Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?

Vierailija
19.12.2019 |

Päivän kysymys.

Kommentit (678)

Vierailija
41/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä kotimaisella ristelilyaluksella kansimiehenä. Yöaikana kiertelin ulkokansia ja tyhjentelin roskiksia. Eräs roskapussi jonka nostin pöntöstä painoi aika runsaasti vaikka oli  lähes tyhjä pahviroskaa ja tyjiä purkkeja lukuunottamatta. Vilkaisin siis pussin sisään, ja roskiksessa oli tyhjän rutatun ja kokoon käärityn lonkerokeissin sisällä selkeästi näkyvissä kännykkä sekä lompakko.

Kaivelin ne esille sieltä, ja ajattelin että joku oli pitänyt niitä keissin sisällä, ja epähuomiossa heittänyt päissään ne roskiin lootan tyhjentyessä.

Puhelin oli lukittu, ja lompakossa oli valehtelematta kahden sormen paksuudelta 20€ ja 50€ seteleitä, kortteja ja kaikkea normaalia paperiryönää.

Löysin lontuukista kahdent henkkarit. Tapsuttelin Infoon, ja pyysin tarkistaa onko monta samannimistä meillä, ja missä hytissä asuu.

Oikea hytti löytyi ja lähdin käymään.

Koputtelin aikani hytin oveen, ja lopulta henkkarissa näkyvä mösjöö raahusti ovelle. Ojensin lompakon ja puhelimen, sanoin että löytyi ulkokannelta. 

Kertoipa kirkkain silmin mulle että: "Hais-t- a Vi-htu" ja löi hytin oven kiinni.

Vaikka olikin käytöstavoissa ujosti parantamisen varaa, TÄYSIN itsestäänselvyys että kaikki löytyvät roinat toimitetana oikealle omistajalleen nopeinta mahdollista reittiä.

Vierailija
42/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te oikeutatte itsellenne sen, että otatte rahat? Sehän on yksiselitteisesti varastamista. Varastatteko muutenkin?  Vaikka itse oli kuinka köyhä, siinä voi olla jonkun toisen köyhän viimeiset rahat. Ja olivatpa ne rahat sitten kenen hyvänsä, kuuluvat ne yksinomaan omistajalleen . Yhtään millään syyllä en voisi perustella sitä miksi minä olisin oikeutettu varastamaan jonkun toisen rahat. Jos itse kadottaisit jotakin tärkeää, toivoisitko että löytäjä olisi olisi rehellinen? Miksi et toimisi samoin toista kohtaan? Olen hämmästynyt kuinka moni täällä olisi valmis varastamaan ja varmaan olisi hyvillä mielin varastamiensa rahojen kanssa. 

Ainakin omalla kohdalla riippuu siitä onko asia minulle tarpeellinen vai ei. Aika paljon olen tavaraa vienyt löytötavaroihin kun en ole niitä tarvinnut esim. puhelimia, avaimia yms. Rahaa en koskaan ole vienyt koska tarvitsen sitä joka päiväisessä elämässä eikä sitä minulla juuri ole eikä tule. En tunne itseäni varkaaksi jos löydän rahaa ja otan sen ja käytän omaan elämiseeni. Ihmisen pitäisi enemmän ajatella omaa henkeään ja terveyttään eikä toisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin löytötavartoimistoon, tai ottaisin itse yhteyttä henkilöön jos mahdollista. En ikimaailmassa ottaisi sieltä mitään. Ikinä ei voi tietää kuinka köyhä henkilö todellisuudessa on tai mitä hänellä on meneillään elämässään. 

Vierailija
44/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te oikeutatte itsellenne sen, että otatte rahat? Sehän on yksiselitteisesti varastamista. Varastatteko muutenkin?  Vaikka itse oli kuinka köyhä, siinä voi olla jonkun toisen köyhän viimeiset rahat. Ja olivatpa ne rahat sitten kenen hyvänsä, kuuluvat ne yksinomaan omistajalleen . Yhtään millään syyllä en voisi perustella sitä miksi minä olisin oikeutettu varastamaan jonkun toisen rahat. Jos itse kadottaisit jotakin tärkeää, toivoisitko että löytäjä olisi olisi rehellinen? Miksi et toimisi samoin toista kohtaan? Olen hämmästynyt kuinka moni täällä olisi valmis varastamaan ja varmaan olisi hyvillä mielin varastamiensa rahojen kanssa. 

Ainakin omalla kohdalla riippuu siitä onko asia minulle tarpeellinen vai ei. Aika paljon olen tavaraa vienyt löytötavaroihin kun en ole niitä tarvinnut esim. puhelimia, avaimia yms. Rahaa en koskaan ole vienyt koska tarvitsen sitä joka päiväisessä elämässä eikä sitä minulla juuri ole eikä tule. En tunne itseäni varkaaksi jos löydän rahaa ja otan sen ja käytän omaan elämiseeni. Ihmisen pitäisi enemmän ajatella omaa henkeään ja terveyttään eikä toisen.

Ps. voitte syyttää valtiota tästä asiasta älkää yksittäistä ihmistä. Antaisivat enemmän rahaa köyhien käytettäväksi niin kaikilla olisi parempi olla.

Vierailija
45/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulevat että virheenä tilille tulleen jättisumman voi tuhlata ilman seurauksia.

Vierailija
46/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut luulevat että virheenä tilille tulleen jättisumman voi tuhlata ilman seurauksia.

No kun ehtii nostaa sen ja tuhlata niin kuka sen jälkeen voi enää tilanteelle mitään?

Vierailija
47/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hel*etti tätä keskustelua......

Vierailija
48/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen moni olisi epärehellinen :O Niinkö teidät on kasvatettu, et varastaminen on ihan ok ?

Tässä sen näkee mitä käy kun kristillisyys ja kymmenen käskyä unohdetaan :( Minun lapsuudessa lähes kaikki lapset kävi pyhäkoulua, ja moraali on edelleen suurimmalla osalla sen mukainen.

Vierailija
49/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan raha sieltä missä sitä on ja jaetaan tasan kaikille. Silloin tuskin tekee mieli varastakaan.

Vierailija
50/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen moni olisi epärehellinen :O Niinkö teidät on kasvatettu, et varastaminen on ihan ok ?

Tässä sen näkee mitä käy kun kristillisyys ja kymmenen käskyä unohdetaan :( Minun lapsuudessa lähes kaikki lapset kävi pyhäkoulua, ja moraali on edelleen suurimmalla osalla sen mukainen.

Kaikkea saa tehdä kunhan ei jää kiinni. Pyhäkoulussa meille näin kerrottiin.

Vierailija
51/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt miesten lompakon yli 35 vuotta sitten Espoon Tapiolasta. Oli juhannuksen aatonaatto ja lompakko lojui kauppakeskuksen lattialla. Otin ylös, katsoin sisällön ja siellä oli päälle 5000 markkaa, tuohon aikaan iso raha. Lompakosta löytyi myös omistajan ajokortti ja nimellä etsin puhelinluettelosta omistajan. Soitin ja mies oli helpottunut ja todella iloinen, että lompakko löytyi.

Tapasimme kauppakeskuksessa ja palautin lompakon. Mies kertoi, että hän oli nostanut pankista ison summan, koska oli valmistautumassa viettämään 60-vuotispäiviään. Sain löytöpalkkioksi 500 markkaa, eli 10% lompakon sisältämistä varoista. 

Rehellisyys kannattaa, itse en olisi voinut elää sen kanssa, että olisin kylmästi vaan ottanut rahat itselleni ja nakannut lompakon vaikka roskiin.

Vierailija
52/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä rahasta, sillä en koske lompakkoon.

Vierailija
53/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat vaan tulleet järkiinsä ja lopettaneet uskon jumaluuksiin. Tiedekin on meille jo todistanut ettei jumalia tarvita maailman olemassaoloon.

Vierailija
54/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan rahat ja kusen lompakon päälle.

Vierailija
55/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan raha sieltä missä sitä on ja jaetaan tasan kaikille. Silloin tuskin tekee mieli varastakaan.

Palstakommarikin on sitten näköjään herännyt keskustelemaan. :)

Vierailija
56/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstakommarikin on sitten näköjään herännyt keskustelemaan. :)

Onko sinulla yhtään järkevää argumenttia joilla perustelet omia kapitalistisia näkemyksiäsi? Ei taida olla, siksi et osaa muuta kuin haukkua toisia anonyymeillä palstoilla.

Vierailija
57/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin että miten se varmistetaan ettei poliisi pölli niitä rahoja, jos vien ne poliisilaitokselle. Kortit veisin kyllä, mutta tuon käteisen kanssa pitäisi miettiä. Jos ne joku varastaa niin minä, ei poliisi.

Vierailija
58/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan käteiset omaan fikkaan ja vien loput poliisille.

Vierailija
59/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin poliisiasemalle. Mistä sitä tietää, vaikka siinä lompakossa olisi jonkun köyhän vanhuksen kaikki rahat.

Te, jotka vastasitte, että pitäisitte rahat: Hävetkää.

Entäs jos itse on yhteiskunnan armoilla ja käy esim. leipäjonossa hakemassa ruokansa tai kenties jopa kodittomana talvipakkasessa? Voiko tuollaisen henkilön teon jotenkin moraalisesti hyväksyä?

Niin, pelkästään köyhä vai köyhä + varas. Siinäpä valinta. Harvemmin lompakoissa niin paljoa on että sillä nostaisi itsensä pois köyhyydestä.

Olen köyhä, ollut turhankin kauan, eikä ole tarvetta viedä muiden rahoja. 

Vierailija
60/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei oo mitään henkilökorttia mkana, vaan rahaa, pidän itsellä ja koen johdatuksena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän