Uskaltaako mummo enää lahjoja ostaakaan?
Olen 53-vuotias kaksivuotiaan pojan mummo ja ahkera av-palstan seuraaja. Noita keskusteluja mummoista kun olen lukenut, tulee sellainen tunne, että uskaltaako sitä kohta ostaa lapsenlapselle yhtään mitään. Aina menee väärin...
Nyt ostin jouluksi Ryhmä Hau-pyjaman, traktori-säästölippaan, traktori-kirjan ja kaksi Ryhmä Hau-pehmoa. Onko tämä juuri sitä onnetonta krääsää, mitä vanhemmat eivät halua? Uskon ainakin pojan olevan iloinen lahjoistaan.
Olin kai huono mummo, kun en tajunnut kysyä vanhempien toiveita pojan lahjaksi/lahjoiksi.
Kiitos vauva-palstan, olen tässäkin asiassa nyt hivenen viisaampi :)
Kommentit (197)
ei Aplla mitään lapsenlapsia ole. Ei ole lapsiakaan.
Minä mummo kysyn aina ennen joulua, että mitä halutaan lahjaksi ja sitten soitan aattona hyvän joulun toivotukset. Lahjoja en anna, koska haluan olla tasapuolinen kaikille maailman lapsille.
Aattona istun siistissä kodissani ja nautin siitä, että saan syödä ihan mitä haluan eikä kenenkään aikataulut pilaa päivääni.
Eilen kävin kolmen lapsenlapsen kanssa jouluostoksille ja saivat valita mitä haluavat. Ovat 7, 9 ja 13 tyttöjä.
Tusseja, päiväkirjoja, uusi Monopoly-peli ja Uno-kortit. Kirjakaupassa vielä jokainen sai valita kirjan.
Haukut tuosta tulee vanhemmilta, kun pelejä on jo liikaa ja kirjoja saa kirjastosta. Olen tähän jo tottunut. T. pappa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse aina saatiin mummolasta uudet yöpuvut joululahjaksi. Se oli jotenkin hienoa, koska se oli tavallaan perinne.
Yöpuku muuten ei ollut toivelahja ja nykyään niitä ei edes käytetä. Mutta se asian toistuminen oli se juttu.
Tein sen saman kummityttöni kanssa. Ostin joka syntreillä uuden mekon. Ensin ilman lasta ja teini-iässä lapsen kanssa. Aina oli joku mekon tarve. Rippijuhlat yms.Jouluksi sitä mekkoa ei kannata antaa, koska a)mekot maksaa joulun alla tuplasti enemmän kuin heti joulun jälkeen ja b) se mekon tarve on ennen joulua.
Ei rahallisesti, mutta henkisesti kannattaa. Ja tietysti jos lapsi haluaa farkut, niin ostetaan farkut. Se perustuukin yhteiseen ostosreissuun ja sen voi tehdä joulun jälkeen, ainakin isompien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä mummo kysyn aina ennen joulua, että mitä halutaan lahjaksi ja sitten soitan aattona hyvän joulun toivotukset. Lahjoja en anna, koska haluan olla tasapuolinen kaikille maailman lapsille.
Aattona istun siistissä kodissani ja nautin siitä, että saan syödä ihan mitä haluan eikä kenenkään aikataulut pilaa päivääni.
Mitä varten kyselet, jos et anna lahjoja. Syöt kuitenkin ruokaa vaikka kaikki maailmassa eivät saa tasapuolisesti ruokaa?
No ehkä kannattaa jutella niiden vanhempien kanssa tuosta?
Minun mielestäni tuossa on liikaa lahjoja yhdeltä antajalta. Yksi lahja/antaja riittää. Nuo kaikki olivat kivoja, mutta yksi olisi riittänyt ihan hyvin.
Siis ihan siihen perspektiivin, että mieti jos kaikki antaisivat noin monta pakettia? Ei kaksivuotias jaksa edes avata kaikkia sitten. Syntymäpäivillä vielä tärkeämpää muistaa, koska se on myös muita lahjanantajia kohtaan kurjaa käytöstä tuoda monta pakettia. Ei lapsi sitten edes jaksa välttämättä avata muiden paketteja ja muutenkin lahjan antaminen ei ole kisa.
