Hei Sinä keski-ikäinen - saitko koulusta joululomalle lähtiessä joulupussin?
Alakoulussa niitä jaettiin kasarilla. Pussissa oli pieni rasia rusinoita, piparkakku ja omena. Todistukset ja pussit jaettiin illalla koulupäivän jälkeen pidettyjen joulujuhlien päätteeksi.
Eräänäkin vuonna luokkakaverit protestoivat, eivätkä huolineet omenoita, joten minä keräsin ne itselleni ja niitä olikin sitten iso pussillinen.
N 46
Kommentit (52)
Joo, muistan ainakin ala-asteella että saatiin semmoset. Ruskea pieni paperipussi jonka sisällä oli esim. pätkis, rusinoita ja tikkari tms. Siis jotain tuon tyylistä pientä. Oon syntynyt -88.
Oli ainakin nisupoika, omena ja karkki.
Pyhäkoulusta sai tollasen pussin 90-luvulla ja 2000luvun alussa. Oli paperipussi minkä sisällä pipari, rusinalaatikko ja yksi fazerin sininen konvehti.
Joo kyllä saatiin ala sekä ylästeella ja olen siis 26 vuotias nyt.
Joo saatiin. Pussissa oli omena, koristeltu pipari, pari karamellia ja mandariini, jotain tällaista. Muistan että söin ensin herkut ja viimeksi hedelmät, ja että omena maistui happamelta karkkien jälkeen.
Sain jo 70-luvun alussa.
Muistan, kun muun ohella siellä oli tytöille kiiltokuva-arkki ja pojille muovinen pikkuauto :D Ei ollut silloin viellä sukupuolisensitiivisyydestä kuultu.
Sitten vuodesta vaihdellen muuta: perussettinä kuitenkin omena, pipari ja pari karkkia/tikkari.
Vierailija kirjoitti:
Joo saatiin. Pussissa oli omena, koristeltu pipari, pari karamellia ja mandariini, jotain tällaista. Muistan että söin ensin herkut ja viimeksi hedelmät, ja että omena maistui happamelta karkkien jälkeen.
Ja siis kävin alakoulua 70 luvulla.
Ei todellakaan jaettu. Mutta mä vietinkin lapsuuteni Suomen Beverly Hills 90210:ssa, eli Larussa. 1979 menin kouluun siis.
Vierailija kirjoitti:
Pussissa oli suuri sokerikuorrutuksella koristettu piparkakku, muutama karamelli ja omena. Omenan vein keittiöön muiden syötäväksi mutta piparkakun ja karkit söin itse.
Ihan sama sisältö oli meillä, pussit saatiin ala-asteella. En nyt muista saatiinko ihan joka vuosi, mutta joskus ainakin.
Laru on muutenkin Suomen 90210, siellähän on postinumero 00210. Tosin itse asuin sillä paremman väen puolella saarta, jonka postinumero on 00200.
treffit kirjoitti:
Kalkitos-arkki <3
Minä en muistanut tuota nimeä, mutta olen tallettanut kaikki siirtokuva-arkkini 70-80-luvuilta. Pitäisikin kaivaa ne esille ja ihailla.
Tykkäsin joulupusseista myös, vaikka ne olivat vaatimattomia. Joku kiva tunnelma niissä oli.
Saatiin kyllä joulupussi! Hauskaa kun muistatte, nyt muistui itsellekin :). Sisältönä oli omena ja pipari, en muista oliko muuta.
N51
Sain kyllä, 60-luvulla olen syntynyt. Hyvin samantapaisen pussin sain myös poliisien joulujuhlasta, isäni oli poliisi ja poliisitalolla järjestettiin perheille isot - lapsen mielestä isot -joulujuhlat.
Omatkin lapseni saivat vielä joulupussukat koulusta, hmm, missäköhän vaiheessa tämä loppui?
Lapseni ovat syntyneet -92 ja -94. Tämä Tampereen naapurikunnassa.
Saatiin ala-asteella. Sisältönä joulupipari, mandariini ja karkkiaski (pahoja ja sitkeitä hedelmä xylitoleja) ehkä myös kiiltokuva.
Ilmankin olisin pärjännyt mainiosti.
Mekin saimme joulupussin ala-asteella. Siellä oli aina omena ja pipari :) Tämä perinne jatkui siihen asti, kunnes kyläkoulumme lakkautettiin sen koulujenlakkautus buumin aikana.
Kyllä meillä ala-asteella oli, siellä oli aina jauhoinen omena (josta tykkäsin) ja pipari. Opettaja jakoi ne kaikille luokassa joulujuhlan (meillä sanottiin kuusijuhla) jälkeen samalla kun antoi joulutodistukset. Joulujuhlassa oli aina ohjelma samalla kaavalla: Enkeli taivaan ja johtajaopettajan lukema jouluevankeliumi, sitten 1-2 lk esitti tonttuleikkejä musiikin säestyksellä. Sen jälkeen 3-4 lk esitti näytelmän, sitten 5-6 lk lausui runoja, 3-4 lk soitti nokkahuilulla pari joululaulua ja lopuksi 5-6 lk esitti näytelmän. Sitten johtajaopettaja kiitti kaikkia ja toivotti hyvää joulua ja kun alettiin tekemään lähtöä, niin yhtäkkiä ovelta kuuluikin kolinaa: onkos täällä kilttejä lapsia? Alettiin laulamaan Joulupukki, joulupukki...pukki jakoi koristaan makeisia ja kertoi jonkun hauskan jutun, yleensä siitä miten oli tullut monen mutkan kautta tänne koululle, mitä kaikkea oli sattunut yms.
Jouluevankeliumin aikana oli joulukuvaelma ja aina ne luokkien suosituimmat pääsivät mukaan, varsinkin Maria ja Joosef olivat haluttuja rooleja ja 5-6 lk ope valitsi ne. Eräänä vuonna valinnan tekikin toinen opettaja ja satuimme olemaan silloin kuutosia. Voi sitä yllätystä ja ihanuutta, kun minä pääsin Mariaksi. En olisi uskonut, olin ujo ja hiljainen oppilas. Joulujuhlaan sai tulla myös oppilaiden vanhemmat ja sisarukset ja isovanhemmatkin. Koulun pihalla oli lyhtyjä ja soihtuja, juhlasali oli koristeltu ja oli iso kuusi. Tunnelma oli juhlava ja siitä alkoi joulu. Tämä 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 46-vuotias, emmekä saaneet mitään joulupusseja ainakaan keski-Suomessa.
Kyllä Jyväskylässä ainakin sai. Olen 43.
Huono pussihan se oli, roskiin meni yleensä kun ei ollut kunnon karkkia.
Sain, muistaakseni pussissa oli laku, omena ja rusinoita, saattoi olla piparikin.
Muistan pienen rusinalaatikon kun en pidä rusinoista ja sitten se omena ja pipari meni heti köyhän perheen lapsen suuhun.
N50
Jep. muistan saaneeni joulupussin. Nykyään saavat joulupuuron päättöpäivänä. N50+