Jos exällä on mun sukunimi ja saa lapsen uuden kanssa
Voiko sille lapselle tulla mun sukunimi? Miten laki menee?
Kommentit (50)
No ei voi tulla. Sille voi tulla sen exän sukunimi, joka tosin voi olla sama kuin sinulla.
Eksälläsi on ihan oma sukunimi tällä hetkellä ja lapsella on syntyessään äidin sukunimi. Päättele siitä.
Kyllä, jos lapsi saa äitinsä nimen.
Ei kannata antaa nimeään kelle sattuu :D
Olitko itse aikoinaan suunapäänä vaatimassa, että vaimo ottaa sinun sukunimen. Niinpä. Nyt hänellä on sama sukunimi kuin sinulla ja hänen lapsensa saa sen syntyessään.
Voiko exän uusi mies ottaa tämän alunperin mun sukunimen käyttöönsä jos menevät naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Voiko exän uusi mies ottaa tämän alunperin mun sukunimen käyttöönsä jos menevät naimisiin?
Voi 😁
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Mutta kuka mies sitten haluaisi ottaa vaimonsa sukunimen ja varsinkin kun se on naisen exän sukunimi? Aika harva varmaan, mutta mahdollista.
mulla on siis tosi harvinainen sukunimi, alle 100 kpl suomessa ja siksi kiinnostaa että jatkuuko "mun" suku nyt tällä tavalla sitten. Uusi ukko ottaa naimisiin mennessä mun sukunimen exältä ja kun ero tulee niin pitää sen mun nimen edelleen ja menee naimisiin taas uuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
mulla on siis tosi harvinainen sukunimi, alle 100 kpl suomessa ja siksi kiinnostaa että jatkuuko "mun" suku nyt tällä tavalla sitten. Uusi ukko ottaa naimisiin mennessä mun sukunimen exältä ja kun ero tulee niin pitää sen mun nimen edelleen ja menee naimisiin taas uuden kanssa.
Miksi ajattelet, että he toimisivat näin? Onko se mielestäsi todennäköistä?
Vierailija kirjoitti:
No ottaa tai ei, mitä väliä sillä on loppupeleissä sulle? Ei se ole mikään SUN suku, sinä olet vain YKSI sen niminen.
Eihän se nimi suvunjatkamiseen vaikuta. Nimi on vaan nimi ja on aika epätodennäköistä että exäsi ja hänen uusi perheensä olisivat niin rakastuneita sukunimeesi, että sen haluaisivat säilyttää ja monistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi 😁
Ei muuten voi! Älkää heitelkö mutulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Mutta kuka mies sitten haluaisi ottaa vaimonsa sukunimen ja varsinkin kun se on naisen exän sukunimi? Aika harva varmaan, mutta mahdollista.
Miten niin tietenkin??
"Aiemmalta puolisolta saatua sukunimeä ei voi siirtää uudelle puolisolle."
https://www.maistraatti.fi/Documents/Nimiasiat/Puolison_sukunimi_ja_lap…
"13 §
Aiemmalta puolisolta saatu sukunimi
Aiemmalta puolisolta saatua sukunimeä ei voi siirtää uudelle puolisolle sukunimeksi tai sukunimiyhdistelmän yhdeksi sukunimeksi. Myöskään aiemmalta puolisolta saatua sukunimiyhdistelmää ei voi siirtää uudelle puolisolle."
Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä.
Kerro komea nimesi. Otan sen itselle käyttöön ja jatkan sun sukua.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä.
Voi ottaa takaisin. Olen itse ottanut. Älä jaa mutua.
Voi tulla.