Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Veisin lompakon poliisiasemalle. Mutta en yrittäisi ottaa henkilöön itse yhteyttä, ellei kyseessä ole jokin tuntemani henkilö. Koska muuten ei voi tietää, millainen henkilö se lompakon omistaja on. Jos se sattuisi olemaan jokin rikollinen, niin silloin yhteydenotto voi olla pahimmillaan riski omalle turvallisuudelle. Eihän tuollaiset omin päin tehdyt yhteydenotot oikeastaan edes tavalliselle kansalaiselle millään muotoa kuulukaan. Se, että vie lompakon poliisille, niin on velvoitteet silloin täyttänyt.
Ottaisin varmaan rahat ja ajattelisin että ihana kun kävi kerrankin hyvä tuuri. Pieni löytöpalkkio on ihan paikallaan. Sitten veisin muun sisällön poliisiasemalle.
Kerran löysin lompakon. Sen sisällä olevasta Kela-kortista näin, että lompakon omistaja oli yli 80-vuotias.
Nimi oli sen verran harvinainen, että puhelinnumero oli helppo selvittää. Soitin lompakon omistajalle, ja vein lompakon hänelle kotiin.
Hän ei ollut vielä ehtinyt edes huomata lompakkonsa katoamista, koska oli juuri kotiutunut kauppareissulta, kun soitin.
Pidän rahat. Siitäpähän oppii kadottaja paremmin huolehtimaan rahoistaan.
Olen löytänyt usein lompakkoja, auton avaimia, pankkikortteja jne. Aina olen selvittänyt omistajan ja palauttanut kadonneet tavarat hänelle. Yleensä olen vielä saanut löytöpalkkionkin.
Köyhä ja rehellinen
Vien lompakon rahoineen poliisiasemalle. Itse olen aina saanut lompakkoni takaisin, kun olen sen kadottanut, eikä siinä olleisiin rahoihin oltu koskettu eikä tullut edes vaatimusta löytöpalkkiosta. Näin siis Kainuussa, toivottavasti myös muualla Suomessa ollaan rehellisiä.
Minä palauttaisin ja välillisesti olen palauttanutkin lompakon omistajalleen.
Löysin pari vuotta sitten pullean lompakon Citymarketin eteisen penkiltä. Juuri siinä vanhukset odottavat taksia. Vein Infoon ja toivon, että omistaja sai lompakkonsa takaisin.
En edes avannut lompakkoa, sillä en olisi ehtinyt kuskata lompakkoa minnekään.
Karma antoi takaisin, sillä muutaman kuukausi tämän jälkeen tyttäreni sai soiton, että hänen lompakkonsa on löytynyt. Tytär antoi löytäjälle puolet rahoista, muutaman kympin. Kortithan nykyisin ovat tärkeämmät.
Valitut Palat / Reader's Digest on joskus tehnyt tällaisia lompakkokokeita maailman eri kaupungeissa. Ja Helsingissä oltiin ainutlaatuisen rehellisiä - lähes kaikki lompakot palautettiin. Toivottavasti tämä asenne jää elämään, huolimatta siitä mitä tälle sivostolle kirjoitetaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000661492.html
Suomalaiset ovat maailman rehellisintä väkeä, kertoo Valittujen Palojen ja sen kansainvälisten Reader’s Digest –sisarlehtien toteuttama laaja testi.
Testi toteutettiin suurkaupungeissa 16 maassa ja neljällä mantereella. Helsingissä pudotetuista 12 lompakosta palautettiin peräti 11.
https://bigthink.com/strange-maps/helsinki-good-lisbon-bad-europes-hone…
https://www.rd.com/list/most-honest-cities-lost-wallet-test/
Lasse Luomakoski, a 27-year-old businessman, found our wallet downtown. “Finns are naturally honest,” he said. “We are a small, quiet, closely-knit community. We have little corruption, and we don’t even run red lights.” In the working-class area of Kallio, a couple in their sixties said, “Of course we returned the wallet. Honesty is an inner conviction.”
Pitäisin käteiset. Jos lompakossa on henkkarit, veisin ne poliisille.
Pälyilen ympärilleni ja olen pudottavinani jotain maahan ja samalla nappaan lompsan. Luikin tieheni.
Löysin kerran kehitysvammaisen tytön lompalon ja puhelimen. Otin ne mukaan, laitoin puhelimen lataukseen ja odotin yhteydenottoa. Tyttö tuli hakemaan tavaroita äitinsä kanssa. Sain pienen korvauksen. Molemmat olivat todella kiitollisia. Olen itsekin köyhä, mutta en voisi viedä kenenkään lompakkoatai puhelinta.
Itse jo muutama vuosi sitten löysin ison lompakon parkkimaksutelineen päältä. Ajokortista näin henkilön nimen ja finderista sain numeron. Soitin ja sovittiin että jään odottamaan lompakon kanssa. Vähän vanhempi herra tuli paikalle noutamaan ja antoi siinä paikalla 50€ kiitokseksi. Ilmeisesti kotosalla oli huomannut etten ollut vienyt mitään koska pari päivää myöhemmin kotiosoitteeseeni toimitettiin kukkapuska ja suurempi rahallinen korvaus kiitoskirjeen kera. Jäi niin hyvä mieli, että vieläkin hykerryttää!
olen matalapalkkainen hoitsu. Nostin paljon käteistä muinoin kun minut lomautettiin, tuli pelko pitää tilillä ja en tiennyt milloin rahaa seuraavaksi. Lompakko tippui (oma tyhmyys) avotaskusta kevät-takista. Poliisin löytötavaratoimistosta löytyi. rahat tallessa. Myös palkitsin löytäjän suklaarasialaa, kukilla ja senverram käteisellä kun pystyin. Jäi hyvä mieli että rehellisiä on, vielä.
Vien lompakon ja sen sisällön poliisiasemelle.
Tästä lähtien otan rahat ja heitän lompakon roskiin. Löysin viime kesänä nuoren miehen lompakon ja soitin hänelle numerotiedustelun kautta. Tuli hakemaan lompakkonsa, mutta ei edes palkkiota maksanut. Minä sen sijaan maksoin numerotiedustelusta seuraavassa puhelinlaskussa. Ei siis kannata nähdä vaivaa.
löysin pienen kukkaron.misä oli pankkikortti ja vhä rahaa. Vein sen kyseiseen pankkiin Oli nuoren tytön pussukka.
Veisin poliisilaitokselle tietysti.
Mieheni oli pudottanut lompakkonsa. Käteistä siellä ei ollut, mutta kaikki mahdolliset kortit. Sen oli löytänyt nuori mies, joka näki vaivaa ja etsi mieheni puhelinnumeron, sai 50 eur palkkioksi.
Ymmärrän, jos köyhä ottaa rahat tarpeeseen, mutta yleensä köyhä palauttaa ja rikas pitää ne ahneuttaan ja moraalittomuuttaan. Yhteiskunnan tukikin on rikkaille suurempi, outoa solidaarisuutta.