Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työhakemus olla liian hyvä?

Vierailija
26.04.2025 |

Eli jos hakemuksesta tulee mielikuva, että olen kamalan monipuolinen superosaaja, minua ei uskalleta palkata, koska työnantajalla ei ole tarjolla minulle työtä, jossa minun "superosaamistani" voitaisi hyödyntää täysimääräisesti?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. 

Vierailija
2/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipätevää ei yleensä haluta palkata koska ajatellaan, että motivaatio ei riitä kovin kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot liian hyvä, rekryäjä ajattelee, että oot liian kallis, tai vain käymässä talossa, eli tulet liian kalliiksi, kun kohta pitää rekrytä uusi.

Vierailija
4/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siinä mielessä, että jos vaikutat ylipätevältä tarjolla olevaan tehtävään, ajatellaan helposti, että et oikeasti tulisi sitä tekemään ja rekryä jouduttaisiin jatkamaan tai toistamaan pian.

voi myös siinä mielessä, että jos hakemus ja täysin kiiltävää pintaa joka heijastaa rerkyilmon toiveita, siitä ei ehkä näy lainkaan mitään mikä kertoisi sinusta ja todellisista kyvyistäsi. Tällä lailla vaikuttaa äkkiä myös siltä, että hakemus on tehty tekoälyllä , mikä siis ei ole hyvä asia, koska jää kovin geneeriseksi, eikä välttämättä ole missään yhteydessä todellisuuteen.

Vierailija
5/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä hakemuksessasi ole vikaa, vaan ylimielisessä persoonassasi. Miksi pistää hyvät työntekijät kärsimään vain sen vuoksi, että sulla oli hyvä CV?

Vierailija
6/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly työnhakemukset teen ja saan rekryjen keskeytyksiä... 

Vierailija
7/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisethan ovat tunnetusti huonoja kehumaan itseään.

Ja sitten kun joku osaa kehua itseään, ei sekään ole hyvä.

Että koettakaa nyt päättää!

Vierailija
8/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata laittaa samaa hakemusta jokapaikkaan vaikka se olisi kuinka hyvä vaan räätälöidä se kyseessä olevan tehtävän mukaan. Työnantaja on ensisijaisesti kiinnostunut siitä osaamisesta mikä työnhakuilmoituksessa on mainittu.

Vierailija
9/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata laittaa samaa hakemusta jokapaikkaan vaikka se olisi kuinka hyvä vaan räätälöidä se kyseessä olevan tehtävän mukaan. Työnantaja on ensisijaisesti kiinnostunut siitä osaamisesta mikä työnhakuilmoituksessa on mainittu.

Tietenkin, jos on avoin työpaikka, räätälöidään hakemus ja CV sen mukaiseksi.

Mutta jos laittaa avoimen hakemuksen? Ei ole tiettyä työtehtävää, johon hakemus kohdistetaan, kun osaisi tehdä useampaa työtä siinä samassa firmassa.

Vierailija
10/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos laittaa avoimen hakemuksen? Ei ole tiettyä työtehtävää, johon hakemus kohdistetaan, kun osaisi tehdä useampaa työtä siinä samassa firmassa.

Kannattaa jäsentää itselle mikä on se oma ydinosaaminen ja keskittyä CV:ssä siihen. Sitten kun on saanut työpaikan niin moniosaalle kyllä helposti tajotaan lisääkin tehtäviä.

Vierailija
11/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä voi olla hakemusta lukemassa tyyppi, joka ajattelee, että sinussa on jotain vikaa, kun paperilla olet niin hyvä, mutta silti haet tuota paikkaa.

Vierailija
12/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut aivan liian hyvän hakemuksen, ajalta ennen tekoälyä, sen aikaisten työhakemusoppikirjojen mukainen. Paha vaan, ihminen oli luonnossa hyvin erilainen jo haastattelussa eikä kyse ollut jännityksestä, aivan selvästi joku muu oli hakemuksen tehnyt. 

Vierailija
13/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän nykkyään hakemuksista pois tutkijankoulutuksen, haen maisterina. Toimii.

Vierailija
14/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ja haastatteluhan sen sitte kertoo enemmän. Mulla oli taannoin työnhakijana mies, joka ei löytänyt itsestään mitään vikoja, oli kaikessa niin hyvä. Ei jatkoon

Vierailija
15/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jäsentää itselle mikä on se oma ydinosaaminen ja keskittyä CV:ssä siihen. Sitten kun on saanut työpaikan niin moniosaalle kyllä helposti tajotaan lisääkin tehtäviä.

Helppo se on sellaisen sanoa, jolla on joku täsmäkoulutus ja työkokemustakin kovasti siltä omalta ydinosaamisalueelta.

Kun on tehnyt max puolen vuoden määräaikaisia työpätkiä, ja joka kerta vähän eri hommia, ja melkein kaikkea on osannut, on mahdotonta nimetä jotain osaamisaluetta ydinosaamisalueeksi. Tasan sitä omaa koulutusta vastaavaa työtä ei ole, vaan jotain "läheltä liippaavaa" pitää hakea.

Vierailija
16/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi olla hakemusta lukemassa tyyppi, joka ajattelee, että sinussa on jotain vikaa, kun paperilla olet niin hyvä, mutta silti haet tuota paikkaa.

Pitääkö minun sitten kertoa se vika siinä hakemuksessa, ja selittää, miksi se ei tässä hakemassani työssä haittaa?

Minulle on työnhakuvalmentajat sanoneet, että ei kannata laittaa.

Vierailija
17/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla.

Vierailija
18/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei välttämättä hakemuksessasi ole vikaa, vaan ylimielisessä persoonassasi. Miksi pistää hyvät työntekijät kärsimään vain sen vuoksi, että sulla oli hyvä CV?

Mistä he voivat minun ylimielisyyteni tietää, jos se ei näy hakemuksessa (jos näkyisi, se olisi vika siinä hakemuksessa), eikä minua kutsuta haastatteluun?

Vierailija
19/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan akateeminen naispuolinen sukulaiseni auttoi minua CVn ja työhakemuksen kanssa. En saanut kutsua yhteenkään haastatteluun. Näytin sitten CVtä hyvälle miespuoliselle ystävälleni jolla oli opistoasteen insinöörikoulutus ja rekrytoi henkilöitä firmaan. Sanoi heti, että tästä näkee ettei ole omaa käsialaa. Olen siis opistoasteen teknikkokoulutuksen käynyt mies ja  olin ollut jo joitain vuosia työelämässä. Muokattiin ja karsittiin turhat korulauseet pois. Tein kuusi hakemusta, joista kolmeen pääsin työhaastatteluun. Kaikkiin kolmeen olisin päässyt. Kannattaa siis tehdä hakemus itse ja pyytää lähellä samaa koulutustasoa vastaavan kaverin antamaan mielipiteensä. Mielellään samaa sukupuolta kuin itsekin, koska rekrytoija näkee tekstistä onko miehen vai naisen kirjoittama. 

Vierailija
20/28 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on sellaisen sanoa, jolla on joku täsmäkoulutus ja työkokemustakin kova

Kannattaisiko sitten miettiä mitä niistä monista tehtävistä mitä olet tehnyt haluaisit mieluiten tehdä jatkossa? Opiskele sitä aluetta itse lisää vaikka netissä, työväenopistossa, avoimessa korkeakoulussa jne.  ja osoita näin motivaatiosi työnantajalle.