Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos exällä on mun sukunimi ja saa lapsen uuden kanssa

Vierailija
19.12.2019 |

Voiko sille lapselle tulla mun sukunimi? Miten laki menee?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen saattoi harvinaisen sukunimen suojata, eli kukaan muu ei voinut nimeä ottaa.

En tiedä, onko tuollainen laki / sääntö voimassa enää.

Vierailija
22/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen saattoi harvinaisen sukunimen suojata, eli kukaan muu ei voinut nimeä ottaa.

Nykyään suojaus koskee ihan kaikkia olemassa olevia sukunimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki sukunimet ovat "suojattuja". 

Vierailija
24/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sukunimi on tärkeä ihmiselle. Se on osa hänen identiteettiään.

Ja harvinaiset sukunimet halutaan säilyttää omassa suvussa, sehän on ihan ymmärrettävää.

Vierailija
25/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä. 

Voi ottaa takaisin. Olen itse ottanut. Älä jaa mutua.

Ei muuten voi ottaa. Ihan nimilaki tätä säätelee. Miksi valehtelet? 

Vierailija
26/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä. 

Voi ottaa takaisin. Olen itse ottanut. Älä jaa mutua.

No et ole ottanut, tai sitten sulla on ollut siihen exän nimeen jotain muita kytköksiä jonka perusteella olet saanut sen takaisin. Jos entisen puolison nimestä luopuu siihen ei voi enää palata. Mitä pointtia satuilla täällä asioista jotka joillekin voivat oikeasti ajankohtaisia ja tärkeitä?

"Henkilö voi avioliiton purkautumisen jälkeen muuttaa sukunimen, jonka on saanut avioliiton perusteella, sukunimeksi, joka hänellä oli viimeksi naimattomana ollessaan. Kannattaa huomata, että hän ei voi palata nimeen, jonka on saanut edellisen avioliiton perusteella. Oletetaan, että Kervinen os. Korhonen menee naimisiin Lahden kanssa ja vaihtaa sukunimekseen Lahti. Eron jälkeen hän voi pitää sukunimen Lahti tai vaihtaa sukunimekseen Korhonen, mutta sukunimeä Kervinen hän ei voi ottaa ilmoituksella."

https://www.minilex.fi/a/sukunimen-muuttaminen-avioliiton-purkautumisen…

https://www.minilex.fi/a/sukunimen-muuttaminen-avioliiton-purkautumisen…

Vierailija
27/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyttönimeltäni Tuonela. Olin naimisissa 10 vuotta Joukahaisen kanssa. Naimisiin mennessä nimeni vaihtui Joukahaiseksi. Erosimme, mutta pysyin Joukahaisena. Myöhemmin menin naimisiin Ilmarisen kanssa ja erosin muutaman vuoden päästä. Eron jälkeen vaihdoin nimeni takaisin Joukahaiseksi. Mitä kohtaa et ymmärrä?

Vierailija
28/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se nimi suvunjatkamiseen vaikuta. Nimi on vaan nimi ja on aika epätodennäköistä että exäsi ja hänen uusi perheensä olisivat niin rakastuneita sukunimeesi, että sen haluaisivat säilyttää ja monistaa.

Ellei se sukunimi ole sellainen, että siitä saa vaikutelman jostain aatelisesta ja jotkut haluavat korottaa itseään tuollaisilla valheellisilla mielikuvilla.

Vierailija
29/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tyttönimeltäni Tuonela. Olin naimisissa 10 vuotta Joukahaisen kanssa. Naimisiin mennessä nimeni vaihtui Joukahaiseksi. Erosimme, mutta pysyin Joukahaisena. Myöhemmin menin naimisiin Ilmarisen kanssa ja erosin muutaman vuoden päästä. Eron jälkeen vaihdoin nimeni takaisin Joukahaiseksi. Mitä kohtaa et ymmärrä?

Tää ei ole totta suomen nimilain mukaan.

Vierailija
30/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitänyt avioituessa oman sukunimeni. Miksi oma nimi pitäisi vaihtaa?

N35

Vierailija
31/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on olemassa esimerkki julkisuudesta.

Tanja Karpela os. Vienonen. Oli ensin naimisissa Totti Karpelan kanssa. Erottuaan meni naimisiin Olli Saarelan kanssa ja otti hänen nimensä. Sitten kun erosi Ollista, palasi Karpelaksi.

Vierailija
32/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanjan kaksi vanhinta lasta ovat Karpeloita, joten otti lastensa nimen.

Vierailija
33/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttu, jolla on äitinsä exän sukunimi. Vanhempansa ovat olleet yhdessä yli 30v, mutta äidillä on edelleen nuoruuden rakkautensa sukunimi ja lapsilla sama nimi äidin kanssa. Minusta tämä on häiritsevää. Varsinkin, kun tämä äidin nuoruuden suuri rakkaus on ollut kuulemma väkivaltainen ja muutenkin narsisti.

Vierailija
34/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on olemassa esimerkki julkisuudesta.

Tanja Karpela os. Vienonen. Oli ensin naimisissa Totti Karpelan kanssa. Erottuaan meni naimisiin Olli Saarelan kanssa ja otti hänen nimensä. Sitten kun erosi Ollista, palasi Karpelaksi.

Silloin nimilaissa sanottiin, että saa vaihtaa takaisin sukunimeen, joka oli viimeksi naimattomana ollessaan, eli tässä tapauksessa Karpela. En tiedä, onko nimilaki muuttunut sen jälkeen.

Vierailija
35/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteellinen tilanne:

Maija Meikäläinen menee naimisiin Reijo Reikäläisen kanssa ja ottaa nimekseen Reikäläinen. He eroavat ja Maija pysyy eronsa jälkeen Reikäläisenä. Maija menee naimisiin Hessu Hopon kanssa, joka ottaa sukunimekseen Reikäläisen eli Maijan aikanaan avioliitostaan saamansa nimen.

Kysymykseni kuuluu: voiko nimilain mukaan Hessusta ja Maijan ja Hessun yhteisistä, avioliitossa syntyneistä lapsista tulla Reikäläisiä?

Vierailija
36/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen tilanne:

Maija Meikäläinen menee naimisiin Reijo Reikäläisen kanssa ja ottaa nimekseen Reikäläinen. He eroavat ja Maija pysyy eronsa jälkeen Reikäläisenä. Maija menee naimisiin Hessu Hopon kanssa, joka ottaa sukunimekseen Reikäläisen eli Maijan aikanaan avioliitostaan saamansa nimen.

Kysymykseni kuuluu: voiko nimilain mukaan Hessusta ja Maijan ja Hessun yhteisistä, avioliitossa syntyneistä lapsista tulla Reikäläisiä?

Nimilain mukaan Hessu Hopo ei voi ottaa sukunimekseen Reikäläinen jonka Maija on saanut aiemman avioliiton kautta. Siksi kysymyksesi ei ole merkityksellinen.

Vierailija
37/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen tilanne:

Nimilain mukaan Hessu Hopo ei voi ottaa sukunimekseen Reikäläinen jonka Maija on saanut aiemman avioliiton kautta. Siksi kysymyksesi ei ole merkityksellinen.

On kysymys itselleni merkityksellinen, kun en tunne Suomen nykyistä sukunimilakia, joten kiitos vastauksestasi.

Maijan ja Hessun lapset voivat kuitenkin olla Reikäläisiä?

Vierailija
38/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen tilanne:

On kysymys itselleni merkityksellinen, kun en tunne Suomen nykyistä sukunimilakia, joten kiitos vastauksestasi.

Maijan ja Hessun lapset voivat kuitenkin olla Reikäläisiä?

Voivat olla, jos Maija pysyy Reikäläisenä ja Hessu Hopona ja lapset saavat äitinsä sukunimen.

Vierailija
39/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanja Karpelan sukunimi viimeksi naimattomana ollessaan on Vienonen. Sen jälkeen hän on ollut naimisissa tai eronnut. Ei ole saanut Karpelaa automaattisesti takaisin, mutta kai nyt hakemuksesta, kun lapsensakin ovat sillä nimellä.

Vierailija
40/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen tilanne:

Kannattaisiko lukea se laki netistä mieluummin kuin uskoa kenen tahansa mamman tulkintoja? Tässäkin ketjussa on puhuttu ihan puutaheinää monesta kohdasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi