Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos exällä on mun sukunimi ja saa lapsen uuden kanssa

Vierailija
19.12.2019 |

Voiko sille lapselle tulla mun sukunimi? Miten laki menee?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen tilanne:

Maija Meikäläinen menee naimisiin Reijo Reikäläisen kanssa ja ottaa nimekseen Reikäläinen. He eroavat ja Maija pysyy eronsa jälkeen Reikäläisenä. Maija menee naimisiin Hessu Hopon kanssa, joka ottaa sukunimekseen Reikäläisen eli Maijan aikanaan avioliitostaan saamansa nimen.

Kysymykseni kuuluu: voiko nimilain mukaan Hessusta ja Maijan ja Hessun yhteisistä, avioliitossa syntyneistä lapsista tulla Reikäläisiä?

Nimilain mukaan Hessu Hopo ei voi ottaa sukunimekseen Reikäläinen jonka Maija on saanut aiemman avioliiton kautta. Siksi kysymyksesi ei ole merkityksellinen.

On kysymys itselleni merkityksellinen, kun en tunne Suomen nykyistä sukunimilakia, joten kiitos vastauksestasi.

Kannattaisiko lukea se laki netistä mieluummin kuin uskoa kenen tahansa mamman tulkintoja? Tässäkin ketjussa on puhuttu ihan puutaheinää monesta kohdasta.

En jaksa enkä viitsi. Ei tämä ole itselleni henk.koht. ajankohtainen ja tärkeä asia, kunhan kiinnosti noin niinkuin yleisesti vaan sen verran.

Vierailija
42/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ottaa takaisin. Olen itse ottanut. Älä jaa mutua.

Ei muuten voi ottaa. Ihan nimilaki tätä säätelee. Miksi valehtelet? 

Kutsutaan trollaamiseksi ja kovin yleistä nettikeskusteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu, jolla on äitinsä exän sukunimi. Vanhempansa ovat olleet yhdessä yli 30v, mutta äidillä on edelleen nuoruuden rakkautensa sukunimi ja lapsilla sama nimi äidin kanssa. Minusta tämä on häiritsevää. Varsinkin, kun tämä äidin nuoruuden suuri rakkaus on ollut kuulemma väkivaltainen ja muutenkin narsisti.

Nimi on vaan nimi, vaikka joku yrittikin väittää että se on osa identiteettiä.

Vierailija
44/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä varmaan antaisi "omaa" eli eksältä ottamaani nimeä uuden miehen kanssa saadulle lapselle. Tietty tylsää, ettei kaikille lapsille tulisi sama sukunimi jos sen eksänkin kanssa on jo lapsia. Alkaisin käyttää tyttönimeäni viimeistään siinä vaiheessa kun olisin raskaana ja lapsi saisi sitten sen tai ehkä uuden miehen nimen. Jos aiempien lasten isä ei olisi kuviossa mukana ollenkaan niin i'istä riippuen koko posselle voisi vaihtaa minun tyttönimeni. Tai sitten jopa uuden miehen nimen, mutta todennäköisesti ei.

Tämä skenaario menee jo niin pitkälle... minulle ainakaan, kukin tyylillään. Voihan se olla periaatteessa kivakin, että lapsilla on monennäköistä piirrettä ja kaikenlaista bonusta.

Vierailija
45/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä. 

Jos sukunimi ei ole suojattu, niin voi vaihtaa nimensä samaksi. Tosin ihmettelen, miksi joku haluaisi.

Vierailija
46/50 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rose is a rose is a rose.

Vierailija
47/50 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko exän uusi mies ottaa tämän alunperin mun sukunimen käyttöönsä jos menevät naimisiin? 

Varmaan mielellään ottavat jos on enemmän exoottinen ku joku -nen.

Vierailija
48/50 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on siis tosi harvinainen sukunimi, alle 100 kpl suomessa ja siksi kiinnostaa että jatkuuko "mun" suku nyt tällä tavalla sitten. Uusi ukko ottaa naimisiin mennessä mun sukunimen exältä ja kun ero tulee niin pitää sen mun nimen edelleen ja menee naimisiin taas uuden kanssa. 

Eiks oo pääasia että nimi jatkuu 😂

Vierailija
49/50 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ymmärsin, että aloittaja oli nainen, jonka ex mies oli ottanut hänen nimensä. Muussa tapauksessahan kyse on iät ja ajat olleesta tavasta.

Vierailija
50/50 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä. 

Jos sukunimi ei ole suojattu, niin voi vaihtaa nimensä samaksi. Tosin ihmettelen, miksi joku haluaisi.

Nykyään kaikki sukunimet on suojattuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan