Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT Kysy pojalta, onko suttura niin vegaani, ettei edes ota suikkiin.
Vegaani ei SYÖ lihaa (eikä MUNAA) mutta kai sitä voi muuten käyttää. Ja teilläkö vaimo "suikkiin" ottaessaan pureskelee ja syö/nielee koko munasi? Mutta eihän sitä sitten enää ole, joten vaimo saatoi ottaa "suikkiin" vain kerran ja sen jälkeen sinulla ei enää sukukalleukisa olekaan. Hurjaa touhua.
Huono vitsi tämä, mutta niin oli tuo sinunkin.
Ei kai vegaani voi ottaa suikkiin, koska sinnehän ne miljoonat siittiöt joutuisivat. Eläinperäistähän ihmisen siemenneste on. Tuskin syö kalanmätiäkään.
Tässäpä kerrassaan originelli ja kekseliäs kommentti! Yksikään vegaani ei ole kuullutkaan tätä kuin ehkä noin miljoona kertaa.
Siis ihmisen sperma on OK, mutta kalan mäti ei? Siispä ihmissyönti kävisi, mutta kala ravintona ei? Ymmärsinkö oikein? Selittäisikö joku?
Mies TYKKÄÄ siitä, mies on valinnut sen, että laukeaa suuhun. Ei todellakaan verrattavissa mihinkään massatuotantoon elintarviketeollisuudessa. Kalat ei halua päätyä ihmisten masuihin.
Minulla on ihana anoppi joka tekee vegaanista ruokaa minua varten, myös jouluna. On aivan uutta hänelle, mutta innoissaan apen kanssa kokeilevat vegaanisia reseptejä kun vieraillaan. Joulupöydässä minulla on ollut savutofu"kinkku", muilla kinkkua ja kalaa, ja sitten rosolli ja laatikot on tehty kaikille vegaanisesti kaurakermasta.
On kiva käydä kylässä, kun tuntee itsensä tervetulleeksi omana itsenään, ruokavalioineen ja ideologioineen :)
Kenellekkään ei tarvitse ruveta erikseen tekemään ruokia. Ainut asia on jos on allerginen jollekkin ruoka-aineelle tai on laktoosi-intoleranssi, keliakia tmv. Muuten syödään sitä mitä tarjolla on. Tai tuodaan omia ruoka-aineita ja tehdään niistä sekä jos talossa aineksia joita voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on porkkanalohi??? Kuulostaa porkkanalla maustetulta lohelta. Mutta ei kai vegaanit voi syödä kalaa?
Myydäänkö tuollaista jossain valmiina? Että voisi ostaa vain esim. 5 siivua tätä lohta tiskistä?
Seitan-kinkku. En ole ikinä nähnyt kaupassa myynnissä, mutta varmaan sitä on. Olisin aivan hoomoilasena jos minun pitäisi valmistaa seitankinkku tarjolle. Paistetaanko se tavallisen kinkun tapaan?
Laatikot tietenkin helppo nakki ostaa valmiina ja katsoa että on vegaanista. Samoin tuo jäätelö. Eli ihan hyvät vinkit, kun ensin selvittää porkkanalohen ja seitankinkun ostopaikat.
Netti on ihan pullollaan sekä vegaanisia joulumenuja, vinkkejä vegaanisten ruokien ostopaikoista että reseptejä niiden tekemiseen, jos haluaa tehdä itse. Oletan, että jokainen, jonka netinkäyttötaidot riittävät tälle palstalle selviämiseen, onnistuu halutessaan googlettamaan näitä myös itse. :) Porkkanalohi viittaa siis porkkalaan, eli porkkanasta valmistettuun savulohen tyyppiseen ruokaan, mutta en viitsinyt kirjoittaa sitä tuossa muodossa, kun se ei välttämättä olisi sanonut lukijalle mitään.)
Tosi monia vegaanisia ruokia saa kyllä ihan tavallisista vähän isommista marketeista. Jos asuu Tuupovaarassa, kuten joku aiempi kirjoittaja arveli jouluruokien laittajien pääsääntöisesti asuvan, kannattaa varmaan pyytää kirkon kautta ajavien sukulaisten tuovan jotakin mukanaan sieltä. :D Ei tämä nyt oikeasti ole näin vaikeaa... Kyse on hyvästä tahdosta ja halusta joustaa. Jos ei niitä ole, niin sitten kaikki on tietysti hankalaa.
Mun mielestä taas hyvää tahtoa ja joustamista olisi se, että vegaani tekisi itse porkkalan ja toisi sitä mukanaan joulupöytään. Kaikki voisivat maistaa sitä. Voisi vaikka antaa reseptin joulupäivällisen järjestäjälle ja vaikka kertoa, mihin kaikkeen muuhun savuaromia voi käyttää (sitähän ei mene kuin pieni tilkka porkkalaan) . Valitettavan usein koko jouluruokarumba on yhden ainoa ihmisen harteilla eli äidin tai anopin. Sen vuoksi näihin "kummallisuuksiin" voisi suhtautua siten, että tuo itse tullessaan. Mitä enemmän pitää tehdä erilaisia ruokia ja vain yhdelle ihmiselle kutakin, sen vaativammaksi ja kiireisemmäksi muuttuu äidin/anopin koko joulu.
Noita savu- ja muita aromeita ei tarvitse käyttää, kun ruoka on aitoa eikä jotain vegaanien keinoruokaa.
Mutta jos pitää tehdä porkkalaa, savuaromi on vähän pakollinen. Savupaprikan maku ei vastaa savuaromin makua. Ja muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä. En itse käytä savuaromia kuin silloin, kun on tulossa vegaanivieras ja teen porkkalaa. Yksi pullo, teelusikallisen otan savuaromia ja loppu menee roskiin. Mutta tiedän monia harmittavan, jos joutuvat ostamaan jotain erikoistuotteita vain yhtä ruokailijaa varten ja loput erikoistuotteista joutuu heittämään roskiin, koska ei tiedä niille mitään käyttöä tai ei halua käyttää.
No miksi helvetissä pitää yrittää tehdä porkkanasta lohta??
Sanos muuta. Täysin idioottimainen idea. Miksi jäljitellä jotain muuta elintarviketta, jos tuotteesta itsestään saa tehtyä hyvää ruokaa. Porkkanalaatikko on itsessään loistava, samoin englantilainen perinneruoka porkkanakeitto maustettuna appelsiinin kuorella (resepti löytyy verkosta), jos löytyy hyviä porkkanoita niin keitettynä sellaisenaan ja päälle voita ja rakuunaa tai timjamia, uunissa paahdetut porkkanan puolikkaat oliiviöljyn, suolan ja kuminan kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on porkkanalohi??? Kuulostaa porkkanalla maustetulta lohelta. Mutta ei kai vegaanit voi syödä kalaa?
Myydäänkö tuollaista jossain valmiina? Että voisi ostaa vain esim. 5 siivua tätä lohta tiskistä?
Seitan-kinkku. En ole ikinä nähnyt kaupassa myynnissä, mutta varmaan sitä on. Olisin aivan hoomoilasena jos minun pitäisi valmistaa seitankinkku tarjolle. Paistetaanko se tavallisen kinkun tapaan?
Laatikot tietenkin helppo nakki ostaa valmiina ja katsoa että on vegaanista. Samoin tuo jäätelö. Eli ihan hyvät vinkit, kun ensin selvittää porkkanalohen ja seitankinkun ostopaikat.
Netti on ihan pullollaan sekä vegaanisia joulumenuja, vinkkejä vegaanisten ruokien ostopaikoista että reseptejä niiden tekemiseen, jos haluaa tehdä itse. Oletan, että jokainen, jonka netinkäyttötaidot riittävät tälle palstalle selviämiseen, onnistuu halutessaan googlettamaan näitä myös itse. :) Porkkanalohi viittaa siis porkkalaan, eli porkkanasta valmistettuun savulohen tyyppiseen ruokaan, mutta en viitsinyt kirjoittaa sitä tuossa muodossa, kun se ei välttämättä olisi sanonut lukijalle mitään.)
Tosi monia vegaanisia ruokia saa kyllä ihan tavallisista vähän isommista marketeista. Jos asuu Tuupovaarassa, kuten joku aiempi kirjoittaja arveli jouluruokien laittajien pääsääntöisesti asuvan, kannattaa varmaan pyytää kirkon kautta ajavien sukulaisten tuovan jotakin mukanaan sieltä. :D Ei tämä nyt oikeasti ole näin vaikeaa... Kyse on hyvästä tahdosta ja halusta joustaa. Jos ei niitä ole, niin sitten kaikki on tietysti hankalaa.
Mun mielestä taas hyvää tahtoa ja joustamista olisi se, että vegaani tekisi itse porkkalan ja toisi sitä mukanaan joulupöytään. Kaikki voisivat maistaa sitä. Voisi vaikka antaa reseptin joulupäivällisen järjestäjälle ja vaikka kertoa, mihin kaikkeen muuhun savuaromia voi käyttää (sitähän ei mene kuin pieni tilkka porkkalaan) . Valitettavan usein koko jouluruokarumba on yhden ainoa ihmisen harteilla eli äidin tai anopin. Sen vuoksi näihin "kummallisuuksiin" voisi suhtautua siten, että tuo itse tullessaan. Mitä enemmän pitää tehdä erilaisia ruokia ja vain yhdelle ihmiselle kutakin, sen vaativammaksi ja kiireisemmäksi muuttuu äidin/anopin koko joulu.
Noita savu- ja muita aromeita ei tarvitse käyttää, kun ruoka on aitoa eikä jotain vegaanien keinoruokaa.
Mutta jos pitää tehdä porkkalaa, savuaromi on vähän pakollinen. Savupaprikan maku ei vastaa savuaromin makua. Ja muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä. En itse käytä savuaromia kuin silloin, kun on tulossa vegaanivieras ja teen porkkalaa. Yksi pullo, teelusikallisen otan savuaromia ja loppu menee roskiin. Mutta tiedän monia harmittavan, jos joutuvat ostamaan jotain erikoistuotteita vain yhtä ruokailijaa varten ja loput erikoistuotteista joutuu heittämään roskiin, koska ei tiedä niille mitään käyttöä tai ei halua käyttää.
No sille vegaanille :D Ketjussa kysyttiin, mitä vegaanille sitten pitäisi laittaa ja joku kirjoittaja ehdotti porkkanalohta.
Tätä en ihan oikesti vaan tajua. Miksi sille vegaanille pitää kikkailla porkkanasta jotain lohenkaltaista?
Jos hän haluaa syödä porkkanaa, niin miksi se porkkana ei käy ihan vaikka keitettynä tai siinä porkkanalaatikossa - joka nyt sitten tietty pitää tehdä erikseen vegaanisena?
Jos hän haluaa syödä lohta, miksi ei sitten syö lohta?
Tai että jostain vehnäjauhosta vatkataan joku kinkunkaltainen möhkäle? Jos haluaa kinkun makua, voi varmaan syödä viipaleen sitä kinkkua? Jos haluaa vehnäjauhoja, niin tekee vaikka jonkun vellin siitä.
Se pöydässä oleva sika on kuollut joka tapauksessa. Se, ettei vegaani sitä syö, ei muuta sitä tosiasiaa. Jos inhottaa syödä eläintä, niin miksi halutaan sitten väkkisin syödä jotain, josta on keinotekoisesti tehty mahdollisimman paljon lihan kaltaista ja makuista?
On ihan tavallista, että yritetään tehdä vegaanille jotain samantyylistä kuin muillekin ruokapöydässä oleville. Tyttäreni luopui lihansyönnistä (ei sentään ole vegaani) jo 18 vuotta sitten ja minäkin koitin alussa keksiä erilaisia korvikkeita hänelle. Alun jälkeen kuitenkin totesin, että nämä korvikkeet (kuten soijarouhe tai -suikaleet) nyt ovat ihan perskurkkanan makuisia, vaikka miten maustaisi, ja kasvissyöjä voi olla kasvissyöjä ilman korvikkeitakin. Kun tein meille sekaaneille jauhelihapihvit, saatoin tehdä hänelle jonkin kasvispadan enkä alkanut tekemään soijapihvejä hänelle. Olen kokeillut moni markkinoille tulleita korvikkeita kuten härkikset, quornit, nyhtökaurat yms, mutta aina todennut, ettei ole tarpeen käyttää niitä, koska hyvää kasvisruokaa voi tehdä ilmankin. Se vaan ei edes yritä muistuttaa sitä, mitä meidän sekasyöjien lautasilla on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihana anoppi joka tekee vegaanista ruokaa minua varten, myös jouluna. On aivan uutta hänelle, mutta innoissaan apen kanssa kokeilevat vegaanisia reseptejä kun vieraillaan. Joulupöydässä minulla on ollut savutofu"kinkku", muilla kinkkua ja kalaa, ja sitten rosolli ja laatikot on tehty kaikille vegaanisesti kaurakermasta.
On kiva käydä kylässä, kun tuntee itsensä tervetulleeksi omana itsenään, ruokavalioineen ja ideologioineen :)
Se on hieman eri asia, sinulla anoppi ja olet varmasti pitkään ollut perheessä.
Eikai tuo niin kummaa nykypäivänä. Meillä taas on vegeperhe emmekä valmista edes erikoistilaisuuksiin mitään eläinperäisitä, joten meille jouluna syömään tulevat vanhempani sekä appivanhemmat tuovat lisäksi mukanaan joitakin itselleen tärkeitä perinteisiä ruokalajejaan, vaikka sujuvasti syövät myös meidän ruokia. Hyvin toiminut jo useamman vuoden.
Itse en ikinä nimittelisi omien rakkaiden lasteni valitsemia kumppaneita, vaan otan heidät avosylin elämääni, ja ovat arvokkaita ihmisiä silmissäni. Tuo, että lapseni kumppani olisi vegaani, ei aiheuttaisi mitään paniikkia, eikä vihareaktioita minussa suinkaan, vaan kysyisin häneltä itseltään mitä haluaisi syödä. Jos en osaisi valmistaa, tilaisin joltain pitopalvelulta hänelle sopivat ja kelpaavat ruuat. Pääasia, että kaikki viihtyvät, ja on hyvä mieli. Aloittaja, vika taitaa olla ennemminkin sinussa, sinulle tuskn kelpaa kukaan, oli hän mitä tahansa.
Vegaanius on kyllä ihan itse keksimällä keksitty vaikeutus ruokavalioon. Allergiat ovat eri asia, mutta vegaaninen ruokavalio on vain tyhmä idea ja aika hemmotellun ihmisen valinta.
Verkosta löytyy loputon määrä kasvisruokareseptejä eri puolilta maailmaa, joiden tuotekehittelyä on tehty ja makuja hiottu satoja vuosia. Niistä löytyy gourmet-tason ohjeita tukevaan arkiruokaan ja kaikkea siltä väliltä. Kannattaa unohtaa ne lihajäljitelmät ja teollisuuspallerot ja kunnioittaa raaka-aineita tekemällä oikeaa kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sille vegaanille :D Ketjussa kysyttiin, mitä vegaanille sitten pitäisi laittaa ja joku kirjoittaja ehdotti porkkanalohta.
Tätä en ihan oikesti vaan tajua. Miksi sille vegaanille pitää kikkailla porkkanasta jotain lohenkaltaista?
Jos hän haluaa syödä porkkanaa, niin miksi se porkkana ei käy ihan vaikka keitettynä tai siinä porkkanalaatikossa - joka nyt sitten tietty pitää tehdä erikseen vegaanisena?
Jos hän haluaa syödä lohta, miksi ei sitten syö lohta?
Tai että jostain vehnäjauhosta vatkataan joku kinkunkaltainen möhkäle? Jos haluaa kinkun makua, voi varmaan syödä viipaleen sitä kinkkua? Jos haluaa vehnäjauhoja, niin tekee vaikka jonkun vellin siitä.
Se pöydässä oleva sika on kuollut joka tapauksessa. Se, ettei vegaani sitä syö, ei muuta sitä tosiasiaa. Jos inhottaa syödä eläintä, niin miksi halutaan sitten väkkisin syödä jotain, josta on keinotekoisesti tehty mahdollisimman paljon lihan kaltaista ja makuista?
Siksi koska se on hyvää tietenkin, haloo.
Vegaanitkin ehkä haluavat juhlana tuunattua porkkanaa ja ehkä kaipaavat sitä graavilohta?
Oikea graavilohi on limaista ja aika ällöä.
En ole edes kasvissyöjä, mutta oksettava ajatus, että tässä vedän kuolleen kalan filettä kylmänä ja fileoituna. Ällöttää kuolleet kalat silmineen ja suomuineen, vaikka aikuinen olenkin. Joten ei maistu graavilohi ei.
Ja tosiaan monea ällöttää syödä lihaa tai eivät sitä eettisistä syistä, mutta silti pitävät sen MAUSTA.
Sitä paitsi liha on aika ällöä, jos sitä ei syö usein. Varsinkin jauheliha ym. usein omaan nenään haisee koiranruualta. Rustot ja läski vaikka siinä kinkussa on todella ällöä.
Jos jos seitankinkku ei ole OK, miksi vaikka leipä tai keksit sitten ei ole OK?
Syödään vilja viljana eikä väännetä niistä seitania ja keksejä, niinkö? 😅
Mikä porkkala, porkkanasta yritetetään tehdä pork- kala. Ei porkkana kalaksi muutu. Kas kun ei porkliha, pork-kana, porkkinkku. Porkkana on porkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on kyllä ihan itse keksimällä keksitty vaikeutus ruokavalioon. Allergiat ovat eri asia, mutta vegaaninen ruokavalio on vain tyhmä idea ja aika hemmotellun ihmisen valinta.
Sekaruokavalio on valinta siinä missä vegaaniuskin, mutta suurin osa ei sitä kysenalaista vaan lampaana vaan syö mitä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä porkkala, porkkanasta yritetetään tehdä pork- kala. Ei porkkana kalaksi muutu. Kas kun ei porkliha, pork-kana, porkkinkku. Porkkana on porkkana.
On se jännä myös, että koneellisesti erotetusta kananlihasta ja kanan nahasta HK esim. tekee ”lihapullia”. Myös mikrolasagneissa on samaa kamaa jauhelihan sijasta. Ai kamalaa eikö?
Porkkana on porkkana, mutta miksi porkkanasta ei saisi muutakin kokata?
Sen nimi on porkkala, koska siivutettu savuaromissa marinoitu porkkana ei sovi suuhun hyvin.
Olen vegaani enkä enää käy sukulaisten luona, koska pieniäkään toiveitani ei otettu huomioon. Toivoin seitankinkkua ja rosollia sekä ilman eläintuotteita (voita, maitoa, kananmunaa yms) tehtyjä porkkana - ja lanttulaatikkoa sekä bataattilaatikkoa. No, ne oli HANKITTU, mutta kaupan valmiita tuotteista eli tosi mauttomia. Laatikot oli tehty valmissoseista ja muut söivät kermalla ja voilla höystettyjä laatikoita, mun laatikoissa oli vettä. Jäkkäriksi mulle tarjottiin banaanitaatelikakkua, kun muut söivät sen seitsemän sorttia herkkuja. Jäi tosi paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanos muuta. Täysin idioottimainen idea. Miksi jäljitellä jotain muuta elintarviketta, jos tuotteesta itsestään saa tehtyä hyvää ruokaa. Porkkanalaatikko on itsessään loistava, samoin englantilainen perinneruoka porkkanakeitto maustettuna appelsiinin kuorella (resepti löytyy verkosta), jos löytyy hyviä porkkanoita niin keitettynä sellaisenaan ja päälle voita ja rakuunaa tai timjamia, uunissa paahdetut porkkanan puolikkaat oliiviöljyn, suolan ja kuminan kanssa jne.
Ai kaikki muut tavat valmistaa porkkanaa on ookoo mutta ei tämä? Jes.
Kai sä nyt tajuat, ettei porkkala lohelta maistu. Mukava pikku juhlalisäke vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö salami, makkara, irtokarkit, keksit ynnä muut sitten ole keinoruokaa?
Varmaan ihan sian kyljestä kasvaa salamitikkuja vai ja pellolla keksejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä myös, että koneellisesti erotetusta kananlihasta ja kanan nahasta HK esim. tekee ”lihapullia”. Myös mikrolasagneissa on samaa kamaa jauhelihan sijasta. Ai kamalaa eikö?
Porkkana on porkkana, mutta miksi porkkanasta ei saisi muutakin kokata?
Sen nimi on porkkala, koska siivutettu savuaromissa marinoitu porkkana ei sovi suuhun hyvin.
Eikö voisi olla savuporkkana.
Ruokatehtaiden ruoat eri asia kuin ruveta väsäämään kaikkia omia ruokia vieraalle jouluksi.
Kermassa on vain yksi aines: kerma.