Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi suomalais­nainen on lihava ennen raskautta – lihavuus saattaa jopa kaataa vauvahaaveet kokonaan

Vierailija
19.12.2019 |

Lihavuus on kyllä tämän hetken yhteiskunnallinen katastrofi. Itse asiassa isompi juttu kuin muutama ISIS lapsi tai tuloveroprosentin prosentti sinne tai tänne. Mutta eipä poliitikkoja kiinnosta. Toki vastuu on yksilölle, mutta rakenteetkin vaikuttavat.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006347883.html

"Synnyttäjien painon tarkkailussa ei ole kyse ei ole kyttäämisestä. Ylipaino ja lihavuus lisäävät todistetusti raskauden ja synnytyksen riskejä, sanoo THL:n tutkimusprofessori Mika Gissler.Synnyttäjien painon tarkkailussa ei ole kyse ei ole kyttäämisestä. Ylipaino ja lihavuus lisäävät todistetusti raskauden ja synnytyksen riskejä, sanoo THL:n tutkimusprofessori Mika Gissler."
...
"RASKAAKSI tulevien naisten painonnousun taustalla on suomalaisten lihominen väestötasolla.

”Koko väestön lihominen pitää saada pysähtymään”, Gissler sanoo.

Lue lisää: Suomalaiset ovat lihoneet 1970-luvulta asti, ja viime aikoina lihominen on kiihtynyt – grafiikat näyttävät huolestuttavan kehityksen, jonka syy ei ole geeneissä

Painonnousu liittyy myös synnyttäjien keski-iän nousuun. Kaikista synnyttäjistä jo lähes neljännes on yli 35-vuotiaita.

”Kun lapsentekoa lykätään, ollaan raskaaksi tullessa vanhempia. Ja ihminen tuppaa lihomaan, kun ikää karttuu”, Gissler sanoo."
..
”Laihduttaminen voi olla ensimmäinen keino ennen kuin lähdetään tekemään esimerkiksi koeputkihedelmöitys”, Gissler sanoo."

Kommentit (657)

Vierailija
641/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani on vaikea hahmottaa, miten joku pystyy syömään niin paljon, että on kymmeniä kiloja ylipainoinen. Minulla on ollut vaikeuksia syödä aamiaista jonkin aikaa nyt ja olen alkanut jättämään sitä pois. Ruokahalu on vähän niin ja näin, syön lähinnä siksi, ettei tule paha olo alhaisesta verensokerista.

Vierailija
642/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani on vaikea hahmottaa, miten joku pystyy syömään niin paljon, että on kymmeniä kiloja ylipainoinen. Minulla on ollut vaikeuksia syödä aamiaista jonkin aikaa nyt ja olen alkanut jättämään sitä pois. Ruokahalu on vähän niin ja näin, syön lähinnä siksi, ettei tule paha olo alhaisesta verensokerista.

Tästä ketjusta saa kyllä huomata että toisten saappaisiin on vaikea hypätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, puolin ja toisin.

Vierailija
644/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sairaus, josta riittää jankattavaa loputtomiin usein on PCOS, joka paradoksaalisesti on oireyhtymä, jonka kärsijä on usein lihava, mutta jonka tärkein hoitomuoto on laihdutus. Lihavat usein ajattelevat sairauden aiheuttaneen lihavuuden, mutta ko. on hormonitoiminnan häiriö, johon vaikuttaa rasvakudoksen määrä. Sama pätee kakkostyypin diabetekseen. Voi jankata loputtomiin sitä ettei lihavuus aiheuta näitä sairauksia, mutta todellisuudessa se yhdistävä tekijä kaikissa on lihavuus.

Ja sen lihavuuden aiheuttaa väärä ravinto, ja se väärä ravinto on myös syy noihin sairauksiin, ei itse lihavuus.

Vierailija
645/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, puolin ja toisin.

Sitten on hyvä että tuli lisättyä ymmärrystä.

Vierailija
646/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa pitäisi enemmän kertoa siitä, että sikiön kasvu pysyy maltillisena  (ja pienen vauvan synnyttäminen on helpompaa), kun äiti jaksaa raskauden ajan noudattaa ruokavaliota eikä liho grammaakaan raskauden aikana. Se noin 8 kk nälkä kompensoituu sillä, kun saa syliinsä alle 3 kg painavan vauvan, joka solahtaa äidistä ulos paljon helpommin kuin joku yli 4 kg painava monsteri. Oma painoni oli ennen raskautta 59 kg ja onnistuin koko ajan pitämään painon alle 60 kilon. Se vaati ruuan punnitsemista ja todella tarkkaa ruokavaliota, mutta kannatti. Kätilökin kehui neuvolassa, miten hienosti saan itseni pidettyä kunnossa. Synnäriltä lähti kotiin 52 kg painava minä, se oli ihana tunne.

Höpönlöpön. Painon kuuluu nousta raskauden aikana eikä sillä normaalitilanteessa ole mitään tekemistä lihomisen kanssa. Eivät varmasti ole neuvolassa tuollaisesta toiminnasta kehuneet, joten menepä muualle satuilemaan t. Myöskin normaalipainoinen odottaja

Kuuluu kyllä, mutta ei siten, että parin raskauden jälkeen vaaka näyttää 20-30 kg plussaa.

Vaikeasti ylipainoisille itseasiassa suositellaan, ettei paino noususisi. Pienessäkin ylipainosta hyvin maltillinen nousu. Normaaleilla 8-12 kg eli näitä ”30 kg paino nousi raskausaikana” ei kyllä suositella yhtään kenellekään!

Täytyy kyllä ihmetellä, että mitä täytyy syödä, että 20 kg painoa saa nostettua. Olen itse rv37 ja levossa mennyt täysin liikkumatta puolet raskaudesta ja panoa tullut 8 tai 9 kg. Olen syönyt hampaat irvessä, kun ei liiku niin ei ole kummoinen ruokahalukaan. Roskaruokaa en ole alkanut kuitenkaan syömään vaikka pizza kieltämättä hyvältä maistuisikin.

Mulla ekassa raskaudessa 7kg, tokassa 21kg, kolmannessa 8kg, neljännessä 14kg. Kaikissa söin samanlailla ja osaan heti antaa sulle vastauksen: hormonit.

Ja niihin hormoneihin voi vaikuttaa ruualla.

Vierailija
647/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sairaus, josta riittää jankattavaa loputtomiin usein on PCOS, joka paradoksaalisesti on oireyhtymä, jonka kärsijä on usein lihava, mutta jonka tärkein hoitomuoto on laihdutus. Lihavat usein ajattelevat sairauden aiheuttaneen lihavuuden, mutta ko. on hormonitoiminnan häiriö, johon vaikuttaa rasvakudoksen määrä. Sama pätee kakkostyypin diabetekseen. Voi jankata loputtomiin sitä ettei lihavuus aiheuta näitä sairauksia, mutta todellisuudessa se yhdistävä tekijä kaikissa on lihavuus.

Ja sen lihavuuden aiheuttaa väärä ravinto, ja se väärä ravinto on myös syy noihin sairauksiin, ei itse lihavuus.

Mitä on mielestäsi väärä ravinto?

Vierailija
648/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen. 1980-luvulla suomalaiset eivät olleet yhtä ylipainoisia kuin nykyään, vaikka ravitsemus oli nykynäkökulmasta monessa suhteessa pielessä. Kalorit ratkaisevat.

Vierailija
649/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen. 1980-luvulla suomalaiset eivät olleet yhtä ylipainoisia kuin nykyään, vaikka ravitsemus oli nykynäkökulmasta monessa suhteessa pielessä. Kalorit ratkaisevat.

Totta. 

Vierailija
650/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokahaluun vaikuttaa paljon se mitä syö. Jos alat vetämään sokeria ja jotain pullaa, niin kyllä sullakin alkaa ruokahalu tokenemaan.

Vierailija
651/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan kalorit, vaan sisältö. Nykyisin ravitsemus on pielessä.

Vierailija
652/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa pitäisi enemmän kertoa siitä, että sikiön kasvu pysyy maltillisena  (ja pienen vauvan synnyttäminen on helpompaa), kun äiti jaksaa raskauden ajan noudattaa ruokavaliota eikä liho grammaakaan raskauden aikana. Se noin 8 kk nälkä kompensoituu sillä, kun saa syliinsä alle 3 kg painavan vauvan, joka solahtaa äidistä ulos paljon helpommin kuin joku yli 4 kg painava monsteri. Oma painoni oli ennen raskautta 59 kg ja onnistuin koko ajan pitämään painon alle 60 kilon. Se vaati ruuan punnitsemista ja todella tarkkaa ruokavaliota, mutta kannatti. Kätilökin kehui neuvolassa, miten hienosti saan itseni pidettyä kunnossa. Synnäriltä lähti kotiin 52 kg painava minä, se oli ihana tunne.

Höpönlöpön. Painon kuuluu nousta raskauden aikana eikä sillä normaalitilanteessa ole mitään tekemistä lihomisen kanssa. Eivät varmasti ole neuvolassa tuollaisesta toiminnasta kehuneet, joten menepä muualle satuilemaan t. Myöskin normaalipainoinen odottaja

Kuuluu kyllä, mutta ei siten, että parin raskauden jälkeen vaaka näyttää 20-30 kg plussaa.

Vaikeasti ylipainoisille itseasiassa suositellaan, ettei paino noususisi. Pienessäkin ylipainosta hyvin maltillinen nousu. Normaaleilla 8-12 kg eli näitä ”30 kg paino nousi raskausaikana” ei kyllä suositella yhtään kenellekään!

Täytyy kyllä ihmetellä, että mitä täytyy syödä, että 20 kg painoa saa nostettua. Olen itse rv37 ja levossa mennyt täysin liikkumatta puolet raskaudesta ja panoa tullut 8 tai 9 kg. Olen syönyt hampaat irvessä, kun ei liiku niin ei ole kummoinen ruokahalukaan. Roskaruokaa en ole alkanut kuitenkaan syömään vaikka pizza kieltämättä hyvältä maistuisikin.

Mulla ekassa raskaudessa 7kg, tokassa 21kg, kolmannessa 8kg, neljännessä 14kg. Kaikissa söin samanlailla ja osaan heti antaa sulle vastauksen: hormonit.

Ja niihin hormoneihin voi vaikuttaa ruualla.

Tuossa viimeisessä puhkesi muuten kilpirauhasen tulehdus, se huomattiin vasta muutama vuosi myöhemmin. Mutta on se kyl jännä miten hormonit voikin vaikuttaa. Tosin olen aina ollut joka suhteessa runsas, onpahan siten saatu loistoyksilöitä maailmaan. Mielummin niin.

Vierailija
653/657 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokahaluun vaikuttaa paljon se mitä syö. Jos alat vetämään sokeria ja jotain pullaa, niin kyllä sullakin alkaa ruokahalu tokenemaan.

Ruokahaluun vaikuttaa eniten geenit. On lukuisia perheitä missä toinen sisarus syö samaa ruokaa, kuin toinen mutta haluaa sitä kaksi kertaa enemmän ja on siksi lihavempi. Geeneillä on valtava merkitys näissä asioissa.

Vierailija
654/657 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo oli tilanne 6 vuotta sitten, eli ajatelkaa, miten paha tilanne on nyt.

Vierailija
655/657 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oo ollut vakavasti otettavia vauvahaaveita koskaan. Eli ihan sama olenko riuku vai rantapallo.

Vierailija
656/657 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuttavapiirissä on aivan hillitön läski nuori nainen. Ovat miehensä kanssa yrittäneet lasta jo monta vuotta. Ihmettelivät miksi eivät lasta saa. Lopulta lääkäri sanoi että eivät saa muita apuja ennen kuin on laihdutuskuuri käyty läpi. He käytännössä elävät mäkkisafkalla. Yrittivät yhdessä laihduttaa, mutta ei siitä mitään tullut. Muutama kilo lähti. Nyt kiusaavat taas lääkäriä. Toivottavasti eivät saa yhtäkään lasta.

Vierailija
657/657 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huh huh

Hullu läskifetissi nosti ketjun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme