Hei Sinä keski-ikäinen - saitko koulusta joululomalle lähtiessä joulupussin?
Alakoulussa niitä jaettiin kasarilla. Pussissa oli pieni rasia rusinoita, piparkakku ja omena. Todistukset ja pussit jaettiin illalla koulupäivän jälkeen pidettyjen joulujuhlien päätteeksi.
Eräänäkin vuonna luokkakaverit protestoivat, eivätkä huolineet omenoita, joten minä keräsin ne itselleni ja niitä olikin sitten iso pussillinen.
N 46
Kommentit (52)
Oon 36 ja idässä jaettiin joulupussit kun olin ala-asteella :) Pipari ja omena, en muista oliko jotain muutakin.
Meillä oli omena, piparkakku, pari karamellia ja kiiltokuva.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 46-vuotias, emmekä saaneet mitään joulupusseja ainakaan keski-Suomessa.[/quote
Jyväskylässä 1970-luvulla jaettiin ainakin ala-asteella joulupussit. Pussissa oli omena, piparkakku ja joku karamelli, jos muistan oikein. Silloin ei ollut niin yltäkylläistä kuin nykyään, joten pussin sisältöä ei halveksittu.
Meitäkin nöyryytettiin nöillä köyhäin aluilla. Luokalla pati köyhää joten ksikillehan tuollainen piti sitten jakaa. Siellä oli keittäjän takalistossaan uittama omppu, paskaklimppejä joita rusinoiksi väitettiin, ja halpis karkki. Roskiin lensi jokavuosi
Minä kävin ala-asteen ysäreillä ja muistan nuo. Just puhuin omalle lapselle noista! Sisältö saattoi olla esim. lakupatukka, pipari ja mandariini, tai omena, joulukarkki ja pipari, aski rusinoita tms, vaihteli hiukan vuosittain. Olin kyllä aina tyytyväinen, se oli loman alkamisen merkki kun sai todistuksen ja pussin :) Joskus joulujuhla saattoi olla koululla aamulla ja muistan kun sitten kävelin kotiin, oli mukava lomalle laskeutunut olo ja söin piparia mennessäni. Meille ei ostettu lapsena mitään övereitä karkkipusseja tms, vain laivareissuilta tai vastaavilta sai joitakin karkkipusseja mitkä sitten sisarusten kesken aina tarkkaan jaettiin, joten nuo olivat kyllä ihania herkkuja. Pussi saattoi olla kuvioitu, ja joskus tosiaan siellä oli myös kortti.
Kyllä oli ja lapseni saivat viime viikon juhlassa semmoiset. Sisältö oli omena ja muutama karkki ja joulukoriste. Terveisiä vaan pienestä kyläkoulusta.
Sain, mutta en tunnusta olevani keski-ikäinen 🤣 Minusta se pussi oli ihana, olin aina aivan tohkeissani!!! 😍
60-70 luvulla ainoa joululahja oli puoli mätä omena ja lakritsi pätkä paperipussissa. Opettaja kiusasi koulussa kyselemällä kuka oli saanut mitäkin joululahjoja ja meidät opetettiin ettei saa valehdella. Kyllä oli noloa kertoa joululahjasta lakritsi ja mätä omena.
Olen vm -71 ja kyllä meillä jaettiin koulussa noita pusseja joissa oli omena ja pipari.
Lapseni ovat syntyneet 2007 ja 2009, ja heidän koulussaan jaetaan tuollaiset pussit vieläkin.
Alaluluokilla oli pikkujouluna lahjaleikki. Jokainen vei lahjan, siitä oli sovittu mitä se saa maksaa. Kaikki laitettiin isoon pussiin jonka jälkeen tonttu jakoi jokaselle lahjan ja joku makeinen tai suklaa oli koulun puolesta. Joulujuhlapäivänä mentiin Töölön kirkkoon, joka oli koristeltu ja sen jälkeen oli joulujuhla, jonne sai tulla perhettä vieraaksi. Juhlat oli todella hyvin järjestelty. Jännää oli kun vanhemmat tulivat katsomaan esityksiä. Espoossakin omat lapset viettivät samaan tyyliin jolujuhlia. Kaikkein parasta oli päiväkodin upeat joulujuhlat. Vieläkin tulee tippa linssiin. Nyyh,,,
Sain joulupussihousut