Mikä vege"kinkku" paras joulupöytään?
Vöner vai seitan vai mikä? En ole ikinä itse maistanut.
Kommentit (53)
Hommaa oikea pikkukinkku, ja selitä, että nykyään osaavat tehdä näin aidon makuista kinkkua tofusta ja seitanista.
Miksi pitää olla yhtään mitään kinkkua? Syön itse lihaa ja on alkanut tulla korvista ulos nämä jouluruoat.
Pakasteesta Hälsans soijanakit ja seitan kinkku. Tosin pakastesoijanakissa on kananmunan valkuaisjauhetta eli EI sovi täysin vegaaneille.
Satu Silvo on tunnettu vege"kinkku".
Kaikki ne ovat ihan yhtä hyviä, kunhan muistaa joulupöydän sijaan laittaa ne saunan pesään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt että millä minä voisin korvata ne kaikki rehut mitkä on joulupöydässä. Leivän olen jo opetellut korvaamaan laittamalla kinkkusiivun päälle voita.
Lanttulaatikon voisi korvata oikein hienoksi jauhetulla kananjaheliha-kerma-siirappi-kanamuna-korppujauhomössöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanille pitää olla kinkunkorviketta? Ei meillä ole sekasyöjillekään sitä, joten aika outoa nostaa pöytään rasvainen vehnäjauhopaistos siksi, että kinkku pitää korvata.
Mihin sekasyöjät tarvitsisivat kinkunkorviketta? Hehän voivat syödä oikeaa porsaanlihasta tehtyä kinkkua. Vegaanit taas eivät voi.
Työpaikan kahvipöytäkeskustelussa tullut huomattua etten tosiaan ole ainoa, joka ei ollenkaan välitä joulukinkusta. Tulisiko minulle siis olle kinkunkorviketta? Tiistaina lasten kanssa sovin, että laitamme uunilohta joulupöytään eikä ole nautaa tai porsasta missään muodossa koko aterialla. Tavallaan tuo uunilohi on meidän kinkunkorvike.
Minä olen kuullut hyvää Santun seitanin juhlaseitanista ja ostin sellaisen itsellenikin, en tosin ole vielä maistanut. Se on valmis tarjottavaksi sellaisenaan, eli seitania ei tarvitse edes lämmittää, vaan halutessaan sen voi tarjoilla kylmänäkin. Toinen hyvä vaihtoehto on myös Vöner, joka on siis myös seitania. Vöneriä saa kilon ja noin 400 gramman paketeissa, molemmat samaa tavaraa. Vöner on myös herkullista, mutta luulen tuon Santun seitanin olevan enemmän kinkun tyyppistä, jos haluaa nimenomaan "joulun makua" seitaniinsa.
Älkää ainakaan ostako Tapolan jouluseitania. Aivan järkyttävää!! Maistuu joulukakun mausteille, kanelille, neilikalle, piparille ym. ja muutenkin on aivan järkyttävän tinttu pahanmakuinen pötkö. Meni ensihaukkaisun jälkeen roskiin. Hyi.
N30
Kasvissyöjänä en ymmärrä kinkun korviketta. Ja miksi sen pitää näyttää ja maistua lihalta?
Olen 30 vuotta tehnyt nut roastin joulupöytään, joka vuosi erilaisen. En ikinä ostaisi mitään kahdenkympin juhlaseitania🤢
Maistuvatko nuo vegekinkut siis kinkulta? Näin sekasyöjänä kun olen maistanut vegepuolen lihankorvikkeita eri valmistajilta, niin ainakin erilaisista pavuista koostetut ovat miltei järkiään maistuneet ja tuntuneet suussa paputahnalta. Tofua taas en osaa varmaankaan valmistaa oikein tai sitten olen valinnut väärän sorttista, kun yritin sitä "pihveiksi" paistaa, lopputulos oli pinnalta leivityksen ansiosta rapea, mutta sisältä ällöttävän hyytelömäinen, kuin olisin jelloa natustanut.
Poika on toivonut, että käytettäisiin enemmän kasviksia, sen vuoksi tekisi mieli kokeilla enemmänkin noita "korvikkeita", mutta näyttävät omaan silmään niin hintavilta, ja kun lopputulos maun kannalta usein kuitenkin on ollut lähempänä hernekeittoa kuin lihaa... Teenkö jotain väärin, vai kuuluuko niiden maistua tuolta?
Kaikki gluteenia välttelevät, ottakaa seitan. Ihan paras!
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjänä en ymmärrä kinkun korviketta. Ja miksi sen pitää näyttää ja maistua lihalta?
Olen 30 vuotta tehnyt nut roastin joulupöytään, joka vuosi erilaisen. En ikinä ostaisi mitään kahdenkympin juhlaseitania🤢
Mä voin kertoo sulle että ei se gluteenipuurosta tempastu klunssi, joka on maustettu inkiväärillä, neilikalla, kardemummalla ja kanelilla miltään lihalta näytä eikä varsinkaan maistu! :D
Mä teen pähkinäpaistin
https://www.theguardian.com/food/2020/nov/16/vegetarians-rejoice-10-nut…
Nämä kinkun korvikkeet on ilmastolle pelkästään haitallisia ja olisi parempi jättää ostamatta.
Kukaan niistä ei tykkää, koska ovat karmeita maultaan ja koko ajatuskin ällöttää.
Vierailija kirjoitti:
Maistuvatko nuo vegekinkut siis kinkulta? Näin sekasyöjänä kun olen maistanut vegepuolen lihankorvikkeita eri valmistajilta, niin ainakin erilaisista pavuista koostetut ovat miltei järkiään maistuneet ja tuntuneet suussa paputahnalta. Tofua taas en osaa varmaankaan valmistaa oikein tai sitten olen valinnut väärän sorttista, kun yritin sitä "pihveiksi" paistaa, lopputulos oli pinnalta leivityksen ansiosta rapea, mutta sisältä ällöttävän hyytelömäinen, kuin olisin jelloa natustanut.
Poika on toivonut, että käytettäisiin enemmän kasviksia, sen vuoksi tekisi mieli kokeilla enemmänkin noita "korvikkeita", mutta näyttävät omaan silmään niin hintavilta, ja kun lopputulos maun kannalta usein kuitenkin on ollut lähempänä hernekeittoa kuin lihaa... Teenkö jotain väärin, vai kuuluuko niiden maistua tuolta?
Ei ne maistu kinkulta vaikka mitä tekisi. Itse en kasvissyöjänä noita enää osta, aina pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kinkun korvikkeet on ilmastolle pelkästään haitallisia ja olisi parempi jättää ostamatta.
Kukaan niistä ei tykkää, koska ovat karmeita maultaan ja koko ajatuskin ällöttää.
Ai esim. suomalaisesta vehnästä tehty seitan"kinkku" on ilmastolle haitallinen? Suht pahoja ne kyllä yleensä on, siitä olen samaa mieltä.
Miksi kasvisruokaa pitää kutsua kinkuksi? Jos kinkku maistuu, syö hyvä ihminen kerran vuodessa. Itse teen nutroastin joka vuosi kun joku seitan jo pelkästään kuulostaa ällöttävältä.
Seitan-paisti! Ostettiin tänäkin jouluna valmiina ainekset, sen kuin sekoittaa nesteet ohjeen mukaan. On hyvää! Päälle vielä sinappikuorrute. Meillä maistuu mm. piiran päällä ohuina siivuina - kinkun tapaan! ;)