Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Tekisi mieli viedä rahat, mutta tiedän, ettei niillä ostettu maistu eikä tunnu hyvältä. Veisin asiaankuuluvaan paikkaan.
Lompakko sellaisenaan skoudeille tai löytöpaikan infoon. Palautus ilman perseilyä on ääni Suomen paskastanisoitumista vastaan.
Löysin kaupan pihalta ja vein kaupan kassalle,koska lompakossa oli kyseisen kauppaketjun etukortti.
Tyhjennän sen käteisestä ja vien kyttikselle.
TÄSTÄ ON TEHTY: Netti vinkki Poliisille on täynnä Raha- ahneita Rikollisiia Varkaita!
Miksi nostelette vuosia vanhoja aloituksia?
Löysin kadulta paksun painavan lompakon. Nostin käteen, en aukonut sitä millään tavalla ja vein suoraan poliisiasemalle, joka oli melko lähellä. Poliisi pöytänsä takaa avasi sen heti, myhäili ja silmäili sisältöä, kysyi, olinko katsonut sinne. Sanoin, etten, minä vain toin sen tänne löydettyäni kadulta.
Poliisi kysyi, onko korvausvaateita, ei ollut. Kuulemma näki ajokortista tms. kenen se oli ja aikoi soitella omistajalle.
Pian omistaja soitti minulle ja kiitteli vuolaasti. Ihmetteli, miten rehellisiä ihmisiä vielä on. Tuli hyvä mieli. Tarjosi palkkiota, mutta en huolinut. Lähetti vielä joulukortinkin.
Oli käynyt juuri pankkiautomaatilta nostamassa ison tukun rahaa ostaakseen isomman veneen käteisellä. Tästä on jo kauan, joten oli ihan normaalia silloin.
En ole varas, joten tietty vien löytötavaratoimistoon/ poliisille.
Itse aikoinaan palautin lompakon suoraan omistajalle, oli ilmeisesti auton katolle jäänyt ja kun ajamaan lähtenyt lompakko ja lasku kirjeessä oli molemmat tiellä. Siitä näin osoitteen. Kurkkasin lompakkoon, oli siellä viiskymppisiä useampi ja 20 euron seteleitä myös enemmän kuin tavallisesti. Noh, sain 2 euroa palkkiota, kun vein ovelle :D Mutta olin rehellinen.
Ruotsinlaivalta löysin lompakon täynnä kruunuja. Otin fyrkat, heitin lompakon takaisin roskiksen taakse ja menin törsäämään rahat Tukholmalaiseen ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinlaivalta löysin lompakon täynnä kruunuja. Otin fyrkat, heitin lompakon takaisin roskiksen taakse ja menin törsäämään rahat Tukholmalaiseen ravintolaan.
Sana ”tukholmalainen” kirjoitetaan pienellä.
Ottaisin 10-20€ siitä löytöpalkkioksi ja veisin poliisille. Joskus on niin kiittämättömiä ihmisiä että eivät halua maksaa mitään tai sättivät jopa löytäjää, tällaisiakin kuullut. Itse ainakin maksaisin mieluusti tuon verran löytöpalkkiota jos saisin kortit ja rahat takaisin, minusta ei kohtuutonta sillä oma vaivansa kiikuttaa poliisillekin.
Löysin kadulta lompakon jossa oli 400 mk ja Partner aski. Vein sen poliisiasemalle. Vuoden kuluttua äiti kysyi, että saatkohan siitä löytöpalkkion. Kävin poliisiasemalla kysymässä löytöpalkkiota. Kukaan ei ollut kysellyt rahoja, joten sain koko saman satsin mukaani.
Vierailija kirjoitti:
Pulloja kun keräilen niin paljon löytyy roskiksista lompakoita joissa on vielä kaikki kortit tallella muttei rahaa. Eli rahat on nyysitty ja laitettu lompakko roskikseen. Itse ottaisin vaan rahat ja jättäisin lompakon jonnekin josta joku voisi viedä löytötavaroihin. Tulisi raha tarpeeseen nimittäin. Voisi edes yhden illan pitää vapaata. Joudun keräilemään talvipakkasessa, joulut, juhannukset, uudet vuodet, pääsiäiset...
Nykyään harvalla ihmisellä on rahaa lompakossa, kaikki maksetaan kortilla.
Olen vienyt niitä poliisille, S-Markettiin kun sattui S-Pankin kortti olemaan lompakossa ja yhden vein Sokoksen S-Pankkiin ja olen tiputtanut myös lähimpään postilaatikkoon jos ei ole kovin arvokasta sisällä ollut. Mitä enemmän rahaa tai pankkikortteja jne. niin sen varmempaan paikkaan vien ellen saa lompakon omistajaan yhteyttä.
Mitään löytöpalkkioita en ole koskaaan halunnut ei ole edes tullut mieleen en ole edes jättänyt itsestäni mitään tietoja en kaipaa minkäänlaisia kiitoksia, asia on päivänselvä, tuntemattoman lompakkoon ei kajota, tiedän miltä tuntuu kun lompakon kadottaa ja sitä ei löydä minkälainen riesa siitä syntyy, raha on yleensä pienin asia mikä siinä vaiheessa risoo, luottokorttien ja vääriin käsiin joutuneiden henkilötietojen kanssa on aivan tarpeeksi harmia - sitäpaitsi - se on kansalaisuusvelvollisuus palauttaa löydetty lompakko.
Jippiii ..!!!..Tämä on onnenpäivä...Jippiii..!!!
Olen 3 kertaa löytänyt lompakon ja aina palauttanut, sisältä löytänyt tiedot ja soittanut omistajalle. Yksi oli vihainen, kun en suostunut viemään lompakkoa hänelle, kaksi muuta olivat kiitollisia. Ei niissä paljon rahaa ollut, mutta kaikki pankkikortit ja henkilötodistukset.
Katson, onko lompakossa henkilötietoja. Jos mitenkään mahdollista, toimitan lompakon omistajalleen. Esimerkiksi jos saan kaivettua numeronsa, kysyn "Vienkö poliisille, vai haluatko sopia treffit?" Koska löytötavaratoimistoissa on helvetinmoinen rumba.
Jos omistajaa ei saa kiinni, vien poliisille.
Ördög kirjoitti:
Valitut Palat / Reader's Digest on joskus tehnyt tällaisia lompakkokokeita maailman eri kaupungeissa. Ja Helsingissä oltiin ainutlaatuisen rehellisiä - lähes kaikki lompakot palautettiin. Toivottavasti tämä asenne jää elämään, huolimatta siitä mitä tälle sivostolle kirjoitetaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000661492.html
Suomalaiset ovat maailman rehellisintä väkeä, kertoo Valittujen Palojen ja sen kansainvälisten Reader’s Digest –sisarlehtien toteuttama laaja testi.
Testi toteutettiin suurkaupungeissa 16 maassa ja neljällä mantereella. Helsingissä pudotetuista 12 lompakosta palautettiin peräti 11.
https://bigthink.com/strange-maps/helsinki-good-lisbon-bad-europes-hone…
https://www.rd.com/list/most-honest-cities-lost-wallet-test/
Lasse Luomakoski, a 27-year-old businessman, found our wallet downtown. “Finns are naturally honest,” he said. “We are a small, quiet, closely-knit community. We have little corruption, and we don’t even run red lights.” In the working-class area of Kallio, a couple in their sixties said, “Of course we returned the wallet. Honesty is an inner conviction.”
Onko Helsingissä vielä suomalaisia?
Miten te varkaat elätte itsenne kanssa?