Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krista Kososen ilmastoteko: lomapaikkana Malediivit!

Vierailija
18.12.2019 |

Niin sitä pitää. Aina kannattaa pitää ääntä ilmastonmuutoksesta ja sitten todeta, että oma tilanne valitettavasti vaatii hieman pitempää lentoa kaukomaille. Toivottavasti kuitenkin muut ymmärtävät, että ilmastotuho on ovella.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenny++ kirjoitti:

Malediivit on kaunis paikka ja suosittelen käymään siellä, ennen kuin jäävät nousevan veden pinnan alle. Ei tää maailma pelastu seitania syömällä. 

Lopettakaa sitten se vinkuminen, miten pitää elää, että ilmasto pelastuu.

Vierailija
42/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Krista on puhunut ilmastonlämpenemisestä jotain? Laittakaa linkkiä, mennyt minulta ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä Krista on puhunut ilmastonlämpenemisestä jotain? Laittakaa linkkiä, mennyt minulta ohi.

Hän on esimerkiksi Greenpeacen mainoskasvo. Googlaamalla löydät itsekin.

Vierailija
44/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Greta ärähtää, niin eiköhän eukko ala tuntemaan katumusta saastuttamisestaan.

Vierailija
45/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilijalanjälkeni on tuon testin mukaan 3300. Asukkaiden määrään nähden pieni okt, ajan todella vähän koska työskentelen kotoa käsin. Lentämisen olen käytännössä lopettanut ilmastosyistä. Viime vaaleissa äänestin persuja.

Vanhempieni ja appivanhempieni hiilijalanjälki on myös 3000-4000 välillä. Ovat maaseudulla asuvia keskustapuolueen äänestäjiä, jotka elävät todella kohtuullisesti ja kestävästi. Oman pellon perunaa, riistaa jne. ruoaksi.

Pahimmat tuntemani ilmastorikolliset ovat kaikki pääkaupunkiseudulla asuvia vihreiden äänestäjiä. Syynä pääasiassa ravintoloissa syöminen, kaukomailta rahdatut muodikkaat sapuskat ja ennen kaikkea se jatkuva lomalentely.

Vierailija
46/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa vainotaan kristittyjä sekä muihin uskoitoihin kuuluvia ja vain islamin usko sallittua. Raamatun omistamisesta voi joitua vankilaan. Maan on hyvin islamistinen ja siellä pitää noudattaa niitä sääntöjä eli rahat sinne vaan jos kokee paikan olevan sellainen "oman tyyliin" sopiva. Saariversio Arabiemiraateista.

Ai hyvä tietää että se on tuollainen paskamaa, itse olen luterilainen tapakristitty ja inhoan islamia, olen harkinnut lomareissua Malediiveille tai vaikka Madagaskarille, mutta Barbados voisi olla yksi vaihtoehto sitten myös, barbadoslaiset ovat kuulemma erityisen kohteliaita ja huomaavaisia kaikkia ihmisiä kohtaan. Ilmeisesti entisten siirtomaaisäntien brittiläisyyden periytyminen vuoksi, vuosisatoja eteenpäin sukupolvelta toiselle siirtyneet tavat ja kohteliaisuus jatkuneet kulttuurissa.

ilmasto ei ole vielä edes niin lämmin kuin tuossa jääkauden loputtua 10.000 vuotta sitten Ja kannattaisi muistaa että elämme kylmää jääkausiaikaa maapallon ilmastohistoriassa tällä hetkellä, jääkausihan jatkuu edelleen osassa maapalloa, joka on osittain mannerjään peitossa edelleen, miksi ilmaston pitäisi pysyä siinä mitä se sattui olemaan kun ihminen on asuttanut alueet jotka ovat olleet ilmastohistoriassa pääosin pitkälti asuinkelvottomia ja väestöräjähdyksen takia ihmisiä on liikaa ja asuu siellä missä on ollut mahdollista ylipäätään lisääntyä hallitsemattoman paljon. Suurempi ongelma maapallolle ja maailmalle on väestöräjähdys kuin ilmaston lämpeneminen ja ilmasto on vaihdellut aina rajusti maapallon historian aikana. Tai miksi pitää itkeä merenpinnan nousua tasolle jolla se on joskus aiemminkin ollut, siksikö kun ihminen on sattunut parin viime vuosisadan aikana rakentamaan suuret kaupungit rannikoille?

Maapallon keskilämpötila romahti nykyiseen jääkausiaikaan Panaman kannaksen sulkeutuessa ja ilmasto kylmeni rajusti, Plioseenin aikana lämpötila oli globaalisti noin 3 °C nykyistä korkeampi,vielä keskiplioseenilla ennen tuon kannaksen sulkeutumista Euroopassa oli noin 5 °C nykyistä lämpimämpää ja 400–1000 mm/v nykyistä sateisempaa.

Lämpimimmillään plioseeni oli 4–3 miljoonaa vuotta sitten, korkeilla leveyksillä oli silloin 10 astetta nykyistä lämpimämpää. Ja ihan ilman ihmisen toimia. Kauden keskivaiheessa Maa oli melko lämmin, suuren osan ajasta nykyistä lämpimämpi. Plioseenilla oli keskilämpötila lämpimimmillään Euroopassa 4–5 °C nykyistä korkeampi, ehkä huipussaan jopa 10 °C nykyistä suurempi. Lämpötila oli 10 astetta korkeampi ainakin Pohjois-Grönlanissa ja Etelämantereella ja Etelä-Mantereellakin oli vaivaispuumetsiä.

Mutta pelkästään viimeisen Veiksel-jääkauden loputtua on ilmasto ollut paljon nykyistä lämpimämpi viimeisen 10.000v. aikanakin ilman mitään ihmisen aiheuttamia ilmaston muutoksen vaikuttavia tekoja. Ja joka tapauksessa se kaikki öljy tullaan pumppaamaan ylös maan sisästä ja polttamaan, ei sitä sinne maan sisään mikään öljyvaltio jätä vaikka tehtäisiin mitä, esim. sähköauto vain hidastaa ilmastonmuutosta, eikä estä sitä. Norja itse suosii sähköautoja ja samaan aikaan pumppaa öljyä myytäväksi poltettavaksi muualle.

Vierailija
47/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pikkumaisen kateellinen ja yksinkertainen täytyy ihmisen olla, jos kuvittelee että yhden ihmisen lennolla on vit.u.nkaan väliä ilmaston kannalta? :'D Säälittävää. Mene ap töihin niin on sullakin varaa kunnon lomaan.

Juuri tuon takia - yhden ihmisen teoilla ei ole vaikutusta - syön edelleen lihaa, ajan tavallisella bensa-autolla työmatkat ja muutaman huvimatkankin, teen lentäen vuodessa 3-4 viikonloppureissua Eurooppaan ja yhden kaukomatkan, lämmitän taloni sähköllä ja puulla, lajittelen jätteet vain kahteen astiaan jne.

Koska yhden ihmisen teoilla ei ole merkitystä, niin minä en ryhdy elämääni ikäväksi ja hankalaksi tekemään. Otan oppia Kristasta eli paasaan muille, mutta oma elämä, se on omani ja niin kiva kuin ikinä voi olla!

48/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pikkumaisen kateellinen ja yksinkertainen täytyy ihmisen olla, jos kuvittelee että yhden ihmisen lennolla on vit.u.nkaan väliä ilmaston kannalta? :'D Säälittävää. Mene ap töihin niin on sullakin varaa kunnon lomaan.

Sananlaskukin sanoo: Niin makaa kuin petaa.

Tässä on vain se ongelma ettei itse suostu siihen mitä muilta vaatii.

Jos oikeasti on huolissaan niin kantsii kopioida vaikka sen ilmasto-Gretan tekemisiä. Menee purjelaivalla valtameren yli tai postaa someen kuvan junan käytävältä istumassa. Tolla Gretalla on sentään yritystä vaikka todellisuudessa ykkösluokassa matkusti.

Lähinnä sairasta on tuollainen käytös että vaatii muilta tekoja ja olettaa ettei samat teot kosketa jos itse on kyseessä.

Eduskunnassahan on esim surkuhupaisaa kun vihreät ajelee valtion piikkiin taksilla niin lyhyitä matkoja mitä normaali ihminen kävelisi. Kyse ei ole monestikaan heillä ajankäytöstä vaan siitä että oma horinat eivät kosketa itseä.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
49/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse ajattelen eläväni kohtuullisen ilmastoystävällisesti. Syön kasvispainotteisesti ja satokausitietoisesti, hävikkiä välttäen. Asun kerrostalossa Helsingissä hyvien kulkuyhteyksien päässä ja ajan mahdollisimman vähän, vähäpäästöisellä autolla. Vaatteita ja muuta kulutusta vain tarpeen mukaan ja todella harkiten; esimerkiksi älypuhelimeni on käytössä nyt viidettä vuotta. Myös lapsista kasvatan ympäristötietoisia, kierrätettynä hankitaan kaikki mitä voidaan synttäri- ja joululahjoihin asti. Siltikin katson, että on jotenkin kohtuullista lentää joko kaksi Euroopan lentoa vuodessa tai sen sijaan yksi kaukomatka. Aina suorilla lennoilla ja matkaillessa tehdään mahdollisimman kestäviä valintoja. Siksi en ole valmis tuomitsemaan Kristaa näillä esitiedoilla siitä, että on lentänyt Malediiveille. 

Tietysti kaikilla on oikeus tehdä oman harkintakykynsä mukaiset ratkaisut. Kieltämättä pidän todella käsittämättömänä ja junttina esim. matkabloggausta, jossa häpeilemättä tai sitä häpeilemättömyyttä perustelematta kerrotaan 30-40 edestakaisesta lentomatkasta vuodessa. Sama kyllä koskee kaikenlainen muunkin ympäristöä kuormittavan materian hehkuttaminen ja myös valtavan lapsiluku perheessä. Kyllä mielestäni ilmastoasioita tulisi punnita ja pohtia yhtenä näkökulmana kaikessa päätöksenteossa, vaikkei ihmisiä voi vaatia kaikesta luopumaankaan. 

Vierailija
50/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat tuntemani ilmastorikolliset ovat kaikki pääkaupunkiseudulla asuvia vihreiden äänestäjiä. Syynä pääasiassa ravintoloissa syöminen, kaukomailta rahdatut muodikkaat sapuskat ja ennen kaikkea se jatkuva lomalentely.

Tämä on 100% totta. Teen työtä punavihreässä kuplassa ja asiantuntijatöitä tekevät hyväpalkkaiset vihreät lentävät ulkomaille kuin kaistapäät.

Vierailija
51/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
52/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tee rannalla muuta kuin lukee kirjaa ja kännää, niin lyhyempi lentomatka Kanarialle olisi riittänyt. Olisi nyt edes snorklannut ja nauttinut siitä ympäristöstä...

Vierailija
53/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootpa kade. Kuka täällä suomessa muka oikeasti viihtyy?!

Vierailija
54/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tee rannalla muuta kuin lukee kirjaa ja kännää, niin lyhyempi lentomatka Kanarialle olisi riittänyt. Olisi nyt edes snorklannut ja nauttinut siitä ympäristöstä...

Solarium olisi riittänyt perheelle. Ihan jo sukuperinteiden vuoksikin.  ;)

Vierailija
55/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Krista on persu? Ei suomalaisten tarvitse vähentää päästöjä niin kauan kun Afrikassa on liikakansoitusta ja Kiina puskee kivihiiltä taivaalle.

Esittää vihreää, mutta on aito persu oikeasti. Hih.

Vierailija
56/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Krista on persu? Ei suomalaisten tarvitse vähentää päästöjä niin kauan kun Afrikassa on liikakansoitusta ja Kiina puskee kivihiiltä taivaalle.

Eikö tämä tytti ole vihreä, joka ei tunne yhtään persua tai muutakaan täyspäistä?

Ja elää kuplassa.

Ja nai ohjaajan, että saisi töitä.

