Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei Sinä keski-ikäinen - saitko koulusta joululomalle lähtiessä joulupussin?

Vierailija
19.12.2019 |

Alakoulussa niitä jaettiin kasarilla. Pussissa oli pieni rasia rusinoita, piparkakku ja omena. Todistukset ja pussit jaettiin illalla koulupäivän jälkeen pidettyjen joulujuhlien päätteeksi.

Eräänäkin vuonna luokkakaverit protestoivat, eivätkä huolineet omenoita, joten minä keräsin ne itselleni ja niitä olikin sitten iso pussillinen.

N 46

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja kortin jossa oli opettajan joulutervehdys.

Vierailija
2/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pussissa oli rusinoita, maapähkinöitä ja klementiini. Söin rusinat. Maapähkinät meni linnuille. Klementiini oli ällö, kun oli niissä pähkinänmuruissa.

Yläasteella porukka heitti pussit suoraan roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Muistan sen mandariinin. Ja pettymyksen, kun pussi oli niin tylsä.

N51

Vierailija
4/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Paperipussissa oli ainakin rusinoita ja pipari. Muuta en muista. N46

Vierailija
5/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussissa oli suuri sokerikuorrutuksella koristettu piparkakku, muutama karamelli ja omena. Omenan vein keittiöön muiden syötäväksi mutta piparkakun ja karkit söin itse.

Vierailija
6/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain! Ja sama evaspussi kummitteli myos luokkaretkilla, silloin sisalto tosin oli juustosampyla, omena ja pillimehu. :) 

Ja ne oli viela ihan luksusta mun mielesta. Pillimehukin! Ikina ei kotona saanut. 

Vierailija
7/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 46-vuotias, emmekä saaneet mitään joulupusseja ainakaan keski-Suomessa.

Vierailija
8/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 46-vuotias, emmekä saaneet mitään joulupusseja ainakaan keski-Suomessa.

Ei meilläkään ollut mitään joulupusseja. Ainakaan meidän koulussa.

Vierailija
9/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Se oli kuin aarre. Ei meillä kotona ollut appelsiineja.

Vierailija
10/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joulupussin! Siinä taisi olla omena ja pipari.

Ala-asteella oli ainakin ekaluokalla myös lahjojen vaihto. Kaikki veivät kouluun pienen paketoidun lahjan ja jokainen sai sitten poimia itselleen yhden niistä. Itse vein Kalkitos-arkin ja sain tilalle pienen keraamisen tontun. :)

Vierailija
11/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella oli ainakin ekaluokalla myös lahjojen vaihto. Kaikki veivät kouluun pienen paketoidun lahjan ja jokainen sai sitten poimia itselleen yhden niistä. Itse vein Kalkitos-arkin ja sain tilalle pienen keraamisen tontun. :)

Niin ja olen 47.

Vierailija
12/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

m-45 ja risat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään ollut mitään joulupusseja. Ainakaan meidän koulussa.

Olen teitä 10 vuotta vanhempi, me saatiin joulupussit ensin alaluokilla Kotkan suunnilla ja sitten vielä Helsingissäkin, mutta en jaksa muistaa niin tarkasti historian hämärään, että mille luokalle asti tapa jatkui.

No lukiossa ei kyllä enää saatu :D

Vierailija
13/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muistan sen joulupussyn.<3

Vierailija
14/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saimme ja ne olivat suloisia sisällöltään.

Vierailija
15/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin jaettiin noita joulupusseja koko peruskoulun ajan. Olen syntynyt vuonna 2001.

Vierailija
16/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalkitos-arkki <3

Olin jo unohtanut koko kasitteen, kiitos!

N44

Vierailija
17/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla pussissa oli omena, pipari ja kiiltokuva. Saattoi olla joskus myös karkki. - Kaikki tulivat tarpeeseen :)

Vierailija
18/52 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 2000-luvun alussakin! Klementiini ja kaikki :D

Vierailija
19/52 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin nämä, olen monesti miettinyt että miksihän ne eivät olleet säästökohteiden listalla 90-luvun lama-aikaan meidän pienessä kyläkoulussa. Saimme koristeellisen ison piparkakun lisäksi omenan JA mandariinin. Lisäksi, kun noista retkieväistä joku mainitsi, niin meillä jaettiin jokaiselle lapselle kaksi pillimehua (omena ja appelsiini) ja kaksi sämpylää (kinkku ja juusto).

Mietin lamaa siksi, koska lapsuudessani kukaan ei puhunut koko asiasta ja opin siitä kunnolla vasta jälkikäteen. Yritänkin siis aina kovasti keksiä, että miten lama olisi näkynyt lapsuuteni ajassa ja elämässä, mutta en toistaiseksi ole keksinyt yhtäkään asiaa. Elämä on ollut todella riippuvaista kuplasta, silloinkin. Ala-asteellani oli alle sata oppilasta, eikä mistään karsittu, edes joulupussukasta.

Vierailija
20/52 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota joulupussia jaettiin meidänkin koulussa 90-luvun loppupuolelle asti.  Päiväkotivuosilta asti söin kiltisti sen omenankin, mutta olisiko ollut viidennellä luokalla kun unohtui omppu kotona jääkaappiin. Äiti sitten juhannusta varten siivoillessaan sen sieltä löysi ja leikkasi auki. Oli vielä syömäkelpoinen. En sen jälkeen niihin omeniin koskenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi