Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako testamentilla määrätä kaiken omaisuuden lapsille niin, että leski ei saa mitään?

Vierailija
20.12.2019 |

Että leski ei peri mitään, eikä katsota tasinkoakaan?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman avioehtoa molempien yhteenlasketusta omaisuudesta puolet kuuluu leskelle, avio-oikeuden perusteella. Eikä maksa siitä perintöveroa, koska ei peri mitään, saa vaan omansa.

Niin, ja ilman testamenttia. Muta entä jos on testamentti, jossa koko omaisuus määrätään muille?

Ap

Testamentilla ei voi ohittaa lesken oikeutta tasinkoon. Jos halutaan, että puolisoista köyhempi leski ei saa mitään, pitää tehdä avioehto. Jos puolisoista rikkaampi kuolee ensin, niin hän ei ole muutenkaan oikeutettu tasinkoon.

Miten niin ei voi? Löysin netistä sellaista tietoa, että jos perittävä omaisuus on testamentilla yksilöity saajalleen, lesken oikeus tasinkoon ei ylety siihen.

Ap

Ei kukaan voi testamentata toisen ihmisen omaisuutta lapsilleen. Jos minä omistan asunnon + mökin mieheni kanssa eikä avioehtoa ole niin ei sitä mökkiä voi testamantata lapsille kuin puoliksi. Minulla on lesken oikeus asua yhteisessä kodissa + mökistä puolet jää minulle. 

Niin mutta nyt onkin kyse tilanteesta, jossa se mies omistaa sen mökin, helou.

Ap

Ei muuta tilannetta mihinkään. Ilman avioehtoa, puolet siitä mökistä on sinun, jos mies kuolee. Lakikirja käteen, jos ei muuten mene perille. 

Eipä ehkä olekaan, jos mies on testamentannut sen lapilleen.

Ap

Kylläpä vaan on. Mutta sinä et näy ymmärtävän mikä ero on avio-oikeudella ja perimisellä, joten turha tästä on kanssasi enempää jankuttaa. Jos joskus päädyt perinnönjakoon, saatat ymmärtää asioiden oikean laidan. 

Vierailija
62/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman avioehtoa molempien yhteenlasketusta omaisuudesta puolet kuuluu leskelle, avio-oikeuden perusteella. Eikä maksa siitä perintöveroa, koska ei peri mitään, saa vaan omansa.

Niin, ja ilman testamenttia. Muta entä jos on testamentti, jossa koko omaisuus määrätään muille?

Ap

Testamentilla ei voi ohittaa lesken oikeutta tasinkoon. Jos halutaan, että puolisoista köyhempi leski ei saa mitään, pitää tehdä avioehto. Jos puolisoista rikkaampi kuolee ensin, niin hän ei ole muutenkaan oikeutettu tasinkoon.

Miten niin ei voi? Löysin netistä sellaista tietoa, että jos perittävä omaisuus on testamentilla yksilöity saajalleen, lesken oikeus tasinkoon ei ylety siihen.

Ap

Ei kukaan voi testamentata toisen ihmisen omaisuutta lapsilleen. Jos minä omistan asunnon + mökin mieheni kanssa eikä avioehtoa ole niin ei sitä mökkiä voi testamantata lapsille kuin puoliksi. Minulla on lesken oikeus asua yhteisessä kodissa + mökistä puolet jää minulle. 

Ap

Kylläpäs sinä olet surkea keskustelemaan, helou. Avio-oikeuden perusteella se mökki on puoliksi minun, helou. Joko riittää rautalanka, helou? 

Ei ole, mies voi testamentata sen kelle haluaa.

Ap

Joo, voi testamentata mutta testamenttia ei voida panna toimeen. Kokeile ihmeessä. 

Minäkin poistun tästä ketjusta kun en jaksa tuota typerää jankkausta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi perivät sinut ilman testamenttiakin. Puoliso on vasta toisena perimisjärjestyksessä. Mutta muistathan, että ilman avioehtoa puolet sinun ja puolisosi omaisuudesta menee automaattisesti puolisollesi. Se ei ole perimistä, vaan siitä määrää avio-oikeus.  

Niin mutta jos haluaa antaa lapsille kaiken?

Ap

Saa niin tehdä. Siitä omasta osuudestaan. Puolison osuudesta et voi päättää.

On aika luonnollista, että tässä ketjussa puhutaan omaisuudesta, jonka vainaja jälkeensä jättää, ei puolison omaisuudesta, oletko vähän vajaa?

Ap

Ystävä hyvä, aviopuolisoiden omaisuus on yhteistä ellei ole avioehtoa. Siitä vainajan jälkeen jättämästä omaisuudesta puolet on avio-oikeuden mukaan puolison. Sinä puhuit jo otsikossa kaiken omaisuuden jättämisestä lapsille, joten on hyvin luonnollista tarkentaa asiaa tältä osin. Turha ketään on vajaaksi alkaa haukkumaan. Jos ei osaa keskustella asiallisesti, ei kannata tehdä aloituksia ollenkaan. 

Ei ole yhteistä, juntti, se omistetaan sen mukaan, kenen nimissä se on. Esim. jos talo on yksin miehen nimissä, mies omistaa sen yksin, nuija.

Ap

No niin. Aika lopettaa keskustelu. Fiksu ihminen myöntää, kun on väärässä. Ap ei. Siispä hei-hei.

Itse olet väärässä ja kuvittelet, että omistat toisen omaisuuta. Säälittävää ahneutta.

Ap

Vierailija
64/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Kylläpäs sinä olet surkea keskustelemaan, helou. Avio-oikeuden perusteella se mökki on puoliksi minun, helou. Joko riittää rautalanka, helou? 

Ap

Joo, voi testamentata mutta testamenttia ei voida panna toimeen. Kokeile ihmeessä. 

Miten niin ei voida? Jos on määrännyt että mökki menee lapsille, niin miksi se ei menisi?

Ap

Vierailija
65/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on taas puurot ja vellit sekaisin. Pitäisi ensinnäkin osata erottaa toisistaan avio-oikeuden nojalla saatava omaisuus, perintökaaren nojalla lakimääräisille perillisille menevä omaisuus ja testamentin mukaan menevä omaisuus.

T. Lakimies

Niinpä, no auta nyt tässä. Onko mahdollista erillistestamentin avulla jättää leski ilman rahaa pesästä? Kivilahtien keissistä nousi mieleeni tämmöinen kysymys.

Ap

Kukaan ei viitsi auttaa ihmistä, joka haukkuu toisia kirjoittajia ja mesoaa muutenkin asiattomasti. Ota itse selvää asioista muuta kautta, kun et osaa asiallisesti keskustella. 

Vierailija
66/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sellainen ei ole mahdollinen muuten kuin lasten suostumuksella. Avio-oikeutta tai rintaperillisiä ei voi ohittaa testamentilla ilman kaikkien osapuolten suostumusta. 

Oletko ihan varma? Eihän leski peri. Ei leskellä ole mitään minimiomaisuussuojaa, joka pesästä pitäisi vähintään saada. Miten ihmeessä avio-oikeus kävelisi erillistestamentin (=testamentti, jossa annettava omaisuus on nimetty eli yksilöity) yli?

Ap

Vierailija
67/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on taas puurot ja vellit sekaisin. Pitäisi ensinnäkin osata erottaa toisistaan avio-oikeuden nojalla saatava omaisuus, perintökaaren nojalla lakimääräisille perillisille menevä omaisuus ja testamentin mukaan menevä omaisuus.

T. Lakimies

Niinpä, no auta nyt tässä. Onko mahdollista erillistestamentin avulla jättää leski ilman rahaa pesästä? Kivilahtien keissistä nousi mieleeni tämmöinen kysymys.

Ap

Kukaan ei viitsi auttaa ihmistä, joka haukkuu toisia kirjoittajia ja mesoaa muutenkin asiattomasti. Ota itse selvää asioista muuta kautta, kun et osaa asiallisesti keskustella. 

Auttaa? Ei tässä tarvitse minua auttaa, vaan TIETÄÄ ASIOITA! Se riittää. Pohdin asiaa faktana, että miten asia on? Jos ei tiedä, niin älä kuvittele sitten tietäväsi.

Ap

Vierailija
68/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi perivät sinut ilman testamenttiakin. Puoliso on vasta toisena perimisjärjestyksessä. Mutta muistathan, että ilman avioehtoa puolet sinun ja puolisosi omaisuudesta menee automaattisesti puolisollesi. Se ei ole perimistä, vaan siitä määrää avio-oikeus.  

Missä sanotaan, että puolet omaisuudesta menee puolisolle? Nykylaki väittää, että tasinkoa pitää vaatia.

Vierailija
69/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sellainen ei ole mahdollinen muuten kuin lasten suostumuksella. Avio-oikeutta tai rintaperillisiä ei voi ohittaa testamentilla ilman kaikkien osapuolten suostumusta. 

Oletko ihan varma? Eihän leski peri. Ei leskellä ole mitään minimiomaisuussuojaa, joka pesästä pitäisi vähintään saada. Miten ihmeessä avio-oikeus kävelisi erillistestamentin (=testamentti, jossa annettava omaisuus on nimetty eli yksilöity) yli?

Ap

Lakikirjasta kohta Avio-oikeus. Lue sieltä. 

Vierailija
70/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olen. Avio-oikeus on täysin eri asia kuin periminen. Miten sitä on noin vaikea ymmärtää?

Vierailija
71/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Miten niin ei voida? Jos on määrännyt että mökki menee lapsille, niin miksi se ei menisi?

Ap

Koska perintö jaetaan tietyssä järjestyksessä. Ensin tehdään ositus ja vasta sen jälkeen tiedetään mikä osuus on perintöä. Ja vain perintöä voi testamentata.

Osituksessa pariskunnan omaisuudet tasataan ja kuolinpesään jää se vainajan osuus. Se sitten jaetaan lapsille lakiosan osalta ja testamentilla (jos sellainen on) loput. Jos mökistä jää osituksessa osa leskelle, ei sitä osaa voi testamentata. 

Vierailija
72/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tasinko otetaan päältä, mutta sitä on vaadittava, sitten katsotaan minkä verran on omaisuutta testamentilla jaettavaksi.

Tasinko määritetään ensin osituksessa ja siinä selviää, mikä on kuolinpesän omaisuus. Sen jälkeen vasta perinnönjako ja testamenttimääräykset. 

Tämä on toki näin, mutta jos testamentissa onkin määrätty koko omaisuus joillekin muille, niin minkä lainkohdan mukaan muka avio-oikeus kävelee sen yli?

Testamentteja kun on kahdenlaisia, yleistestamentteja ja erillismääräyksen antavia testamentteja (en ole jälkimmäisestä termistä täysin varma), mutta siis yleistestamentti ei ota kantaa siihen, mitä annetaan ja minkä verran, vaan ohjaa vain sen, KUKA saa, erillistestamentilla määrätään asia (siis asunto-, rahasumma-, muu omaisuus- kohtaisesti, mikä menee kenellekin.

Ap

Vierailija
73/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ei muuta tilannetta mihinkään. Ilman avioehtoa, puolet siitä mökistä on sinun, jos mies kuolee. Lakikirja käteen, jos ei muuten mene perille. 

Jos tarkkoja ollaan, niin ei puolet mökistä vaan puolet sen arvosta.

Vierailija
74/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olen. Avio-oikeus on täysin eri asia kuin periminen. Miten sitä on noin vaikea ymmärtää?

En väittänytkään, että olisivat sama asia. Mutta tiedostatko eri testamenttityyppien erot?

Ap

Vierailija
75/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa että jos leski jää asumaan yhteiseen asuntoon niin kuka asunnon omistaa jos se on puoliksi hankittu avioliiton aikana? Siis jos leski kuolee niin perivätkö tällöin lesken lapset ja kuolleen aviomiehen lapset asunnon puoliksi?

Vierailija
76/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sama rahapotti siinä on jota jaellaan osiin vaikka siinä paria eri lakia joudutaankin käyttämään. Ensin siis leski saa oman osuutensa yhteisestä omaisuudesta, riippuen mahdollisesta avioehdosta. Sitten kuolleen omaisuus annetaan perinnöksi perillisille. Kukaan ei voi esim. testamentata puolisonsa omaisuutta lapsilleen joten ensin jaetaan avio-oikeuden perusteella ja sitten vasta perintöoikeuden. 

Vierailija
77/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tasinko otetaan päältä, mutta sitä on vaadittava, sitten katsotaan minkä verran on omaisuutta testamentilla jaettavaksi.

Tasinko määritetään ensin osituksessa ja siinä selviää, mikä on kuolinpesän omaisuus. Sen jälkeen vasta perinnönjako ja testamenttimääräykset. 

Tämä on toki näin, mutta jos testamentissa onkin määrätty koko omaisuus joillekin muille, niin minkä lainkohdan mukaan muka avio-oikeus kävelee sen yli?

Testamentteja kun on kahdenlaisia, yleistestamentteja ja erillismääräyksen antavia testamentteja (en ole jälkimmäisestä termistä täysin varma), mutta siis yleistestamentti ei ota kantaa siihen, mitä annetaan ja minkä verran, vaan ohjaa vain sen, KUKA saa, erillistestamentilla määrätään asia (siis asunto-, rahasumma-, muu omaisuus- kohtaisesti, mikä menee kenellekin.

Ap

Ihan sen lain mukaan joka kertoo missä järjestyksessä kuolinpesä muodostetaan. Kuolinpesä muodostuu vasta kun vainajan omaisuus on luetteloitu ja ositus tehty (jos sitä on vaadittu). Mitään kuolinpesää ei siis ole olemassa ennen kuin tämä vaihe on tehty.

Ja vasta kuolinpesän omaisuutta voidaan jakaa testamentilla.

Vierailija
78/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska ihminen ei voi testamentata muuta kuin sellaisen omaisuuden, jonka omistaa. Se, mitä testamentintekijä omistaa, selviää vasta kun puolisoiden välillä on tehty ositus. Vasta sen jälkeen kun ositus on tehty, katsotaan testamenttimääräyksiä ja laitetaan ne täytäntöön, jos voidaan.

Otetaan esimerkki. Aviopari. Vaimon omaisuus 6 miljoonaa euroa, josta talo arvoltaan 4 miljoonaa. Miehen omaisuus 0. Ei avioehtoa.

Vaimo kuolee. Yhteenlaskettu omaisuus 6 miljonaa; molempien omaisuus on siis 3 miljoonaa. Mies saa tasinkoa kuolinpesältä 3 miljoonaa, niin että hänen osuutensa ja kuolinpesän osuus ovat yhtä suuret.

Vaimo on tehnyt testamentin jossa testamenttaa 4 miljoonan arvoisen talon pojalleen.

Tuota testamenttimääräystä ei voi panna täytäntöön, koska pesän muu omaisuus ei riitä kattamaan miehelle menevää tasinkoa. Tasinko-oikeus menee jopa erillistestamentin edelle.

Vierailija
79/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa että jos leski jää asumaan yhteiseen asuntoon niin kuka asunnon omistaa jos se on puoliksi hankittu avioliiton aikana? Siis jos leski kuolee niin perivätkö tällöin lesken lapset ja kuolleen aviomiehen lapset asunnon puoliksi?

Jos ei ole muuta testamentilla määrätty eikä ole uusia puolisoita niin kyllä. Ota huomioon, että jos leski avioituu uudestaan niin puolisolle kuuluu tasinkoa. 

Vierailija
80/113 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sanotaan, että Kari Kivilahti olisi testamentannut koko omaisuutensa ja se olisi esim. tietyn firman osakkeet, kissakodille. Lapset voisivat vaatia lakiosiaan, mutta entä leski? Kissakotiko maksaisi hänelle tasinkoa? Muuttuuko tilanne, jos testamentissa ovat lapset saajina?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän