Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Porkkala hyvä nimi. Sitä en tajua jos sitä loheksi tituleerataan. Muuten varmasti herkullista.
Jos vegaani tulossa kylään niin ostaa kaurakermaa runsaasti. Ja sit kun on porkkanoita, perunaa, lanttuja,tofua ja mausteita niin kai siitä jotain tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on porkkanalohi??? Kuulostaa porkkanalla maustetulta lohelta. Mutta ei kai vegaanit voi syödä kalaa?
Myydäänkö tuollaista jossain valmiina? Että voisi ostaa vain esim. 5 siivua tätä lohta tiskistä?
Seitan-kinkku. En ole ikinä nähnyt kaupassa myynnissä, mutta varmaan sitä on. Olisin aivan hoomoilasena jos minun pitäisi valmistaa seitankinkku tarjolle. Paistetaanko se tavallisen kinkun tapaan?
Laatikot tietenkin helppo nakki ostaa valmiina ja katsoa että on vegaanista. Samoin tuo jäätelö. Eli ihan hyvät vinkit, kun ensin selvittää porkkanalohen ja seitankinkun ostopaikat.
Netti on ihan pullollaan sekä vegaanisia joulumenuja, vinkkejä vegaanisten ruokien ostopaikoista että reseptejä niiden tekemiseen, jos haluaa tehdä itse. Oletan, että jokainen, jonka netinkäyttötaidot riittävät tälle palstalle selviämiseen, onnistuu halutessaan googlettamaan näitä myös itse. :) Porkkanalohi viittaa siis porkkalaan, eli porkkanasta valmistettuun savulohen tyyppiseen ruokaan, mutta en viitsinyt kirjoittaa sitä tuossa muodossa, kun se ei välttämättä olisi sanonut lukijalle mitään.)
Tosi monia vegaanisia ruokia saa kyllä ihan tavallisista vähän isommista marketeista. Jos asuu Tuupovaarassa, kuten joku aiempi kirjoittaja arveli jouluruokien laittajien pääsääntöisesti asuvan, kannattaa varmaan pyytää kirkon kautta ajavien sukulaisten tuovan jotakin mukanaan sieltä. :D Ei tämä nyt oikeasti ole näin vaikeaa... Kyse on hyvästä tahdosta ja halusta joustaa. Jos ei niitä ole, niin sitten kaikki on tietysti hankalaa.
Mun mielestä taas hyvää tahtoa ja joustamista olisi se, että vegaani tekisi itse porkkalan ja toisi sitä mukanaan joulupöytään. Kaikki voisivat maistaa sitä. Voisi vaikka antaa reseptin joulupäivällisen järjestäjälle ja vaikka kertoa, mihin kaikkeen muuhun savuaromia voi käyttää (sitähän ei mene kuin pieni tilkka porkkalaan) . Valitettavan usein koko jouluruokarumba on yhden ainoa ihmisen harteilla eli äidin tai anopin. Sen vuoksi näihin "kummallisuuksiin" voisi suhtautua siten, että tuo itse tullessaan. Mitä enemmän pitää tehdä erilaisia ruokia ja vain yhdelle ihmiselle kutakin, sen vaativammaksi ja kiireisemmäksi muuttuu äidin/anopin koko joulu.
Noita savu- ja muita aromeita ei tarvitse käyttää, kun ruoka on aitoa eikä jotain vegaanien keinoruokaa.
Mutta jos pitää tehdä porkkalaa, savuaromi on vähän pakollinen. Savupaprikan maku ei vastaa savuaromin makua. Ja muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä. En itse käytä savuaromia kuin silloin, kun on tulossa vegaanivieras ja teen porkkalaa. Yksi pullo, teelusikallisen otan savuaromia ja loppu menee roskiin. Mutta tiedän monia harmittavan, jos joutuvat ostamaan jotain erikoistuotteita vain yhtä ruokailijaa varten ja loput erikoistuotteista joutuu heittämään roskiin, koska ei tiedä niille mitään käyttöä tai ei halua käyttää.
No miksi helvetissä pitää yrittää tehdä porkkanasta lohta??
Sanos muuta. Täysin idioottimainen idea. Miksi jäljitellä jotain muuta elintarviketta, jos tuotteesta itsestään saa tehtyä hyvää ruokaa. Porkkanalaatikko on itsessään loistava, samoin englantilainen perinneruoka porkkanakeitto maustettuna appelsiinin kuorella (resepti löytyy verkosta), jos löytyy hyviä porkkanoita niin keitettynä sellaisenaan ja päälle voita ja rakuunaa tai timjamia, uunissa paahdetut porkkanan puolikkaat oliiviöljyn, suolan ja kuminan kanssa jne.
Koska monet kokevat edelleenkin, että ne porkkanat ovat vain lisuke eivätkä vastaa lautasella muille laitettua paahtopaistia. Joulupöydässä porkkanalaatikkokin on vain kinkun lisuke eikä pääasiallinen ateria. Kyse on 99,9%:sti asenteesta eli miten käsitämme ruuan. "Mitä ruokaa tänään?" "Paahtopaistia" tai "Porkkanoita". En tiedä, osaanko ilmaista oikein, mitä tarkoitan. Olen kohta kuuskymppinen ja pian 20 vuotta kokkaillut myös kasvisruokia. Muistan silti ihan hyvin alkuvuosien hankaluuden, kun en osannut mieltää kasvisruokaa samalla tavalla kuin mitä tottakai nykyisin jo miellän. Juhlaruuissa ei toisaalta tarvitse miettiä edes ravitsemuksellisia tekijöitä, koska juhlaruokaa syödään vain harvoin. Arjessa nousi alussa mullekin haasteeksi, miten toteutan täysipainoisen aterian teinille, joka lopetti lihansyönnin. Ja kuten toisessa kommentissani kerroin, kokeilin kaikenlaisia lihankorvikkeita. Nykyisin (teinikin on jo yli kolmekymppinen) kokeilen uusia juttuja, kun sellaisia tulee kauppoihin. Ihan mielenkiinnosta ja ajatellen, että voisiko niitä joskus johonkin käyttää (päästäkseni ehkä helpommalla). Toistaiseksi ei ole tarvinnut, vaikka kyllä niistäkin saa ihan ihmisravinnoksi kelpaavia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysymys, mihin toivon vastauksen. Mikä on se alkupala, mikä on se pääruoka ja mikä on se jälkiruoka, jotka kaikki on siis vegaanisia?
Ja nämä kaikki valmistetaan sitten sitä yhtä ihmistä varten, juuri niin pienenä annoksena kuin yksi ihminen syö. Ja vielä on otettava huomioon, että ne on sille vegaanille kelvattava. Olen nimittäin huomannut, että nimenomaan vegaaneissa on sellaisia, jotka on ruuistaan nirsoja muutenkin, eivät syö sitä eivät syö tätä, kun vaan eivät tykkää. Ei ole kiva tehdä YHDELLE ihmiselle jokin spesiaaliannos, joka ei sitten kelpaakaan. Tämä on nähty.
Olen niin täynnä tätä. Meille tullaan perinteisesti syömään se jouluruoka -erinäisistä syistä, joita en tässä availe. Kaikki on mennyt hyvin näihin päiviin asti, mutta nyt on kuvioihin ilmestynyt uutta sukupolvea, joilla on näitä erikoisruokavalioita, eikä yhdelläkään mitään allergiaa, vain ruokavalio. Yksi ei syö lihaa, muuta syö kyllä. Yksi on se vegaani, kiitos vain. Yksi ei syö kuin ihan määrättyjä ruokia, itse siis määrättyjä. Omituinen ruokavalio, joka sisältää enimmäkseen vain kotimaisia marjoja ja vain jotain pähkinäleipää ja omatekoista viiliä ja jotain muuta vielä, mitä nyt aina keksii uutta. Yksi on muslimi, ei käy sianliha. Minä pystyn loihtimaan kunnon joulumenun ihan hyvin, mutta en enää jaksaisi näitä uusia tuulia. Kaikki kuitenkin olettavat, että minä huolehdin heidän ruoistaan. Ja suurin osa kuitenkin haluaa ne ihan perinteiset jouluruuat, ei mitään erityismuunnoksia mistään.
Kysyit tämän minulle kohdistaen, joten vastaan: Kuten tuossa jo ylläkin sanoin, niin mielestäni toisen huomioon ottamista on se, että pyritään joustamaan hänen henkilökohtaisten kummallisuuksiensa (kaikella rakkaudella tässä käytetty termi) mukaan, vaikka se tuntuisi itsestä pöhköltä. Monelle vegaanille ruokavalio on tosi tärkeä asia. Sanoin samalla, että tietenkään kaikkeen ei voi venyä, jos siitä on liikaa vaivaa. Sinä kuvaat tuossa ihan eri tilannetta kuin se, että olisi tekemässä normaalia joulumenua, ja siihen yhdelle ihmiselle pientä erikoiserää (mikä oli aloittajan tilanne hänen oman kuvauksensa mukaan).
Jos tilanne olisi aloittajan kuvaama normaali joulumenu kaikille + yhdet vegaaniset versiot, niin itse laittaisin vegaanille alkupalaksi vaikkapa vegaanista porkkanalohta, keitettyä perunaa & kastiketta, pääruoaksi pienen seitankinkun ja jonkin laatikon vegaaniversiona ja jälkkäriksi vaikka vegaanista jäätelöä ja suklaata. Näiden lisäksi joulupöydästä saattaa löytyä jotakin muutakin syötävää (kuten salaatti, rosolli ilman kermavaahtoa). Lähes kaiken tuosta "vegemenusta" saa valmiina kaupastakin. Kertoisin nätisti, että pystyn tarjoamaan nämä, ja jos hän haluaa vielä jotakin lisäksi, haluaisiko hän vaikka tuoda itse lisää tai tulla avukseni laittamaan jouluruokia.
Sitten jos erikoisruokavalioisia ihmisiä on niin paljon, etten järkevällä vaivalla pystyisi laittamaan kaikkea toivottua (eli sinun kuvaamasi tilanne), laittaisin kaikille vieraille leikkimielisen äänestyksen siitä, millaisen menun laitan (itse valitsemillani valmiilla äänestysvaihtoehdoilla, jotta ruoanlaitto olisi minullekin kivaa) ja ehdottaisin, että teen äänestetyt yhteiset ruoat, ja muut saavat ilahduttaa itseään ja muita tuomalla joulupöytään mukanaan itselleen sopivia herkkuja.
En nyt ihan rehellisesti tiedä, miksi tästä pitää tehdä sellainen ongelma? Kun hyvällä mielellä ja hyvällä tarkoituksella hoitaa asioita avoimesti muiden kanssa, lopputulos on yleensä kaikille ihan mukava. Sitten toki jos muut ihmiset ovat ylettömän ikäviä ja hankalia, kuten tällä palstalla saa oppia, että osa ihmisistä on, heitä ei tietenkään voi edes hyväntahtoisuudella saada tyytyväiseksi - mutta sittenpä se on heidän oma ongelmansa. Itse voi kuitenkin luoda osaltaan edellytykset sille, että kaikilla on perheestä ja muusta lähipiiristä hyvä fiilis.
Mistä ostat porkkalaa? Millaista vegaanista kastiketta tekisit? Saako kaikista kaupoista seitankinkkua? Miten se valmistetaan/syödään? Pitääkö kypsentää ja syödäänkö kuumana vai kylmänä?
Sun ideat on ihan hyviä, mutta ota huomioon, että tosi moni ei ole porkkalasta ja seitankinkusta kuullutkaan. Ei edes tiedä, mistä sellaisia lähtisi etsimään. Varsinkin, jos asuu jossain Tuupovaarassa. Mulle nuo kaikki ovat tuttuja juttuja ja osaan tehdä porkkalaa itsekin, mutta ymmärrän silti ihan hyvin, että kaikille ei ole. Porkkalan vaatimaa savuaromiakaan ei ole kaikissa kaupoissa. Savuaromi on vielä siitä ikävä, että sitä ei oikeastaan saa mennä yhtään liikaa.
Ei kai kukaan näin uusavuton ole?
Google laulamaan. Tai voi kysyä vegaanilta. Kaupassa myyjä voi näyttää missä tuote on. Pakkauksessa lukee ohjeet.
Porkkalan voi jättää tekemättä, jos ei halua pelleillä savuaromin kanssa.
Voi kuule, kyllä niitäkin on. Ei läheskään kaikki ole erityisen kiinnostuneita laittamaan tavallistakaan sekaruokaa. Tekevät, koska on pakko jotain syödä. Mutta kaikki erikoisuudet tuntuvatkin sitten jo hyvin vaikeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa, että koko porukan laatikkoihin pitäisi yhden vieraan takia laittaa jotain teollisia keinoruokakermankorvikkeita. Maku ei ole todellakaan sama, ja noissa on epäterveellisiä keinotekoisesti kovetettuja kasvirasvoja. Kovetetut kasvirasvat ovat nimenomaan vaarallisempia kuin eläinrasva. Jostain syystä pelkillä pehmeillä kasvirasvoilla saadaan harvoin näitä vegaanisia keinoruokia aikaiseksi.
Jos olisin ap, tekisin oikeat ruoat itse oikeista raaka-aineista, mutta huomioisin kyllä vegaanin ostamalla keinotekoista vegaanista valmisruokaa. Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin, että jokaiselle on edes jotain syötävää, vaikka normaali ihminen ei mitään valtavaa panostusta odotakaan, jos isäntäväki noudattaa eri ruokavaliota. Joitain laatikoita taitaa löytyä vegaanisena. Löytyisikö joku sienisalaatti?
Oatlty kaura”kerma”:
Ainesosat
Kaurapohja (vesi, kaura 10 %), rapsiöljy, emulgointiaine (E472e), stabilointiaine (E415), jodioitu suola.Ai kauheeeta miten teollista omg!?!!
Kyllä vaikka Rainbown ruokakermassakin on stabilointiaineita.
Sinä varmaan syöt vaan kasviksia ja lihaa? Et mitään prosessoitua kuten vaikka karkkia, keksejä, valmiskastikkeita tai leipää?
On vuosi 2019 ja iso osa ruuasta on jotenkin teollista ja prosessoitua. Ei olla enää luolamiehiä, jotka syö vaan lihaa ja marjoja, halleluja sille!
Yhtäkkiä kun vegaaniruuasta kyse niin teollinen on kamalaa, mutta grillimakkarat ihan ookoo. Soijanakit taas teollista kakkaa...
Valmis kanannahka lihapullat OK, mutta nyhtispullat varmaan keinotekoista susta...?
PS. Vegaaniset laatikot ihan yhtä hyviä jos osaa kokata ja paljon parempia kuin saarioisten valmislaatikot.
Miten ihmeessä tuo muka korvaa kerman? Ja prosessoitua, kyllä. E472e on ainakin välttelylistallani.
Verrokkina kerma jota käytän.
https://www.arla.fi/tuotteet/arla-luomu-kuohukermaa-suomesta-2dl-576892/
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani enkä enää käy sukulaisten luona, koska pieniäkään toiveitani ei otettu huomioon. Toivoin seitankinkkua ja rosollia sekä ilman eläintuotteita (voita, maitoa, kananmunaa yms) tehtyjä porkkana - ja lanttulaatikkoa sekä bataattilaatikkoa. No, ne oli HANKITTU, mutta kaupan valmiita tuotteista eli tosi mauttomia. Laatikot oli tehty valmissoseista ja muut söivät kermalla ja voilla höystettyjä laatikoita, mun laatikoissa oli vettä. Jäkkäriksi mulle tarjottiin banaanitaatelikakkua, kun muut söivät sen seitsemän sorttia herkkuja. Jäi tosi paha mieli.
Onko tämä provo vai kirjoittaako joku tosissaan näin? Jos kirjoittaja on tosissaan, niin kyllä tässä on kiittämättömyys huipussaan. Kirjoittajalle on tehty/hankittu erikseen ainakin kuusi eri ruokaa, ja hän on silti tyytymätön.
joillain ihmisillä on tosi hankala ruokavalio, esim itselläni, oon ilmottanu sukulaisille et syön perunaa ja salaattia ei tarvi tehdä mitään erikseen. allergiat ja erikoisruokavalio on vaikea, joskus juon vain kahvia kyläs, en syö on ollut ok kaikille.
en itse odota erikoispalvelua, mutta vatsa ei kestä syödä sopimatonta ruokaa alkaa hirveät kivut, siksi oon valikoiva. yleensä on kiva jos esim salaattiainekset erikseen astioil ja peruna erikseen niin se sopii monelle vegaanil ja kasvissyöjäl, meillä tarjotaan suvus pitopöydäs näät erikseen kulhois ja oon pystyny syömään .
ap:lle yks vaihtoehto on antaa etukäteen rahaa pojalle ,joka ostaa tyttöystäväl jotain sopivaa ruokaa ja tuovat sen tulleessa esim 20 e vegaanijuttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysymys, mihin toivon vastauksen. Mikä on se alkupala, mikä on se pääruoka ja mikä on se jälkiruoka, jotka kaikki on siis vegaanisia?
Ja nämä kaikki valmistetaan sitten sitä yhtä ihmistä varten, juuri niin pienenä annoksena kuin yksi ihminen syö. Ja vielä on otettava huomioon, että ne on sille vegaanille kelvattava. Olen nimittäin huomannut, että nimenomaan vegaaneissa on sellaisia, jotka on ruuistaan nirsoja muutenkin, eivät syö sitä eivät syö tätä, kun vaan eivät tykkää. Ei ole kiva tehdä YHDELLE ihmiselle jokin spesiaaliannos, joka ei sitten kelpaakaan. Tämä on nähty.
Olen niin täynnä tätä. Meille tullaan perinteisesti syömään se jouluruoka -erinäisistä syistä, joita en tässä availe. Kaikki on mennyt hyvin näihin päiviin asti, mutta nyt on kuvioihin ilmestynyt uutta sukupolvea, joilla on näitä erikoisruokavalioita, eikä yhdelläkään mitään allergiaa, vain ruokavalio. Yksi ei syö lihaa, muuta syö kyllä. Yksi on se vegaani, kiitos vain. Yksi ei syö kuin ihan määrättyjä ruokia, itse siis määrättyjä. Omituinen ruokavalio, joka sisältää enimmäkseen vain kotimaisia marjoja ja vain jotain pähkinäleipää ja omatekoista viiliä ja jotain muuta vielä, mitä nyt aina keksii uutta. Yksi on muslimi, ei käy sianliha. Minä pystyn loihtimaan kunnon joulumenun ihan hyvin, mutta en enää jaksaisi näitä uusia tuulia. Kaikki kuitenkin olettavat, että minä huolehdin heidän ruoistaan. Ja suurin osa kuitenkin haluaa ne ihan perinteiset jouluruuat, ei mitään erityismuunnoksia mistään.
Kysyit tämän minulle kohdistaen, joten vastaan: Kuten tuossa jo ylläkin sanoin, niin mielestäni toisen huomioon ottamista on se, että pyritään joustamaan hänen henkilökohtaisten kummallisuuksiensa (kaikella rakkaudella tässä käytetty termi) mukaan, vaikka se tuntuisi itsestä pöhköltä. Monelle vegaanille ruokavalio on tosi tärkeä asia. Sanoin samalla, että tietenkään kaikkeen ei voi venyä, jos siitä on liikaa vaivaa. Sinä kuvaat tuossa ihan eri tilannetta kuin se, että olisi tekemässä normaalia joulumenua, ja siihen yhdelle ihmiselle pientä erikoiserää (mikä oli aloittajan tilanne hänen oman kuvauksensa mukaan).
Jos tilanne olisi aloittajan kuvaama normaali joulumenu kaikille + yhdet vegaaniset versiot, niin itse laittaisin vegaanille alkupalaksi vaikkapa vegaanista porkkanalohta, keitettyä perunaa & kastiketta, pääruoaksi pienen seitankinkun ja jonkin laatikon vegaaniversiona ja jälkkäriksi vaikka vegaanista jäätelöä ja suklaata. Näiden lisäksi joulupöydästä saattaa löytyä jotakin muutakin syötävää (kuten salaatti, rosolli ilman kermavaahtoa). Lähes kaiken tuosta "vegemenusta" saa valmiina kaupastakin. Kertoisin nätisti, että pystyn tarjoamaan nämä, ja jos hän haluaa vielä jotakin lisäksi, haluaisiko hän vaikka tuoda itse lisää tai tulla avukseni laittamaan jouluruokia.
Sitten jos erikoisruokavalioisia ihmisiä on niin paljon, etten järkevällä vaivalla pystyisi laittamaan kaikkea toivottua (eli sinun kuvaamasi tilanne), laittaisin kaikille vieraille leikkimielisen äänestyksen siitä, millaisen menun laitan (itse valitsemillani valmiilla äänestysvaihtoehdoilla, jotta ruoanlaitto olisi minullekin kivaa) ja ehdottaisin, että teen äänestetyt yhteiset ruoat, ja muut saavat ilahduttaa itseään ja muita tuomalla joulupöytään mukanaan itselleen sopivia herkkuja.
En nyt ihan rehellisesti tiedä, miksi tästä pitää tehdä sellainen ongelma? Kun hyvällä mielellä ja hyvällä tarkoituksella hoitaa asioita avoimesti muiden kanssa, lopputulos on yleensä kaikille ihan mukava. Sitten toki jos muut ihmiset ovat ylettömän ikäviä ja hankalia, kuten tällä palstalla saa oppia, että osa ihmisistä on, heitä ei tietenkään voi edes hyväntahtoisuudella saada tyytyväiseksi - mutta sittenpä se on heidän oma ongelmansa. Itse voi kuitenkin luoda osaltaan edellytykset sille, että kaikilla on perheestä ja muusta lähipiiristä hyvä fiilis.
Mistä ostat porkkalaa? Millaista vegaanista kastiketta tekisit? Saako kaikista kaupoista seitankinkkua? Miten se valmistetaan/syödään? Pitääkö kypsentää ja syödäänkö kuumana vai kylmänä?
Sun ideat on ihan hyviä, mutta ota huomioon, että tosi moni ei ole porkkalasta ja seitankinkusta kuullutkaan. Ei edes tiedä, mistä sellaisia lähtisi etsimään. Varsinkin, jos asuu jossain Tuupovaarassa. Mulle nuo kaikki ovat tuttuja juttuja ja osaan tehdä porkkalaa itsekin, mutta ymmärrän silti ihan hyvin, että kaikille ei ole. Porkkalan vaatimaa savuaromiakaan ei ole kaikissa kaupoissa. Savuaromi on vielä siitä ikävä, että sitä ei oikeastaan saa mennä yhtään liikaa.
Google laulamaan. Tai voi kysyä vegaanilta. Kaupassa myyjä voi näyttää missä tuote on. Pakkauksessa lukee ohjeet.
Kyllähän mä tuon tiedän, mutta ihan oikeasti kaikki eivät osaa käyttää erilaisia korvikkeita, koska ei ole koskaan tarvinnut käyttää. Ja mitä kaupoissa olen nähnyt esim seitankinkkuja, niin ne on järkiään yli puolen kilon painoisia könttejä. Syökö se yksi vegaani joulupöydässä tosiaan tuon verran seitankinkkua? Olisi hyvä, jos seitankinkkua saisi valmiiksi viipaloituna vaikka 150 g pakkauksissa. Jonkun erikoistuuan tekeminen yhdelle hengelle yhdelle aterialle on oikeasti aika haastavaa, kun pakkauskoot ovat mitä ovat. NoEgg-kananmunankorvike myydään 200 g pakkauksissa (hinta Ruohonjuuressa 5,75 €) ja tarvitset koko paketista ehkä ruokalusikallisen.
Mä olen varsin vegaanimyönteinen kokki, mutta ymmärrän ihan hyvin, että vaikka alkaisikin hyvää hyvyyttään kokeilemaan jollekin vegaanivieraalle vegaaniruokia, onnistumisprosentti ekalla kerralla ei välttämättä ole sata ja lisäksi raaka-aineita menee roskiin melkoisen paljon. Ellei sitten kylään tullut vegaani ota avattuja pakkauksia lähtiessään mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on porkkanalohi??? Kuulostaa porkkanalla maustetulta lohelta. Mutta ei kai vegaanit voi syödä kalaa?
Myydäänkö tuollaista jossain valmiina? Että voisi ostaa vain esim. 5 siivua tätä lohta tiskistä?
Seitan-kinkku. En ole ikinä nähnyt kaupassa myynnissä, mutta varmaan sitä on. Olisin aivan hoomoilasena jos minun pitäisi valmistaa seitankinkku tarjolle. Paistetaanko se tavallisen kinkun tapaan?
Laatikot tietenkin helppo nakki ostaa valmiina ja katsoa että on vegaanista. Samoin tuo jäätelö. Eli ihan hyvät vinkit, kun ensin selvittää porkkanalohen ja seitankinkun ostopaikat.
Netti on ihan pullollaan sekä vegaanisia joulumenuja, vinkkejä vegaanisten ruokien ostopaikoista että reseptejä niiden tekemiseen, jos haluaa tehdä itse. Oletan, että jokainen, jonka netinkäyttötaidot riittävät tälle palstalle selviämiseen, onnistuu halutessaan googlettamaan näitä myös itse. :) Porkkanalohi viittaa siis porkkalaan, eli porkkanasta valmistettuun savulohen tyyppiseen ruokaan, mutta en viitsinyt kirjoittaa sitä tuossa muodossa, kun se ei välttämättä olisi sanonut lukijalle mitään.)
Tosi monia vegaanisia ruokia saa kyllä ihan tavallisista vähän isommista marketeista. Jos asuu Tuupovaarassa, kuten joku aiempi kirjoittaja arveli jouluruokien laittajien pääsääntöisesti asuvan, kannattaa varmaan pyytää kirkon kautta ajavien sukulaisten tuovan jotakin mukanaan sieltä. :D Ei tämä nyt oikeasti ole näin vaikeaa... Kyse on hyvästä tahdosta ja halusta joustaa. Jos ei niitä ole, niin sitten kaikki on tietysti hankalaa.
Mun mielestä taas hyvää tahtoa ja joustamista olisi se, että vegaani tekisi itse porkkalan ja toisi sitä mukanaan joulupöytään. Kaikki voisivat maistaa sitä. Voisi vaikka antaa reseptin joulupäivällisen järjestäjälle ja vaikka kertoa, mihin kaikkeen muuhun savuaromia voi käyttää (sitähän ei mene kuin pieni tilkka porkkalaan) . Valitettavan usein koko jouluruokarumba on yhden ainoa ihmisen harteilla eli äidin tai anopin. Sen vuoksi näihin "kummallisuuksiin" voisi suhtautua siten, että tuo itse tullessaan. Mitä enemmän pitää tehdä erilaisia ruokia ja vain yhdelle ihmiselle kutakin, sen vaativammaksi ja kiireisemmäksi muuttuu äidin/anopin koko joulu.
Noita savu- ja muita aromeita ei tarvitse käyttää, kun ruoka on aitoa eikä jotain vegaanien keinoruokaa.
Eikö salami, makkara, irtokarkit, keksit ynnä muut sitten ole keinoruokaa?
Varmaan ihan sian kyljestä kasvaa salamitikkuja vai ja pellolla keksejä?
No, oikea makkara on ihan ravinnollisesti hyvää tavaraa. En vertais niitä karkkeihin ja kekseihin.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa, että koko porukan laatikkoihin pitäisi yhden vieraan takia laittaa jotain teollisia keinoruokakermankorvikkeita. Maku ei ole todellakaan sama, ja noissa on epäterveellisiä keinotekoisesti kovetettuja kasvirasvoja. Kovetetut kasvirasvat ovat nimenomaan vaarallisempia kuin eläinrasva. Jostain syystä pelkillä pehmeillä kasvirasvoilla saadaan harvoin näitä vegaanisia keinoruokia aikaiseksi.
Jos olisin ap, tekisin oikeat ruoat itse oikeista raaka-aineista, mutta huomioisin kyllä vegaanin ostamalla keinotekoista vegaanista valmisruokaa. Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin, että jokaiselle on edes jotain syötävää, vaikka normaali ihminen ei mitään valtavaa panostusta odotakaan, jos isäntäväki noudattaa eri ruokavaliota. Joitain laatikoita taitaa löytyä vegaanisena. Löytyisikö joku sienisalaatti?
Ei ole yhtään naurettavaa. Meillä on perhepiirissä kaksi maitoproteiiniallergikkoa ja yksi keliaakikko ja äitini tekee joka joulu laatikot maidottomina ja viljattomina. Ovat todella herkullisia ja maistuvat ihan kaikille, (meitä on neljä sisarusta perheineen, noin 20 henkeä). Kyllä se on ihan taidosta kiinni saako ruoan maistumaan hyvälle. Kermattomat/ voittomat leivonnaiset ja ruoat maistuvat niin paljon paremmille, kun mausteiden ja raaka-aineiden omaa makua ei ole peittämässä se tunkkainen, raskas maidon maku. Tätä ei oikeasti tajua ennen kuin tottuu syömään maidottomia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään naurettavaa. Meillä on perhepiirissä kaksi maitoproteiiniallergikkoa ja yksi keliaakikko ja äitini tekee joka joulu laatikot maidottomina ja viljattomina. Ovat todella herkullisia ja maistuvat ihan kaikille, (meitä on neljä sisarusta perheineen, noin 20 henkeä). Kyllä se on ihan taidosta kiinni saako ruoan maistumaan hyvälle. Kermattomat/ voittomat leivonnaiset ja ruoat maistuvat niin paljon paremmille, kun mausteiden ja raaka-aineiden omaa makua ei ole peittämässä se tunkkainen, raskas maidon maku. Tätä ei oikeasti tajua ennen kuin tottuu syömään maidottomia ruokia.
Aika monta joulua pitää kuitenkin viettää ennenkuin tottuu :) Jos siis vuoden 364:nä päivänä käyttää voita ja maitotaloustuotteita. Ihminen tottuu monenlaisiin asioihin, kipuunkin, kun sitä tarpeeksi kauan jatkuu (nimimerkillä Kokemusta on parin kymmenen vuoden ajalta). Tässä nyt kuitenkin kai oli tilanne, jossa muiden kuin yhden ei ole tarpeellista tottua maidottomiin ruokiin? En mä laita rosolliin silliäkään, vaikka meillä joulupöydässä yhden mielestä rosolli maistuu paljon paremmalta sillin kanssa. Silli on sitten erillisessä purkissa, siitä voi sekoittaa omalla lautasellaan rosolliin. Muut syövät rosollinsa ilman silliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö salami, makkara, irtokarkit, keksit ynnä muut sitten ole keinoruokaa?
Varmaan ihan sian kyljestä kasvaa salamitikkuja vai ja pellolla keksejä?
No, oikea makkara on ihan ravinnollisesti hyvää tavaraa. En vertais niitä karkkeihin ja kekseihin.
https://www.maalaistuotevataja.fi/tuotteet/kaikki-tuotteet/lisaaineeton…
Tässä hyvä esimerkiksi.
T:eri
Teillä on jo juureslaatikot, salaatti, juomaa ja jälkiruoka. Olisko joku fetajuttu sitten sopiva kasvissyöjälle, hyvällä maulla maustettuna. Kastikkeesta ei tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnollista imellettyä perunalaatikkoa ei pysty valmistamaan ilman vehnäjauhoa, se ei vaan ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä niitäkin on. Ei läheskään kaikki ole erityisen kiinnostuneita laittamaan tavallistakaan sekaruokaa. Tekevät, koska on pakko jotain syödä. Mutta kaikki erikoisuudet tuntuvatkin sitten jo hyvin vaikeilta.
Henkilö, jota ei kiinnosta ei varmaan valmista itse mitään jouluruokaa saatika isännöi tai emännöi jouluna?
Muistatteko muka ulkoa jouluruokareseptit ja kauppalistat? Ette googlaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osan ruuista pystyy valmistamaan onnistuneesti ilman maitotuotteita, mutta leivonnaisissa paras tulos voin ja kerman kera.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on jo juureslaatikot, salaatti, juomaa ja jälkiruoka. Olisko joku fetajuttu sitten sopiva kasvissyöjälle, hyvällä maulla maustettuna. Kastikkeesta ei tietoa.
Vegaanit ei syö juustoa.
Meidän maidottomassa kastikkeessa on kaurakermaa, sinappia, konjakkia.. ehkä jotain millä suurustetaan
vegaanituotteet.net/joulu löytyy laatikot, punajuurisalaattia, sekä riisipuurokin vegaanisena. Rosolli, salaatti, leipä, sopii vegaanille. Ei voi ymmärtää miksi olisi vaikea... jos haluaa niin jotain soijanakkia tms voi hankkia tätä vierasta varten. Ei ole iso asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ei syö juustoa.
Meidän maidottomassa kastikkeessa on kaurakermaa, sinappia, konjakkia.. ehkä jotain millä suurustetaan
Loraus kinkunpaistorasvaa tuo ihanan maun ja sakeuttaa jos tarjoaa kylmänä. Ei tarvitse kertoa vieraille.