapanan kunnioittaa elämää, ei sinun joulukinkkuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona tähän keskusteluun kai voidaan todeta, että sekasyöjät omaavat hyvät käytöstavat ja osaavat huomioida muutkin (allergiset, kasvissyöjät, vegaanit jne.), mutta vegaaneilta ei voida odottaa tai vaatia edes alkeellisimpia sivistyneitä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Surullista.
Mitä sä selität?
Sekasyöjät syövät sekä eläinperäisiä ainesosia että kasvisperäisiä.
Sekasyöjät syövät jatkuvasti vegaanista ruokaa kuten vaikka kasviksia, puuroa ja sun muuta.
Sekasyöjä ei ole vakaumuksellisesti päättänyt, että joka aterialla tulee olla lihaa ja maitotuotteita ym.
Minä olen sekasyöjä, ja juurikin noin olen vakaumuksellisesti päättänyt. Odotan, että minun vakaumustani kunnioitetaan aivan samoin kuin vegaanienkin. Elämmehän sentään tasa-arvoisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Juotteko te "vegaaniruoka on pahaa"-ihmiset olutta? Sehän on lähes poikkeuksetta vegaanista. Odotan sitä päivää kun olutpullosta löytyy vegan-merkintä ja juntit joutuu jättämään ne kauppaan, koska pahaahan se tietysti on.
Heh heh. Luulet olevasi kovinkin näppärä. Vegaanit tuntuvat todellakin keskimääräistä tyhmemmiltä, en voi muuta tähän todeta.
Vegaaninen ruoka on vaan pääsääntöisesti pahaa. Kasvikset ja vihannekset kelpaavat kyllä lisukkeiksi, mutta eivät pääruuaksi. Syökää vaan banaanin kuoria, minä en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnissä ei ole kyse vain proteiinista ja mausta vaan myös taloudellisesti kestävästä elämäntavasta. Tuen suomalaista ruokatuotantoa, en kehitysmaiden metsien polttamista tofuviljelmien tieltä.
Jalotofu, Härkis ja Nyhtökaura esim. valmistetaan Suomessa. Moni Suomessa myynnissä oleva soijatuote on eurooppalaisesta soijasta.
70-80 prosenttia soijasta menee tuotantoeläinten rehuun, EI TOFUUN. Metsää raivataan esim. siellä Amazonin nurkilla juuri niille pelloille ja nautojen laitumeksi.
Eiköhän jalotofujen yms. hienosti nimettyjen ateriankorvikkeiden raaka-aineena ole se sama kehitysmaissa ryöstöviljelty soija. Vai joko Suomessa on laajamittaista soijanviljelyä?
Jalotofussa on eurooppalaista soijaa. Nyhtökaurassa on tyyliin ranskalaista hernettä, muuten Suomesta. Härkiksessä ei soijaa kuten ei nyhtökaurassakaan.
Syön paljon kasvisruokaa ja käytön esim. nyhtökauraa tai muuta suomalaista tai ihan vaan papuja.
Miksi et syö suoraan vaan kauraa? Miksi pitää syödä aina vaan prosessoidumpaa ruokaa? Valmistaja tietysti kiittää ja käärii rahat.
sinun ruokavaliosi koostuu tietenkin itse metsästetystä riistasta ja kalasta? Ettei vaan kukaan riistoporvari valmistaja kääri rahoja sinun lihapalojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se kaura pitää ensin prosessoida muistuttamaan lihaa 😂
Ai nytkö se nyhtökaura muistuttaa lihaa? Koittakaa jo päättää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mut kutsuttaisiin vegaaniperheen luo jouluksi, veisin mukanani seuraavat:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
En syö pipareita, joulutorttuja, kinkkua yms.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.Voit syödä sinulle tärkeitä asioita sitten kotona.
Jos joku kutsuu minut syömään kanaa ja kermaperunoita, en todellakaan veisi mukanani riisiä ja lohta vaikka mielummin syön niitä ja ne ovat tärkeitä. 😂
Miksei vegaani sitten kylässä syö mitä tarjotaan, poislukien allergiat tietysti? Kylässä syödään mitä tarjotaan. Syököön kotona soijanakkia jos tekee mieli ja on tärkeitä. 😂
Kyllä syö oman ruokavalionsa rajoitteissa.
Eikö tämä nyt ole selvä? 🙈
Sekasyöjä syö myös kasvisasioita, mutta vegaani ei syö eläinperäistä ruokaa. Siinä se ero.
Vegaanilla ei ole liha-allergiaa. Allergia on eri asia kuin nirsoilu ja huonot käytöstavat. Onko nyt selkeä. 🙈
Ai nyt allergia on ainoa sallittu syy?
Sinulla on oikeus valita olevasi sekasyöjä, vegaanilla on oikeus valita olevansa vegaani.
No miksi sekasyöjälle ei sitten kuuluisi tarjota sekasyöjän ruokaa?
Koska sekasyöjä syö myös kasviksia. Huolestuttavaa että joillain on pakonomainen tarve ahtaa päivän jokaikisellä aterialla lihaa. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä esiteltiin ihana sekaanijouluateria. Tässä esimerkki tavallisesta vegaanijoulupöydästä (parin päivän päästä meillä tarjolla):
- Aamupalaksi kookosmaitoon tehty riisiuunipuuro, sekahedelmäkeitto- Kahvitellaan piparitorttujen, taatelikakun, porkkalarieskarullien ja juustotarjottimen äärellä (tekemäni pähkinäjuustot, viikunahillo, piparit, suolakeksit, kuivahedelmät, viinirypäleet, päärynäviipaleet jne.)
- Jouluillallisella joulumausteinen punajuuri-falafelmureke, pähkinä- tai linssimureke wellington, mustapippurikastike, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot, munakoisosta tehty skagenröra, vegiar, uuniperunat, ruusukaalit pekaanipähkinöillä ja kuivatuilla karpaloilla (sinappi-vaahterasiirappikastike), sienisalaatti, puolukkahillo, punakaali-omenasalaatti, karjalanpiirakat ja tofu"muna"voi, sinappi, jouluoluet. Jälkiruokana Aino Omenahyve-jäätelöä, jos joku vielä jaksaa syödä.
Kaunista joulua kaikille myötätuntoa toisia ihmisiä ja elollisia kohtaan tunteville kanssakukkijoille. <3
En uskaltaisi syödä tästä mitään, koska olen hengenvaarallisen allerginen maapähkinälle enkä ota riskiä, että joku joka teki pähkinäjuustoa koski vahingossa johonkin pähkinäisillä käsillään mitä vois joutua mun suuhuni. Jos joku koskee pähkinöihin eikä pese käsiään heti, vaan esim. menee vessaan ja koskee ovenkahvaan, ja minä kosken siihen ovenkahvaan myös niin voin saada anafylaktisen shokin.
On ihan selvä, että jos tulisit meille jouluksi, mainitsisit allergiastasi ja muistakin mahdollisista ruokarajoitteistasi etukäteen. Ottaisin ne toki huomioon, rnkä ostaisi kotiin mitään pähkinää sisältävää tai käyttäisi mitään välinettä tai astiaa, jossa voisi olla jäämiä pähkinästä. Tänä jouluna mukaan ei tule allergisia ja kalat sun muut rakkaat perheenjäseneni tuovat itse joulupöytään. Olen siis menun kirjoittaja ja se, jonka luokse tulossa sekasyöjävanhemmat.
Kukin tavallaan ja käytöstavat kunniaan kirjoitti:
miten se tähän liittyy? Vegaanit käy myös ravintoloissa syömässä, vaikka sielläkin valmistetaan muutakin kuin vegaanista ruokaa. Eihän se minuun vaikuta miten muut syö, teen omat valintani ja siihen ei kuulu eläinperäisten tuotteiden ostaminen, mutta en mäkätä eineslihapullien ostajille kaupassakaan kuinka typeriä valintoja ne tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on vuosi 2019 ja nykyään osataan jalostaa ruokaa?
Kaurahiutaleita (joka sekin on prosessoitu pellon kaurasta) pitäisi wokkiin, tacoihin tai bologneseen laittaa? 😂
Ei voi muuta sanoa kuin että vissiin lihan puute tyhmentää ihmisiä ja luetun ymmärtäminen on niin ja näin. Kysyikin, että miksi prosessoidumpaa ruokaa. Eikö niistä, vaikka nyt kaurahiutaleista voi taitava vegaani pyöräyttää jotain hyvää ruokaa itsellensä. Miksi maksaa jonkun kauran käsittelystä huimia summia. Erityisesti kun nyhtökaura maistuu aika hirveällä.
Ettehän tekään syö prosessoimatonta ruokaa. Jopa se jauheliha on prosessoitua, samoin maito, voi ja kerma. Ja mitä tulee niihin kaurahiutaleisiin, niin prosessoituja ne on nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona tähän keskusteluun kai voidaan todeta, että sekasyöjät omaavat hyvät käytöstavat ja osaavat huomioida muutkin (allergiset, kasvissyöjät, vegaanit jne.), mutta vegaaneilta ei voida odottaa tai vaatia edes alkeellisimpia sivistyneitä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Surullista.
Mitä sä selität?
Sekasyöjät syövät sekä eläinperäisiä ainesosia että kasvisperäisiä.
Sekasyöjät syövät jatkuvasti vegaanista ruokaa kuten vaikka kasviksia, puuroa ja sun muuta.
Sekasyöjä ei ole vakaumuksellisesti päättänyt, että joka aterialla tulee olla lihaa ja maitotuotteita ym.
Minä olen sekasyöjä, ja juurikin noin olen vakaumuksellisesti päättänyt. Odotan, että minun vakaumustani kunnioitetaan aivan samoin kuin vegaanienkin. Elämmehän sentään tasa-arvoisessa maassa.
tervetuloa meille syömään, tarjoan sinulle ruokavalioosi kuuluvaa kasvisvaihtoehtoa, vakaumuksellinen sekasyöjä kun olet. Kannattaa ehkä tarkistaa se ravinto-oppi, että miten se lihansyönti siinä olikaan?
20 vuoden kasvisruokailun jälkeen voinen sanoa olevani allerginen kaikille eläinperäisille tuotteille, en halua sinun joulusi vuoksi kokeilla millaiset kivut jostain kinkun mättämisestä nyt tulisi. Allergiathan oli ok, eikö?