Onko muille käynyt niin, että palkka ei riitä, kun aina maksaa luottokorttilaskuja?
Sitten joutuu ennen palkkapäivää taas ostamaan luotolla. Miten tästä kierteestä pääsisi eroon?
Kommentit (19)
Tuttua on. Kolmeksi viikoksi palkkani riittää ja ruoste on Volvoni vienyt.
Mulla luottokortit on vain hätävara ja tarpeen joskus esim hotellia varatessa. Tavallisia ostoksia en luotolla maksa.
Hyvin riittää palkka.
Kylmästi lisätöitä, jotta saa luottokortin velan maksettua. Sitten kortti pois. Ensin kannattaa nipistää pois kaikki turhat laskut ja kaittaa tiukka ruokabudjetti, jota ei ylitetä. Kaikki muut ostot pois paitsi se budjettiruoka joka on esim 50e/viikko.
Yritä vaikka yksi kuukausi pihistää niin paljon, että saat luoton maksettua ja uutta ei tarvitse ottaa. Siitä se sitten lähtee.
Tuo tilanne oli kun oli asuntolainaa. Asiaan auttoi kun budjetoi kaiken ja pysyminen budjetissa. Lopulta sai sen luottokorttivelan pois ja sitten luottokortti kokonaan pois. Kesti kyllä kuukausia saada talous kuntoon, joten ei ollut helppoa.
Yritä karsia menoja, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Ite en oo ikinä hommannut luottokorttia. Vielä kumminkin hengissä.
Pitää vaan yrittää suhteuttaa menot kuluihin niin kyllä se siitä. Jos haluaa lisää rahaa niin sit tienaamisen kautta.
Excel - apu talouden hallintaan. Jos ei osaa käyttää, niin ihan googlen tekoäly auttaa.
Menot minimiin, välttämättömät hoidetaan ajallaan eli eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Yritä vaikka yksi kuukausi pihistää niin paljon, että saat luoton maksettua ja uutta ei tarvitse ottaa. Siitä se sitten lähtee.
Tämä. Mulla oli suunnitelma tehdä tämä mutta sitten hajosi auto ja varasin matkan. Nyt on luottokortit 3500 taas tapissa. Mutta on mulla säästöjä 4200 eli on sentään enemmän säästöjä kuin luottoja. En kajoa säästöihin vaan 3kk menee että saan luotot pois kun en halua elää liian köyhäillen
Mulla oli joskus sama tilanne. Shoppailin ja tein isommat ostokset luottokortille, pankkitili oli aina nollilla viikko ennen tilipäivää. Piti vain pistää kulutus minimiin muutamaksi kuukaudeksi ja sain luoton maksettua pois. Tietenkään ei voi palata entiseen tyyliin.
Tämä ei tietysti auta alottajan nykyiseen tilanteeseen, mutta ehkä helpottaa jatkoa. Opiskeluaikana tulot olivat pienet ja epätasaiset. Etenkään, kun en saanut asumistukea avovaimoni tulojen takia, joka tasa-arvon airueena ei kuitenkaan minua elättänyt vaan vaati tasaamaan laskut.
Tein vuosi-excelin pakollisista menoista ja tuloista. Niinpä seurasin joka kuukausi, etten ole ylittänyt budjettiani, vaikka tili näyttikin aina hyvältä elo- ja tammikuussa, kun oli nostanut lainat. Puhumattakaan syyskuusta, kun oli ollut neljä kuukautta töissä.
Onneksi ei ollut luottokorttia, että olisin edes voinut yrittää elää yli varojeni. Houkutus olisi menesti ollut kova lähteä opiskelijajatkoille kuppilaan, eikä tyytyä pelkkään kotiviiniin ja UFF:n vaatteisiin.
Sitä paitsi rahattomuus oli hyvä koulu koko loppuelämäksi.
Hyvin riittää, kun ei ole tyhjäpää, jolla on pakkomielle materiaan.
Ei kai siinä mitään huonoa ole jos maksaa luoton pois ettei mene korkokuluja. Tiedän kaksi ihmistä joilla luottokortin velka on ollut tapissa monta vuotta. Toinen tuli järkiinsä ja lyhensi velan nollille.
Talous tiukille vain. Itse nyt säästän muuten vain, kun jouluun ja auton korjaukseen on mennyt rahaa.
Puhelinliittymän vaihdoin halvempaan. Maksan vuokran, sähkön, vakuutukset, puhelimen ja auton kulut minimiajolla. Bensaan menee joku max 50e kuukaudessa ja vero on pieni. Ruokabudjettini on 200e/kk tosin töissä voin syödä edullisesti lisäksi. Netflix on sitten se luksus lisäksi. Tällä mennään nyt muutama kuukausi. Lisäksi avustan opiskelevaa nuorta, mutta säästöön jää hyvin.
Monesti tilannetta selvittää jo yhden kuukauden tarkka kirjanpito. Se paljastaa hyvin, mistä pitäisi voida pihistää. Varmaan netissä on jotain lomakkeitakin sellaiseen ja ihan ruutupaperillekin toki onnistuu.
Voi hyvänen aika! Ei tässä mitään exellejä tarvita, lopetat ylimääräisen "shoppailun" ja alat elämään tulojesi mukaan. Entisaikaan tämmöstä kutsuttiin ns vekselivetoiseksi elämäntavaksi, silloin auttoi pankki korkeakorkoisella lainalla. Sait jo monta hyvää neuvoa, sinnittelet ne luottokorttilainat pois, myyt joutilasta ja ylimääräistä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mulla oli suunnitelma tehdä tämä mutta sitten hajosi auto ja varasin matkan. Nyt on luottokortit 3500 taas tapissa. Mutta on mulla säästöjä 4200 eli on sentään enemmän säästöjä kuin luottoja. En kajoa säästöihin vaan 3kk menee että saan luotot pois kun en halua elää liian köyhäillen
Vähän sama homma. Joku tonni rahastossa joka riittäisi Visa velkaan, mutta maksan pikkuhiljaa ylimääräistä mikä liikenee ja muutama satanen jää käyttötilille kuun vaihteeseen kunnes taas eläke tulee.
Leikkaamalla luottokortin poikki.