Mutta jos olisin miniäsi tai poikasi, niin en tietenkään joulua pilaisi valittamalla asiasta vaan ensi jouluna sanoisin että yksi paketti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt kumma kun ei sukulaiset saisi ostaa lahjaksi mitä itse haluavat, vaan vanhemmat luettelee kaiken maailman listoja vain maksattaakseen omat lahjaideansa sukulaisilla. Pelkkää hyväksikäyttöä tuollainen, maksatetaan omat lahjaideat muilla. Mutta tällaisia ihmiset nykypäivänä ovat, maksatetaan vain kaikki muilla aina kun mahdollista, ahneudella ei ole rajaa.
Heh. Meillä anoppi joka ikinen kerta kysyy mitä lapset ovat toivoneet joululahjaksi, ja aina tekee hirveän numeron sitten niiden löytämisestä. En ymmärrä miksi kysyy, jos kuitenkin haluaa ostaa jotain muuta. Nyt päätin että viimeistä kertaa sanon mitä lapset toivoneet. Anoppi teki hirveän shown lahjan ostosta ja vielä kyseli muilta sukulaisilta mitä heiltä on toivottu ja alkoi säätämään kaikkien ostoksia. Meillä on ollut todella raskas syksy, siis aivan äärimmäisen raskas, silti mietin anopin lahjan ajatuksella ja käytin anopin lahjaan enemmän rahaa mitä hän lapsemme lahjaan. Anoppi oli kuitenkin selkäni takana haukkunut minut kun en ollut laittanut joulukorttia, että "lahjoja vaan pyydetään mutta ei itse mitenkään muisteta". Siis pyydetään, kun on itse ensin kysynyt toiveita?!? Ja vielä kaiken kukkuraksi kehtasi sanoa miehelleni että hän haluaa sitten aattona kuvan/videon kun paketti avataan, kun on kerta häneltä oikein lahja toivottu.
Että älkää kysykö lahjatoivetta, jos ajattelette sen lahjanoston tarkoittavan sitten että voitte käyttäytyä miten tahansa tai vaatia sen perusteella mitä vaan. Miksi sukulaiset kysytte toiveita jos ette halua ostaa niitä? Eivät ne minun toiveita ole, vaan lasten listasta. Kaikki ostetaan itse mitä kukaan muu ei halua ostaa.
Taitaa olla tämä vaan joku narsusukupolven juttu, että kysytään mitä lapset ovat toivoneet, ja sitten valitetaan suvut, ystävät ja palstat läpi kun on kehdattu sukulaisille sanoa mitä ne lapset ovat tosiaan toivoneet. On mukavampaa leikkiä marttyyria kuin itse miettiä saajalle mieluinen lahja.
Ensi jouluna en vastaa yhteenkään "mitä lapset ovat toivoneet" kyselyyn. En yhteenkään.
Minustakin tuossa ongelma on vain lahjojen määrä. Ihan kivoja lahjoja kaikki, kelpaisi varmasti omalle 3-vuotiaalle, mutta viisi pakettia yhdeltä on liikaa.
Omien lasten kanssa isovanhemmat joko kysyvät, onko jollekin tarvetta, tai jos saavat jonkun idean niin ovat sen yleensä toteuttaneet. Enkä kysyttäessä mielestäni liian tarkkaan rajaa, olen saattanut sanoa vaatekoon, ja ovat sitten ostaneet oman makunsa mukaisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mummo ehtii vielä hyvin Taivaan kotiin jouluksi.
Ai kamala :D :D
Vai pitää ihan vanhempien kanssa neuvotella. Ei tuon ikänen pentu kyllä ymmärrä vielä mitään yhtään mistään. Kaamee hermostuminen yhdestä joulusta.
Älä ole ap marttyyri. Ole vaikka ostamatta lahjoja jos niin koville ottaa. Myös yleistäminen on tyhmää. Tiedän esim. montakin lasta/perhettä, jotka tykkäisi näistä lahjoista, mutta myös monta jotka eivät pitäisi näistä. Jokainen perhe elää omanlaistaan elämää ja jos et tunne lahjan saajan perheen mieltymyksiä niin kysy.
Esimerkiksi siskoni ottaisi kaikki nämä lahjat enemmän kuin hyvillään vastaan omalle pojalleen, mutta itse en haluaisi tuollaista määrää kiinassa tehtyjä leluja. Omalle lapselle toivoisin vaikka käsin tehtyjä lapasia, puisia autoja, museokorttia tai laadukkaat kengät. Ymmärrät varmaan eron?
N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt kumma kun ei sukulaiset saisi ostaa lahjaksi mitä itse haluavat, vaan vanhemmat luettelee kaiken maailman listoja vain maksattaakseen omat lahjaideansa sukulaisilla. Pelkkää hyväksikäyttöä tuollainen, maksatetaan omat lahjaideat muilla. Mutta tällaisia ihmiset nykypäivänä ovat, maksatetaan vain kaikki muilla aina kun mahdollista, ahneudella ei ole rajaa.
Heh. Meillä anoppi joka ikinen kerta kysyy mitä lapset ovat toivoneet joululahjaksi, ja aina tekee hirveän numeron sitten niiden löytämisestä. En ymmärrä miksi kysyy, jos kuitenkin haluaa ostaa jotain muuta. Nyt päätin että viimeistä kertaa sanon mitä lapset toivoneet. Anoppi teki hirveän shown lahjan ostosta ja vielä kyseli muilta sukulaisilta mitä heiltä on toivottu ja alkoi säätämään kaikkien ostoksia. Meillä on ollut todella raskas syksy, siis aivan äärimmäisen raskas, silti mietin anopin lahjan ajatuksella ja käytin anopin lahjaan enemmän rahaa mitä hän lapsemme lahjaan. Anoppi oli kuitenkin selkäni takana haukkunut minut kun en ollut laittanut joulukorttia, että "lahjoja vaan pyydetään mutta ei itse mitenkään muisteta". Siis pyydetään, kun on itse ensin kysynyt toiveita?!? Ja vielä kaiken kukkuraksi kehtasi sanoa miehelleni että hän haluaa sitten aattona kuvan/videon kun paketti avataan, kun on kerta häneltä oikein lahja toivottu.
Että älkää kysykö lahjatoivetta, jos ajattelette sen lahjanoston tarkoittavan sitten että voitte käyttäytyä miten tahansa tai vaatia sen perusteella mitä vaan. Miksi sukulaiset kysytte toiveita jos ette halua ostaa niitä? Eivät ne minun toiveita ole, vaan lasten listasta. Kaikki ostetaan itse mitä kukaan muu ei halua ostaa.
Taitaa olla tämä vaan joku narsusukupolven juttu, että kysytään mitä lapset ovat toivoneet, ja sitten valitetaan suvut, ystävät ja palstat läpi kun on kehdattu sukulaisille sanoa mitä ne lapset ovat tosiaan toivoneet. On mukavampaa leikkiä marttyyria kuin itse miettiä saajalle mieluinen lahja.
Ensi jouluna en vastaa yhteenkään "mitä lapset ovat toivoneet" kyselyyn. En yhteenkään.
Meillä on tismalleen tuollaista!
Näkökulma täysin vinksahtanut ja kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden saldo
- 3 samalaista pyjamaa
- 4 samaa kirjaa
- 2 samalaista pehmolelua (muumipehmoa, joita lapsi pelkää)
- samanlaista pussilakanaa
Miksi valehtelet?
Hyvä kysymys;) Ehkäpä tuossa karkasi hiukan mopo käsistä. Hyvä idea on perustaa whatsapp-ryhmä, jossa käsitellään lasten toiveita, hankittuja lahjoja jne. Täälläpäin on ollut tapana jo monen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi saa lahjoja vaikka 10 sukulaiselta ja kummilta, niin tuossa on mummulta 3 lahjaa liikaa. Mieti sitä pakettien määrää. Lapsi vain sekoaa moisesta yltäkylläisyydestä.
En ole koskaan tajunnut heitä, joiden mielestä jouluun kuuluu saada paljon lahjoja. Pienet lapset opetetaan siihen ja sama jatkuu vielä yli 30v.
Olen joutunut kuulemaan erään lapsiperheen joululahjatavoista ja siellä lasketaan aattoiltana, kuinka paljon on kukin saanut paketteja. Rihkamaa suurin osa mutta kaikilla pitää olla toistakymmentä pakettia.
Aikuinen poika, lasten isä kehuu sitten isälleen puhelimessa, että olipa taas paljon lahjoja.
Joulun jälkeen suurin osa lahjoista jää unholaan ja mitkä tavararöykkiöt ovat jo ennestään lattioilla? Ei mitään järkeä.
Mun mielestä hankkimasi ei ole turhaa krääsää. Ne on tiettyjä ja haluttuja tuotteita.
Meillä äiti aina ostaa halvinta. Semmoista ohutta muovileluja. Niitä saa samalla hinnalla enemmän kuin ns. brändituotteita.
Esim lapsi halus tiettyä Legon paloasemaa lahjaksi, ei varmasti saa sitä, kun mummo tietää kaupan josta saa legontapasia palikoita enemmän. Kivempihan lapsen on isolla määrällä tehdä kuin pyöritellä yhtä paloasemaa, äitini on päättänyt.
Tarpeetonta ja päämäärätöntä muovipalikkaa sitten.. krääsää.
Samanlainen se oli jo mun lapsuudessa. Halusin barbien, hän osti 2 cindyä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen kävin kolmen lapsenlapsen kanssa jouluostoksille ja saivat valita mitä haluavat. Ovat 7, 9 ja 13 tyttöjä.
Tusseja, päiväkirjoja, uusi Monopoly-peli ja Uno-kortit. Kirjakaupassa vielä jokainen sai valita kirjan.
Haukut tuosta tulee vanhemmilta, kun pelejä on jo liikaa ja kirjoja saa kirjastosta. Olen tähän jo tottunut. T. pappa
Voi ei!! Näin me ollaan erilaisia.
Itselle on tärkeetä, että kukin saa kirjan lahjaksi. kuten sukat, alkkarit ja yöpuku. Ja perheelle yhteinen lautapeli per vuosi, . Nämä on pakolliset, katotaan jääkö rahaa muuhun.
Tärkeetä että hankitaan lapsen toiveen mukaan, jos ei ihan mahdottomia pyydä.
Järkyttäviä määriä lahjoja ja vielä pikkulapsille jotka niistä hölkäsen pöläystä ymmärrä kuitenkaan. Jos parivuotias saa jo yli kymmenen joululahjaa niin paljonko kymppivuotiaalle sitten? 50? Kuinka isot suvut teillä oikein on vai oletteko suuruudenhulluja kaikki? Minä esim. muistan saaneeni 5-vuotiaana 4 lahjaa, kaksi kummeilta, yksi vanhemmilta, yksi mummolta. Isompana en saanut sen enempää. Jokaisenko kumminkaimankissan pitää ostaa penskalle kallista muoviroskaa tai ei ole joulu? Kuinka pitkästyttävää olisi ollut avata sata eri pakettia, olisin varmasti mennyt ihan hämmennyksiin ja sekaisin. Muutama tarkkaan valittu ja hartaasti toivottu lelu tms. oikeasti riittää. Lapset nyt leikkisi vaikka käpylehmillä jos niitä tv:ssä huutaen mainostettaisiin samalla lailla kuin näitä kalliita krääsäleluja. Onhan tuo keppihevosvillityskin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä määriä lahjoja ja vielä pikkulapsille jotka niistä hölkäsen pöläystä ymmärrä kuitenkaan. Jos parivuotias saa jo yli kymmenen joululahjaa niin paljonko kymppivuotiaalle sitten? 50? Kuinka isot suvut teillä oikein on vai oletteko suuruudenhulluja kaikki? Minä esim. muistan saaneeni 5-vuotiaana 4 lahjaa, kaksi kummeilta, yksi vanhemmilta, yksi mummolta. Isompana en saanut sen enempää. Jokaisenko kumminkaimankissan pitää ostaa penskalle kallista muoviroskaa tai ei ole joulu? Kuinka pitkästyttävää olisi ollut avata sata eri pakettia, olisin varmasti mennyt ihan hämmennyksiin ja sekaisin. Muutama tarkkaan valittu ja hartaasti toivottu lelu tms. oikeasti riittää. Lapset nyt leikkisi vaikka käpylehmillä jos niitä tv:ssä huutaen mainostettaisiin samalla lailla kuin näitä kalliita krääsäleluja. Onhan tuo keppihevosvillityskin nähty.
Tässäkin ketjussa vanhwmmat hillitsee. Ei suonkaan halua lahjavuorta.
Lahjat on sellaisia, mistä pieni poika hyvin todennäköisesti tykkää. Mutta viisi lahjaa on aivan järjetöntä, yksi tai kaksi noista olisi hyvä. Luonnollisesti ap:n kyllä kannattaa mieluummin uhriutua anonyymien kirjoittajien valituksista ja jättää lahjat antamatta.