Vierailija
57/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilijalanjälkeni on tuon testin mukaan 3300. Asukkaiden määrään nähden pieni okt, ajan todella vähän koska työskentelen kotoa käsin. Lentämisen olen käytännössä lopettanut ilmastosyistä. Viime vaaleissa äänestin persuja.

Vanhempieni ja appivanhempieni hiilijalanjälki on myös 3000-4000 välillä. Ovat maaseudulla asuvia keskustapuolueen äänestäjiä, jotka elävät todella kohtuullisesti ja kestävästi. Oman pellon perunaa, riistaa jne. ruoaksi.

10.100kg minulla kun asumisesta tuli ihan pirusti muka hiilipäästöjä. Asun avioeron jälkeen yksin nyt 171/219 neliöisessä 2005 valmistuneessa omakotitalossa, joka lämpenee ympäristöystävällisellä kaukolämmöllä, paikkakunnalla jossa kaukolämpö on edullista ja kun paikkakunnalla on teollisuutta ja tuotetaan sähköä niin kaukolämmöstä 75% on hukkalämpöä joka menisi muuten harakoille. Kaukolämpöön menee n. 850€ vuodessa + perusmaksu jotain 250€ vuodesssa tässä talossa kun pidän sisälämpötilan 21,5 astetta talossa kesät talvet. Talo tietysti uudehkona energiapihi, koneellisessa ilmanvaihdossa lämmön talteenotto ja hyvin eristetty talo jne. Miten asumiseni muka nostaa hiilipäästöjä noin törkeästi, toki minulla on liikaakin tilaa yksin nykyään tässä omakotitalossa, mutta en ala kotiani myymään, olkoon tilaa ja lapsikin kun tulee isälle niin lapsi haluaa säilyttää lapsuudenkotinsa, enkä kerrostaloon muuta kun olen omakotitalossa tottunut asumaan, omassa autotallissa saa harrasteautona oleva vanhempaa avomersua säilyttää ja puunata, harrastan musiikkia, hifiä, soitan musiikkia välillä todella kovaa mihin vuorokauden aikaan vain, soitan viulua, jo nämä harrastukset olisivat ongelma kerrostalossa tai rivitalossa.

Käyttöautona on uusi ladattava hybridi ja työmatkat sekä muut arkimatkani ajan melkein pelkästään sähköllä, toki pidemmät matkat harvakseltaan sähkön ohella bensalla. Kesällä toki tuo urheilumallinen 354 hevosvoimainen ahdettu 3,2 litrainen bensa-V6 Mersu imee bensaa mutta sillä aivan vain kesäisin kauniilla kelillä eli kilometrejä ei nyt niin hirveästi sillä kerry verrattuna tuohon vm. 2020 uuteen ladattavaan hybridiin jolla ajan arkiajoon melkein pelkällä sähköllä. Lennän harvakseltaan jne. Mutta asumisesta muka törkeät hiilipäästöt tuolla paskalaskurilla.

Vierailija
58/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin ulkomaanmatkaajia yksinkertaisina jo 80-luvulla. Itse en ole koskaan käynyt ulkomailla, edes ruotsinlaivalla. Järkikin sen sanoi että mustaa savua tupruttavat dc-10:t ja risteilijät eivät tee hyvää luonnolle.

Vierailija
59/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä osannut kuvitella että ulkomaanmatkailu muuttuu wt-touhuksi ja asiaksi mistä ei uskalla enää huudella. Vielä vuosi sitten täällä sai vttuilua osakseen jos kertoi ettei ole käynyt Tallinnaa pidemmällä.  "Mä olen käynyt 70 maassa ja olen paljon sivistyneempi kuin joku tallinnan-juntti!!11!!""

Vierailija
60/76 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmiset lentävät mihin mieli tekee, ihan vapaasti.

Tuollaiset tekopyhät jeesustelijat sen sijaan ärsyttävät, jotka ovat olevinaan jonkin sortin ympäristömessiaita, mutta todellisuudessa toimivat ihan toisin kuin saarnaavat ( esim Greta ja Krista).

Linkola sen sijaan toimii edes liki siten kuin puhuu. Jos nuo asiat kiinnostavat, hänestä voi ottaa mallia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi