Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos exällä on mun sukunimi ja saa lapsen uuden kanssa

Vierailija
19.12.2019 |

Voiko sille lapselle tulla mun sukunimi? Miten laki menee?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla.

Vierailija
2/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun sehän on sen eksän nimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi tulla. Sille voi tulla sen exän sukunimi, joka tosin voi olla sama kuin sinulla.

Vierailija
4/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksälläsi on ihan oma sukunimi tällä hetkellä ja lapsella on syntyessään äidin sukunimi. Päättele siitä.

Vierailija
5/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos lapsi saa äitinsä nimen.

Vierailija
6/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata antaa nimeään kelle sattuu :D

Vierailija
7/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko itse aikoinaan suunapäänä vaatimassa, että vaimo ottaa sinun sukunimen. Niinpä. Nyt hänellä on sama sukunimi kuin sinulla ja hänen lapsensa saa sen syntyessään.

Vierailija
8/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko exän uusi mies ottaa tämän alunperin mun sukunimen käyttöönsä jos menevät naimisiin? 

Vierailija
9/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko exän uusi mies ottaa tämän alunperin mun sukunimen käyttöönsä jos menevät naimisiin? 

Voi 😁

Vierailija
10/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Mutta kuka mies sitten haluaisi ottaa vaimonsa sukunimen ja varsinkin kun se on naisen exän sukunimi? Aika harva varmaan, mutta mahdollista.

Vierailija
11/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on siis tosi harvinainen sukunimi, alle 100 kpl suomessa ja siksi kiinnostaa että jatkuuko "mun" suku nyt tällä tavalla sitten. Uusi ukko ottaa naimisiin mennessä mun sukunimen exältä ja kun ero tulee niin pitää sen mun nimen edelleen ja menee naimisiin taas uuden kanssa. 

Vierailija
12/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on siis tosi harvinainen sukunimi, alle 100 kpl suomessa ja siksi kiinnostaa että jatkuuko "mun" suku nyt tällä tavalla sitten. Uusi ukko ottaa naimisiin mennessä mun sukunimen exältä ja kun ero tulee niin pitää sen mun nimen edelleen ja menee naimisiin taas uuden kanssa. 

Miksi ajattelet, että he toimisivat näin? Onko se mielestäsi todennäköistä?

Vierailija
13/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ottaa tai ei, mitä väliä sillä on loppupeleissä sulle? Ei se ole mikään SUN suku, sinä olet vain YKSI sen niminen.

Vierailija
14/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nimi suvunjatkamiseen vaikuta. Nimi on vaan nimi ja on aika epätodennäköistä että exäsi ja hänen uusi perheensä olisivat niin rakastuneita sukunimeesi, että sen haluaisivat säilyttää ja monistaa.

Vierailija
15/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi 😁

Ei muuten voi! Älkää heitelkö mutulla. 

Vierailija
16/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Mutta kuka mies sitten haluaisi ottaa vaimonsa sukunimen ja varsinkin kun se on naisen exän sukunimi? Aika harva varmaan, mutta mahdollista.

Miten niin tietenkin?? 

"Aiemmalta puolisolta saatua sukunimeä ei voi siirtää uudelle puolisolle."

https://www.maistraatti.fi/Documents/Nimiasiat/Puolison_sukunimi_ja_lap…

Vierailija
17/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"13 §

Aiemmalta puolisolta saatu sukunimi

Aiemmalta puolisolta saatua sukunimeä ei voi siirtää uudelle puolisolle sukunimeksi tai sukunimiyhdistelmän yhdeksi sukunimeksi. Myöskään aiemmalta puolisolta saatua sukunimiyhdistelmää ei voi siirtää uudelle puolisolle."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170946  

Vierailija
18/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä. 

Vierailija
19/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro komea nimesi. Otan sen itselle käyttöön ja jatkan sun sukua.

Vierailija
20/50 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä kuvittelevat, että exältä otettu sukunimi on aivan samalla viivalla syntymässä saadun sukunimen kanssa. EI OLE. Exältä otetun sukunimen voi kyllä siirtää lapsilleen, mutta sitä ei voi siirtää uudelle puolisolle. Myöskään jos siitä kerran luopuu, sitä ei voi ottaa itselleen takaisin samalla tavalla kuin tyttönimensä. 

Voi ottaa takaisin. Olen itse ottanut. Älä jaa mutua.